Η νέα παγκόσμια έκθεση της EY, Are universities of the past still the future?, υποστηρίζει ότι τα πανεπιστήμια στις προηγμένες οικονομίες αντιμετωπίζουν μια σειρά από προκλήσεις που ενδέχεται να απειλούν την ύπαρξη και λειτουργία τους, στον απόηχο της πανδημίας του COVID-19.
Με βάση αναλύσεις της EY για το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και συνεντεύξεων με ακαδημαϊκούς από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ινδία, τη Σιγκαπούρη και την Αυστραλία, η έκθεση διαπιστώνει ότι τα πανεπιστήμια θα πρέπει γρήγορα να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα, η οποία διαμορφώνεται από δημογραφικές αλλαγές, γεωπολιτικές προκλήσεις, μεταβαλλόμενες απαιτήσεις στον χώρο εργασίας και τις υψηλές προσδοκίες των σπουδαστών για μια ποιοτική, ψηφιακή εκπαιδευτική εμπειρία.
Εάν τα πανεπιστήμια δεν είναι διατεθειμένα να επανεξετάσουν τον σκοπό λειτουργίας τους και τον τρόπο με τον οποίο δημιουργούν αξία, ορισμένες από τις προκλήσεις που προκύπτουν από την πανδημία του COVID-19 θα μπορούσαν σύντομα να εξελιχθούν σε απειλές προς την ίδια τους την ύπαρξη. «Είναι καιρός να αρχίσουμε να θέτουμε δύσκολα ερωτήματα, να αμφισβητήσουμε το status quo, και να εξετάσουμε τις ευκαιρίες που έχει δημιουργήσει η πανδημία, για να επαναπροσδιορίσουμε το πώς, το πού και σε ποιους παρέχεται η τριτοβάθμια εκπαίδευση», συμπεραίνει η έκθεση.
Η έκθεση, η οποία δημοσιεύτηκε την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης, στις 24 Ιανουαρίου, συνιστά στα πανεπιστήμια να ακολουθήσουν μια “future-back” προσέγγιση εάν θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικά, εξετάζοντας πρώτα το πώς θα είναι ο κόσμος το 2030, για να κατανοήσουν πώς πέντε τολμηρά σενάρια θα μπορούσαν να απαιτήσουν τον ριζικό μετασχηματισμό των μοντέλων λειτουργίας τους, σήμερα:
1. Τι θα συνέβαινε εάν το κόστος της μάθησης μειωνόταν στο μηδέν;
Η ευρεία επέκταση της ψηφιακής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, επαναπροσδιορίζει ήδη ριζικά την τάξη όπως τη γνωρίζαμε. Τα πανεπιστήμια πρέπει να υιοθετήσουν ψηφιακές εκπαιδευτικές εμπειρίες, για να ενισχύσουν ό,τι τα κάνει μοναδικά και, με βάση αυτό, να επανεφεύρουν τον τρόπο που προσφέρουν τη γνώση, για να καλύψουν τις ανάγκες των αυριανών φοιτητών και των δια βίου μαθητών.
2. Τι θα συνέβαινε εάν το «ταξίδι της μάθησης» καταστεί εντελώς ευέλικτο και εξατομικευμένο;
Η δύναμη μετατοπίζεται με ταχείς ρυθμούς προς τον μαθητή. Τα πανεπιστήμια πρέπει να αναγνωρίσουν αυτή τη δυναμική και να παρέχουν τις εξατομικευμένες και ευέλικτες επιλογές εκπαίδευσης που επιθυμούν οι φοιτητές.
3. Τι θα συνέβαινε εάν οι πάροχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μπορούσαν να καταστούν υπόλογοι για τα αποτελέσματά της;
Τα πανεπιστήμια έχουν χάσει το μονοπώλιό τους ως προς τη διαπίστευση, καθώς καθιερώνονται οι πιστοποιήσεις δια βίου μάθησης, χωρίς πτυχίο. Τα πανεπιστήμια πρέπει να προετοιμαστούν για έναν κόσμο όπου η γεωγραφική τοποθεσία τους ή η φήμη του ονόματός τους θα είναι λιγότερο σημαντική για τους φοιτητές, σε σχέση με τη μετρήσιμη ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τον βαθμό στον οποίο βοηθά τους φοιτητές να εκπληρώσουν τις ατομικές τους φιλοδοξίες για τη σταδιοδρομία και τη ζωή τους.
4. Τι θα συνέβαινε εάν η εμπορικά εκμεταλλεύσιμη έρευνα κάλυπτε από μόνη της το κόστος της;
Η έρευνα αποτελεί την πηγή ζωής των πανεπιστημίων, καθώς επηρεάζει άμεσα τη σειρά κατάταξής τους, τη δυνατότητα προσέλκυσης των πιο λαμπρών μυαλών, αλλά και τη δημιουργία αξίας για την κοινωνία. Είναι, ωστόσο, δαπανηρή και επιδοτείται σε μεγάλο βαθμό από τα έσοδα από τα δίδακτρα. Τα πανεπιστήμια θα μπορούσαν να δώσουν προτεραιότητα στην εμπορικά εκμεταλλεύσιμη έρευνα με γνώμονα τη ζήτηση, να συνεργάζονται στενότερα με τους κλάδους της οικονομίας και τις κεφαλαιαγορές, ενώ, παράλληλα, θα συνεργάζονται με τις κυβερνήσεις για εξασφάλιση καλύτερης χρηματοδότησης της μη εμπορικής, πρωτογενούς έρευνας, που, όμως, έχει εθνική ή διεθνή αξία.
5. Τι θα συνέβαινε εάν η τεχνολογία μπορούσε να λύσει την παγκόσμια αναντιστοιχία προσφοράς και ζήτησης;
Η τεχνολογία βοηθά τους πολίτες των αναπτυσσόμενων χωρών να αποκτήσουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με νέους τρόπους, επιτρέποντας στα πανεπιστήμια να επεκτείνουν εκθετικά την εμβέλεια δράσης τους. Τα πανεπιστήμια του «δυτικού κόσμου» που αναζητούν νέες αγορές για να επεκταθούν, έχουν μια τεράστια ευκαιρία να συνεργαστούν με παρόχους στις αναπτυσσόμενες αγορές, για να ανταποκριθούν στην μεγάλη ζήτηση για υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία για να την προσφέρουν σε κλίμακα και με προσιτές τιμές.
Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της έρευνας, ο κος Παναγιώτης Παπάζογλου, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥ Ελλάδος, δήλωσε: «Η τεχνολογία αλλάζει τα πάντα στη ζωή μας, διαπίστωση που επιβεβαιώθηκε με τον πιο σαφή τρόπο στη διάρκεια της πανδημίας, και η ανώτατη εκπαίδευση δεν αποτελεί εξαίρεση. Η παγκόσμια έρευνα της ΕΥ δίνει τροφή για σκέψη για το μέλλον των πανεπιστημίων, με στόχο την ευρύτερη δυνατή πρόσβαση των πολιτών σε παιδεία υψηλής ποιότητας.»
Η συζήτηση αυτή έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη χώρα μας σήμερα. Η ΕΥ Ελλάδος έχει, από καιρό, αναδείξει την ανάγκη στενότερης διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την επιχειρηματικότητα, αλλά και της δια βίου εκπαίδευσης και επανακατάρτισης, σε μια περίοδο που η ενίσχυση των γνώσεων και των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού είναι το μεγάλο ζητούμενο για τη μετάβαση στο μέλλον της εργασίας».
Latest News
Εφιάλτες στην Ευρώπη από μια πιθανή νίκη του Τραμπ
Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οικό και την προεδρία των ΗΠΑ θα αποσταθεροποιούσε περαιτέρω μια ήδη αποδυναμωμένη ήπειρο
Δύσκολα ανατρέπεται η τάση αύξησης της υπογεννητικότητας στη Δύση
Πως θα περάσουμε από έναν δημογραφικό χειμώνα σε μία νεανική άνοιξη
Σε κινούμενη άμμο ο κυβερνητικός συνασπισμός Σολτς - Οι φήμες για πρόωρες εκλογές
Η οικονομική και δημοσιονομική πολιτική στο επίκεντρο της διαφωνίας
Πρόστιμα 226 χιλ. ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ στη Ρόδο για προϊόντα-απομιμήσεις
Τα στελέχη της Διυπηρεασιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), του Υπουργείου Ανάπτυξης κατέστρεψαν 29.059 τεμάχια απομιμητικών προϊόντων και προχώρησαν σε δυο προσαγωγές για πλαστογραφία
Ισπανία: Συνολικά 7.500 στρατιώτες αναπτύσσονται στις περιοχές που επλήγησαν
Ήταν η μεγαλύτερη φυσική καταστροφή που σχετίζεται με πλημμύρες τις τελευταίες πέντε δεκαετίες στην Ευρώπη.
ΟΑΣΑ: Νέα 18μετρα αρθρωτά λεωφορεία στις γραμμές της Νοτιοανατολικής Αττικής
Ενισχύεται σημαντικά ο στόλος των αστικών συγκοινωνιών, φτάνοντας πλέον τα 130 νέα λεωφορεία σε κυκλοφορία στην Ανατολική Αττική
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
Τουρκία: Καθαίρεση τριών φιλοκούρδων δημάρχων με κατηγορίες για «τρομοκρατία»
Οι τρεις φιλοκούρδοι δήμαρχοι είχαν εκλεγεί στις τοπικές εκλογές του Μαρτίου, στην Τουρκία, οι οποίες σηματοδότησαν ευρεία νίκη της αντιπολίτευσης σε βάρος του κόμματος του Ερντογάν.
Η φιλοευρωπαία πρόεδρος Μάγια Σάντου νικήτρια των προεδρικών εκλογών στη Μολδαβία
Ο Εμανουέλ Μακρόν συνεχάρη σήμερα την Μάγια Σάντου για την «επανεκλογή της» στην προεδρία της Μολδαβίας
Γερμανικές αποζημιώσεις: Κάποια στιγμή, στο μέλλον, ίσως…
Η Γερμανία θεωρεί λήξαν το θέμα για τις αποζημιώσεις που οφείλει στην Ελλάδα για τις θηριωδίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Την ίδια ώρα η ελληνική πλευρά παραπέμπει το θέμα στις καλένδες.