Ο Γιάννος Κοντόπουλος με προϋπηρεσία σε εταιρείες του χρηματοοικονομικού τομέα σε Ελλάδα και στο εξωτερικό έρχεται να αναλάβει καθήκοντα στη Λεωφόρο Αθηνών. Όπως διαβάζω στο βιογραφικό του «είναι Partner, Chief Macro Strategist στο CQS Fund στο Λονδίνο, με προϋπηρεσία σε UBS και Merrill Lynch, ενώ έχει διατελέσει CEO στη Eurobank Asset Management».
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ο πήχης στα ύψη
Αν η Εγνατία Οδός (συμφωνία παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου) έσπασε όλα τα ρεκόρ το 2021, το 2022 θα είναι η χρονιά της Αττικής Οδού (σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών για χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου) να ανεβάσει όχι μόνο τον πήχη των προσδοκιών αλλά και να αναδείξει τα μικρά διαμάντια της περιουσίας του ΤΑΙΠΕΔ.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Τον περασμένο Αύγουστο (26/08/2021) σε μια ανακοίνωση του Ταμείου διαβάζω: «Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία που διενεργήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ κατέγραψε το μεγαλύτερο τίμημα που έχει προσφερθεί μέχρι στιγμής για παραχώρηση περιουσιακού στοιχείου του χαρτοφυλακίου του.
Η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού εκτιμάται στα 2.766.100.000 ευρώ, καθώς περιλαμβάνει, το εφάπαξ τίμημα, τις υποχρεωτικές επενδύσεις και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης».
Άρα, ο πήχης ήδη βρίσκεται κοντά στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ και οι πιο θαρραλέοι «επικοντιστές» των παραχωρήσεων δοκιμάσουν την τύχη τους σε μεγαλύτερα ύψη. Όλα αυτά, εκτός απροόπτου, θα συμβούν στον β΄ γύρο του διαγωνισμού παραχώρησης όπου θα βρεθούν επιχειρηματικοί όμιλοι αλλά και κάθε είδους funds με μεγάλη οικονομική επιφάνεια αλλά και περίσσευμα εμπειρίας και τεχνογνωσίας στο αντικείμενο.
Εμπειρία και χρηματοοικονομικά κριτήρια: Εν ολίγοις, η μάχη της Αττικής Οδού είναι για «λίγα και φουσκωμένα πορτοφόλια». Και αυτό για όπως μπορεί κανείς να διαβάσει στη διακήρυξη «κύριοι στόχοι τους οποίους επιδιώκει το Ταμείο μέσω της Συναλλαγής είναι: (α) η εξασφάλιση παροχής υψηλού επιπέδου συνδυασμένων υπηρεσιών λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης, περιλαμβανομένης της εκτέλεσης τυχόν έργων που μπορεί να απαιτηθούν για την εύρυθμη λειτουργία της Αττικής Οδού προς όφελος των τελικών χρηστών, και (β) η μεγιστοποίηση του οικονομικού ανταλλάγματος που θα καταβληθεί στο Ταμείο».
Αυτοί οι στόχοι υπηρετούνται στο μέγιστο δυνατό με την εφαρμογή πολύ συγκεκριμένων χρηματοοικονομικών κριτηρίων. Για παράδειγμα, μια ενδιαφερόμενη εταιρεία θα πρέπει να διαθέτει ίδια κεφάλαια 400 εκατομμυρίων ευρώ (κατά μέσο όρο κατά τη λήξη των 3 τελευταίων ελεγμένων οικονομικών χρήσεων πριν την ημερομηνία υποβολής της πρότασης). Ποσό που ανεβαίνει στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ από την στιγμή που ο ενδιαφερόμενος είναι fund ή εταιρεία επενδύσεων ιδιωτικών κεφαλαίων (το ύψος της συνολικής αξίας ενεργητικού υπό διαχείριση ή των ενεργών, δεσμευμένων και μη επενδεδυμένων κεφαλαίων χρειάζεται να υπερβαίνει αυτό το καθορισμένο ποσό, με βάση τις πλέον πρόσφατες ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις (ή τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις, ανάλογα με την περίπτωση) ή τις εκθέσεις ελεγκτών ή αντίστοιχων πιστοποιήσεων ελεγκτών που έχουν εκδοθεί 3 μήνες πριν από την ημερομηνία υποβολής της πρότασης).
Η σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί μεταξύ του Ταμείου και του Προτιμητέου Επενδυτή μέσω μιας εταιρίας Ειδικού Σκοπού , η οποία θα συσταθεί σύμφωνα με το δίκαιο της Ελλάδας και θα περιβληθεί τη μορφή ανώνυμης εταιρίας με έδρα στην Ελλάδα.
To ΤΑΙΠΕΔ σε ανάρτηση του στο Linkedin αναφέρει, μεταξύ άλλων, και τα εξής: «Στην έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη νέα παραχώρηση μιας από τις σημαντικότερες οδικές υποδομές της χώρας, της Αττικής Οδού, προχωρά το #ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του #Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ).
Το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε (…)διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό για την παραχώρηση των υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 έτη». Περισσότερες πληροφορίες: https://lnkd.in/d3PuQn52
Το νέο τοπόσημο του Πειραιά
Σε μια από τις τελευταίες αναρτήσεις του δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη διαβάζω: «Μια ιδιαιτέρως θετική εξέλιξη για τον Πειραιά και ολόκληρη τη χώρα. Προχωρούν επιτέλους οι διαδικασίες για τη μετατροπή του βιομηχανικού κτηρίου του Σιλό στο λιμάνι, σε Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, μετά και τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Μουσείων, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ένα διαχρονικό αίτημα των Πειραιωτών υλοποιείται, το οποίο θα συμβάλλει τα μέγιστα στην επιθυμητή απ’ όλους ενοποίηση της πόλης με το λιμάνι.
Επιπλέον, ο Πειραιάς αποκτά ένα πρωτοποριακό μουσείο, ένα από τα ελάχιστα που υπάρχουν παγκοσμίως με αρχαιότητες που έχουν βρεθεί στις ελληνικές θάλασσες και σε ναυάγια.
Το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων θα αναβαθμίσει πολιτιστικά την πόλη μας και το λιμάνι και αναμένεται να ενισχύσει τη θέση του Πειραιά ως πολιτιστικού προορισμού, προσελκύοντας επισκέπτες από όλη τη χώρα και από το εξωτερικό».
Πολιτισμός και υποβρύχια τεχνολογία: Το έργο που θα χρηματοδοτηθεί με 50 εκατομμύρια ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ) από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι από εκείνες τις πρωτοβουλίες που εντάσσονται στη κατηγορία της ανθεκτικότητας κρίσιμων τομέων της οικονομικής δραστηριότητας όπως για παράδειγμα ο συνδυασμός πολιτισμού και τουρισμού. Στο εθνικό σχέδιο Ελλάδα 2.0 διαβάζω: «Η Ελλάδα έχει ένα τεράστιο πλούτο εναλίων αρχαιοτήτων που αυξάνεται συνεχώς όσο αναπτύσσεται η υποβρύχια τεχνολογία. Με το νέο σύγχρονο Μουσείο στο λιμάνι του Πειραιά καλύπτεται ένα κρίσιμο μουσειακό κενό, δημιουργείται ένα νέο τοπόσημο που θα βοηθήσει την τουριστική ανάπτυξη της πόλης και της Αττικής και βελτιώνεται ο αστικός ιστός, με έμμεση συνέπεια νέες επενδύσεις και θέσεις εργασίας στον Πειραιά».
Σκι στον πράσινο Καϊάφα
«Το ακίνητο καταλαμβάνει έκταση 5.210.342 τ.μ. και περιλαμβάνει τη Λίμνη Καϊάφα, τις ιαματικές πηγές των Ανιγρίδων Νυμφών και του Γερανίου ή Ατλαντίδων Νυμφών, εγκαταστάσεις ιαματικής θεραπείας και το νησάκι της Αγίας Αικατερίνης στο οποίο υπάρχουν μεταξύ άλλων ξενοδοχειακές υποδομές και ναυταθλητικές δραστηριότητες (θαλάσσιο σκι)».
Το απόσπασμα προέρχεται από ανάρτηση της ΕΤΑΔ με αφορμή την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του ακινήτου της «Ιαματική Πηγή και Λίμνη Καϊάφα» στον Νομό Ηλείας. Ουσιαστικά πρόκειται για την προαναγγελία ενός διεθνούς διαγωνισμού για τη μακροχρόνια αξιοποίηση του ακινήτου της ΕΤΑΔ. Ο στόχος της διοίκησης της δεν είναι άλλος από την συγκέντρωση καινοτόμων και βιώσιμων προτάσεων από την ίδια την αγορά και τους εν δυνάμεις επενδυτές.
Στην ανάρτηση της ΕΤΑΔ διαβάζω: «Στρατηγικός στόχος (…) είναι η ουσιαστική αναβάθμιση των υποδομών του εμβληματικού ακινήτου της στον Καϊάφα και η μετατροπή του σε ένα νέο, διεθνούς ακτινοβολίας, “πράσινο” πόλο ανάπτυξης για όλη την ευρύτερη περιοχή που θα αναδεικνύει το φυσικό της κάλλος και θα διασφαλίζει την προστασία του μοναδικού αυτού οικοσυστήματος για όλη τη χώρα». Για περισσότερα εδώ: https://bit.ly/3GMzQdn
Τα ανοικτά δεδομένα
Πόσα χιλιόμετρα απόσταση υπάρχει από την Γενική Γραμματεία ΔΕΚΟ (μια γενική γραμματεία στο τότε υπουργείο Εθνικής Οικονομίας στα τέλη της δεκαετίας του ΄80) στο O2 Hub; Μπορεί το νέο Open Data & Open API Hub, των θυγατρικών και συμμετοχών του Υπερταμείου (data.hcap.gr) να φαίνεται ή από ορισμένους να εκλαμβάνεται ως μια «περιττή πολυτέλεια», ή μια άκρως τεχνοκρατική πρωτοβουλία αλλά αποτελεί, δίχως άλλο, ένα βήμα ωρίμανσης για ένα δημόσιο οργανισμό χαρτοφυλακίου που θέλει να παίξει ρόλο στα οικονομικά πράγματα της χώρας ακόμη και μέσα από πρωτότυπα «μονοπάτια»…
Σε μια ανάρτηση διαβάζω: «Πρόκειται για ένα καθοριστικής σημασίας βήμα του Υπερταμείου στην πορεία της ψηφιακής μετάβασης, που παρέχει πρόσβαση σε επιλεγμένα σύνολα ανοιχτών δεδομένων των θυγατρικών του, σε θεματικές όπως η ύδρευση και αποχέτευση, οι μεταφορές και τα ταχυδρομεία, η διανομή τροφίμων, αλλά και σε άλλους τομείς που συμπεριλαμβάνονται στις δραστηριότητές του.
Με αυτή την ενέργεια, αξιοποιείται ένα πολύ σημαντικό περιουσιακό κομμάτι του Υπερταμείου, όπως είναι τα ανοικτά δεδομένα των θυγατρικών του για να παραχθεί αξία, τόσο προς όφελος της κοινωνίας, όσο και προς όφελος της οικονομίας, αλλά και του περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τη μελέτη για τον οικονομικό αντίκτυπο των ανοιχτών δεδομένων που εξέδωσε το 2020 το European Data Portal, η εξοικονόμηση χρόνου στις μετακινήσεις, η πιο έγκαιρη παροχή πρώτων βοηθειών, η αύξηση στις θέσεις εργασίας, τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα και η εξοικονόμηση ενέργειας είναι κάποια από αυτά τα σημαντικά οφέλη, σε ένα περιβάλλον όπου η τάση μεγέθους της αγοράς ανοιχτών δεδομένων στην Ευρώπη δείχνει να είναι περισσότερα από 200 δις ευρώ ως το 2025».
Ένας απολογισμός: Ως σήμερα, στο O2 Hub υπάρχουν διαθέσιμα 41 σύνολα δεδομένων από 7 θυγατρικές εταιρείες, σε 10 θεματικές περιοχές. Ο επισκέπτης του κόμβου μπορεί να βρει δεδομένα των αστικών συγκοινωνιών (Συγκοινωνίες Αθηνών), δεδομένα ενεργών μισθώσεων, δεδομένα για τα όρια των απαλλοτριώσεων της σιδηροδρομικής περιουσίας (ΓΑΙΑΟΣΕ), της παραγωγής και κατανάλωσης πόσιμου νερού (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), της διακίνησης αλιευμάτων, οπωρολαχανικών και κρεάτων (ΟΚΑΑ, ΚΑΘ), δεδομένα ταχυδρομικών υπηρεσιών (εισαγωγές-εξαγωγές ταχυδρομικών αντικειμένων) (ΕΛΤΑ) και πολλά ακόμη χρήσιμα στοιχεία.
Όπως διαβάζω σε σχετική ανακοίνωση: «Η συγκεκριμένη ενέργεια αποτελεί την έναρξη μιας σειράς πρωτοβουλιών του Υπερταμείου και των θυγατρικών του, με σκοπό την ανταλλαγή γνώσης μέσω ανοιχτών δεδομένων, συμβάλλοντας καθοριστικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην ενίσχυση της διαφάνειας και της καινοτομίας και αποτελώντας σημαντικό εργαλείο για τους τομείς της έρευνας και των νεοφυών επιχειρήσεων.
Μέσω της διάθεσης δεδομένων των δημοσίων επιχειρήσεων, το Υπερταμείο φροντίζει να εξασφαλίσει σε πανεπιστήμια, ερευνητικούς φορείς, start up επιχειρήσεις, δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς τη δυνατότητα να αντλούν τα απαραίτητα στοιχεία που θα τους βοηθήσουν να αναπτύξουν νέες υπηρεσίες, πάντα προς όφελος του κοινωνικού συνόλου».
Μια επέτειος
Στις 22 Ιανουαρίου του 1842 ξεκινά η διαδρομή των 180 χρόνων της Εθνικής Τράπεζας στην πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας.
Για την επέτειο μας ενημέρωσε μια ανάρτηση της τράπεζας στο linkedin.
Διαβάζω: «(…)στη συμβολή των οδών Πανδρόσου και Καπνικαρέας, αρχίζει η μεγάλη ιστορία της Εθνικής μας Τράπεζας. 22 Ιανουαρίου του 1842, 180 χρόνια πριν, στο νοικιασμένο σπίτι του πρώτου διευθυντή της, Γ. Σταύρου.
Την 1η Μαρτίου του 1842 η Τράπεζα θα μεταφερθεί για λίγα χρόνια στη νοικιασμένη οικία των αδελφών Χαιρέτη, επί της οδού Σοφοκλέους, για να αποκτήσει το πρώτο ιδιόκτητο κτήριό της το 1845. Αυτό είναι η νεοκλασική οικία Κ. Δομνάδου, στη συμβολή των οδών Αιόλου και της σημερινής Γ. Σταύρου, στο οποίο θα στεγαστεί η διοίκηση και το κεντρικό της κατάστημα.
Τριάντα χρόνια αργότερα, η Εθνική μας Τράπεζα αγοράζει τις δύο διπλανές διώροφες οικίες, όπου στεγαζόταν το γνωστό «Ξενοδοχείον της Αγγλίας», και μετά από εκτεταμένες εργασίες 3 χρόνων, τα κτήρια ενοποιούνται, μετασχηματίζονται και δημιουργούν το εμβληματικό της κτήριο που θαυμάζουμε μέχρι σήμερα. Δίπλα του, και στις αρχές του 21ου αιώνα, θα εγκαινιαστεί και το Νέο Κτήριο Διοικήσεως της Εθνικής μας Τράπεζας, ένα μοντέρνο επιβλητικό οικοδόμημα, ολοκληρώνοντας έτσι την πλευρά ενός σημαντικού οικοδομικού τετραγώνου του ιστορικού κέντρου της πρωτεύουσας».
Περισσότερα: https://ha.nbg.gr/el
Latest News
Δύσκολο Σάββατο θα έχει ο Μητσοτάκης, τα αυτογκόλ της κυβέρνησης, μεγαλώνει η οργή στην αγορά, το σήμα της Βιομηχανίας, επιδόσεις από τα… Lidl, η «μονοκαλλιέργεια» της Ελλάκτωρ…
Ας γνωριστούμε καλύτερα…
Τα πυρηνικά της Ελλάδας, το story των ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, αλλαγή σχεδίων για Prodea, η «ασημένια επένδυση» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι στηρίξεις του χρηματιστηρίου
Στα ψιλά...
Το timing του Bloomberg στην Αθήνα, το βαρύ πρόγραμμα του πρωθυπουργού, το μήνυμα των τραπεζιτών, το «χτίσιμο» στη ΔΕΗ, τα νέα σχέδια Στάσση και το pressing Χατζημηνά
Πολιτικό ρίσκο
Τα 3 τεστ της κυβέρνησης και ο ρόλος Goldman Sachs, ανοίγει “πανιά” η ABBank, «ξύνουν τα μολύβια» για τον Μπάρμπα Στάθη, το success της Σδούκου στο Μπακού και ένα κουίζ
Κι άλλο μέτωπο
«Πυλώνας» για την κυβέρνηση η βιομηχανία, έπαθε… Τραμπ ο Μητσοτάκης, τα λεφτά του Αγροτικής Ανάπτυξης, η αδιαφορία στο Χρηματιστήριο, τα stories σε ΔΕΗ και Helleniq Energy, σε αναβρασμό οι αρτοποιοί
Υπάρχει Υφυπουργός Βιομηχανίας
Ένα success story για το λογότυπο, το «200άρι» της ΔΕΗ, το σπριντ της Cenergy, τα κουκιά του Νεμπή, τα «διαμάντια» της Dimand, ο συναγερμός για την κερδοφορία
Σταγόνα
Μέτωπο Βιομηχάνων, το «δράμα» Χατζηδάκη, το «σκονάκι» της Αικατερινάρη, η θλίψη στη ΜΕΒΓΑΛ, «χημική» σύναξη στην Αθήνα, οι παραλαβές της Επίλεκτος
Καμπανάκια
Φεύγουν οι «μεγάλοι», στη «σίγαση» η αντιπολίτευση της ΝΔ, οι τιτλοποιήσεις της Attica Bank, στο βωμό των απαλλοτριώσεων ο… ΟΤΕ, ξεκαθάρισμα στο ΧΑ, ο κακός χαμός… στη χονδρική ρεύματος
Βαρδής Βαρδινογιάννης
Οι «κόκκινοι» υπουργοί, ξεσκονίζει τις φοροαπαλλαγές το Μαξίμου, ωστικό κύμα στα σούπερ μάρκετ, θα σώσει την Επίλεκτο η Louis Vuitton (;), η «εκδίκηση» της Alpha Bank, θα έχουμε και εργοστάσιο ΑΙ
Υποβιβασμός…
Η «κόκκινη γραμμή» του ΝΟΚ, στον αέρα ο υπερυπολογιστής Δαίδαλος, το σταυροδρόμι του χρηματιστηρίου, ο Κοκκόλης για τα χρηματιστήρια ενέργειας, η αξία της MORE Energy και το υπερ-σόου του μετρό Θεσσαλονίκης
Η «κόκκινη γραμμή»