Η Μαρία βάζει υπενθύμιση στο κινητό κάθε Δευτέρα και Πέμπτη το απόγευμα, για να μην ξεχάσει να κάνει self-test στα παιδιά, ώστε να πάνε την επόμενη ημέρα στο σχολείο. Το ίδιο και για εκείνη, ώστε να πάει στην υπηρεσία της. Είναι δασκάλα. Η πανδημία έφερε στη ζωή μας πολλές -μικρότερες ή μεγαλύτερες- αλλαγές. Η τρέχουσα, είναι το “test”. Self-test, rapid-test, PCR-test. Το τελευταίο μπορεί να το ακούσεις και εξελληνισμένο κατά το ήμισυ: μοριακό test. Ας μην ξεχνάμε το test αντισωμάτων.
Σημασία έχει ότι (σχεδόν) όλες και όλοι βάλαμε τη λέξη “test” στην καθημερινότητά μας. Και μάθαμε να ελέγχουμε τον εαυτό μας. Και καλά κάνουμε. Η πρόληψη και ο έλεγχος, είναι η μισή επιτυχία. Μπορεί και ολόκληρη. Αν εμβολιασθούμε, τηρούμε τα μέτρα υγιεινής και προφύλαξης, και ελεγχόμαστε τακτικά, οι πιθανότητες να νοσήσουμε είναι εξαιρετικά μειωμένες, έως ανύπαρκτες. Καλό για τον εαυτό μας. Καλό για τους γύρω μας. Θα μπορούσε να ήταν η επιτομή της κοινωνικής υπευθυνότητας.
Self-test στελεχών και επιχειρήσεων
“Να ελέγχουμε τον εαυτό μας”. Ίσως μια ξεχασμένη ενέργεια για ορισμένους. Ειδικά στον κόσμο της διοίκησης, και των επιχειρήσεων. Εξάλλου γιατί να αυτοελεχθούμε; Δεν είναι μια πράξη έλλειψης αυτοπεποίθησης; “Αφού τα κάνω όλα σωστά, γιατί να το πράξω; Θα δώσω λαβή στους άλλους αλλά και τον εγωισμό μου να αμφισβητηθεί”. Παρ’ όλα αυτά, και εδώ το self-test, ο αυτοέλεγχος είναι κομμάτι της επιτυχίας. Μάλιστα, όσο πιο βαθιά ψάξουμε, τόσο το καλύτερο.
Σε προσωπικό επίπεδο, είναι σημαντικό να ολοκληρώσουμε και τα τρία επίπεδα της διαδικασίας:
● Αυτοανάλυση. Να κάνουμε ενδοσκόπηση και να βρούμε τα θετικά αλλά και αδύναμα σημεία μας. Ως προσώπου και ως εργαζομένου σε θέση ευθύνης. Ως στελέχους, το οποίο με τις πράξεις και αποφάσεις του επηρεάζει τη συμπεριφορά, την απόδοση, ακόμα και την ευημερία των προσώπων με τα οποία συνεργάζεται. Και σίγουρα επηρεάζει την πορεία της επιχείρησης όπου δραστηριοποιείται.
● Αυτοαξιολόγηση. Κανείς δεν είναι τέλειος, και όλοι είμαστε χρήσιμοι. Εκείνο που χρειάζεται είναι να έχουμε μια ξεκάθαρη και ειλικρινή εικόνα του εαυτού μας. Των δυνατοτήτων μας, αλλά και των σημείων όπου χρειαζόμαστε βελτίωση. Αλλιώς κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Και τότε εμείς είμαστε πάντα σωστοί, και οι άλλοι φταίνε για ό,τι συμβαίνει λανθασμένα. Μα τότε, η πορεία μας δεν μπορεί να είναι μακρόβια, ούτε ανοδική.
● Αυτοβελτίωση. Βασισμένοι στα προηγούμενα, μπορούμε να αντιληφθούμε τα όριά μας, να στηριχθούμε σε αυτά, και να βρούμε τρόπους να τα επεκτείνουμε. Αυτοβελτιούμενοι. Ή βρίσκοντας τους κατάλληλους πόρους από το εξωτερικό περιβάλλον για να το επιτύχουμε. Για παράδειγμα να παρακολουθήσουμε εκείνο το ποιοτικό σεμινάριο, ή την εξειδικευμένη επιμόρφωση. Ή να ακούσουμε την άποψη ενός έμπειρου ειδικού για το συγκεκριμένο θέμα το οποίο μας απασχολεί. Και ο “ειδικός” αυτός, πολλές φορές βρίσκεται μέσα στην επιχείρησή μας. Μπορεί να είναι ο άνθρωπος της πρώτης γραμμής που έρχεται σε καθημερινή επαφή με τους πελάτες. Μπορεί να βρίσκεται στο χώρο της παραγωγής, και γνωρίζει τον ήχο της μηχανής του με κλειστά μάτια.
Αν διαβάσουμε προσεκτικά, θα παρατηρήσουμε ότι όλη η διαδικασία βασίζεται σε ουσιαστικά που ξεκινούν με το πρόθεμα “αυτό”. “Αυτοανάλυση”, “αυτοαξιολόγηση”, “αυτοβελτίωση”. Επομένως όλα τα παραπάνω είναι ωραία και αποτελεσματικά, με μία προϋπόθεση: ότι διαθέτουμε το θάρρος να καθίσουμε απέναντι στον δυσκολότερο κριτή, τον εαυτό μας. Να τον δούμε όπως είναι, να τον βελτιώσουμε.
Το πλαίσιο αυτοελέγχου στις επιχειρήσεις
Όταν πραγματοποιούμε self-test για τον κορωνοϊό, χρησιμοποιούμε ένα αντιδραστήριο και ένα πλακίδιο που έχει δυο “μαγικές” ενδείξεις, “C” και “Τ”. Ελέγχουμε την ύπαρξη ιϊκού φορτίου ανάλογα με τις γραμμές που εμφανίζονται στη θέση αυτών των ενδείξεων. Το γράμμα Τ είναι το σημείο αναφοράς.
Έλεγχος στην επιχείρηση χωρίς πλαίσιο αναφοράς, είναι αγώνας ποδοσφαίρου χωρίς τέρματα και δίχτυα. Όλες οι προσπάθειες μπορούν να ερμηνευθούν ως επιτυχίες, ή αποτυχίες. Είναι σημαντικό λοιπόν να υπάρχει αυτό το πλαίσιο με το οποίο συγκρίνουμε κάθε φορά τον εαυτό μας ως στελέχη, και τις αποφάσεις και δράσεις της επιχείρησής μας. Όσο πιο απλό είναι αυτό, τόσο πιο εύκολο και πιθανό να χρησιμοποιηθεί.
Ένα τέτοιο πλαίσιο θα μπορούσε να έχει τρεις διαστάσεις. Εν προκειμένω, το γνωστό “Τ” αντικαθίσταται με τα “Η”, “Α” και “Κ”. Είναι τα αρχικά των παραμέτρων που χαρακτηρίζουν ένα σημαντικό αριθμό επιτυχημένων επιχειρήσεων και τα στελέχη τους:
Ηθικότητα. Είναι η ενέργεια αυτή ηθική; Αν ναι, βασίζεται σε υγιή θεμέλια.
Αποτελεσματικότητα. Θα φέρει θετικά αποτελέσματα για την επιχείρηση, τους εργαζομένους και τους μετόχους της; Αν ναι, θα μακροημερεύσει.
Κοινωνικότητα. Έχει θετικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο και αποτύπωμα; Αν ναι, θα στηριχθεί ευρύτερα και θα επιτύχει.
Το “self-test” της επιχείρησης και των προσώπων που καθορίζουν την πορεία της, είναι δωρεάν. Δε χρειάζεται να πάμε στο φαρμακείο να το προμηθευτούμε. Και επιπλέον, δε χρειάζεται να κοινοποιήσουμε σε κάποιο σύστημα τα αποτελέσματά του. Αρκεί να τα γνωρίζουμε εμείς, και να λαμβάνουμε δράση ανάλογα.
Αυτό το “self-test” πρέπει να είναι θετικό!
Ο Σταμάτης Παππάς, MEng/MBA, είναι σύμβουλος επιχειρήσεων
Latest News
Η αξιοποίηση της AI φέρνει αύξηση εσόδων στις ΜμΕ - Έρευνα της Salesforce
Το 75% των ΜμΕ αξιοποιεί λύσεις τεχνητής νοημοσύνης έδειξε έρευνα της Salesforce ενώ το 91% των ΜμΕ που ήδη χρησιμοποιούν λύσεις τεχνητής νοημοσύνης καταγράφει σημαντική αύξηση εσόδων
Tesla -Intel και η ανεπάρκεια των δ.σ. - Τα συστατικά για το τέλειο δ.σ.
Η Intel και η Tesla αντιπροσωπεύουν δύο τρόπους με τους οποίους τα δ.σ. αποτυγχάνουν στο καθήκον τους να εκπροσωπούν τους επενδυτές και να θέτουν τη διοίκηση προ των ευθυνών της, υπσοτηρίζει ο Economist
Παράδοξο κι όμως αληθινό - Γιατί οι άνω των 65 ετών εργαζόμενοι είναι οι πιο ευτυχισμένοι
Αποκαλυπτική για το πώς βλέπουν οι ηλικιωμένοι εργαζόμενοι τη θέση τους στη δουλειά είναι η νέα έκθεση του ερευνητικού κέντρου Pew
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες