
Το σφοδρό κύμα της κακοκαιρίας «Ελπίδα» σε συνδυασμό με τη συνέχιση της πανδημίας και την πίεση που δέχονται οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί από τους φουσκωμένους λογαριασμούς στην ενέργεια εξανέμισαν τις… ελπίδες των επιχειρηματιών του λιανεμπορίου και της εστίασης να ξεκινήσει σε καθεστώς «κανονικότητας» το 2022, την ώρα μάλιστα που οι υποχρεώσεις τους συσσωρεύονται.
Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας όλων αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα αναφέρουν οι επιχειρηματίες και αυτό δεν χωρά αμφισβήτηση. Ωστόσο η έκτακτη αυτή κατάσταση της κακοκαιρίας, η οποία και οδήγησε στην απόφαση για καθολικό κλείσιμο του λιανεμπορίου για χθες και σήμερα, αποτελεί ακόμη ένα πλήγμα ειδικά για την αγορά της Αττικής και των υπόλοιπων περιφερειών που νέκρωσαν λόγω του χιονιά.
Χαμένες οι τρεις πρώτες εβδομάδες εκπτώσεων
«Οι 3 από τις 7 εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων είναι χαμένες» αναφέρει στον OT έμπορος του κέντρου της Αθήνας, τονίζοντας ότι δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο γεγονός αφού «εφέτος δεν είναι σαν πέρσι, όλα τα μαγαζιά είναι ανοιχτά και δεν υπάρχει lockdown».
Μετά την απογοήτευση της εορταστικής περιόδου, η αγοραστική κίνηση κατά το πρώτο 15νθήμερο των εκπτώσεων, που πλέον γίνεται 20ήμερο και βάλε, κινείται με ιδιαίτερα χαμηλούς ρυθμούς.
Πριν την πανδημία στην Περιφέρεια Αττικής κατά το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου αναλογούσε ένας εκπτωτικός τζίρος άνω των 2,5 δισ. ευρώ. Εφέτος η χαμηλή επισκεψιμότητα στα καταστήματα, που φτάνει το 40-50% συγκριτικά με την περίοδο της κανονικότητας σε συνδυασμό με την κακοκαιρία φέρνει σε αδιέξοδο τις επιχειρήσεις.
Για μια «παγωμένη αγορά» κάνει λόγο και ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης. Αναφορικά δε με την Κυριακή 16 Ιανουαρίου, κατά την οποία λειτούργησαν τα εμπορικά καταστήματα λόγω των εκπτώσεων, η γενική εικόνα επίσης δεν ήταν ικανοποιητική για δύο στους τρεις εμπόρους, παρά την κοσμοσυρροή στο κέντρο της Αθήνας.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, ανέφερε πως οι πωλήσεις τις πρώτες μέρες των εκπτώσεων κατέγραψαν μείωση έως και 50% σε σχέση με το 2019, το τελευταίο έτος «κανονικής» λειτουργίας του λιανεμπορίου.
Διαβάστε επίσης: Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς: Άδικο το οριζόντιο μέτρο για διήμερο κλείσιμο
Να σημειωθεί ότι η πίεση κλιμακώνεται κυρίως για μικρές επιχειρήσεις και περίπου 100.000 αυτοαπασχολούμενους εμπόρους με μηδενική ρευστότητα.
Διψήφιο το ποσοστό πτώσης στα σούπερ μάρκετ
Μικρότερη είναι η κατανάλωση και στα σούπερ μάρκετ εφέτος τον Ιανουάριο που έρχεται να προστεθεί στον αρνητικό Δεκέμβριο, έναν μήνα με ιδιαίτερη βαρύτητα για κλάδο, καθώς κατά την διάρκειά του πραγματοποιείται πάνω από το 10% του ετήσιου τζίρου αυτού.
Η κακοκαιρία ήταν «κερασάκι στην τούρτα» για τη λιανική τροφίμων ειδικά στις περιοχές που είχαν πολύωρες διακοπές ρεύματος και διακοπή μετακινήσεων λόγω του χιονιού. Μάλιστα, σε ιδιότυπο lockdown βρίσκεται και το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων, αφού οι συνθήκες καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση την παραγγελιοδοσία. Συνεπώς ήδη η λίστα με τις εκκρεμότητες στις παραδόσεις είναι μεγάλη.
Την ίδια ώρα, η κατανάλωση για τουλάχιστον τρία εικοσιτετράωρα, ήτοι Δευτέρα έως Τετάρτη, κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Από στελέχη των εταιρειών μετρήσεων της αγοράς εκτιμάται ότι τον Ιανουάριο η αρνητική τάση που θα παρουσιάσει το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, στο σύνολό του, θα αγγίξει διψήφιο ποσοστό.
Βαρύ το πλήγμα στην εστίαση
Το βαρύ πλήγμα που δέχεται η εστίαση λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, το οποίο από το 2019 έως σήμερα αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, επιδεινώνει η κακοκαιρία.
Με διαφορά στη χειρότερη των τελευταίων πολλών ετών εξελίσσεται η κίνηση όλο τον Ιανουάριο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναφέρουν οι εκπρόσωποι της εστίασης, που εξακολουθούν να λειτουργούν τα μαγαζιά τους… βουβά.


Latest News

Η επέλαση των brands στους εμπορικούς δρόμους - Οι νέες επενδύσεις και τα ενοίκια
Το 2024 έκλεισε με σημαντικές επενδύσεις μεγάλων αλυσίδων και brands στην Ερμού και στο κέντρο της πρωτεύουσας - Οι «χρυσές» μισθώσεις

Poste: Γίνεται ο μεγαλύτερος επενδυτής παρόχου τηλεφωνίας
H Poste Italiane παίρνει τα ηνία της Telecom Italia, μέσω της εξαγοράς του 15% της Vivendi

Στην παραγωγή ρίχνουν μισό δισ. 15 βιομηχανίες τροφίμων και ποτών
Game changer για την ελληνική οικονομία η βιομηχανία τροφίμων και ποτών – Οι νέες επενδύσεις ξεπερνούν το μισό δισ.

H AI στην «πράσινη» ενεργειακή μετάβαση των επιχειρήσεων| H ιστορία της Avokado
Σε αυτό το επεισόδιο του BizSound φιλοξενούμε τον Βασίλη Νικολόπουλο, ιδρυτή και CTO της Avokado. Η εταιρεία παρέχει λύσεις στο κομμάτι της ενέργειας, με εργαλείο την τεχνητή νοημοσύνη.

Σε έξι μήνες αλλάζουν χέρια ΜΙΝΙΟΝ και Πύργος του Πειραιά – Οι διεκδικητές
Σε νέους ιδιοκτήτες ΜΙΝΙΟΝ και Πύργος του Πειραιά – Με ποιους μιλάει η Dimand και πώς έχει αλλάξει η «δεξαμενή» των επενδυτών - Ποια είναι η πολυεθνική που «μπήκε» στο εμβληματικό κτίριο του Πειραιά

Σε αναζήτηση ισορροπίας τα σούπερ μάρκετ - Από την πανδημία στο σοκ των ανατιμήσεων
Πώς εξελίσσεται η κατανάλωση στα ράφια των σούπερ μάρκετ - Ο ρόλος των αυξήσεων και η αντίδραση των νοικοκυριών

«Αυτονομείται» το παγωτό της Unilever στην Ελλάδα – Η νέα εταιρεία
Το σχέδιο της Unilever για το παγωτό – Η «προίκα» της Algida ICC και οι επιδόσεις του 2024 - Σε εξέλιξη η εθελουσία

Ο Τρύφων Νάτσης απέκτησε τις μετοχές Κάτσου και Γερμανού στη Lamda
Το ποσοστό της BHCML σε δικαιώματα ψήφου επί μετοχών στη Lamda ανήλθε σε ποσοστό 5,092% - Στο 8,624% η συμμετοχή του Τρύφωνα Νάτση

Coca Cola HBC: Ακυρώνει το event στο Καλλιμάρμαρο μετά το «μπλόκο» Μενδώνη
Αναλυτικά η ανακοίνωση της εταιρείας

Lamda Development: Στο 5,092% η συμμετοχή της Breva Howard Capital του Νάτση
Προηγουμένως η Breva Howard Capital κατείχε ποσοστό 2,8291% στη Lamda Development - Τι αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας