![Νέο τοπίο στα σιδηροδρομικά έργα με τον διαχωρισμό ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/ergose.jpg)
Να κόψει τον ομφάλιο λώρο μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ που μπλοκάρει τα σιδηροδρομικά έργα επιχειρεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η πολυαναμενόμενη αναδιάρθρωση των δύο φορέων, βάσει ενός σφιχτού οδικού χάρτη που υπαγορεύεται από τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, προβλέπει την απόσχιση ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ και τον σαφή διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων τους ως προς την παραγωγή έργων. Οι δύο ξεχωριστές εταιρείες αναμένεται να λειτουργούν πλήρως και με αυτοτέλεια ως το τέλος του 2023.
Συγχρόνως, βασικός πυλώνας του σχεδιασμού για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι η έναρξη του ΣΔΙΤ του ΟΣΕ για τη συντήρηση του δικτύου, ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Όπως προβλέπεται και στο Σχέδιο Δράσης για το 2022 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η εκκίνηση του διαγωνισμού τοποθετείται στο δεύτερο τρίμηνο του 2022.
Η αναμόρφωση του διδύμου ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, μητρικής και θυγατρικής σήμερα, υπαγορεύθηκε από την Κομισιόν επ’ απειλή της διακοπής της χρηματοδότησης σιδηροδρομικών έργων από την Ε.Ε. Μετά το ευρωπαϊκό τελεσίγραφο, το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων των δύο εταιρειών ήταν μονόδρομος. Κι αυτό γιατί το σύστημα που έχει αναπτυχθεί είναι τόσο στρεβλό που η ευθύνη της συντήρησης της υποδομής μέχρι σήμερα γινόταν μπαλάκι μεταξύ αναδόχου, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ενώ η οριστική παραλαβή περνούσε από συμπληγάδες ετών.
Ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων
Σύμφωνα λοιπόν με τον οδικό χάρτη που έχει καταρτίσει η αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο διαχωρισμός των δύο εταιρειών θα υλοποιηθεί με νόμο. Ο ΟΣΕ, που είναι ο διαχειριστής της υποδομής, θα αναλάβει τη διαχείριση αυτή, καθώς και όλων των εργασιών που απαιτούνται για το εν λειτουργία σιδηροδρομικό́ δίκτυο. Αυτό μεταφράζεται τόσο στην τακτική, όσο και στη βαριά συντήρηση, καθώς και στις εργασίες ανάταξης.
Από την πλευρά της, η ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο κατασκευαστικός βραχίονας του σιδηροδρόμου (διαχειριστής έργων), θα επικεντρωθεί στην ανάληψη νέων έργων υποδομής εκτός του εν λειτουργία δικτύου, δηλαδή νέες χαράξεις, επεκτάσεις υφιστάμενου δικτύου και αναβαθμίσεις. Βασική λειτουργία της εταιρείας είναι η διαχείριση όλων των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την υλοποίηση των νέων έργων, δηλαδή μελέτες, διαδικασίες απαλλοτρίωσης, δημοπράτηση, προμήθεια υλικών, κατασκευή, υγιεινή και ασφάλεια, έλεγχος ποιότητας και παράδοση ολοκληρωμένου έργου στον ΟΣΕ για εκμετάλλευση.
Πρόσληψη συμβούλου για την απόσχιση των εταιρειών
Το νομοθετικό πλαίσιο θα είναι έτοιμο, σύμφωνα με όσα προβλέπονται το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενώ θα έχει προηγηθεί η τροποποίηση της υπουργικής απόφασης για τη σύσταση της Συντονιστικής Επιτροπής, προκειμένου αυτή να αναλάβει να παρακολουθεί την υλοποίηση του σχεδίου δράσης. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο, θα προσληφθεί και νομικός σύμβουλος, που θα επεξεργασθεί τα απαραίτητα νομοθετήματα, ενώ θα παρέχει νομική υποστήριξη στο Υπουργείο σε όλη τη διάρκεια υλοποίησης του σχεδίου δράσης.
Παράλληλα, θα γίνει και ο απαραίτητος έλεγχος στην ΕΡΓΟΣΕ για να καταστεί δυνατή η απόσχιση από τη μητρική της, ενώ θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες πρόσληψης τεχνικού συμβούλου για τη σύνταξη των συμβάσεων απόδοσης μεταξύ των εταιρειών και του Υπουργείου.
Σε κάθε περίπτωση, ο νόμος θα προβλέπει και τις απαραίτητες μεταβατικές διατάξεις, ώστε να διασφαλίσει ότι η μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων θα πραγματοποιηθεί με τρόπο που θα αποφευχθεί η διακοπή ή η καθυστέρηση σε τρέχοντα έργα.
Η μεταβίβαση των μετοχών της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ στο Ελληνικό Δημόσιο πρόκειται, βάσει σχεδιασμού, να ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους.
Υπενθυμίζεται πως η οργανωτική μεταρρύθμιση στον σιδηροδρομικό τομέα έχει ήδη ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης, με συνολικό προϋπολογισμό 6,19 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), αφορά στον θεσμικό και οργανωτικό μετασχηματισμό των δύο σιδηροδρομικών φορέων, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Σκοπός της μεταρρύθμισης είναι ο εκσυγχρονισμός και η καλύτερη ανταπόκριση των ελληνικών σιδηροδρόμων στις νέες ανάγκες της αγοράς.
Στα ορόσημα του έργου, όπως αναφέρονται στην έγκριση της ένταξής του, περιλαμβάνονται το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς, κατά το οποίο θα ξεκινήσει η ισχύς του πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη μεταρρύθμιση των δύο φορέων. Η πλήρης λειτουργία των νέων οντοτήτων, όπως περιγράφηκε παραπάνω, προβλέπεται κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2023.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Από το Σαρακήνικο μέχρι τη Σαντορίνη: Οι 5 πληγές που γεννούν πολεοδομικές αυθαιρεσίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/sarakiniko05-600x400.jpg)
Σαρακήνικο, Σαντορίνη, Μύκονος: Οι 5 πληγές που γεννούν πολεοδομικές αυθαιρεσίες
Οι χρόνιες πολεοδομικές ασθένειες αναδεικνύονται από τις υποθέσεις δόμησης στο Σαρακήνικο, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο - Ειδική σύσκεψη στο Μαξίμου εντός της εβδομάδας
![Μετρό: Τέλη του 2025 θα φτάσει στον Ευαγγελισμό ο μετροπόντικας της νέας γραμμής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/metropontikas2_grammi4_avax-600x400.jpeg)
Πώς προχωράει η γραμμή 4 του Μετρό - Πότε φτάνει στον Ευαγγελισμό ο μετροπόντικας
Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της νέας γραμμής του Μετρό της Αθήνας, η οποία πρόκειται να καλύψει μία μεγάλη έκταση περιοχών
![ΣΔΙΤ: Έγκριση υλοποίησης μονάδων ολοκληρωμένης ανακύκλωσης και ανάκτησης αποβλήτων σε Κω και Κάλυμνο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/recycle-600x450.jpg)
«Πράσινο φως» μονάδων ανακύκλωσης και ανάκτησης αποβλήτων σε Κω και Κάλυμνο
Τι αποφάσισε η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ
![Αλέξανδρος Εξάρχου: Στο ραντάρ της Aktor εξαγορές – Ενδιαφέρον από funds για το επενδυτικό πρόγραμμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Alexandros_Exarchou_aktor-600x400.jpg)
Εξάρχου: Στο ραντάρ της Aktor εξαγορές – Ενδιαφέρον από funds για τις επενδύσεις του ομίλου
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου πρόεδρος και CEO της Aktor τόνισε το ενδιαφέρον του ομίλου για εξαγορές στον τομέα των παραχωρήσεων
![Υπουργείο Υποδομών: Τέλη Νοεμβρίου παραδίδεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος – Οι συμπληρωματικές εργασίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/02/patra-pyrgos-dromos-1-600x369.jpg)
Υπουργείο Υποδομών: Τέλη Νοεμβρίου παραδίδεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος
Οι συμπληρωματικές εργασίες κοστολογούνται στα 72,5 εκατ. ευρώ
![ΕΥΔΑΠ – Δήμος Σπάτων: Επεσαν οι υπογραφές για το Δίκτυο Αποχέτευσης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/unnamed-35-600x400.jpg)
Αποκτά δίκτυο αποχέτευσης ο Δήμος Σπάτων - Επεσαν οι υπογραφές
H κατασκευή του δικτύου αποχέτευσης στον Δήμο Σπάτων-Αρτέμιδος από την ΕΥΔΑΠ έχει συμβατικό προϋπολογισμό 55,3 εκατ. ευρώ
![ΑLUMIL: Εκτίμηση για τζίρο 450 εκατ. ευρώ, πάνω από τις αρχικές προβλέψεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/Δελτίο-Τύπου_ALUMIL_Κεντρική-Φωτογραφία-600x414.jpg)
ΑLUMIL: Εκτίμηση για τζίρο 450 εκατ. ευρώ, πάνω από τις αρχικές προβλέψεις
Η ALUMIL εγκαινίασε το νέο της βαφείο ενισχύοντας τη συνολική παραγωγική της ικανότητα και επιταχύνει τους χρόνους εξυπηρέτησης πελατών
![Ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας – Αττικής: Πώς θα αναπτυχθεί η πρωτεύουσα έως το 2035](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/Hellinikon-1024x401-1-600x235.jpg)
Η Αθήνα την επόμενη 10ετία – Η νέα πόλη των 30.000 κατοίκων και η επέκταση του Μετρό στον Μητροπολιτικό Πόλο του Ελληνικού
Με επίκεντρο τον πόλο του Ελληνικού το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής
![Daniel και Elias: Προχωράνε τα έργα αποκατάστασης 1,25 δισ. ευρώ σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/kakokairia-karditsa-2-1-600x400.jpg)
Daniel και Elias: Προχωράνε τα έργα αποκατάστασης 1,25 δισ. ευρώ σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα
Τις αποφάσεις για τα έργα αποκατάστασης των ζημιών σε οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias υπέγραψε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών
![Υπερταμείο: Στο «σφυρί» 110 παλιά μηχανήματα των ΕΑΣ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/03/pyrkal-600x309.jpg)
Από δράπανα μέχρι τόρνους – Στο σφυρί 110 παλιά μηχανήματα των ΕΑΣ
Το Υπερταμείο για τις ανάγκες ανάπτυξης του κυβερνητικού πάρκου στον Υμηττό βγάζει σε ηλεκτρονική δημοπρασία αποχαρακτηρισμένο εξοπλισμό των ΕΑΣ (πρώην ΠΥΡΚΑΛ)