![Νέο τοπίο στα σιδηροδρομικά έργα με τον διαχωρισμό ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/ergose.jpg)
Να κόψει τον ομφάλιο λώρο μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ που μπλοκάρει τα σιδηροδρομικά έργα επιχειρεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η πολυαναμενόμενη αναδιάρθρωση των δύο φορέων, βάσει ενός σφιχτού οδικού χάρτη που υπαγορεύεται από τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, προβλέπει την απόσχιση ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ και τον σαφή διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων τους ως προς την παραγωγή έργων. Οι δύο ξεχωριστές εταιρείες αναμένεται να λειτουργούν πλήρως και με αυτοτέλεια ως το τέλος του 2023.
Συγχρόνως, βασικός πυλώνας του σχεδιασμού για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι η έναρξη του ΣΔΙΤ του ΟΣΕ για τη συντήρηση του δικτύου, ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Όπως προβλέπεται και στο Σχέδιο Δράσης για το 2022 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η εκκίνηση του διαγωνισμού τοποθετείται στο δεύτερο τρίμηνο του 2022.
Η αναμόρφωση του διδύμου ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, μητρικής και θυγατρικής σήμερα, υπαγορεύθηκε από την Κομισιόν επ’ απειλή της διακοπής της χρηματοδότησης σιδηροδρομικών έργων από την Ε.Ε. Μετά το ευρωπαϊκό τελεσίγραφο, το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων των δύο εταιρειών ήταν μονόδρομος. Κι αυτό γιατί το σύστημα που έχει αναπτυχθεί είναι τόσο στρεβλό που η ευθύνη της συντήρησης της υποδομής μέχρι σήμερα γινόταν μπαλάκι μεταξύ αναδόχου, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ενώ η οριστική παραλαβή περνούσε από συμπληγάδες ετών.
Ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων
Σύμφωνα λοιπόν με τον οδικό χάρτη που έχει καταρτίσει η αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο διαχωρισμός των δύο εταιρειών θα υλοποιηθεί με νόμο. Ο ΟΣΕ, που είναι ο διαχειριστής της υποδομής, θα αναλάβει τη διαχείριση αυτή, καθώς και όλων των εργασιών που απαιτούνται για το εν λειτουργία σιδηροδρομικό́ δίκτυο. Αυτό μεταφράζεται τόσο στην τακτική, όσο και στη βαριά συντήρηση, καθώς και στις εργασίες ανάταξης.
Από την πλευρά της, η ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο κατασκευαστικός βραχίονας του σιδηροδρόμου (διαχειριστής έργων), θα επικεντρωθεί στην ανάληψη νέων έργων υποδομής εκτός του εν λειτουργία δικτύου, δηλαδή νέες χαράξεις, επεκτάσεις υφιστάμενου δικτύου και αναβαθμίσεις. Βασική λειτουργία της εταιρείας είναι η διαχείριση όλων των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την υλοποίηση των νέων έργων, δηλαδή μελέτες, διαδικασίες απαλλοτρίωσης, δημοπράτηση, προμήθεια υλικών, κατασκευή, υγιεινή και ασφάλεια, έλεγχος ποιότητας και παράδοση ολοκληρωμένου έργου στον ΟΣΕ για εκμετάλλευση.
Πρόσληψη συμβούλου για την απόσχιση των εταιρειών
Το νομοθετικό πλαίσιο θα είναι έτοιμο, σύμφωνα με όσα προβλέπονται το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενώ θα έχει προηγηθεί η τροποποίηση της υπουργικής απόφασης για τη σύσταση της Συντονιστικής Επιτροπής, προκειμένου αυτή να αναλάβει να παρακολουθεί την υλοποίηση του σχεδίου δράσης. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο, θα προσληφθεί και νομικός σύμβουλος, που θα επεξεργασθεί τα απαραίτητα νομοθετήματα, ενώ θα παρέχει νομική υποστήριξη στο Υπουργείο σε όλη τη διάρκεια υλοποίησης του σχεδίου δράσης.
Παράλληλα, θα γίνει και ο απαραίτητος έλεγχος στην ΕΡΓΟΣΕ για να καταστεί δυνατή η απόσχιση από τη μητρική της, ενώ θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες πρόσληψης τεχνικού συμβούλου για τη σύνταξη των συμβάσεων απόδοσης μεταξύ των εταιρειών και του Υπουργείου.
Σε κάθε περίπτωση, ο νόμος θα προβλέπει και τις απαραίτητες μεταβατικές διατάξεις, ώστε να διασφαλίσει ότι η μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων θα πραγματοποιηθεί με τρόπο που θα αποφευχθεί η διακοπή ή η καθυστέρηση σε τρέχοντα έργα.
Η μεταβίβαση των μετοχών της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ στο Ελληνικό Δημόσιο πρόκειται, βάσει σχεδιασμού, να ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους.
Υπενθυμίζεται πως η οργανωτική μεταρρύθμιση στον σιδηροδρομικό τομέα έχει ήδη ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης, με συνολικό προϋπολογισμό 6,19 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), αφορά στον θεσμικό και οργανωτικό μετασχηματισμό των δύο σιδηροδρομικών φορέων, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Σκοπός της μεταρρύθμισης είναι ο εκσυγχρονισμός και η καλύτερη ανταπόκριση των ελληνικών σιδηροδρόμων στις νέες ανάγκες της αγοράς.
Στα ορόσημα του έργου, όπως αναφέρονται στην έγκριση της ένταξής του, περιλαμβάνονται το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς, κατά το οποίο θα ξεκινήσει η ισχύς του πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη μεταρρύθμιση των δύο φορέων. Η πλήρης λειτουργία των νέων οντοτήτων, όπως περιγράφηκε παραπάνω, προβλέπεται κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2023.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Νέα Οδός: 45 ασφαλείς και προστατευόμενες θέσεις στάθμευσης βαρέων οχημάτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/nea-odos1-1-600x399.jpg)
Στις 45 οι προστατευόμενες θέσεις στάθμευσης βαρέων οχημάτων στη Νέα Οδό
Τι είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας
![ΤΑΙΠΕΔ: Διαγωνισμός για τα έργα αποκατάστασης στο λιμάνι του Βόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/volos-port-yachts-rentals-600x302.jpg)
Διαγωνισμός για τα έργα αποκατάστασης στο λιμάνι του Βόλου - Τι αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ
Τι είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης
![Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat): Στόχος για το 2026 τα 2,5 δισ. σε κύκλο εργασιών και 5 με 7 δις ανεκτέλεστο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_exarchou-600x422.png)
Εξάρχου (Intrakat): «Χτίζουμε ισχυρό όμιλο με 2,5 δισ. τζίρο το 2026 και 5 έως 7 δισ. ανεκτέλεστο στην 5ετία»
Ο αντιπρόεδρος και CEO της Intrakat Αλέξανδρος Εξάρχου τόνισε στη ΓΣ των μετόχων τη σημασία της ανάπτυξης του ομίλου στις ΑΠΕ και τα έργα ΣΔΙΤ
![Υπουργείο Υποδομών: Νέα έργα αναβάθμισης κτιριακών υποδομών Παιδείας, Υγείας και Δικαιοσύνης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/201306110829409060.jpg)
Νέα έργα αναβάθμισης κτιριακών υποδομών Παιδείας, Υγείας και Δικαιοσύνης
Ποιους διαγωνισμούς και ώριμα έργα σε κτιριακές υποδομές συνολικής αξίας άνω των 68 εκατ. ευρώ, δρομολογεί το Υπουργείο Υποδομών
![Αθηνών – Θεσσαλονίκης: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω ασφαλτόστρωσης στον Α/Κ Οινοφύτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/asfaltos-600x401.jpg)
Αθηνών – Θεσσαλονίκης: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω ασφαλτόστρωσης στον Α/Κ Οινοφύτων
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Θεσσαλονίκης λόγω εκτέλεσης ασφαλτικών εργασιών στο ύψος των Οινοφύτων
![Thess INTEC: Πέφτει η σπορά για το πάρκο καινοτομίας με επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thessintec-the-vision-image-mapping-600x290.jpg)
Πέφτει η σπορά για το πάρκο καινοτομίας Thess INTEC με επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ
Τα επενδυτικά κεφάλαια από το Ισραήλ και η «επανάσταση» καινοτομίας στην οποία στοχεύει το Thess INTEC
![Αττική Οδός: Στο Ελεγκτικό Συνέδριο εστάλη από το ΤΑΙΠΕΔ ο φάκελος του διαγωνισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/01/attiki-odos-600x375.png)
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η «Αττική Οδός» - Η πρώτη «στάση» στο ταξίδι… για τον νέο παραχωρησιούχο
Η «Αττική Οδός», έχει πολύ δρόμο για να αλλάξει χέρια με πρώτη στάση το Ελεγκτικό Συνέδριο όπου θα διενεργήσει τον προσυμβατικό έλεγχο
![Σταϊκούρας: Το νέο δίκτυο ύδρευσης σε Άρτα, Πρέβεζα, Λευκάδα και Αιτωλοακαρνανία θα εξυπηρετεί 150.000 κατοίκους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/1-600x400.jpg)
Σταϊκούρας: Το νέο δίκτυο ύδρευσης σε Άρτα, Πρέβεζα, Λευκάδα και Αιτωλοακαρνανία θα εξυπηρετεί 150.000 κατοίκους
Ο Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε πως αποτελεί μια από τις καίριες παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την κάλυψη αναγκών ύδρευσης
![Μετρό Θεσσαλονίκης: Το σχέδιο λειτουργίας – Το κόστος του εισιτηρίου, οι διαδρομές και οι επεκτάσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/thess-metro-600x400-1.jpg)
«Μαρσάρει» το μετρό Θεσσαλονίκης - Το κόστος του εισιτηρίου, οι διαδρομές και οι επεκτάσεις
Αγώνας δρόμου για να λειτουργήσει η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέμβριο
![ΑΒΑΞ: Αναλαμβάνει έργο 82 εκατ. δολαρίων στο Ιράκ – Θα κατασκευάσει μονάδα ηλεκτροπαραγωγής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Bismayah-600x338.jpg)
Η ΑΒΑΞ αναλαμβάνει έργο 82 εκατ. δολαρίων στο Ιράκ - Θα κατασκευάσει μονάδα ηλεκτροπαραγωγής
Eπεκτείνεται ο όμιλος ΑΒΑΞ - H κατασκευή θα διαρκέσει 12 μήνες και αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα