Η συζήτηση για τις ειρηνικές ή τις φονικές προθέσεις του Ισλάμ δεν κοπάζει. Πολλοί μουσουλμάνοι καλοπροαίρετα υποστηρίζουν πως το Ισλάμ είναι θρησκεία ειρήνης κι αγάπης. Από την άλλη μεριά υπάρχουν πολλοί μελετητές που επιμένουν πως το Ισλάμ αποτελεί μια επιθετική πίστη που στοχεύει στη με κάθε τρόπο επέκτασή του και στην εξουδετέρωση των (πολιτικών και θρησκευτικών) αντιπάλων του.
Στο best seller βιβλίο του «Jihad» («Τζιχάντ», Yale, 2002), ο γνωστός συγγραφέας Ahmed Rashid υπεραμύνεται των καλών προθέσεων της μουσουλμανικής θρησκείας. Με έμφαση υποστηρίζει πως πουθενά το Κοράνι και οι διδασκαλίες (Χαντίντ) δεν υποστηρίζουν την άσκηση βίας κατά αθώων τρίτων. «Πουθενά στα κείμενα και τις παραδόσεις της μουσουλμανικής πίστης», σημειώνει, «η τζιχάντ δεν καλεί σε δολοφονίες αθώων μη μουσουλμάνων ανδρών, γυναικών και παιδιών ή ακόμη και άλλων μουσουλμάνων στη βάση εθνότητας, φράξιας ή πίστης. Είναι ακριβώς αυτή η παρανόηση της τζιχάντ – για τη δικαιολόγηση της σφαγής αθώων – που καθορίζει εν μέρει τον ριζοσπαστικό καινούργιο αρχεγονισμό των σημερινών ακραίων ισλαμικών κινημάτων».
Από την άλλη όμως υπάρχουν δεκάδες αναφορές στα ιερά κείμενα με στόχο την εξόντωση των απίστων ή αλλοπίστων. Στο ίδιο το Κοράνι υπάρχουν τουλάχιστον 109 στίχοι που καλούν σε πολεμική δράση κατά των εχθρών της πίστης. Οι σιίτες μουσουλμάνοι, σαν άθεοι πολυθεϊστές για το σουνιτικό Ισλάμ των Αράβων Βαχαμπιστών ή των Ασιατών Ντεομπαντιστών, θεωρούνται ασυγχώρητοι εχθροί της πίστης που τους ταιριάζει η εξολόθρευση. Συχνά τέτοιες ακρότητες δεν ακούγονται σαν αυθαίρετες καταγγελίες από τα στόματα φανατικών, αλλά θεμελιώνονται από ιερωμένους ή αναλυτές πάνω σε παραδοσιακά κείμενα της πίστης (λ.χ. ο πακιστανός ιερωμένος ηγέτης Mawdudi).
Ο Peter Townsend στο γνωστό του βιβλίο «Nothing to do with Islam» («Δεν έχει τίποτα να κάνει με το Ισλάμ», 2016) επισημαίνει πλήθος διδασκαλιών επιφανών θεωρητικών του Ισλάμ, ακόμα και θεμελιωτών των τεσσάρων μεγάλων νομικών σχολών ερμηνείας της πίστης, που προπαγανδίζουν τη βία κατά αυτών που δεν πιστεύουν ή που δεν τηρούν κάποιους κανόνες. Ανάμεσά τους οι Imam al Shafi’i (Σχολή Σαφί), Ibn Abi Zayd (Σχολή Μαλίκι), Ibn Taymiyya (Σχολή Χανμπάλι), Ibn Kathir (Σχολή Σαφί), Tafsir al Jalalayn (το πιο επιδραστικό σχόλιο – «Tafsir» – πάνω στο Κοράνι για τους πιστούς).
Παρά όμως τις ενστάσεις και την περί του αντιθέτου επιχειρηματολογία, με δεκάδες παραδείγματα από επιθετικούς αφορισμούς κατά των «απίστων», πολύς κόσμος συνεχίζει να πιστεύει πως το Ισλάμ, που σημαίνει μάλιστα «Υποταγή», αποτελεί την κατεξοχήν θρησκεία της πραότητας, της ειρήνης και της αγάπης. Τα τελευταία όμως χρόνια οι πράξεις των φανατικών δείχνουν ακριβώς το αντίθετο.
Latest News
Προβλήματα καθημερινότητας
Προφανώς χωρίς σχέδιο, με λύσεις βιαστικές και εκ του προχείρου... δουλειά δεν γίνεται
Αυξάνεται η αποταμίευση στην Ευρωζώνη, παραμένει αρνητική στην Ελλάδα – Οι λόγοι [γραφήματα]
Η τρέχουσα άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων, στις υψηλές αποδόσεις αποταμίευσης, στη μείωση της πραγματικής καθαρής περιουσίας και στη συγκρατημένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.