Τρεις φορές ταχύτερα από το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται να αναπτυχθεί η παγκόσμια αγορά εμπορίου από μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social commerce) των 492 δισ. δολαρίων, αγγίζοντας τα 1,2 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2025. Η ανάπτυξη αυτή θα οφείλεται κυρίως στους χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης που ανήκουν στις γενιές Gen Z και Millennial, αντιπροσωπεύοντας το 62% των παγκόσμιων δαπανών στο social commerce έως το 2025.
Σύμφωνα με τη μελέτη της Accenture “Why Shopping’s Set for a Social Revolution” το social commerce αναφέρεται στη συνολική αγοραστική εμπειρία ενός καταναλωτή -από την ανακάλυψη ενός προϊόντος έως τη διαδικασία ολοκλήρωσης αγοράς- που πραγματοποιείται σε μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Το 64% των χρηστών μέσων κοινωνικής δικτύωσης που συμμετείχε στην έρευνα δήλωσε ότι πραγματοποίησε τουλάχιστον μία αγορά μέσω κοινωνικών δικτύων τον περασμένο χρόνο, γεγονός το οποίο -βάσει εκτιμήσεων της Accenture- μεταφράζεται σε ~2 δισεκατομμύρια αγοραστές παγκοσμίως.
«Η πανδημία ανέδειξε πόσο πολύ οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ως σημείο εισόδου σε οτιδήποτε κάνουν στο διαδίκτυο -ειδήσεις, ψυχαγωγία και επικοινωνία», δήλωσε ο Μάριος Λημνιός, επικεφαλής Strategy & Consulting της Accenture στην Ελλάδα.
«Η σταθερή αύξηση του χρόνου που αφιερώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αντανακλά το πόσο ουσιαστικές είναι αυτές οι πλατφόρμες στην καθημερινή μας ζωή. Αναμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αγοράζουν και πωλούν, γεγονός που παρέχει στις πλατφόρμες και τα brands νέες ευκαιρίες για τη δημιουργία πρωτότυπων εμπειριών και φυσικά ροών εσόδων».
Ενώ η ευκαιρία είναι σημαντική κυρίως για τις μεγάλες επιχειρήσεις, ιδιώτες και μικρότερα brands μπορούν επίσης να επωφεληθούν. Συγκεκριμένα, το 59% των social commerce αγοραστών δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να υποστηρίξει μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μέσω του social commerce παρά όταν πραγματοποιεί αγορές μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου. Επιπλέον, το 63% δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να αγοράσει ξανά από τον ίδιο πωλητή, γεγονός που υπογραμμίζει τα οφέλη του social commerce στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και στην αύξηση των επαναλαμβανόμενων αγορών.
«Το social commerce διαθέτει μια τεράστια δύναμη. Ενδυναμώνει μικρότερα brands και ιδιώτες και οδηγεί τα μεγάλα brands να επαναξιολογήσουν τη συνάφειά τους σε μια αγορά εκατομμυρίων ατόμων», συμπλήρωσε ο Μάριος Λημνιός. «Το social commerce θα απαιτήσει από τους δημιουργούς, τους μεταπωλητές και τα brands να φέρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους εκεί που είναι -και θα είναι- ο καταναλωτής. Αυτό συνεπάγεται συνεργασία μέσα σε ένα δυναμικό οικοσύστημα πλατφορμών, αγορών, μέσων κοινωνικής δικτύωσης και influencers για το διαμοιρασμό δεδομένων και ιδεών, προσφέροντας το πλαίσιο για την ανάπτυξη αναβαθμισμένων καταναλωτικών εμπειριών σε μια ολοκληρωμένη ψηφιακή αγορά».
Οι ενδοιασμοί
Ωστόσο, οι μισοί από τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εκφράζουν προβληματισμό για τις αγορές μέσω κοινωνικών δικτύων αναφορικά με θέματα προστασίας και πολιτικών επιστροφών. Συνεπώς, η εμπιστοσύνη αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο στην υιοθέτηση του social commerce, όπως ίσχυε αρχικά και με το ηλεκτρονικό εμπόριο.
«Όσοι δεν έχουν ακόμα προβεί σε αγορές μέσω κοινωνικών δικτύων αναφέρουν ότι ένας λόγος που καθυστερούν είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στους πωλητές, ενώ οι ενεργοί χρήστες του social commerce επισημαίνουν τις πολιτικές επιστροφών προϊόντων, χρημάτων και ανταλλαγών ως βασικούς τομείς βελτίωσης», σημείωσε ο Μάριος Λημνιός. «Το ζήτημα εμπιστοσύνης που υπάρχει απαιτεί εύλογο χρονικό διάστημα για να ξεπεραστεί, αλλά όλοι όσοι επικεντρώνονται σε αυτούς τους τομείς θα είναι μελλοντικά σε καλύτερη θέση για να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους».
Ποιος αγοράζει τι
Η μελέτη της Accenture έδειξε επίσης ότι μέχρι το 2025 ο μεγαλύτερος αριθμός αγορών μέσω κοινωνικών δικτύων παγκοσμίως αναμένεται σε είδη ένδυσης (18% του συνόλου του social commerce έως το 2025), ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (13%) και προϊόντα διακόσμησης σπιτιού (7%). Τα φρέσκα τρόφιμα και τα σνακ αντιπροσωπεύουν επίσης μια μεγάλη κατηγορία προϊόντων (13%). Τα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, παρότι αποτελούν μικρό μέρος των πωλήσεων social commerce, προβλέπεται ότι θα κερδίσουν γρήγορα έδαφος στο ηλεκτρονικό εμπόριο και θα κατακτήσουν πάνω από το 40% της ψηφιακής δαπάνης κατά μέσο όρο για αυτήν την κατηγορία σε βασικές αγορές έως το 2025.
Μεταξύ των άλλων ευρημάτων της μελέτης:
• Οι καταναλωτές στις αναπτυσσόμενες χώρες είναι πιο πιθανό να αγοράζουν μέσω κοινωνικών δικτύων και να το επαναλαμβάνουν συχνά.
• Οι αγοραστές στην Κίνα, την Ινδία και τη Βραζιλία ενδιαφέρονται περισσότερο για λειτουργίες που τους βοηθούν να ανακαλύψουν και να αξιολογήσουν πιθανές αγορές, ενώ εκείνοι στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις τιμές και τις εκπτώσεις.
• Η εμπιστοσύνη είναι πιο σημαντική για τις παλαιότερες από τις νεότερες γενιές. Οι μεγαλύτεροι ηλικιακά αγοραστές δίνουν έμφαση στην ασφάλεια και προτιμούν γνωστές επωνυμίες, ενώ οι νεότερες γενιές εμπιστεύονται περισσότερο τις κριτικές άλλων αγοραστών.
Latest News
Η Ευρώπη τείνει κλάδον ελαίας στον Τραμπ για να αποφύγει τους δασμούς
Προσπαθώντας να αποφύγει τους κοστοβόρους δασμούς του Τραμπ η Ευρώπη προτίθεται να αγοράσει περισσότερα αμερικανικά προϊόντα
Αισιοδοξία Κίνας για «σωστή διαχείριση των διαφορών» με τις ΗΠΑ στο εμπόριο
Η Κίνα επαναλαμβάνει τη διάθεσή της να διαπραγματευτεί με τις ΗΠΑ για την αποτροπή επιβολής αυξημένων δασμών στις εξαγωγές
Νέα μεγάλη μείωση επιτοκίων από την Τουρκία
Η Τουρκία μείωσε το επιτόκιο repos μίας εβδομάδας στο 45% από 47,5%
Συνελήφθη για απάτη ο Αυστριακός μεγιστάνας ακινήτων Ρενέ Μπένκο
Ο ιδρυτής του αυστριακού ομίλου ακινήτων Signa, Ρενέ Μπένκο, συνελήφθη ως ύποπτος για απάτη, σύμφωνα με την εισαγγελία
Ο Τραμπ έβαλε την Ισπανία στην... BRICS και εκτόξευσε απειλές προς τη Μαδρίτη
Η Ισπανία ως μέλος των... BRICS, κατά τον Τραμπ, έγινε αποδέκτης απειλών ότι θα επιβληθούν δασμοί 100% σε ισπανικές επιχειρήσεις
Στρατηγική... εκτάκτου ανάγκης - Γιατί έπεσαν οι μετοχές της Puma
Η Puma θα δημοσιεύσει τα αποτελέσματά της για το οικονομικό έτος 2024 και τις προοπτικές για το 2025 στις 12 Μαρτίου 2025
Ο λόγος που ο Ίλον Μασκ τα έβαλε και με τη Wikipedia
Η Wikipedia ήταν ο τελευταίος στόχος του Ίλον Μασκ, με το πρόβλημα να προκύπτει από την αναφορά του χαιρετισμού του στην ορκωμοσία του Τραμπ
Ενας-ένας οι ηγέτες ευθυγραμμίζονται με τη νέα εποχή Τραμπ - Το αποτύπωμα του Νταβός
Κάποιοι πέρσι γελούσαν στο Νταβός με αναφορές στον Τραμπ - Φέτος... σοβάρεψαν
Οι ΗΠΑ έφυγαν, οι υποχρεώσεις έμειναν - Ποιος θα καλύψει το περιβαλλοντικό κενό υπό τον Τραμπ
Οι πρωτοβουλίες του πρώην δημάρχου της Νέας Υόρκης, Μάικλ Μπλούμπεργκ, και άλλων αμερικανών να «σώσουν» την παρτίδα
Τι φοβούνται τώρα τα θύματα των πυρκαγιών του Λος Άντζελες
Τα θύματα των πρυρκαγιών στο Λος Άντζελες αντιμετωπίζουν προκλήσεις όπως η τοξική τέφρα και το αυξημένο κόστος κατασκευής