Τρεις φορές ταχύτερα από το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται να αναπτυχθεί η παγκόσμια αγορά εμπορίου από μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social commerce) των 492 δισ. δολαρίων, αγγίζοντας τα 1,2 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2025. Η ανάπτυξη αυτή θα οφείλεται κυρίως στους χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης που ανήκουν στις γενιές Gen Z και Millennial, αντιπροσωπεύοντας το 62% των παγκόσμιων δαπανών στο social commerce έως το 2025.
Σύμφωνα με τη μελέτη της Accenture “Why Shopping’s Set for a Social Revolution” το social commerce αναφέρεται στη συνολική αγοραστική εμπειρία ενός καταναλωτή -από την ανακάλυψη ενός προϊόντος έως τη διαδικασία ολοκλήρωσης αγοράς- που πραγματοποιείται σε μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Το 64% των χρηστών μέσων κοινωνικής δικτύωσης που συμμετείχε στην έρευνα δήλωσε ότι πραγματοποίησε τουλάχιστον μία αγορά μέσω κοινωνικών δικτύων τον περασμένο χρόνο, γεγονός το οποίο -βάσει εκτιμήσεων της Accenture- μεταφράζεται σε ~2 δισεκατομμύρια αγοραστές παγκοσμίως.
«Η πανδημία ανέδειξε πόσο πολύ οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ως σημείο εισόδου σε οτιδήποτε κάνουν στο διαδίκτυο -ειδήσεις, ψυχαγωγία και επικοινωνία», δήλωσε ο Μάριος Λημνιός, επικεφαλής Strategy & Consulting της Accenture στην Ελλάδα.
«Η σταθερή αύξηση του χρόνου που αφιερώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αντανακλά το πόσο ουσιαστικές είναι αυτές οι πλατφόρμες στην καθημερινή μας ζωή. Αναμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αγοράζουν και πωλούν, γεγονός που παρέχει στις πλατφόρμες και τα brands νέες ευκαιρίες για τη δημιουργία πρωτότυπων εμπειριών και φυσικά ροών εσόδων».
Ενώ η ευκαιρία είναι σημαντική κυρίως για τις μεγάλες επιχειρήσεις, ιδιώτες και μικρότερα brands μπορούν επίσης να επωφεληθούν. Συγκεκριμένα, το 59% των social commerce αγοραστών δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να υποστηρίξει μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μέσω του social commerce παρά όταν πραγματοποιεί αγορές μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου. Επιπλέον, το 63% δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να αγοράσει ξανά από τον ίδιο πωλητή, γεγονός που υπογραμμίζει τα οφέλη του social commerce στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και στην αύξηση των επαναλαμβανόμενων αγορών.
«Το social commerce διαθέτει μια τεράστια δύναμη. Ενδυναμώνει μικρότερα brands και ιδιώτες και οδηγεί τα μεγάλα brands να επαναξιολογήσουν τη συνάφειά τους σε μια αγορά εκατομμυρίων ατόμων», συμπλήρωσε ο Μάριος Λημνιός. «Το social commerce θα απαιτήσει από τους δημιουργούς, τους μεταπωλητές και τα brands να φέρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους εκεί που είναι -και θα είναι- ο καταναλωτής. Αυτό συνεπάγεται συνεργασία μέσα σε ένα δυναμικό οικοσύστημα πλατφορμών, αγορών, μέσων κοινωνικής δικτύωσης και influencers για το διαμοιρασμό δεδομένων και ιδεών, προσφέροντας το πλαίσιο για την ανάπτυξη αναβαθμισμένων καταναλωτικών εμπειριών σε μια ολοκληρωμένη ψηφιακή αγορά».
Οι ενδοιασμοί
Ωστόσο, οι μισοί από τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εκφράζουν προβληματισμό για τις αγορές μέσω κοινωνικών δικτύων αναφορικά με θέματα προστασίας και πολιτικών επιστροφών. Συνεπώς, η εμπιστοσύνη αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο στην υιοθέτηση του social commerce, όπως ίσχυε αρχικά και με το ηλεκτρονικό εμπόριο.
«Όσοι δεν έχουν ακόμα προβεί σε αγορές μέσω κοινωνικών δικτύων αναφέρουν ότι ένας λόγος που καθυστερούν είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στους πωλητές, ενώ οι ενεργοί χρήστες του social commerce επισημαίνουν τις πολιτικές επιστροφών προϊόντων, χρημάτων και ανταλλαγών ως βασικούς τομείς βελτίωσης», σημείωσε ο Μάριος Λημνιός. «Το ζήτημα εμπιστοσύνης που υπάρχει απαιτεί εύλογο χρονικό διάστημα για να ξεπεραστεί, αλλά όλοι όσοι επικεντρώνονται σε αυτούς τους τομείς θα είναι μελλοντικά σε καλύτερη θέση για να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους».
Ποιος αγοράζει τι
Η μελέτη της Accenture έδειξε επίσης ότι μέχρι το 2025 ο μεγαλύτερος αριθμός αγορών μέσω κοινωνικών δικτύων παγκοσμίως αναμένεται σε είδη ένδυσης (18% του συνόλου του social commerce έως το 2025), ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (13%) και προϊόντα διακόσμησης σπιτιού (7%). Τα φρέσκα τρόφιμα και τα σνακ αντιπροσωπεύουν επίσης μια μεγάλη κατηγορία προϊόντων (13%). Τα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, παρότι αποτελούν μικρό μέρος των πωλήσεων social commerce, προβλέπεται ότι θα κερδίσουν γρήγορα έδαφος στο ηλεκτρονικό εμπόριο και θα κατακτήσουν πάνω από το 40% της ψηφιακής δαπάνης κατά μέσο όρο για αυτήν την κατηγορία σε βασικές αγορές έως το 2025.
Μεταξύ των άλλων ευρημάτων της μελέτης:
• Οι καταναλωτές στις αναπτυσσόμενες χώρες είναι πιο πιθανό να αγοράζουν μέσω κοινωνικών δικτύων και να το επαναλαμβάνουν συχνά.
• Οι αγοραστές στην Κίνα, την Ινδία και τη Βραζιλία ενδιαφέρονται περισσότερο για λειτουργίες που τους βοηθούν να ανακαλύψουν και να αξιολογήσουν πιθανές αγορές, ενώ εκείνοι στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις τιμές και τις εκπτώσεις.
• Η εμπιστοσύνη είναι πιο σημαντική για τις παλαιότερες από τις νεότερες γενιές. Οι μεγαλύτεροι ηλικιακά αγοραστές δίνουν έμφαση στην ασφάλεια και προτιμούν γνωστές επωνυμίες, ενώ οι νεότερες γενιές εμπιστεύονται περισσότερο τις κριτικές άλλων αγοραστών.
Latest News
Honda - Nissan «έδωσαν τα χέρια» - Στήνουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία
Η νέα οντότητα θα λειτουργεί υπό την ομπρέλα μιας εταιρείας συμμετοχών που θα δημιουργηθεί για τη συγχώνευση Honda - Nissan
Σύννεφα πάνω από την Ευρωζώνη – Μόλις στο 1% ανάπτυξη το 2025
Οι αναλυτές μείωσαν τις προσδοκίες τους για την Ευρωζώνη το 2026 στο 1,2% από 1,4%
Λαγκάρντ: Η ΕΚΤ πλησιάζει στον στόχο για τον πληθωρισμό – Οι αστερίσκοι
Η Κριστίν Λαγκάρντ προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να παρακολουθούν την πορεία των μισθών και των εταιρικών κερδών στην ευρωζώνη
Ολοκληρώνεται ο «γάμος» Honda - Nissan - Σήμερα οι ανακοινώσεις
Η ενοποίηση θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο σε πωλήσεις
«Μαύρο» το 2025 για τους επιχειρηματίες στη Γερμανία
Σε χαμηλά πενταετίας υποχωρεί τον Δεκέμβριο ο Δείκτης Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης του Ινστιτούτου IfO. Για «χρόνια ασθένεια της γερμανικής οικονομίας» μιλούν οι ειδικοί
Η συρρίκνωση του αμερικανικού ονείρου - Οι Αμερικανοί δίνουν περισσότερα και παίρνουν λιγότερα [γραφήματα]
Το αμερικανικό όνειρο φαίνεται να φθίνει με το πέρασμα των ετών και οι Αμερικανοί είναι ολοένα και πιο απαισιόδοξοι
Η «κρυφή« κρίση που κοστίζει έως και 1 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία
Περίπου 12 δισ. εργάσιμες ημέρες χάνονται από την κακή ψυχική υγεία κάθε χρόνο, κοστίζοντας στην παγκόσμια οικονομία 1 τρισ. δολάρια
Lactalis: O «γίγαντας» των γαλακτοκομικών παραμένει στην κορυφή
Ο τζίρος των 30 δισ. ευρώ και οι «περιπέτειες» της Lactalis, της μεγαλύτερης εταιρείας γαλακτοκομικών προϊόντων του κόσμου
Πωλητήριο και σε... κάστρα στην Ευρώπη - Πόσο κοστίζει η απόκτησή τους
Από μια έπαυλη βαρονικού στιλ στα Highlands της Σκωτίας με τη δική της λίμνη για ψάρεμα πέστροφας σε μια Πολυτελέστατη έπαυλη στη λίμνη Κόμο της Ιταλίας
Ο ανταγωνισμός αγριεύει στο φαστ φουντ - Τοεξωφρενικό μάρκετινγκ της Pizza Hut
Η προωθητική καμπάνια της Pizza Hut περιελάμβανε δωρεάν συμμετοχές σε παιχνίδια καζίνο χωρίς να γνωρίζει εάν κάποιος πελάτης ήταν εθισμένοι στον τζόγο