Την αρχή την έκαναν οι νέοι της εποχής των λουλουδιών. Χορτασμένοι μεν πλην επαναστατημένοι (μεταξύ άλλων) και για τον υπερκαταναλωτισμό των στερημένων παιδιών του πολέμου, που ήταν οι μπαμπάδες και οι μαμάδες τους. Μισό και πλέον αιώνα μετά, «βοηθούσης» της κλιματικής κρίσης και της περιβαλλοντικής προπαγάνδας, τα παιδιά και τα εγγόνια των «παιδιών των λουλουδιών», έχουν εντάξει στην καταναλωτική τους κουλτούρα την πρακτική της «δεύτερης χρήσης» των αγαθών. Είτε πρόκειται για ρούχα είτε για έπιπλα είτε για ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές και είδη καθημερινής χρήσης. Είτε βέβαια για αυτοκίνητα.
Μιλάμε προφανώς για τις «ώριμες» αγορές της Δύσης, όπου το τι (και από πού) καταναλώνει κανείς έχει προ πολλού παύσει να αποτελεί στοιχείο κοινωνικής καταξίωσης (πλην φωσφοριζουσών εξαιρέσεων ασφαλώς). Στην Ευρώπη εκείνοι που συνηθίζουν να πωλούν προσωπικά τους αντικείμενα για να ξαναχρησιμοποιηθούν εισπράττουν κατά μέσον όρο 77 ευρώ μηνιαίως, σύμφωνα με έρευνα του Cetelem 2022 Observatory. Το τελευταίο 12μηνο περισσότεροι από 60% των Ευρωπαίων δήλωσαν ότι πούλησαν τουλάχιστον ένα προϊόν «δεύτερο χέρι».
Νεανική πρωτοπορία
Συγκεκριμένα, το 38% των ερωτηθέντων στην πανευρωπαϊκή έρευνα του Cetelem Observatory πούλησαν μεταχειρισμένα αγαθά «λίγες φορές μέσα στη χρονιά που πέρασε». Το 18% δήλωσε ότι το έπραξε αυτό «λίγες φορές κάθε μήνα του 2021», ενώ το 6% «λίγες φορές κάθε εβδομάδα του έτους». Το 38% των Ευρωπαίων δεν έδωσε δωρεάν ή δεν πούλησε κάποιο δικό του, προσωπικό αντικείμενο για να ξαναχρησιμοποιηθεί από κάποιον άλλο.
Δεν αποτελεί βέβαια έκπληξη το ότι είναι και σήμερα οι νέοι εκείνοι που συνηθίζουν, άλλοι από οικονομική ανάγκη και άλλοι από πεποίθηση (για αντίσταση στον υπερκαταναλωτισμό), να δίνουν ευκαιρίες για μια δεύτερη ζωή στα αντικείμενα. Από το 62% που κατά τη διάρκεια του 2021 διέθεσαν στην αγορά ή δώρισαν κάποιο προσωπικό τους αντικείμενο για να ξαναχρησιμοποιηθεί, το 77% ήταν ηλικίας από 18 έως 34 ετών, το 67% ήταν ηλικίας από 35 έως 49 ετών, ενώ μόνο το 49% όσων τους απασχολεί η αγοραπωλησία αγαθών από δεύτερο χέρι είχαν ηλικία από 50 έως 75 έτη – φευ, ο χρόνος φθείρει τον αντικομφορμισμό των νέων, ακόμα και των επαναστατημένων των δεκαετιών του ’60 και του ’70.
Ο χορτασμένος Βορράς
Κατά μέσον όρο οι Ευρωπαίοι κέρδισαν 77 ευρώ μηνιαίως από την πώληση προσωπικών τους αντικειμένων, διευκρινίζει το Cetelem Observatory. Οι πολίτες αρκετών ευρωπαϊκών χωρών, ωστόσο, είχαν πολύ υψηλότερα και διόλου ευκαταφρόνητα έσοδα κάθε μήνα από τις πωλήσεις προσωπικών τους αντικειμένων. Στην κορυφή βρέθηκαν οι Βρετανοί με έσοδα 95,7 στερλινών (115 ευρώ) μηνιαίως. Ακολούθησαν οι Γερμανοί με 105 ευρώ, οι Δανοί με 670 κορόνες (90 ευρώ) και οι Νορβηγοί με 871 κορόνες (87 ευρώ) έσοδα μηνιαίως.
Στους αντίποδες, οι Ούγγροι, οι Τσέχοι και οι Σλοβάκοι με 27, 35 και 37 ευρώ αντιστοίχως βρέθηκαν στη βάση της κατάταξης – λεπτομερή στοιχεία για άλλους Ευρωπαίους, συμπεριλαμβανομένων των Ελλήνων, δεν δίνει το Cetelem Observatory. Είναι όμως γνωστό ότι η κουλτούρα του «μεταχειρισμένου» και εν γένει της ανακύκλωσης δεν ευδοκιμεί στη χώρα μας ούτε καν στην αγορά των ακινήτων. Κάτι το αδιανόητο για τους κατοίκους των ευλαβικά διατηρημένων μεσαιωνικών βορειοευρωπαϊκών πόλεων.
Φαίνεται πως όπου η ανέχεια ενδήμησε μεταπολεμικά, το λούστρο του καινούργιου δεν ξεθωριάζει εύκολα. Εξαίρεση στον κανόνα αυτό αποτελούν βέβαια οι ΗΠΑ, όπου ο καταναλωτισμός είναι «θρησκεία» και όλα τα αγαθά θεωρούνται «μιας χρήσης» (οι εξωστρεφείς και κοσμοπολίτες των Ανατολικών και των Δυτικών ακτών δεν αποτελούν παρά μια μικρή και δαιμονοποιημένη, μετά τον Τραμπ, μειονότητα).
Τι κάνουν όμως τα χρήματα που εισπράττουν όσοι πωλούν προσωπικά τους αντικείμενα; Σχεδόν ένας στους δύο (το 44% για την ακρίβεια) δηλώνει ότι αγοράζει άλλα προϊόντα που χρειάζεται. Ένα μικρότερο ποσοστό, 36%, δηλώνει ότι βάζει στην άκρη τα χρήματα που εισπράττει. Τέλος, το 10% ομολογεί ότι δαπανά τα χρήματα που εισπράττει για να αγοράσει αντικείμενα που του προκαλούν ευχαρίστηση δίχως να τα χρειάζεται απαραίτητα, ενώ το έσχατο 10% αγοράζει άλλα προϊόντα με σκοπό να τα ξαναπουλήσει σε υψηλότερη τιμή ώστε να βγάλει κέρδος!
Latest News
Το «Trump Trade» του Μασκ αναδικνύει την Tesla νικητή με ράλι 570 δισ. δολαρίων
Oι επενδυτές θεωρούν ως ένα πολιτικό αριστούργημα του ηγέτη της Tesla, Ίλον Μασκ, την επιθετική στήριξη του Ντόναλντ Τραμπ
Σε επίπεδα ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα [γράφημα]
Στη χρονιά που φεύγει, σε όλο τον κόσμο κάηκαν 8,77 δισεκατομμύρια τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).
Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας... αντιγράφει τον ΟΠΕΚ - Πώς θα διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγή
Περισσότερες από 30 από τις κορυφαίες εταιρείες της Κίνα που κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά υπέγραψαν ένα πρόγραμμα αυτοπειθαρχίας
Χρηματοδότηση-ρεκόρ για τη σλοβακική InoBat - Πώς η εταιρεία μπαταριών «κέρδισε» 100 εκατ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η InoBat στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών ευρωπαϊκού σχεδιασμού
Νέες επιδοτήσεις 906 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»
Αύριο θα πιστωθεί στους λογαριασμούς 906 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 3.330.514,20 ευρώ.
Πώς απαντά η Toyota στις απειλές Τραμπ για τέλος σε επιχορηγήσεις EV
Ο Τραμπ θέλει να τερματίσει τις πιστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα - Η Toyota είναι η πρώτη που ανταποκρίνεται
Τα EV ξαναμοιράζουν την τράπουλα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι συζητήσεις για mega deal μεταξύ Honda-Nissan-Mitsubishi σηματοδοτούν σημαντικές εξελίξεις σε Ασία και Ευρώπη με το βλέμμα στις ΗΠΑ
Ο Καναδάς αλλάζει στόχο - Το νέο σχέδιο «δείχνει» ηλεκτρικό δίκτυο net zero το 2050
Ο Καναδάς στοχεύει σε ένα δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050
ΕΥΔΑΠ: Στη μάχη για τη λειψυδρία τρία τάνκερ και μία μονάδα αφαλάτωσης στην Ιτέα
Ο CEO της ΕΥΔΑΠ Χάρης Σαχίνης παρουσίασε εναλλακτικά σχέδια για τη θωράκιση της Αττικής από τη λειψυδρία
Νέο διοικητικό συμβούλιο στον Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας
Οι Σκυλακάκης και Τσιάρας παρουσίασαν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το νέο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας