«Πρέπει να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για την στρατηγική ανάκτηση της βιομηχανικής αυτάρκειας και αυτοδυναμίας της Ευρώπης», διακήρυξε σε συνέντευξή του σε ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης ο αρμόδιος για την Εσωτερική Αγορά επίτροπος της ΕΕ Τιερί Μπρετόν. Και σε μια χρονική συγκυρία μεγάλων αναταράξεων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα – αναταράξεων που πλήττουν καίρια την ευρωπαϊκή βιομηχανική παραγωγή – ένα σπουδαίο βήμα για τον «στρατηγικό στόχο» που θέτουν οι Βρυξέλλες, θα είναι η ενίσχυση της ευρωπαϊκής παραγωγής ημιαγωγών.

Το ζήτημα τίθεται σήμερα επί τάπητος στο συμβούλιο των υπουργών Βιομηχανίας της ΕΕ που συναντώνται σήμερα, Δευτέρα, στην πόλη Λανς της Γαλλίας. Είναι θέμα ολίγων ημερών – ίσως και ωρών – για να δώσει στη δημοσιότητα ο αρμόδιος επίτροπος την «Chips Act», τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία δηλαδή που θα διέπει την κατασκευή αυτών των τόσο απαραίτητων ηλεκτρονικών εξαρτημάτων για πάμπολλους κλάδους της βιομηχανίας των «27».

Διότι «τσιπάκια» υπάρχουν σε κάθε ηλεκτρική και ηλεκτρονική συσκευή. Και η έλλειψή τους λόγω των γνωστών προβλημάτων στις εισαγωγές πρώτων υλών και εξαρτημάτων από την Άπω Ανατολή και κυρίως από την Κίνα (εξαιτίας της πολιτικής μηδενικής ανοχής στην Covid που εφαρμόζει το Πεκίνο και έχει προκαλέσει έμφραγμα στο διεθνές εμπόριο και τη ναυσιπλοΐα) έχει μπλοκάρει πάμπολλες γραμμές παραγωγής βιομηχανικών προϊόντων στην Ευρώπη. Είναι χαρακτηριστική η πρωτοφανής κάμψη της παραγωγής των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, που σε ορισμένες περιπτώσεις έχει υποχωρήσει στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων… 60 και πλέον χρόνων.

Μια αγορά 1 τρισ. δολαρίων

Το ευρωπαϊκό πλάνο προώθησης της κατασκευής ημιαγωγών έχει ως στόχο τον τετραπλασιασμό της σημερινής παραγωγής των νευραλγικών αυτών τεχνολογικών εξαρτημάτων στις χώρες-μέλη της ΕΕ έως το έτος 2030. «Πρόκειται για μια μείζονα πρωτοβουλία για τη βιομηχανία μας, που έχει επίσης μεγάλη γεωπολιτική σημασία», σημείωσε ο γάλλος επίτροπος.

Ο Μπρετόν εξήγησε ότι πρόθεση των Βρυξελλών είναι «να φτάσει η ευρωπαϊκή παραγωγή ημιαγωγών στο 20% του συνόλου της παγκόσμιας παραγωγής έως το 2030, έχοντας κατά νου ότι έως τη χρονιά εκείνη η παγκόσμια αγορά στον κλάδο αυτό θα διπλασιαστεί και θα φθάσει σε τζίρο το 1 τρισ. δολάρια». Η προοπτική αυτή προϋποθέτει τον τετραπλασιασμό της παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία «εμφανίζει σήμερα ισχυρή εξάρτηση από την ασιατική παραγωγή τσιπ», όπως τόνισε ο επίτροπος.

Έρχονται γενναίες επιδοτήσεις

Ο «Νόμος για τους Ημιαγωγούς» (Chip Act), που προτείνουν οι Βρυξέλλες, φιλοδοξεί να θέσει σε εφαρμογή ένα «νέο πλαίσιο» που θα διευκολύνει τη δυνατότητα των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για να στηρίξουν την παραγωγή τσιπ. «Θα αποδεσμευθούν ευρωπαϊκά κονδύλια αλλά θα εξασφαλιστούν και άλλα κυβερνητικά μέτρα που θα διευκολύνουν την ανάπτυξη του κλάδου. Θα πάψουμε πια να κοκκινίζουμε από ντροπή εμείς οι Ευρωπαίοι όταν συγκρινόμαστε με τους Αμερικανούς στον τομέα αυτό», διαβεβαιώνει ο Τιερί Μπρετόν. Οι ΗΠΑ έχουν ήδη προϋπολογίσει να επενδύσουν πάνω από 40 δισ. δολάρια στον κλάδο των ημιαγωγών τα αμέσως επόμενα χρόνια, όπως υπενθυμίζει η ρεπόρτερ του «Figaro» Κλοντιά Κοέν.

«Η βοήθεια δεν θα αποσκοπεί στην απλή χρηματοδότηση για την αύξηση των σημερινών γραμμών παραγωγής προκειμένου να αντιμετωπιστεί η έλλειψη ημιαγωγών που αντιμετωπίζουμε την ώρα αυτή. Στόχος μας είναι με τα νέα κονδύλια να υποστηρίξουμε την καινοτομία και την παραγωγή τσιπ νέας γενιάς, των προϊόντων εκείνων δηλαδή που θα συγκροτήσουν την αγορά του μέλλοντος», τόνισε ο Τιερί Μπρετόν. Ο επίτροπος διευκρίνισε ότι η ΕΕ θέλει να γίνει η ηγέτιδα δύναμη στην παραγωγή ημιαγωγών νέας γενιάς, με μεγέθη μικρότερα των 5 νανομέτρων. «Στόχος μας είναι να τα συρρικνώσουμε κάτω από τα 2 νανόμετρα», είπε χαρακτηριστικά.

Οι ψηφιακές φιλοδοξίες της ΕΕ

Το θέμα της ηλεκτρονικής απεξάρτησης της Ευρώπης από τις ασιατικές αγορές αποτελεί προτεραιότητα της γαλλικής προεδρίας. Το Παρίσι θέλει να επωφεληθεί ώστε το εξάμηνο αυτό να επιταχύνει την εφαρμογή πολλών φιλόδοξων σχεδίων προς την κατεύθυνση αυτή, κατά τον «Figaro». Στο πλαίσιο αυτό τα κράτη-μέλη θα διευκολυνθούν νομοθετικά με νέες ρυθμίσεις για τα θέματα ανταγωνισμού. Θα πρέπει να διευκολυνθεί «η απευθείας επιδότηση από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις βιομηχανικών μονάδων και εγκαταστάσεων στρατηγικής σημασίας, όπως είναι οι βιομηχανίες κατασκευής ημιαγωγών», σημειώνει η γαλλική εφημερίδα.

Σημειωτέον ότι στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που είχε δώσει στην Ουάσιγκτον ο επίτροπος Τιερί Μπρετόν είχε σημειώσει ότι η έλλειψη ημιαγωγών που αντιμετωπίζουν οι δυτικές αγορές αποκαλύπτει τις ευθύνες που έχουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις για να λύνουν παρόμοια προβλήματα με τους προμηθευτές τους και να ανταπεξέρχονται στις κρίσεις. Ο Μπρετόν είχε προαναγγείλει τότε τη «European Chips Act» ως βασικό μοχλό για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της ΕΕ να εξελιχθεί σε μια «μεγάλη ψηφιακή δύναμη» στον πλανήτη.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Ρωσία: Πώς και γιατί το υπουργείο Ενέργειας θέλει τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών της χώρας
Διεθνή |

Ποιοι θέλουν τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών στη Ρωσία - Το σχέδιο και οι αντιδράσεις

Κυβερνητικοί αξιωματούχοι στον τομέα ενέργειας στη Ρωσία έχουν εκφράσει εδώ και καιρό δυσαρέσκεια για τον περιορισμένο έλεγχο του υπουργείου στις εταιρείες πετρελαίου