
Μετά από αρκετό καιρό τo γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικής Έρευνας (RWI) με έδρα την πόλη Έσσεν δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα, επιτέλους, μια καλή είδηση: «Η διακίνηση κοντέινερ στα διεθνή λιμάνια έχει αυξηθεί σημαντικά, συμβάλλοντας σε μια ελαφρά αποκλιμάκωση των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες σε ορισμένους τομείς». Η σχετική χαλάρωση δεν παραπέμπει ωστόσο σε μια υψηλότερη παραγωγή, μιας και μετά από δύο χρόνια πανδημίας έχουν σωρευθεί πλήθος προβλημάτων.
Δεν αρκεί ένα κοντέινερ να ξεκινήσει προς τον προορισμό του, διότι δεν γνωρίζουμε αν το ταξίδι του γίνεται σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια διεθνών μεταφορών. Και δεν είναι λίγοι οι πελάτες, οι εφοπλιστές ή οι εταιρίες διαχείρισης λιμένων, οι οποίοι δηλώνουν ότι κανένα κοντέινερ δεν παραδίδεται στην ώρα του.
Ουρές σχηματίζουν τα πλοία έξω από τα λιμάνια
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους καθυστερεί η φορτοεκφόρτωση ενός πλοίου σε ένα λιμάνι. Αντί να δέσουν στον μόλο πολλά πλοία μένουν αρόδο. Σύμφωνα με την ελβετική εταιρία λοτζίστικς και μεταφορών Kühne+Nagel στις ΗΠΑ η απουσία οδηγών στα φορτηγά δημιουργεί προβλήματα όμοια με εκείνα που αντιμετωπίζει η Μεγάλη Βρετανία. Ως αποτέλεσμα, τα πλοία περιμένουν στην ουρά έξω από το λιμάνι μέχρι να πάρουν πράσινο φως εισόδου και εκφόρτωσης.
Εκτός αυτού, δεν έχουν όλα τα διεθνή λιμάνια την ίδια υποδομή. Οι διαφορές μεταξύ τους είναι μεγάλες. Ο δείκτης New Global Container Port Performance Index (CPPI) δείχνει ότι τα τρία πιο αποδοτικά λιμάνι στον κόσμο είναι αυτά της Γιοκοχάμας στην Ιαπωνία, το λιμάνι του Βασιλιά Αμπντουλά στην Σαουδική Αραβία και του Τσινγκντάο της Κίνας. Το ισπανικό λιμάνι της Αλχεθίρας έρχεται δέκατο και είναι το πρώτο ευρωπαϊκό στην κατάταξη. Το πιο αποδοτικό κανάλι στην αμερικανική ήπειρο (25η θέση) βρίσκεται στο Μεξικό, ενώ το επόμενο βρίσκεται στο Χάλιφαξ του Καναδά (50η θέση).
Η Κίνα τροχοπέδη
Το γεγονός ότι κινεζικά λιμάνια ανήκουν παγκοσμίως στα πιο αποδοτικά δεν σημαίνει αυτομάτως ότι αποτελούν ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης. Η πολιτική μηδενικών κρουσμάτων Covid του Πεκίνου οδηγεί ολοένα και συχνότερα στο κλείσιμο αποβαθρών με αρνητικές επιδράσεις στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ο Ντομινίκ Ναντελχόφερ από την εταιρία Kühne + Nagel εκτιμά ότι «εν τέλει ήταν τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας που προκάλεσαν καθυστερήσεις στην φορτοεκφόρτωση των πλοίων». Προσθέτει ωστόσο ότι είναι πολλοί οι λόγοι για τους οποίους καθυστερεί το διεθνές εμπόριο. Όπως πχ η έκρηξη της ζήτησης το τρίτο τρίμηνο του 2020, όταν πολλοί στράφηκαν στην κατανάλωση και στις ανακαινίσεις στα σπίτια τους αφού δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν λόγω πανδημίας.
Ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει με βεβαιότητα πότε θα αποκατασταθούν πλήρως οι εφοδιαστικές αλυσίδες και το διεθνές εμπόριο θα επιστρέψει στους γνώριμους, προ πανδημίας, ρυθμούς του. Ο Γερκ Βόλε από το διοικητικό συμβούλιο της Kühne + Nagel εκτιμά ότι «αν είμαστε τυχεροί θα δούμε εκτόνωση της κρίση από Σεπτέμβριο». Πιο συγκρατημένος είναι ο Τόρστεν Σμιτ από το οικονομικό ινστιτούτο RWI, δηλώνοντας ότι «οι νέοι περιορισμοί στη διακίνηση κοντέινερ στα κινεζικά λιμάνια αποτελούν ένδειξη, ότι τα προβλήματα παράδοσης προϊόντων ίσως και να ενταθούν τους επόμενους μήνες».
Πηγή: Deutsche Welle/Ντιρκ Κάουφμαν
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος


Latest News

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης κεντρικός ομιλητής στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, Founder & Chairman, Capital Maritime & Trading Corp., ήταν ο κεντρικός ομιλητής στο Μεσημεριανό Γεύμα του 19ου Ετήσιου Capital Link International Shipping Forum

Βαγγέλης Μαρινάκης: Εποχή αλλαγών από την οποία μπορεί να επωφεληθεί η ναυτιλία
Μιλώντας στο 19ο Ετήσιο Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link o Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία

ΟΛΠ: Νέα αύξηση εσόδων και κερδών – Πρόταση για αυξημένο μέρισμα κατά 43,7%
Η κρουαζιέρα στον ΟΛΠ κατέγραψε νέο ρεκόρ, σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων, επιβατική κίνηση και έσοδα που αυξήθηκαν κατά 15,5%.

Παρέμβαση Κικίλια για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σκέψεις για έκδοση εκπτωτικού κουπονιού που θα απευθύνεται στη «λαϊκή οικογένεια και τη μεσαία τάξη» ώστε να μην επιβαρυνθεί από τις αυξήσεις

Πώς θα μοιάζουν οι μαρίνες του μέλλοντος; Τι δείχνει η μελέτη της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Η μελέτη από την Ένωση Μαρινών Ελλάδας βαθμονομεί τις δυνατότητες ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων στη χώρα

Η κυβέρνηση εξετάζει σχέδιο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι είπε ο Κικίλιας
«Προτεραιότητα να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια

Αντίποινα των Χούθι στις επιθέσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη - Στόχος, αμερικανικά πολεμικά πλοία
Οι αντάρτες Χούθι επιτίθενται στις αμερικάνικες δυνάμεις σε ένδειξη συμπαράστασης στη Γάζα

Το LNG κερδίζει έδαφος στη ναυπήγηση πλοίων
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της προς πιο πράσινες πρακτικές, με το LNG να αυξάνει τη δυναμική του

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group