Μετά από αρκετό καιρό τo γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικής Έρευνας (RWI) με έδρα την πόλη Έσσεν δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα, επιτέλους, μια καλή είδηση: «Η διακίνηση κοντέινερ στα διεθνή λιμάνια έχει αυξηθεί σημαντικά, συμβάλλοντας σε μια ελαφρά αποκλιμάκωση των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες σε ορισμένους τομείς». Η σχετική χαλάρωση δεν παραπέμπει ωστόσο σε μια υψηλότερη παραγωγή, μιας και μετά από δύο χρόνια πανδημίας έχουν σωρευθεί πλήθος προβλημάτων.
Δεν αρκεί ένα κοντέινερ να ξεκινήσει προς τον προορισμό του, διότι δεν γνωρίζουμε αν το ταξίδι του γίνεται σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια διεθνών μεταφορών. Και δεν είναι λίγοι οι πελάτες, οι εφοπλιστές ή οι εταιρίες διαχείρισης λιμένων, οι οποίοι δηλώνουν ότι κανένα κοντέινερ δεν παραδίδεται στην ώρα του.
Ουρές σχηματίζουν τα πλοία έξω από τα λιμάνια
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους καθυστερεί η φορτοεκφόρτωση ενός πλοίου σε ένα λιμάνι. Αντί να δέσουν στον μόλο πολλά πλοία μένουν αρόδο. Σύμφωνα με την ελβετική εταιρία λοτζίστικς και μεταφορών Kühne+Nagel στις ΗΠΑ η απουσία οδηγών στα φορτηγά δημιουργεί προβλήματα όμοια με εκείνα που αντιμετωπίζει η Μεγάλη Βρετανία. Ως αποτέλεσμα, τα πλοία περιμένουν στην ουρά έξω από το λιμάνι μέχρι να πάρουν πράσινο φως εισόδου και εκφόρτωσης.
Εκτός αυτού, δεν έχουν όλα τα διεθνή λιμάνια την ίδια υποδομή. Οι διαφορές μεταξύ τους είναι μεγάλες. Ο δείκτης New Global Container Port Performance Index (CPPI) δείχνει ότι τα τρία πιο αποδοτικά λιμάνι στον κόσμο είναι αυτά της Γιοκοχάμας στην Ιαπωνία, το λιμάνι του Βασιλιά Αμπντουλά στην Σαουδική Αραβία και του Τσινγκντάο της Κίνας. Το ισπανικό λιμάνι της Αλχεθίρας έρχεται δέκατο και είναι το πρώτο ευρωπαϊκό στην κατάταξη. Το πιο αποδοτικό κανάλι στην αμερικανική ήπειρο (25η θέση) βρίσκεται στο Μεξικό, ενώ το επόμενο βρίσκεται στο Χάλιφαξ του Καναδά (50η θέση).
Η Κίνα τροχοπέδη
Το γεγονός ότι κινεζικά λιμάνια ανήκουν παγκοσμίως στα πιο αποδοτικά δεν σημαίνει αυτομάτως ότι αποτελούν ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης. Η πολιτική μηδενικών κρουσμάτων Covid του Πεκίνου οδηγεί ολοένα και συχνότερα στο κλείσιμο αποβαθρών με αρνητικές επιδράσεις στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ο Ντομινίκ Ναντελχόφερ από την εταιρία Kühne + Nagel εκτιμά ότι «εν τέλει ήταν τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας που προκάλεσαν καθυστερήσεις στην φορτοεκφόρτωση των πλοίων». Προσθέτει ωστόσο ότι είναι πολλοί οι λόγοι για τους οποίους καθυστερεί το διεθνές εμπόριο. Όπως πχ η έκρηξη της ζήτησης το τρίτο τρίμηνο του 2020, όταν πολλοί στράφηκαν στην κατανάλωση και στις ανακαινίσεις στα σπίτια τους αφού δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν λόγω πανδημίας.
Ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει με βεβαιότητα πότε θα αποκατασταθούν πλήρως οι εφοδιαστικές αλυσίδες και το διεθνές εμπόριο θα επιστρέψει στους γνώριμους, προ πανδημίας, ρυθμούς του. Ο Γερκ Βόλε από το διοικητικό συμβούλιο της Kühne + Nagel εκτιμά ότι «αν είμαστε τυχεροί θα δούμε εκτόνωση της κρίση από Σεπτέμβριο». Πιο συγκρατημένος είναι ο Τόρστεν Σμιτ από το οικονομικό ινστιτούτο RWI, δηλώνοντας ότι «οι νέοι περιορισμοί στη διακίνηση κοντέινερ στα κινεζικά λιμάνια αποτελούν ένδειξη, ότι τα προβλήματα παράδοσης προϊόντων ίσως και να ενταθούν τους επόμενους μήνες».
Πηγή: Deutsche Welle/Ντιρκ Κάουφμαν
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Latest News
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου