Μετά από αρκετό καιρό τo γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικής Έρευνας (RWI) με έδρα την πόλη Έσσεν δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα, επιτέλους, μια καλή είδηση: «Η διακίνηση κοντέινερ στα διεθνή λιμάνια έχει αυξηθεί σημαντικά, συμβάλλοντας σε μια ελαφρά αποκλιμάκωση των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες σε ορισμένους τομείς». Η σχετική χαλάρωση δεν παραπέμπει ωστόσο σε μια υψηλότερη παραγωγή, μιας και μετά από δύο χρόνια πανδημίας έχουν σωρευθεί πλήθος προβλημάτων.
Δεν αρκεί ένα κοντέινερ να ξεκινήσει προς τον προορισμό του, διότι δεν γνωρίζουμε αν το ταξίδι του γίνεται σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια διεθνών μεταφορών. Και δεν είναι λίγοι οι πελάτες, οι εφοπλιστές ή οι εταιρίες διαχείρισης λιμένων, οι οποίοι δηλώνουν ότι κανένα κοντέινερ δεν παραδίδεται στην ώρα του.
Ουρές σχηματίζουν τα πλοία έξω από τα λιμάνια
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους καθυστερεί η φορτοεκφόρτωση ενός πλοίου σε ένα λιμάνι. Αντί να δέσουν στον μόλο πολλά πλοία μένουν αρόδο. Σύμφωνα με την ελβετική εταιρία λοτζίστικς και μεταφορών Kühne+Nagel στις ΗΠΑ η απουσία οδηγών στα φορτηγά δημιουργεί προβλήματα όμοια με εκείνα που αντιμετωπίζει η Μεγάλη Βρετανία. Ως αποτέλεσμα, τα πλοία περιμένουν στην ουρά έξω από το λιμάνι μέχρι να πάρουν πράσινο φως εισόδου και εκφόρτωσης.
Εκτός αυτού, δεν έχουν όλα τα διεθνή λιμάνια την ίδια υποδομή. Οι διαφορές μεταξύ τους είναι μεγάλες. Ο δείκτης New Global Container Port Performance Index (CPPI) δείχνει ότι τα τρία πιο αποδοτικά λιμάνι στον κόσμο είναι αυτά της Γιοκοχάμας στην Ιαπωνία, το λιμάνι του Βασιλιά Αμπντουλά στην Σαουδική Αραβία και του Τσινγκντάο της Κίνας. Το ισπανικό λιμάνι της Αλχεθίρας έρχεται δέκατο και είναι το πρώτο ευρωπαϊκό στην κατάταξη. Το πιο αποδοτικό κανάλι στην αμερικανική ήπειρο (25η θέση) βρίσκεται στο Μεξικό, ενώ το επόμενο βρίσκεται στο Χάλιφαξ του Καναδά (50η θέση).
Η Κίνα τροχοπέδη
Το γεγονός ότι κινεζικά λιμάνια ανήκουν παγκοσμίως στα πιο αποδοτικά δεν σημαίνει αυτομάτως ότι αποτελούν ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης. Η πολιτική μηδενικών κρουσμάτων Covid του Πεκίνου οδηγεί ολοένα και συχνότερα στο κλείσιμο αποβαθρών με αρνητικές επιδράσεις στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ο Ντομινίκ Ναντελχόφερ από την εταιρία Kühne + Nagel εκτιμά ότι «εν τέλει ήταν τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας που προκάλεσαν καθυστερήσεις στην φορτοεκφόρτωση των πλοίων». Προσθέτει ωστόσο ότι είναι πολλοί οι λόγοι για τους οποίους καθυστερεί το διεθνές εμπόριο. Όπως πχ η έκρηξη της ζήτησης το τρίτο τρίμηνο του 2020, όταν πολλοί στράφηκαν στην κατανάλωση και στις ανακαινίσεις στα σπίτια τους αφού δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν λόγω πανδημίας.
Ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει με βεβαιότητα πότε θα αποκατασταθούν πλήρως οι εφοδιαστικές αλυσίδες και το διεθνές εμπόριο θα επιστρέψει στους γνώριμους, προ πανδημίας, ρυθμούς του. Ο Γερκ Βόλε από το διοικητικό συμβούλιο της Kühne + Nagel εκτιμά ότι «αν είμαστε τυχεροί θα δούμε εκτόνωση της κρίση από Σεπτέμβριο». Πιο συγκρατημένος είναι ο Τόρστεν Σμιτ από το οικονομικό ινστιτούτο RWI, δηλώνοντας ότι «οι νέοι περιορισμοί στη διακίνηση κοντέινερ στα κινεζικά λιμάνια αποτελούν ένδειξη, ότι τα προβλήματα παράδοσης προϊόντων ίσως και να ενταθούν τους επόμενους μήνες».
Πηγή: Deutsche Welle/Ντιρκ Κάουφμαν
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Latest News
Νέα πλήγματα Χούθι - Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων
Το ελληνικό πλοίο υπέστη μικρές ζημιές στην αριστερή πλευρά, χωρίς να αναφερθούν θύματα, ενημέρωσε η εταιρεία
Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς
Τον Ιούνιο κατέγραψε πτώση 10,1% στη διακίνηση containers και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο μείωση 12,9%
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023