Με ρυθμούς ταχύτερους από τους αναμενόμενους – πλην όμως ανεπαρκείς, αν θέλει η ανθρωπότητα να αναστρέψει την πορεία του πλανήτη προς την καταστροφή – προχωρεί η ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων. Πράγματι στην Ευρώπη η παραγωγή και οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων έφθασαν πέρυσι στα επίπεδα της παραγωγής και των πωλήσεων οχημάτων με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε την Τετάρτη η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), το 2021 οι πωλήσεις υβριδικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν για πρώτη φορά τις πωλήσεις με ντιζελοκινητήρες.
Ωστόσο ο πλανήτης δεν είναι μόνο η Ευρώπη. Και εξάλλου, η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί αφεαυτής πανάκεια. Διότι αν το ρεύμα με το οποίο κινείται ένα όχημα παράγεται από την καύση λιγνίτη, ας πούμε, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι το περιβαλλοντικό πηλίκο είναι… μηδέν.
Σύμφωνα με την ACEA, το 2021 τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πουλήθηκαν στις 27 χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντιστοιχούσαν στο 19,6% του συνόλου από 11,9% που αντιστοιχούσαν το 2020. Ειδικότερα τα φορτιζόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αγόρασαν οι Ευρωπαίοι αυξήθηκαν κατακόρυφα και αντιστοιχούσαν στο 18% του συνόλου των νέων κυκλοφοριών από 10,5% που αντιστοιχούσαν το 2020.
Ταυτόχρονα τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ACEA έδειξαν ότι η συνολική συρρίκνωση που εμφάνισε η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου (κυρίως λόγω των ελλείψεων ημιαγωγών και των γενικότερων αναταράξεων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα) επηρέασε σημαντικά τις πωλήσεις τόσο των οχημάτων με πετρελαιοκινητήρρες όσο και εκείνων με βενζινοκινητήρες. Ασφαλώς αν κρίνει κανείς από τα μερίδια αγοράς, τα αυτοκίνητα με κινητήρες που «καίνε» συμβατικά καύσιμα εξακολουθούν να κυριαρχούν στις πωλήσεις στην ΕΕ, αφού αντιστοιχούν στο 59,6% του συνόλου των νέων κυκλοφοριών.
Πέφτουν βενζίνη και ντίζελ
Ειδικότερα, από τον Οκτώβριο έως το Δεκέμβριο του 2021 οι πωλήσεις τόσο βενζινοκίνητων όσο και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σημείωσαν διψήφιο ποσοστό συρρίκνωσης στην ΕΕ. Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων μειώθηκαν κατά 33,5% στις 778.450 μονάδες και η πτώση παρατηρήθηκε σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές (εξαιρέσεις αποτέλεσαν οι αγορές της Βουλγαρίας, της Ιρλανδίας και της Σλοβενίας).
Το μερίδιο των βενζινοκίνητων οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου μειώθηκε στο 35,8% το τελευταίο τρίμηνο του 2021 από 40,6% που ήταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ σημείωσαν ακόμα μεγαλύτερη πτώση το τέταρτο τρίμηνο του 2021 (50,9%) και συρρικνώθηκαν στις 258.083 μονάδες από 729.446 μονάδες που είχαν πωληθεί το τέταρτο τρίμηνο του 2020. Η αγορά της Βουλγαρίας αποτέλεσε τη μοναδική εξαίρεση, καθώς εκεί αυξήθηκαν οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων.
Ως αποτέλεσμα της σχεδόν γενικευμένης σε όλες τις χώρες-μέλη πτώσης των πωλήσεων, το μερίδιο των αυτοκινήτων με ντιζελοκινητήρες στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου μειώθηκε από το 25,3%, που ήταν το τέταρτο τρίμηνο του 2020, στο 16,5% στα τέλη της περασμένης χρονιάς. Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, στην Ευρώπη η βενζίνη είναι ο τύπος καυσίμου που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά (40%).
Αυξάνονται τα «πράσινα»
Τα απολύτως ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν εκείνα που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Συγκεκριμένα, αυξήθηκαν κατά 24,9% συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020 φθάνοντας συνολικά τις 309.598 μονάδες στις 27 χώρες-μέλη. Πρόκειται για μια πολύ μέτρια αύξηση, αν συγκριθεί με εκείνη που είχε καταγραφεί το τέταρτο τρίμηνο του 2020 έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019, όταν το ποσοστό της αύξησης είχε εκτιναχθεί στο 216,9%.
Η αστρονομική αυτή αύξηση αποδίδεται από την ACEA στα μέτρα που είχαν λάβει οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις λίγο προτού ξεσπάσει η πανδημία της Covid για να στηρίξουν τις πωλήσεις οχημάτων με πολύ χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Οι πωλήσεις των φορτιζόμενων υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV) σημείωσαν μικρή μείωση 1,8% το τέταρτο τρίμηνο του 2021 σε ετήσια βάση. Συνολικά για την χρονιά που πέρασε, τα αποτελέσματα των πωλήσεων νέων οχημάτων έδειξαν ότι οι νέες κυκλοφορίες PHEV αυξήθηκαν κατά 70,7% και έφθασαν τις 867.092 μονάδες από 507.917 μονάδες που είχαν καταγραφεί το 2020 στο σύνολό του. Οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 63,1% την χρονιά που πέρασε και έφθασαν στις 878.432 μονάδες από 538.734 μονάδες που ήταν το 2020.
Ιστορικό ρεκόρ για τα υβριδικά
Οριακή αύξηση κατά 0.4% εμφάνισαν οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων τους τρεις τελευταίους μήνες της χρονιάς που πέρασε. Με 439.172 νέες κυκλοφορίες, τα υβριδικά καταλαμβάνουν μερίδιο 20,2% στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου.
Καθόλη τη διάρκεια του 2020 οι νέες κυκλοφορίες υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 60,5% και έφθασαν στις 1.901.239 μονάδες, ξεπερνώντας για πρώτη φορά στην ιστορία τις πωλήσεις των οχημάτων με ντίζελ (πωλήθηκαν 1.901.191 οχήματα).
Ενα στα δύο κινείται «εναλλακτικά»
Η ζήτηση για αυτοκίνητα με κινητήρες που καίνε φυσικό αέριο (NGV) σημείωσε κάθετη πτώση της τάξεως του 45,9% το τελευταίο τρίμηνο του 2021 στην ΕΕ, κυρίως εξαιτίας της μεγάλης πτώσης των πωλήσεων στην Ιταλία που έφθασε το 40,6%, σύμφωνα με την εκτίμηση της ACEA. Αντίθετα οι πωλήσεις των οχημάτων με κινητήρες που καίνε υγροποιημένο αέριο (LPG) εμφάνισαν μια μικρή αύξηση κατά 5,7% συγκριτικά με το τέταρτο τρίμηνο του 2020 και έφθασαν στις 59.959 μονάδες.
Εν κατακλείδι, συνολικά τα οχήματα που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα (APV) συνεισέφεραν σχεδόν κατά το ήμισυ των νέων κυκλοφοριών στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου (47,8%) το τρίμηνο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2021. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης το τελευταίο τρίμηνο του 2021, στη Γαλλία καταγράφτηκε η μεγαλύτερη αύξηση (36,2%) και ακολούθησαν η Ιταλία με αύξηση 34,9% και η Γερμανία με αύξηση 24,5%.
Στην Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) μετέχουν 16 μεγάλοι κατασκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων, ημιφορτηγών, μεγάλων φορτηγών και λεωφορείων που εδρεύουν στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα οι BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars και Volvo Group.
Latest News
ΔΕΠΑ Εμπορίας: Ξεκινούν οι εργασίες για τον σταθμό ανεφοδιασμού πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη
Η εγκατάσταση αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Κοζάνη έως το 2028 - ΔΕΠΑ Εμπορίας και B&T Composites αναπτύσσουν ένα πρωτοποριακό σύστημα tube-trailer
Η Αργεντινή απέσυρε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Μίλεϊ όπως... Τραμπ
Η Αργεντινή φέρεται να ανακάλεσε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Ο ακροδεξιός Μίλεϊ, αρνητής της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να ταξιδέψει στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα
Ετος μειωμένων πωλήσεων στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα το 2025
Τα αποτελέσματα έρευνας της S&P Global προβλέπουν υποχώρηση στις πωλήσεις όσον αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα
Πάτησε... γκάζι η μετοχή της Rivian - Επένδυση μαμούθ με τη Volkswagen
Η κατακσευάστρια EV, Rivian, ανακοίνωσε μια σημαντική επένδυση σε κοινοπραξία με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen
Μαύρος (ΔΕΗ): Eνεργειακή μετάβαση και κλιματική διπλωματία εργαλεία για την ανταγωνιστικότητα
O Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, Κωνσταντίνος Μαύρος, μίλησε στο Green Transition Forum, στο πλαίσιο του COP29
Οι χώρες υπόσχονται χρήματα που δεν έχουν - Τι συμβαίνει στην COP29
Στη διπλωματική ορολογία του COP29, η κύρια εστίαση της συνόδου κορυφής είναι να συμφωνηθεί ένας νέος στόχος για τη χρηματοδότηση του κλίματος
Ρυπαίνεις, πληρώνεις, αντισταθμίζεις - Η μεγάλη πρόκληση στην COP29
Οι αγορές άνθρακα είναι ένα βήμα πιο κοντά να αποτελέσουν μέρος των παγκόσμιων σχεδίων για το κλίμα μετά την COP29 αλλά οι φωνές αμφισβήτησης του μέτρου πληθαίνουν
Στο Μπακού για την COP29 ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Η COP29 πραγματοποιείται στον απόηχο της επανεκλογής Τραμπ που έχει πει ότι θα αποσύρει τις ΗΠΑ από τη Συμφωνία του Παρισιού
Γιατί πρέπει η Ελλάδα να δίνει χρήματα σε άλλες χώρες; Τι συζητείται στην COP29
Στην COP29 κεντρικό θέμα συζήτησης είναι και η αύξηση της οικονομικής αρωγής προς τα αναπτυσσόμενα κράτη - Παράδοξα στην νέα στρατηγική για το κλίμα
Πόσο βλαπτική για το κλίμα θα είναι η νέα τετραετία Τραμπ
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ μιλά για «πράσινη απάτη» και πιστεύει ότι είναι «φάρσα» η υπερθέρμανση του πλανήτη