Δεν είναι μόνο οι «τρελές» ανατιμήσεις στην ενέργεια και κυρίως στο φυσικό αέριο που ανεβάζουν το κόστος ζωής των Ευρωπαίων – και θα συνεχίσουν να το ανεβάζουν τη χρονιά που διανύουμε. Το BBC καταγράφει τέσσερις κατηγορίες αγαθών στις οποίες αναμένονται σημαντικές αυξήσεις τιμών το επόμενο διάστημα. Και εξηγεί γιατί.
1. Το κυριακάτικο τραπέζι
Οι τιμές βασικών αγαθών διατροφής έχουν εκτιναχθεί με ρυθμούς… ξεχασμένους εδώ και 30 χρόνια, σημειώνει ο βρετανικός όμιλος MME. Κρεατικά, ψάρια, γαλακτοκομικά αλλά και πατάτες έχουν «απογειωθεί» και θα συνεχίσουν να ίπτανται για λόγους εξωγενείς και ενδογενείς (αυξημένα κόστη μεταφοράς αλλά και εκτροφής-καλλιέργειας, συντήρησης, αυξημένοι μισθοί κ.λπ.). Ενδογενείς και εξωγενείς πιέσεις για ανατιμήσεις δέχονται και οι λιανέμποροι – τα σουπερμάρκετ διαπραγματεύονται με τους προμηθευτές τους για να παραμείνουν ανταγωνιστικά, αλλά εν τέλει κάθε ανατίμηση θα βαραίνει μοιραία τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
2. Το κυριακάτικο τραπέζι
Ενυδατικά και καθαριστικά προσώπου (ιδιαίτερα των επωνυμιών πολυτελείας) έχουν ανατιμηθεί κατά 9,6% μέσα σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες στη Βρετανία, σύμφωνα με έρευνα της Kantar. Κι αυτό παρά το ότι η ζήτηση έχει σε γενικές γραμμές υποχωρήσει τη διετία της πανδημίας καθώς «ο κόσμος φαίνεται πως ενδιαφέρεται λιγότερο για το πώς φαίνεται το πρόσωπό του στο Zoom», όπως χαρακτηριστικά γράφει το BBC. Οι μάσκες προσώπου, κρέμες σώματος και οι κρέμες ματιών είναι τα προϊόντα που ακρίβυναν περισσότερο το τελευταίο 12μηνο. Εδώ οι αιτίες των ανατιμήσεων είναι ουσιαστικά τρεις: η αύξηση του κόστους των ναύλων, των συσκευασιών και των πρώτων υλών.
3. Έπιπλα
Στην περίπτωση των επίπλων δεν μπορεί να πει κανείς ότι οι ανατιμήσεις δεν συνοδεύονται με αυξημένη ζήτηση από τους καταναλωτές. Οι πανδημικοί εγκλεισμοί απαιτούν, αν μη τι άλλο, αναπαυτικούς καναπέδες και άλλες συναφείς οικιακές ανέσεις (στα ύψη πήγαν και τα είδη κήπου). Και εδώ η εκτίναξη των πρώτων υλών και το αυξημένο κόστος των ναύλων είναι οι κυριότερες αιτίες των ανατιμήσεων, που σύμφωνα με έρευνα της ONS έφτασαν το 7,4% στη Βρετανία το 2021 – πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό που καταγράφεται από το 1989.
4. Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα
Σύμφωνα με την ONS, στη Βρετανία το 2021 οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εκτινάχθηκαν κατά 28% υψηλότερα, ενώ το 2020 είχαν αυξηθεί «μόνο» κατά 7,3%. Ανάλογες είναι οι αυξήσεις και στις αγορές της ηπειρωτικής Ευρώπης για τους συνήθεις λόγους που προαναφέρθηκαν και επιπλέον εξαιτίας των ελλείψεων στους ημιαγωγούς, που είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθεί η παραγωγή καινούργιων αυτοκινήτων και ως εκ τούτου να στραφούν περισσότεροι καταναλωτές στα μεταχειρισμένα.
Latest News
Οι ευρωπαικές επιχειρήσεις μειώνουν θέσεις εργασίας
Απολύσεις που ξεπερνούν τις 22.000 θέσεις έχουν προαναγγείλει αρκετές ευρωπαικές εταιρείες απο τις αρχές Αυγούστου
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν