Δεν είναι μόνο οι «τρελές» ανατιμήσεις στην ενέργεια και κυρίως στο φυσικό αέριο που ανεβάζουν το κόστος ζωής των Ευρωπαίων – και θα συνεχίσουν να το ανεβάζουν τη χρονιά που διανύουμε. Το BBC καταγράφει τέσσερις κατηγορίες αγαθών στις οποίες αναμένονται σημαντικές αυξήσεις τιμών το επόμενο διάστημα. Και εξηγεί γιατί.
1. Το κυριακάτικο τραπέζι
Οι τιμές βασικών αγαθών διατροφής έχουν εκτιναχθεί με ρυθμούς… ξεχασμένους εδώ και 30 χρόνια, σημειώνει ο βρετανικός όμιλος MME. Κρεατικά, ψάρια, γαλακτοκομικά αλλά και πατάτες έχουν «απογειωθεί» και θα συνεχίσουν να ίπτανται για λόγους εξωγενείς και ενδογενείς (αυξημένα κόστη μεταφοράς αλλά και εκτροφής-καλλιέργειας, συντήρησης, αυξημένοι μισθοί κ.λπ.). Ενδογενείς και εξωγενείς πιέσεις για ανατιμήσεις δέχονται και οι λιανέμποροι – τα σουπερμάρκετ διαπραγματεύονται με τους προμηθευτές τους για να παραμείνουν ανταγωνιστικά, αλλά εν τέλει κάθε ανατίμηση θα βαραίνει μοιραία τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
2. Το κυριακάτικο τραπέζι
Ενυδατικά και καθαριστικά προσώπου (ιδιαίτερα των επωνυμιών πολυτελείας) έχουν ανατιμηθεί κατά 9,6% μέσα σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες στη Βρετανία, σύμφωνα με έρευνα της Kantar. Κι αυτό παρά το ότι η ζήτηση έχει σε γενικές γραμμές υποχωρήσει τη διετία της πανδημίας καθώς «ο κόσμος φαίνεται πως ενδιαφέρεται λιγότερο για το πώς φαίνεται το πρόσωπό του στο Zoom», όπως χαρακτηριστικά γράφει το BBC. Οι μάσκες προσώπου, κρέμες σώματος και οι κρέμες ματιών είναι τα προϊόντα που ακρίβυναν περισσότερο το τελευταίο 12μηνο. Εδώ οι αιτίες των ανατιμήσεων είναι ουσιαστικά τρεις: η αύξηση του κόστους των ναύλων, των συσκευασιών και των πρώτων υλών.
3. Έπιπλα
Στην περίπτωση των επίπλων δεν μπορεί να πει κανείς ότι οι ανατιμήσεις δεν συνοδεύονται με αυξημένη ζήτηση από τους καταναλωτές. Οι πανδημικοί εγκλεισμοί απαιτούν, αν μη τι άλλο, αναπαυτικούς καναπέδες και άλλες συναφείς οικιακές ανέσεις (στα ύψη πήγαν και τα είδη κήπου). Και εδώ η εκτίναξη των πρώτων υλών και το αυξημένο κόστος των ναύλων είναι οι κυριότερες αιτίες των ανατιμήσεων, που σύμφωνα με έρευνα της ONS έφτασαν το 7,4% στη Βρετανία το 2021 – πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό που καταγράφεται από το 1989.
4. Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα
Σύμφωνα με την ONS, στη Βρετανία το 2021 οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εκτινάχθηκαν κατά 28% υψηλότερα, ενώ το 2020 είχαν αυξηθεί «μόνο» κατά 7,3%. Ανάλογες είναι οι αυξήσεις και στις αγορές της ηπειρωτικής Ευρώπης για τους συνήθεις λόγους που προαναφέρθηκαν και επιπλέον εξαιτίας των ελλείψεων στους ημιαγωγούς, που είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθεί η παραγωγή καινούργιων αυτοκινήτων και ως εκ τούτου να στραφούν περισσότεροι καταναλωτές στα μεταχειρισμένα.
Latest News
Honda - Nissan «έδωσαν τα χέρια» - Στήνουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία
Η νέα οντότητα θα λειτουργεί υπό την ομπρέλα μιας εταιρείας συμμετοχών που θα δημιουργηθεί για τη συγχώνευση Honda - Nissan
Σύννεφα πάνω από την Ευρωζώνη – Μόλις στο 1% ανάπτυξη το 2025
Οι αναλυτές μείωσαν τις προσδοκίες τους για την Ευρωζώνη το 2026 στο 1,2% από 1,4%
Λαγκάρντ: Η ΕΚΤ πλησιάζει στον στόχο για τον πληθωρισμό – Οι αστερίσκοι
Η Κριστίν Λαγκάρντ προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να παρακολουθούν την πορεία των μισθών και των εταιρικών κερδών στην ευρωζώνη
Ολοκληρώνεται ο «γάμος» Honda - Nissan - Σήμερα οι ανακοινώσεις
Η ενοποίηση θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο σε πωλήσεις
«Μαύρο» το 2025 για τους επιχειρηματίες στη Γερμανία
Σε χαμηλά πενταετίας υποχωρεί τον Δεκέμβριο ο Δείκτης Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης του Ινστιτούτου IfO. Για «χρόνια ασθένεια της γερμανικής οικονομίας» μιλούν οι ειδικοί
Η συρρίκνωση του αμερικανικού ονείρου - Οι Αμερικανοί δίνουν περισσότερα και παίρνουν λιγότερα [γραφήματα]
Το αμερικανικό όνειρο φαίνεται να φθίνει με το πέρασμα των ετών και οι Αμερικανοί είναι ολοένα και πιο απαισιόδοξοι
Η «κρυφή« κρίση που κοστίζει έως και 1 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία
Περίπου 12 δισ. εργάσιμες ημέρες χάνονται από την κακή ψυχική υγεία κάθε χρόνο, κοστίζοντας στην παγκόσμια οικονομία 1 τρισ. δολάρια
Lactalis: O «γίγαντας» των γαλακτοκομικών παραμένει στην κορυφή
Ο τζίρος των 30 δισ. ευρώ και οι «περιπέτειες» της Lactalis, της μεγαλύτερης εταιρείας γαλακτοκομικών προϊόντων του κόσμου
Πωλητήριο και σε... κάστρα στην Ευρώπη - Πόσο κοστίζει η απόκτησή τους
Από μια έπαυλη βαρονικού στιλ στα Highlands της Σκωτίας με τη δική της λίμνη για ψάρεμα πέστροφας σε μια Πολυτελέστατη έπαυλη στη λίμνη Κόμο της Ιταλίας
Ο ανταγωνισμός αγριεύει στο φαστ φουντ - Τοεξωφρενικό μάρκετινγκ της Pizza Hut
Η προωθητική καμπάνια της Pizza Hut περιελάμβανε δωρεάν συμμετοχές σε παιχνίδια καζίνο χωρίς να γνωρίζει εάν κάποιος πελάτης ήταν εθισμένοι στον τζόγο