Οσοι ήλπιζαν ότι η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα θα βελτιωνόταν πλησιάζοντας προς την κινεζική Πρωτοχρονιά μάλλον διαψεύστηκαν. Οσο η συμφόρηση στα μεγάλα λιμάνια του πλανήτη, κυρίως των ΗΠΑ και της Κίνας, καλά κρατεί και οι καθυστερήσεις στις προσεγγίσεις των πλοίων ξεπερνάνε τις επτά ημέρες τόσο η αξιοπιστία των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) θα δοκιμάζεται και η αναταραχή θα παραμένει.
Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με την τελευταία έκθεση Global Liner Performance (GLP), της Sea-Intelligence, τον Δεκέμβριο του 2021 ο βαθμός αξιοπιστίας των εταιρειών liners μειώθηκε επιπλέον 1,2% και έπεσε στο 32%, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2011 που η Sea-Intelligence ξεκίνησε τις μετρήσεις.
Την ίδια στιγμή οι ναύλοι στα containers παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, παρά τη μικρή αποκλιμάκωση. Ο ναύλος για ένα container 40 ποδιών βρέθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε στα 9.375,70 δολάρια, μειωμένος κατά 0,5% σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν, όμως εξακολουθεί να είναι 79% υψηλότερα από την ίδια περίοδο πέρυσι. Το πιο αξιοσημείωτο όμως είναι ότι ο μέσος ναύλος από την αρχή του έτους βρίσκεται στα 9.490 δολάρια ή 6.537 δολάρια υψηλότερα από τον μέσο ναύλο των τελευταίων πέντε ετών που ανέρχεται σε 2.935 δολάρια.
Την προηγούμενη εβδομάδα οι ναύλοι στις γραμμές Ευρώπης – Αμερικής αυξήθηκαν. Στη γραμμή Ρότερνταμ – Νέα Υόρκη ο ναύλος για ένα container 40 ποδιών αυξήθηκε κατά 2%, στα 6.455 δολάρια, ενώ στην αντίθετη διαδρομή η άνοδος ήταν 3%, στα 1.276 δολάρια. Αντίθετα, ο ναύλος από την Απω Ανατολή (Σανγκάη) στην Ευρώπη (Γένοβα) μειώθηκε κατά 1%, παραμένει όμως ακόμη πάνω από τα 12.000 δολάρια, στα 12.723 δολάρια, και για την επόμενη εβδομάδα ο Drewry εκτιμά ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σταθεροί σε αυτά τα επίπεδα.
Ναυλώσεις… διαρκείας
Η συμφόρηση στα λιμάνια και η τάση για ναυλώσεις μεγαλύτερης διάρκειας έχουν περιορίσει τη διαθεσιμότητα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα την εκτίναξη των ναύλων των πλοίων σε επίπεδα ρεκόρ. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα που αναφέρει η εταιρεία αναλύσεων Alphaliner και αφορά το πλοίο «Messini» 2.452 TEU της Costamare, έτους ναυπήγησης 1997, που ναυλώθηκε στη Wan Hai Lines για 12 μήνες στα 80.000 δολάρια την ημέρα. Πρόκειται, όπως τονίζει η Alphaliner, για τον πιο υψηλό ναύλο στην ιστορία του κλάδου για πλοίο αυτής της ηλικίας και αυτής της διάρκειας ναύλωσης.
Επίσης, το πλοίο «X-Press Mekong», μεταφορικής ικανότητας 2.756 TEU, ναυλώθηκε για μόλις 50 ημέρες αντί 175.000 τη μέρα. Δηλαδή το πλοίο θα εξασφαλίσει 8,75 εκατ. δολάρια έσοδα για 50 ημέρες. Είναι επίσης ο υψηλότερος ναύλος που έχει κλειστεί ποτέ για πλοία αυτού του μεγέθους.
Η χρονιά των ρεκόρ
Το 2022, που είναι η «χρονιά της Τίγρης» σύμφωνα με το κινεζικό ημερολόγιο, θα καταρριφθούν όλα τα ρεκόρ στο κλάδο των containerships, εκτιμούν οι αναλυτές, καθώς ο αριθμός των διαθέσιμων για ναυλώσεις πλοίων είναι ελάχιστος. Επίσης το πρόβλημα της έλλειψης πλοίων εντείνεται από το γεγονός ότι οι παραδόσεις νεότευκτων είναι πολύ λίγες. Εκτιμάται ότι μόλις 1 εκατ. TEU θα παραδοθεί φέτος από τα ναυπηγεία, μέγεθος που αναμένεται να διατηρήσει περιορισμένη τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας το 2022. Ετσι για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η ζήτηση αναμένεται να ξεπεράσει την αύξηση της προσφοράς.
Η εμφάνιση της εξαιρετικά μεταδοτικής παραλλαγής Ομικρον έχει ασκήσει περαιτέρω πίεση στις υποδομές της εφοδιαστικής αλυσίδας σε όλον τον κόσμο, γεγονός που περιορίζει περαιτέρω την προσφορά πλοίων. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 6,5% το 2021, ελαφρώς υψηλότερη από τις προηγούμενες προσδοκίες, με περαιτέρω αναμενόμενη αύξηση 4% το 2022, ενώ ο ρυθμός αύξησης της προσφοράς για το 2021 και το 2022 εκτιμάται σε 4,2% και 3,8%, αντίστοιχα.
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου