Η Διεθνής Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη καθιερώθηκε με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στις 22 Δεκεμβρίου 2015 και τιμάται κάθε χρόνο στις 11 Φεβρουαρίου. Έχει ως στόχο να αναγνωριστεί ο σπουδαίος ρόλος που διαδραματίζουν καθημερινά οι γυναίκες και τα κορίτσια στην Επιστήμη και την Τεχνολογία σε όλο τον κόσμο αλλά και να αναδείξει τις έμφυλες ανισότητες που υπάρχουν στους τομείς ΕΤΜΜ-STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά).
Ανέκαθεν τα επιτεύγματα των γυναικών στην επιστήμη υποβαθμίζονται ή αγνοούνται ενώ οι διακρίσεις λόγω φύλου και η υποεκπροσώπηση τους είναι ακόμα και σήμερα παραπάνω από εμφανείς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης She Figures 2021 [1], που παρουσιάζονται στο Γράφημα 1, η διαφορά στην αναλογία των γυναικών κατόχων προπτυχιακού ή μεταπτυχιακού τίτλου στο σύνολο των επιστημονικών πεδίων και στους τομείς ΕΤΜΜ το 2018 ήταν 24 ποσοστιαίες μονάδες, και των κατόχων διδακτορικού τίτλου 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι η ανισότητα στη συμμετοχή των γυναικών στην εκπαίδευση στους τομείς ΕΤΜΜ ξεκινά από την αρχική επιλογή του αντικειμένου σπουδών και συνεχίζεται έως και τις ανώτερες ακαδημαϊκές θέσεις.
Γράφημα 1: Αναλογία (σε ποσοστιαίες μονάδες) γυναικών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία σε όλα τα επιστημονικά πεδία και στα πεδία ΕΤΜΜ, 2018 (πηγή: [1])
Ο Αντόνιο Γκουτέρες, Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, στη δήλωσή του για τη Διεθνή Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη το 2019 ανέφερε ότι: “Οι γυναίκες και τα κορίτσια είναι ζωτικής σημασίας σε όλους αυτούς τους τομείς (σ.σ. ΕΤΜΜ-STEM). Παρόλα αυτά παραμένουν τραγικά υποεκπροσωπούμενες. Τα φυλετικά στερεότυπα, η έλλειψη ορατών προτύπων και οι μη υποστηρικτικές ή ακόμη και εχθρικές πολιτικές και περιβάλλοντα, μπορούν να τις εμποδίσουν από το να ακολουθήσουν τις σταδιοδρομίες τους.” [2]
Παρά τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν καθημερινά, γυναίκες επιστήμονες από όλο τον κόσμο ξεπερνούν τις δυσκολίες, αναζητούν λύσεις, καινοτομούν και διαπρέπουν.
Όμως το έμφυλο χάσμα στην επιστήμη συνεχίζει να οδηγεί σε χαμένο ταλέντο, λιγότερη καινοτομία και ανάπτυξη, και ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες.
Στον τομέα της εκπαίδευσης τα στερεότυπα είναι ακόμα ισχυρά καθώς υπάρχει η πεποίθηση ότι οι τομείς ΕΤΜΜ ταιριάζουν περισσότερο στα αγόρια από ότι στα κορίτσια. H εξάλειψη του χάσματος των φύλων στην εκπαίδευση στους τομείς ΕΤΜΜ θα συνέβαλε σε αύξηση του ευρωπαϊκού κατά κεφαλήν ΑΕΠ μεταξύ 2,2% και 3,0% (€610-€820 δισεκατομμύρια) μέχρι το 2050 [3].
Στον τομέα της εργασίας, οι γυναίκες στους τομείς ΕΤΜΜ αντιμετωπίζουν εργασιακές συνθήκες που δυσχεραίνουν την τήρηση ισορροπίας μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής και μειώνουν τις πιθανότητες επαγγελματικής εξέλιξης, και ανισοτήτα στις αμοιβές [4].
Η Διεθνής Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη μας υπενθυμίζει ότι η ισότητα και η ενδυνάμωση των γυναικών δε μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την αναγνώριση του ρόλου τους στους τομείς ΕΤΜΜ και χωρίς τη δημιουργία των συνθηκών που θα επιτρέψουν την πλήρη και ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή τους στους τομείς αυτούς, αλλά και τη δημιουργία συνθηκών εργασίας που διασφαλίζουν αξιοκρατία και ίσες ευκαιρίες για όλους τους ανθρώπους.
* Ελένη Αποσπόρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια και Προέδρος της Επιτροπής Ισότητας Φύλων (ΕΙΦ) του ΟΠΑ
[1] Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2021. She Figures 2021: Gender in Research and Innovation Statistics and Indicators. Διαθέσιμο στο: https://op.europa.eu/en/web/eu-law-and-publications/publication-detail/-
[2] Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης του ΟΗΕ, 2019. 11 Φεβρουαρίου 2019 – Διεθνής Ημέρα για τις Γυναίκες και τα Κορίτσια στην Επιστήμη. Διαθέσιμο στο: https://unric.org/el/11-
[3] EIGE, 2017. Economic benefits of gender equality in the EU: How gender equality in STEM education leads to economic growth. Διαθέσιμο στο: https://eige.europa.eu/gender-
[4] EIGE, 2017. Work in the EU: women and men at opposite ends. Διαθέσιμο στο: https://eige.europa.eu/publications/work-eu-women-and-men-opposite-ends
Latest News
Ημέρα Εθελοντισμού στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Το ΟΠΑ επιβραβεύει 115 φοιτήτριες και φοιτητές για την προσφορά τους
Grant Thornton και Οικονομικό Πανεπιστήμιο στηρίζουν τους μαθητές της ακριτικής Ελλάδας
Ο.Π.Α. και Grant Thornton υποδέχθηκαν τους μαθητές οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης
Ανθεκτική η ελληνική οικονομία, αγκάθι η καταναλωτική εμπιστοσύνη
Είναι κρίσιμη η ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τη ζήτηση, θα σταθεροποιήσουν την αγορά εργασίας και θα στηρίξουν τη βιομηχανική παραγωγή
Το ΕΚΠΑ συζητά για το Στρατηγικό Σχέδιό του – Ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΕΚΠΑ για το Στρατηγικό Σχέδιο του ΕΚΠΑ
Τα τρία σενάρια για το παγκόσμιο ΑΕΠ μετά την εκλογή Τραμπ
Σύμφωνα με την Oxford Economics βραχυπρόθεσμα η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποδηλώνει την πιθανότητα δημοσιονομικών κινήτρων που θα δώσουν μικρή ώθηση στο ΑΕΠ
Οι 5 προτεραιότητες του νέου οργανισμού του ΟΠΑ
Ο νέος Οργανισμός του ΟΠΑ έρχεται να αντικαταστήσει τον παλαιότερο που ίσχυε από το 1996
Φορολογικές Μεταρρυθμίσεις και Οικονομική Ανάπτυξη: Η καθιέρωση μια νέας Στρατηγικής
Η Ελλάδα αποτελεί ένα νέο παράδειγμα στο οποίο μελετάται η σχέση μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και φορολογικής πολιτικής
Στην 62η θέση παγκοσμίως στην ερευνητική δραστηριότητα το ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ ανέβηκε 30 θέσεις στη διεθνή ερευνητική κατάταξη Πανεπιστημίων AD Scientific Index World Top Universities Ranking 2024-2025
Τα αχνά σημάδια ανάκαμψης του δανεισμού – Οι εκτιμήσεις της Oxford Economics για τα επιτόκια
Αν η ΕΚΤ καθυστερήσει τον κύκλο χαλάρωσης η πιστωτική ανάπτυξη θα περιοριστεί, λέει η Oxford Economics