Την απεμπλοκή του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Υποθαλάσσιας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Νότιας Καβάλας σηματοδότησε η χθεσινή συνάντηση ανάμεσα στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Οι Κώστας Σκρέκας και Αθανάσιος Δαγούμας βρέθηκαν και συζητήσαν στον απόηχο, των προ δεκαημέρου, βαρύτατων χαρακτηρισμών του τελευταίου για τις προτάσεις του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) να συμπεριληφθούν στον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ και τα συνοδευτικά έργα για την αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου. Να θυμίσουμε, ότι των δηλώσεων Δαγούμα ακολούθησε την περασμένη Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου συνάντηση του προέδρου της ΡΑΕ και της CEO του Διαχειριστή Μαρίας Ρίτα Γκάλι.
Το παρασκήνιο
Σύμφωνα με όσα είπε στον ΟΤ ανώτατη πηγή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «η ατζέντα της χθεσινής συνάντησης των Σκρέκα – Δαγούμα συμπεριελάμβανε και το θέμα του διαγωνισμού της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας». Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ έχει κολλήσει εδώ και μήνες στο στάδιο της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τους φιναλίστ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean) καθώς η ΡΑΕ έχει καθυστερήσει στην έκδοση του κανονισμού τιμολόγησης της υποθαλάσσιας αποθήκης.
Ο ίδιος αξιωματούχος μιλώντας στον ΟΤ σημείωσε ότι «η ΡΑΕ προχώρησε στη σύνταξη σχεδίου κανονισμού τιμολόγησης, βάσει συγκεκριμένων επιστημονικών και τεχνικών μεθοδολογιών. Το σχέδιο αυτό θα βγει στη δημοσιότητα πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα».
Αναφορικά με τη διένεξη ανάμεσα στη ΡΑΕ και τον ΔΕΣΦΑ για τα έργα αναβάθμισης του ΕΣΦΑ με δεδομένη την πρόβλεψη για μεγάλη αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου, σύμφωνα με όσα εξηγεί στον ΟΤ άλλη αρμόδια πηγή «αυτά δεν συνδέονται με τον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας. Τα έργα αυτά έχουν να κάνουν συνολικά με τις εκτιμήσεις για τις ανάγκες του ΕΣΦΑ τα επόμενα χρόνια και όχι με την επένδυση της Ν. Καβάλας».
Υπενθυμίζεται, σύμφωνα με τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας ο Διαχειριστής θεωρεί αναγκαία ως έργα την κατασκευή δεύτερου αγωγού Κομοτηνής – Θεσσαλονίκης και Αθήνας – Θεσσαλονίκης καθώς η χωρητικότητα των υφιστάμενων δεν μπορούν να καλύψουν τις μελλοντικές ανάγκες κατανάλωσης.
Το δημόσιο και τα στρατηγικά αποθέματα
Το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με την ανώτατη πηγή, «δεν έχει καμία δυνατότητα παρέμβασης στον κανονισμό τιμολόγησης. Το ελληνικό δημόσιο, μπορεί να παρέμβει μόνο για έναν λόγο», λέει στον ΟΤ ο ίδιος αξιωματούχος: «Για την τήρηση στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας σε φυσικό αέριο. Και βιώνοντας την τρέχουσα ενεργειακή κρίση αντιλαμβανόμαστε το πόσο σημαντικό είναι να τηρούνται τέτοια αποθέματα». Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το ελληνικό δημόσιο δεν αποκλείεται να αναλάβει μέρος του κόστους της επένδυσης για αυτό το σκοπό. Δηλαδή για την τήρηση στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας.
Με τον τρόπο αυτό δεν αποκλείεται ο κανονισμός τιμολόγησης να προβλέπει χαμηλότερο ποσοστό επιμερισμού του κόστους της επένδυσης στους χρήστες του ΕΣΦΑ. Πληροφορίες θέλουν να το 50% του κόστους να περάσει στους χρήστες, το 35% να καλυφθεί από την Ε.Ε. (έργο PCI) και το 15% από τους επενδυτές. Αν όντως το ελληνικό δημόσιο επιδιώξει να τηρεί στρατηγικά αποθέματα τότε το 50% ίσως να χαμηλώσει.
Το ύψος της επένδυσης για την αξιοποίησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας εκτιμάται σε 300 με 400 εκ. ευρώ.
Η χρησιμότητα της ΥΑΦΑ
Η αξιοποίηση της εκκρεμεί εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία. Αν λειτουργούσε σήμερα η ΥΑΦΑ θα πρόσφερε οικονομική ανάσα 400 εκ. ευρώ, εν μέσω της ενεργειακής κρίσης.
Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας είναι ένα εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου και με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να χρησιμεύσει ως αποθηκευτικός χώρος ποσοτήτων του συγκεκριμένου καυσίμων σε περιόδους χαμηλών τιμών και διάθεσης του με αυτά τα χαμηλά κόστη μέσω του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου στους καταναλωτές σε εποχές ενεργειακής κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε.
Τον περασμένο Οκτώβριο σε εκδήλωση ο πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Γιώργος Περιστέρης είχε υπογραμμίσει πως αν η αποθήκη αερίου της Καβάλας λειτουργούσε θα πρόσφερε ετήσια εξοικονόμηση 400 εκ. ευρώ στους καταναλωτές. Ο επικεφαλής της εισηγμένης είχε κάνει τις εκτιμήσεις αυτές με τις πρωτόγνωρες τιμές του φυσικού αερίου που επικρατούσαν πριν από τέσσερις μήνες.
Αν λοιπόν συνταχθεί ο κανονισμός τιμολόγησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι έτοιμο να ανάψει το πράσινο φως για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης. Ο κανονισμός είναι προαπαιτούμενο από τους υποψήφιους επενδυτές προκειμένου να καταρτίσουν και να υποβάλλουν τις οικονομικές προσφορές τους.
Latest News
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν