Γιατί το Metaverse θα αλλάξει τον τρόπο που εργαζόμαστε
Εικονικά meeting που μοιάζουν με αληθινά, νέοι τρόποι δημιουργίας και διδασκαλίας, αλλά και θέσεις εργασίας που δεν έχετε ξαναδεί - θα γίνουν πραγματικότητα
Ως μηχανικός επεξεργασίας ήχου, ο Κρις Λόνγκγουντ περνάει ώρες κάνοντας κλήσεις στο Zoom και ανταλλάσσοντας email με καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο για να ετοιμάσει ένα νέο άλμπουμ για κυκλοφορία. Περιμένει με αδημονία την ημέρα που θα μπορέσει να συναντήσει τους καλλιτέχνες αυτούς σε κάποιο εικονικό στούντιο ήχου και να επεξεργάζεται μαζί τους κομμάτια σε πραγματικό χρόνο.
«Ανυπομονώ για τη στιγμή που οι πελάτες μου θα μπορούν να φορέσουν ακουστικά ή γυαλιά και να νιώθουν σαν να είναι μαζί μου στο στούντιο», είπε ο κ. Λόνγκγουντ, 35χρονος που ζει στο Χιούστον. «Θα μπορούμε να συζητάμε λες και είμαστε από κοντά και να μην χρειάζεται να περιμένει ο καθένας τη σειρά του για να μιλήσει, όπως συμβαίνει στο Zoom».
Σύντομα αυτό θα γίνει πραγματικότητα. Οι οραματιστές τεχνολογίας περιμένουν παρόμοια γεγονότα σε έναν κόσμο που συνεχώς εξελίσσεται, τον οποίο αποκαλούν metaverse. Όταν χρειάζεται να συναντηθούμε με συναδέλφους ή πελάτες, θα συνδεόμαστε σε εικονικούς χώρους τόσο ρεαλιστικούς που θα μοιάζει λες και είμαστε ίδιο δωμάτιο μαζί τους. Θα βλέπουμε ο ένας τον άλλον με τη μορφή avatar που, αν τα φτιάξουμε σωστά, εάν το θέλουμε, θα είναι ίδια με εμάς. Και φορώντας ειδικά γάντια θα μπορούμε να αγγίζουμε και να χειριζόμαστε με εικονικό τρόπο διάφορα πράγματα, όπως μηχανήματα ή υφάσματα.
Πολλές εταιρείες που έχουν θέσει τους εργαζομένους τους σε καθεστώς τηλεργασίας, θα διοργανώνουν ανά καιρούς διάφορα δια ζώσης meeting. Ωστόσο, ορισμένοι ειδικοί στον χώρο εργασίας θεωρούν ότι η νέα αυτή εικονική πραγματικότητα θα αλλάξει θεμελιωδώς τον τρόπο με τον οποίο πολλοί εργάζονται – και, επίσης, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, πολλές από τις οποίες, σήμερα, δεν έχουμε καν φανταστεί. Αν και το metaverse βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο και το υλικό που χρειάζεται για την πραγματοποίησή του, ενδεχομένως, να είναι ακριβό και δύσχρηστο, οι εν λόγω ειδικοί θεωρούν ότι ισχυρά οφέλη, τα οποία θα κάνουν τις εταιρείες να επενδύουν τα επόμενα χρόνια, είναι πιθανά.
Το metaverse θεωρείται, επίσης, ότι πρόκειται να δημιουργήσει νέες προκλήσεις, όπως μεγαλύτερο ανταγωνισμό για θέσεις εργασίας και αυξημένο κύκλο εργασιών, καθώς οι διευθύνσεις εργασίας και κατοικίας των εργαζομένων δεν θα τους περιορίζουν πια ως προς την εύρεση εργασίας. Οι εργοδότες, ενδεχομένως, να μπορούν να παρακολουθούν πιο στενά τη συμπεριφορά των εργαζομένων, θέτοντας ζητήματα απορρήτου. Και τα εικονικά γραφεία θα χρειαστούν, επίσης, τη δημιουργία νέων κανόνων – όπως, για παράδειγμα, κώδικες ένδυσης avatar.
Οι άνθρωποι δεν θα χρειάζεται να περνούν όλη την ημέρα τους φορώντας βαριά ακουστικά για να πραγματοποιούν αυτές τις συναντήσεις. Αντίθετα, ειδικοί υποστηρίζουν ότι η χρήση του metaverse θα γίνει πραγματικότητα όταν μας είναι περισσότερο χρήσιμη – και θα χρησιμοποιείται είτε εν μέρει είτε στο σύνολό του. Το υλικό θα γίνει ελαφρύτερο, φθηνότερο και θα είναι περισσότερο εξελιγμένο.
«Το metaverse θα εξελίσσεται διαρκώς», προσθέτει ο Τζον Έγκαν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας προβλέψεων L’Atelier BNP Paribas, με έδρα το Παρίσι. «Η παραγωγική μας ικανότητα θα διευρυνθεί σημαντικά με τον ίδιο τρόπο που οι υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα επέτρεψαν μεγαλύτερα επίπεδα παραγωγικότητας και πολυπλοκότητας».
Ακολουθούν μερικοί από τους τρόπους με τους οποίους το metaverse πρόκειται να αλλάξει τον χώρο εργασίας.
Συναντήστε με στον εικονικό πίνακα
Ετοιμαστείτε να κάνετε συναντήσεις με συναδέλφους σας και άλλους από οποιαδήποτε μέρος, κοντά ή μακριά σας, χωρίς να χάνετε χρόνο και χωρίς να χρειάζεται να πάτε μέχρι το γραφείο σας.
«Χάρη στην τηλεμεταφορά, μπορείτε να να συναντάτε άλλους σε μηδενικό χρόνο», αναφέρει ο Φλόρεντ Κρίβελο, ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Teamflow, startup που δημιουργεί εικονικούς χώρους γραφείων.
Σε τέτοιες συναντήσεις οι συμμετέχοντες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τρισδιάστατα εργαλεία, έχοντας, έτσι, τη δυνατότητα να συνεργάζονται και να σχεδιάζουν παιχνίδια, έπιπλα ή και κτήρια, βιώνοντας, έτσι, μία εμπειρία πολύ καλύτερη από αυτή του Zoom. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, θα μπορούν να πηγαίνουν εικονικά για μπόουλινγκ και να γνωριστούν καλύτερα.
Η εργασία με εικονικό τρόπο θα μπορούσε να βελτιστοποιήσει τις σημερινές χρονοβόρες, πολύπλοκες διαδικασίες. Ο Τόλγκα Κούρτογλου, επικεφαλής τεχνολογίας της HP Inc., ευελπιστεί ότι θα μπορέσει να προβλέπει πώς αντιδρούν τα αυτοκίνητα σε περίπτωση σύγκρουσης, πριν καν αυτά κατασκευαστούν. Τα εικονικά αυτοκίνητα θα αντικαταστήσουν τα πραγματικά οχήματα και θα προβλέπεται η απόδοσή τους υπό οποιεσδήποτε καιρικές ή κυκλοφοριακές συνθήκες.
«Όσο περισσότερα εργαλεία συνεργασίας επόμενης γενιάς χρησιμοποιείτε, τόσο περισσότερο θα συνεισφέρετε στην επιτάχυνση της ανάπτυξης προϊόντων», λέει ο Δρ. Kurtoglu.
Ένα εικονικό περιβάλλον θα μπορούσε να δώσει σε όσους εργάζονται σε θέσεις εργασίας, που απαιτούν χειρισμό επικίνδυνου ή ακριβού εξοπλισμού, τη δυνατότητα να εξασκηθούν με ασφάλεια ή να πειραματιστούν με νέες μεθόδους εργασίας, αναφέρει ο Τζέρεμι Μπέιλσον, ιδρυτικός διευθυντής του Virtual Human Interaction Lab, του Πανεπιστημίου Στάνφορντ.
Αυτές οι δυνατότητες θα προσελκύσουν περισσότερους στο metaverse, συνεχίζει ο ίδιος.
Θέσεις εργασίας που δεν έχετε ξαναδεί
Όταν εμφανίστηκε το Διαδίκτυο, οι επιχειρήσεις σε διάφορους τομείς ξεκίνησαν να διοργανώνουν διαδικτυακές παρουσίες. Ανάλογη εξέλιξη θα έχει και το metaverse, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, σύμφωνα με ειδικούς. Τα νέα εικονικά καταστήματα που θα δημιουργηθούν, οι χώροι ψυχαγωγίας, οι αίθουσες διδασκαλίας και πολλοί άλλοι χώροι θα χρειαστούν live chat – καθώς και άτομα για να τα δημιουργήσουν.
Κάποιες δουλειές που θα δημιουργηθούν δεν υπάρχουν καν σήμερα. Πριν από το Διαδίκτυο, «θα φανταζόσασταν ποτέ ότι θα υπήρχε το επάγγελμα των influencer που βγάζουν χρήματα από τα social media;» λέει ο Δρ Κούρτογλου. Με το metaverse, «Είναι πιθανό να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας που δεν έχουμε φανταστεί».
Ακόμη, διάφορες θέσεις εργασίας πρόκειται να αναδιαμορφωθούν. Για παράδειγμα, οι κτηματομεσίτες θα δείχνουν στους πελάτες εικονικά αντίγραφα ακινήτων προς πώληση και οι ξεναγοί θα δείχνουν εικονικά τα μέρη διακοπών στους ταξιδιώτες, προβλέπει ο κ. Egan της L’Atelier. Έτσι, εικονικά σπίτια και εικονικοί προορισμοί διακοπών θα να γίνουν μέρος των όσων προσφέρει το metaverse.
Ο κ. Έγκαν προβλέπει, επίσης, θέσεις εργασίας που εξελίσσονται βάσει συσκευών τεχνητής νοημοσύνης κι έχουν σχεδιαστεί για να μιμούνται την εμφάνιση και τις συμπεριφορές πραγματικών ανθρώπων. «Κάποιος πρέπει να αρχίσει να δημιουργεί αυτές τις εμπειρίες», προσθέτει ο ίδιος, και, έπειτα, οι υπόλοιποι θα επινοήσουν διάφορους τρόπους να βγάζουν τα ως προς το ζην από αυτές. «Φανταστείτε», λέει, « ότι η δουλειά σας είναι να χρησιμοποιείτε αρχειοθετημένο υλικό για να δημιουργείτε διαλέξεις του Άλμπερτ Αϊνστάιν, συναυλίες του Έλβις ή βραδιές ποίησης της Μάγιας Αγγέλου».
Πρόσληψη και Εκπαίδευση Φανταστικών Χαρακτήρων
Το metaverse θα μπορούσε να προωθήσει τη νέα τάση οι εργαζόμενοι να μένουν μακριά από τους εργοδότες τους, δίνοντας, έτσι, σε όσους αναζητούν εργασία και τις εταιρείες περισσότερες επιλογές. «Δεν θα αποκτούμε ταλέντα με βάση την τοποθεσία μας», λέει ο Ρίτσαρντ Κέρις, στέλεχος της Nvidia Corp., ο οποίος ηγείται ενός έργου υποδομής metaverse που ονομάζεται Omniverse.
Τουλάχιστον μέρος της συνέντευξης θα πραγματοποιείται στο metaverse. Αυτό σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να αποκτήσουν την κατάλληλη ενδυμασία avatar, αναφέρει ο Τζάρεντ Σπατάρο, εταιρικός αντιπρόεδρος σύγχρονης εργασίας στη Microsoft Corp. «Το πώς παρουσιάζεις τον εαυτό σου στον εικονικό κόσμο θα είναι εξίσου σημαντικό με το πώς παρουσιάζεις τον εαυτό σου στον τον πραγματικό κόσμο», αναφέρει ο ίδιος.
Εξέλιξη θα σημειωθεί, επίσης, και στην εκπαίδευση νεοπροσληφθέντων. Η τεχνολογία εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας – η οποία χρησιμοποιείται ήδη για την εκπαίδευση στον στρατό, στις αρχές επιβολής νόμου και την υγειονομική περίθαλψη – θα εξελιχθεί περισσότερο, σύμφωνα με ειδικούς στον τομέα της τεχνολογίας. Με τον τρόπο αυτό, οι νεοπροσληφθέντες σε εργοστάσια παραγωγής θα μαθαίνουν πώς να χειρίζονται πολύπλοκα μηχανήματα. Αντίστοιχα, οι εργαζόμενοι σε αποθήκες θα εκπαιδεύονται στο πώς να συσκευάζουν κουτιά, ενώ οι εργαζόμενοι στα καταστήματα λιανικής θα ξέρουν το κάθε προϊόν ξεχωριστά και σε ποιον ανήκει – κι όλα αυτά σε έναν εικονικό κόσμο.
Νέα ζητήματα απορρήτου
Παράλληλα με την εξέλιξη στην εργασία και την εκπαίδευση, το metaverse θα μπορούσε να αποτελέσει και ένα ισχυρό εργαλείο επίβλεψης και επιτήρησης. Ίσως ο εργοδότης σας να μην καταλάβει ότι δυσανασχετείτε σε μία δια ζώσης συνάντηση ή μέσω διαδικτύου – στο metaverse, όμως, εάν το eye-tracking είναι ενεργοποιημένο στο ακουστικό σας, η έκφραση που θα κάνετε ενώ δυσανασχετείτε είναι πιθανό να καταγραφεί. Εάν αυτό συνδυαστεί με δεδομένα σχετικά με τη θερμοκρασία του σώματός σας ή τον καρδιακό σας παλμό από το smartwatch σας, οι εν λόγω πληροφορίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τη συναισθηματική κατάσταση ενός εργαζομένου, αναφέρει ο Κερτ Όπσαλ, γενικός σύμβουλος της μη κερδοσκοπικής ομάδας ψηφιακών δικαιωμάτων, Electronic Frontier Foundation.
Οι ειδοποιήσεις που λαμβάνουμε, συνήθως, ως διαδικτυακοί καταναλωτές – όπως προτάσεις για αγορά προϊόντων ή διάφορες υπενθυμίσεις – θα μπορούσαν να αποτελέσουν αναπόσπαστο μέρος επαγγελματικής μας ζωής στο metaverse, αναφέρει ο Μπράιαν Κοπ, επικεφαλής έρευνας ανθρώπινων πόρων στην ερευνητική εταιρεία Gartner. Ενδεχομένως να μπορέσουμε να λαμβάνουμε κάποια ειδοποίηση ότι κάποιος σε ένα άλλο meeting ανέφερε κάτι για τα δικά μας project ή μια ειδοποίηση στη μέση ενός meeting ότι ένας από τους συμμετέχοντες αποκοιμήθηκε.
«Ως διευθυντής [θα είχατε] έναν πίνακα ελέγχου σε πραγματικό χρόνο για το ποιος δίνει προσέχει σε όσα λέτε και ποιος όχι», λέει ο κ. Κροπ. «Θα μπορούσατε να λαμβάνατε ειδοποιήσεις που να έλεγαν: «Μάλλον ο Μπομπ έχει λίγο μπερδευτεί, ίσως τώρα να είναι η κατάλληλη στιγμή να τον ρωτήσετε τι σκέφτεται» ή «Η Τζιλ δεν έχει μιλήσει το τελευταίο μισάωρο, θα ήταν καλό να της πείτε να συμμετέχει περισσότερο».
Κάποιος διευθυντής με πολλά χρόνια εμπειρίας ίσως να μπορεί να τα καταλάβει όλα αυτά, ακόμη και σε ένα meeting μέσω ίντερνετ, αλλά, στο metaverse, η τεχνολογία θα τον βοηθήσει, στέλνοντάς του ειδοποιήσεις, συνεχίζει ο ίδιος.
Αν και αυτό θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο στο να παρακινεί τους εργαζομένους, θα μπορούσε και να χρησιμοποιηθεί και για να προβλέπει ποιοι θα προκαλούν προβλήματα, λέει ο κ Όπσαχλ. Ωστόσο, υπάρχει η πιθανότητα να βγάλει κάποιο λανθασμένο συμπέρασμα για κάποιο εργαζόμενο. «Αυτό είναι κάτι το ανησυχητικό, είτε είναι σωστό είτε λάθος», προσθέτει ο ίδιος. «Εάν μπορεί να αντιληφθεί τη συναισθηματική σας κατάσταση, υπάρχει η πιθανότητα χειρισμούMe ή κατάχρησης αυτών των δεδομένων».
Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο
Πέντε «καυτές πατάτες» για τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να βρει έναν τρόπο να διατηρήσει την ανάπτυξη ενώ θα επανατοποθετήσει την οικονομία
Γιατί οι ισχυροί brokers χάνουν τον έλεγχό τους στην πολιτική των ΗΠΑ
Η αλλαγή της στάσης τους δείχνει πώς ο φόβος έχει ξεπεράσει την ελπίδα στην πολιτική των ΗΠΑ, ακόμη και στις αίθουσες συνεδριάσεων
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Η Adidas ξεπερνά τη Nike - Και η επιστροφή της έχει εμπόδια
Το ερώτημα πλέον δεν είναι πόσο γρήγορα μπορεί να ανακάμψει η Adidas, αλλά πόσο καιρό μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική της
Η εταιρική Γερμανία πωλείται
Οι γερμανικές εταιρείες έχουν γίνει σχετικά μικρές και σχετικά φθηνές
Το νέο αφεντικό της Nike θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο να γίνει Big Sneaker
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το μερίδιο αγοράς της Nike έχει υποχωρήσει από 9,5% το 2014 σε 7,5% το 2023
Ο πληθωρισμός δεν έχει πεθάνει, απλώς αναπαύεται - Το déjà vu του '70
Σήμερα δεν είναι redux του 1973. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές ενδιαφέρουσες ομοιότητες
Αν είσαι τόσο χαρούμενος, γιατί αγοράζεις τόσο χρυσό;
Το ράλι που δεν θα σταματήσει
Ο διευθύνων σύμβουλος της Nestlé πρέπει να ιππεύσει δύο άλογα ταυτόχρονα
Ο τομέας του καφέ στο σπίτι και η φροντίδα των κατοικιδίων οδηγούν τις πωλήσεις για τη Nestlé
Ο Ντίμον ξαναγράφει τους νόμους της οικονομίας - Το χρυσό του άγγιγμα στη JP Morgan
Η τεχνολογία, οι κανονισμοί και η αδράνεια των πελατών έχουν αλλάξει τους κανόνες