Στα ύψη έχουν οδηγήσει τις τιμές της βενζίνης σε όλη την Ευρώπη οι συνεχείς αυξήσεις στο αργό πετρέλαιο ιδιαίτερα λόγω της κρίσης στην Ουκρανία. Οι τιμές για το ένα λίτρο αμόλυβδης 95 οκτανίων -που είναι αυτή που χρησιμοποιούν και οι περισσότεροι οδηγοί με βενζινοκίνητα οχήματα και πολλά υβριδικά -έχει ξεπεράσει πανευρωπαϊκά ακόμη και τα 1,8 ευρώ το λίτρο.
Η Ελλάδα μάλιστα διατηρεί από τις υψηλότερες τιμές σε όλη την ήπειρο με πάνω από 1,85 ευρώ το λίτρο, με αποτέλεσμα να πλήττεται η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Οι υψηλές αυτές τιμές οφείλονται κατά κύριο λόγο στους πολύ υψηλούς ειδικούς φόρους που επιβάλλονται στα καύσιμα στη χώρα μας, καθώς παραδοσιακά όλες οι κυβερνήσεις προσπαθούν να αυξήσουν από εκεί τα φορολογικά τους έσοδα αφού δεν μπορούν να πιάσουν αλλιώς τη φοροδιαφυγή.
Δείτε ακόμη: Μετά το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο έρχεται παγκόσμια έλλειψη και στο ντίζελ
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η αγοραστική δύναμη ενός Έλληνα καταναλωτή που πληρώνει πανελλαδικά την απλή αμόλυβδη προς 1,87 ευρώ το λίτρο σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης για τις 15 Φεβρουαρίου, δεν είναι ίδια με αυτή ενός καταναλωτή –για παράδειγμα- στη Γερμανία όπου η αμόλυβδη πωλείται προς 1,79 ευρώ το λίτρο, ή ακόμη και με την Ισπανία όπου οι μέσες τιμές φτάνουν τα 1,56 ευρώ το λίτρο. Το ίδιο πρόβλημα με την Ελλάδα, όπου οι μισθοί δεν είναι οι ίδιοι με τη βόρειο και κεντρική Ευρώπη, φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν και οι καταναλωτές σε χώρες όπως η Πορτογαλία όπου το κόστος της αμόλυβδης «καίει» επίσης τις τσέπες των νοικοκυριών.
Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα τις μέσες τιμές της αμόλυβδης σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, με βάση τα πιο πρόσφατα συγκεντρωτικά στοιχεία της Eurostat στις 7 Φεβρουαρίου 2022. Πρωταθλήτρια είναι η Ολλανδία με πάνω από 2 ευρώ το λίτρο –αλλά και άλλες αποδοχές εργαζομένων- και ακολουθεί από κοντά η Φιλανδία με 1,9 ευρώ το λίτρο, όπου ισχύει το ίδιο. Στον αντίποδα βρίσκονται χώρες της ανατολικής Ευρώπης όπου πάντως τα εισοδήματα παραμένουν πολύ χαμηλότερα σε σύγκριση με την υπόλοιπη ήπειρο.
Κίνδυνος για συνέχιση της κρίσης
Η ενεργειακή κρίσης μπορεί να συνεχιστεί επηρεάζοντας ακόμη περισσότερο τις τιμές της ενέργειας, με μια αποκλιμάκωση σε καύσιμα, φυσικό αέριο και ρεύμα να φαντάζει δύσκολη τουλάχιστον προς το παρόν. Οι τιμές του πετρελαίου έχουν αυξηθεί πάνω από 20% από τις αρχές του έτους, μέσα σε μόλις ενάμισι μήνα, και διαμορφώνονται σε υψηλά οκταετίας καθώς η κρίση στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ακόμη μεγαλύτερη κερδοσκοπία από τις παραγωγές χώρες (ΟΠΕΚ+).
Μείζον θέμα είναι επίσης και ο κίνδυνος νοθείας στα καύσιμα, όχι μόνο στην αμόλυβδη αλλά και στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, καθώς όσο ανεβαίνουν οι τιμές τόσο μεγαλύτερο είναι το κέρδος για τους επιτήδειους.
Γιατί στην Ελλάδα είναι τόσο υψηλές οι τιμές
Στη χώρα μας οι τιμές των καυσίμων επιβαρύνονται και από ΦΠΑ 24% και από το λεγόμενο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ). Ο ΕΦΚ σε βενζίνη και πετρέλαιο διαμορφώνεται σε 700 και 410 €/1.000 λτ , αντίστοιχα από την 01/01/2017.
Για το πετρέλαιο θέρμανσης και για χρονική περίοδο από 15/10 κάθε έτους έως και την 30/4 του επομένου έτους, ορίζεται μειωμένος συντελεστής ΕΦΚ ύψους 280 €/1.000 λίτρο, αρχής γενομένης από 15/10/2016. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο Υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 ευρώ/1.000 κγρ, από 01/01/2017.
Το παράδειγμα που δίνει το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσω του Παρατηρητηρίου Τιμών είναι ενδεικτικό. Για την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2020 που είναι διαθέσιμα τα πιο τελευταία σχετικά στοιχεία από το υπουργείο, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφώθηκε στα 0,6803 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου της προηγούμενης εβδομάδας (03/02/2022) σημειώθηκε αύξηση κατά 0,0196 ευρώ ανά λίτρο (1,96 λεπτά), όπως μάλιστα σημειώνεται. Οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 1,0755 ευρώ ανά λίτρο όπως σημειώνεται.
Έτσι, η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2022 διαμορφώθηκε στα 1,8610 ευρώ ανά λίτρο. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,1053 ανά λίτρο (10,53 λεπτά του ευρώ). Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 36,55%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 57,79%, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5,66% όπως σημειώνει το Υπουργείο Ανάπτυξης στο σχετικό παράδειγμα που παρουσιάζει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος.
Latest News
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη