Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 31 ετών έπεσε η κατανάλωση πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων για ενεργειακούς σκοπούς το 2020 στην ΕΕ, σύμφωνα με τη Eurostat.
Για την ακρίβεια, διαμορφώθηκε σε 310 μεγατόνους ισοδύναμου πετρελαίου (Mtoe), κατά 10% λιγότερο από το 2019, γεγονός το οποίο αποδίδεται στο κλείσιμο των οικονομικών δραστηριοτήτων λόγω της Covid.
Από το υψηλό των 408 Mtoe το 2004, η κατανάλωση μειώθηκε το 2014 σε 333 Mtoe και από εκεί και πέρα βρισκόταν σε ανοδική τροχιά, μέχρι την εμφάνιση της πανδημίας στις αρχές του 2020.
Τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν επηρέασαν την κατανάλωση πετρελαίου σε διαφορετικό βαθμό στις χώρες-μέλη.
Λαμβάνοντας υπόψη την κατανάλωση πετρελαίου για ενεργειακή και μη ενεργειακή χρήση (π.χ. λιπαντικά, πίσσα κ.ά.) οι μεγαλύτερες μειώσεις σε σύγκριση με το 2019 καταγράφηκαν στο Λουξεμβούργο (-21%) και στη Μάλτα (-16%). Το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης σημειώθηκε στην Ελλάδα, κατά 15%, το ίδιο και στην Ισπανία, στη Σουηδία και τη Σλοβενία.
Μικρές αυξήσεις στην κατανάλωση καταγράφηκαν μόνο στη Φινλανδία και στη Σλοβακία, κατά περίπου 0,4%.
Εξάρτηση από τις εισαγωγές
Το 2020, η εξάρτηση από τις εισαγωγές πετρελαίου έφτασε στο ρεκόρ του 97% και η παραγωγή αργού πετρελαίου στον αντίποδα, στο χαμηλότερο ρεκόρ των 18,7 εκατ. τόνων, ενώ καταγράφτηκε και η μεγαλύτερη πτώση στην παραγωγή πετρελαιοειδών (-12% σε σύγκριση με το 2019).
Το ποσοστό συμμετοχής της κάθε χώρας στην τελική κατανάλωση συνδέεται με το μέγεθος και τη δομή των οικονομικών, με τέσσερις χώρες να απορροφούν το 60% της κατανάλωσης πετρελαίου στην ΕΕ. Συγκεκριμένα, η Γερμανία κατανάλωσε το 2020 ποσοστό 23%, η Γαλλία το 16%, η Ιταλία και η Ισπανία από 10%.
Κατανάλωση σε κλάδους
Ο τομέας των μεταφορών είναι μακράν ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαιοειδών με πάνω από 66,1% του συνόλου. Οι οδικές μεταφορές είναι ο βασικός καταναλωτής με 47,5 %, ενώ οι αεροπορικές και οι θαλάσσιες μεταφορές χρησιμοποιούν περίπου 9 % η καθεμία.
Τα προϊόντα πετρελαίου χρησιμοποιούνται επίσης για μη ενεργειακούς σκοπούς, με ποσοστό 13,9% της κατανάλωσης. Η μη ενεργειακή κατανάλωση περιλαμβάνει, ενδεικτικά, την άσφαλτο για οδοστρώματα, τη χρήση λιπαντικών, καθώς και τη χρήση προϊόντων πετρελαίου στα πετροχημικά.
Τα νοικοκυριά (5,5%), ο τομέας της ενέργειας (4,7%) και οι βιομηχανίες (4,5%) είχαν παρόμοια μερίδια κατανάλωσης προϊόντων πετρελαίου το 2019. Οι υπηρεσίες, τόσο εμπορικές όσο και δημόσιες, χρησιμοποίησαν περίπου 1,9% ενώ άλλοι τομείς, συμπεριλαμβανομένης της γεωργίας, της δασοκομίας και της αλιείας, απορρόφησαν το 3,4%.
Latest News
Η Γερμανία απαγορεύει την εισαγωγή ρωσικού LNG μέσω λιμανιών της
Το υπουργείο Οικονομίας δίνει εντολή στον τερματικό σταθμό εισαγωγής στη Γερμανία να αρνηθεί την προγραμματισμένη αποστολή LNG
Χωρίς... «ταραμασαλάτα» τα σούπερ μάρκετ στη Βρετανία - Τι έχει συμβεί
Η απεργία που έχει ξεκινήσει σε εργοστάσιο παραγωγής σαλτσών και ντιπ στην Αγγλία, έχει αφαιρέσει την νοστιμιά από το αγγλικό τραπέζι!
Η απεργία έληξε, τα δύσκολα παραμένουν για την Boeing
Η Boeing έλυσε τα εύκολα - Τώρα έρχονται τα πιο σκληρά, υπαρξιακά προβλήματα
Στα 50 δισ. η αξία των Rolex Submariner που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα
Δεκάδες μοντέλα της Rolex διαπραγματεύονται πάνω από τις τιμές λιανικής τους στη δευτερογενή αγορά
Θέλει ο Τραμπ εμπορικό πόλεμο; Πώς θα πρέπει να θωρακιστεί η ΕΕ;
Μετά την επανεκλογή Τραμπ πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες ανησυχούν - Ορισμένες φοβούνται ακόμη και έναν εμπορικό πόλεμο - Θα πρέπει η ΕΕ να θωρακιστεί καλύτερα;
Ηχηρή προειδοποίηση ΔΝΤ για την παραγωγικότητα στην Ευρώπη [γράφημα]
Η μεγάλη διαφορά στο κατά κεφαλήν εισόδημα της Ευρώπης με τις Ηνωμένες Πολιτείες αντανακλά πρωτίστως το αυξανόμενο έλλειμμα παραγωγικότητα υποστηρίζει το ΔΝΤ
Η Ευρώπη στο... χακί – Το 1/3 του προϋπολογισμού της ΕΕ για αμυντικές δαπάντες
Η ΕΕ αλλάζει πολιτική μετά την εκλογή Τραμπ - Σχεδόν 400 δισ. ευρώ από τα κοινοτικά κονδύλια θα δαπανηθούν για άμυνα και ασφάλεια
Η Wall Street καλωσορίζει την επιστροφή των παχυλών μπόνους
Μετά από δύο χρόνια ισχνών ή και καθόλου μπόνους, τα golden boys της Wall Street έχουν κάθε λόγο να χαίρονται
Η Volkswagen αυξάνει την επένδυση στη Rivian σε 5,8 δισ. δολάρια - Στα σκαριά η κοινοπραξία
Πόσο αυξάνει την επένδυσή της στη Rivian η Volkswagen - Η συμμετοχή της μητρικής εταιρείας και οι βλέψεις για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών μοντέλων
Ποιοι θέλουν τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών στη Ρωσία - Το σχέδιο και οι αντιδράσεις
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι στον τομέα ενέργειας στη Ρωσία έχουν εκφράσει εδώ και καιρό δυσαρέσκεια για τον περιορισμένο έλεγχο του υπουργείου στις εταιρείες πετρελαίου