Το ράλι των πετρελαϊκών τιμών μεταφράστηκε σε τεράστια κέρδη για τις εταιρείες του κλάδου, οι οποίες με τη σειρά τους έχουν δρομολογήσει σημαντικά προγράμματα επαναγοράς μετοχών προκειμένου να επιβραβεύσουν τους μετόχους τους και να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη των αγορών μετά τη δοκιμασία που πέρασε ο κλάδος στην έναρξη της πανδημίας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των «Financial Times», συγκεντρωτικά στοιχεία από την ερευνητική Bernstein Research, έδειξαν πως οι επτά κορυφαίες πετρελαϊκές… αδελφές, η BP, η Shell, η ExxonMobil, η Chevron, η TotalEnergies, η Eni και η Equinor πρόκειται να επιστρέψουν στους μετόχους ποσό άνω των 38 δισ. δολαρίων μέσα από επαναγορές μετοχών, μόνο κατά τη φετινή χρονιά.
Σε δική της μελέτη η RBC Capital Markets τοποθετεί το νούμερο αυτό ακόμη πιο ψηλά, στα 41 δισ. δολάρια!
Επίπεδα ρεκόρ
Το ποσό αυτό είναι περίπου διπλάσιο σε σχέση με τα 21 δισ. δολάρια που δαπάνησε ο κλάδος για επαναγορές μετοχών το 2014, ήτοι δηλαδή σε μια περίοδο που η τιμή του μαύρου χρυσού είχε και πάλι «πιάσει» ταβάνι, πάνω και από τα 100 δολάρια το βαρέλι.
Πρόκειται δε, για το υψηλότερο ποσό από το 2008, όταν οι συνολικές επαναγορές μετοχών από τον κλάδο ανήλθαν σε 46 δισ. δολάρια, με οδηγό το μεγάλο πρόγραμμα που είχε δρομολογήσει τότε η Exxon. Μεταξύ του 2006 και του 2008, η Exxon που ήταν τότε η εταιρεία με την μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση παγκοσμίως, είχε δαπανήσει περίπου 30 δισ. δολάρια για επαναγορές μετοχών ετησίως.
Φέτος, με φόντο την σταθερά ανοδική τροχιά των ενεργειακών τιμών που μπορεί ακόμη και να επιταχυνθεί αν τα πράγματα στο Ουκρανικό μέτωπο εκτροχιαστούν, όλες οι εταιρείες του κλάδου έχουν ανακοινώσει προγράμματα επαναγοράς μετοχών. «Ο κλάδος είναι στην καλύτερη φόρμα που βρισκόταν εδώ και πολύ καιρό. Το μόνο ερώτημα είναι η διάρκεια του κύκλου αυτού» σχολίασε, στους FT, ο Μπιράζ Μπορκαταρία της RBC Capital Markets.
Αυτή τη φορά σημαιοφόρος της ομάδας είναι η Shell, που έχει ανακοινώσει επαναγορές άνω των 12 δισ. δολαρίων μέσα στο 2022, ποσό από το οποίο τουλάχιστον 8,5 δισ. θα δαπανηθούν το πρώτο μισό του έτους.
Αντιστοίχως, η αμερικανική Chevron έχει ξεκινήσει επαναγορές ήδη από την περσινή χρονιά, δαπανώντας 1,4 δισ. δολάρια, όμως θα ανεβάσει στροφές φέτος δαπανώντας μεταξύ 3 και 5 δισ. δολαρίων.
Τα μερίσματα
Η επαναγορά μετοχών δεν είναι το μόνο μέσο επιβράβευσης των μετόχων, δεδομένου πως όλες οι εταιρείες έχουν ανακοινώσει και αύξηση των μερισμάτων.
Σύμφωνα με την RBC Capital Markets, οι πετρελαϊκές εταιρείες θα μοιράσουν περίπου 50 δισ. δολάρια σε μερίσματα, ένα ποσό που είναι πιθανόν να αυξηθεί κι άλλο, αν η συνέχιση του ράλι των τιμών φέρει ακόμη μεγαλύτερα εταιρικά κέρδη τους επόμενους μήνες.
Θυμίζουμε πως οι περισσότεροι αναλυτές «βλέπουν» την τιμή του μαύρου χρυσού να σπάει και το όριο των 100 δολαρίων το βαρέλι, από τα περίπου 93 δολάρια που βρίσκεται σήμερα. Μάλιστα, δεν λείπουν και τα… τρομολάγνα σενάρια (όπως της JPMorgan) περί εκτίναξης των τιμών έως τα 150 δολάρια το βαρέλι.
Μια τέτοια εξέλιξη θα αναγκάσει τις εταιρείες να αναμορφώσουν τα σχέδια τους. Αρκεί να σημειώσουμε πως το σχέδιο της BP για 4 δισ. δολάρια επαναγοράς μετοχών το χρόνο και ετήσια αύξηση ύψους 4% στο μέρισμα της μέχρι το 2025, βασίζεται σε μια πετρελαϊκή τιμή κατά μέσο όρο στα 60 δολάρια το βαρέλι!
Σε δεύτερη μοίρα η ενεργειακή μετάβαση
Πάντως, κάποιοι επικριτές επισημαίνουν πως τα χρήματα που δαπανώνται από τις εταιρείες για να… χαροποιήσουν την αγορά και τους μετόχους θα έπρεπε κανονικά να επενδυθούν για την προετοιμασία τους για την ενεργειακή μετάβαση των οικονομιών. Για παράδειγμα η BP ξόδεψε πέρυσι 3,2 δισ. δολάρια για επαναγορές μετοχών, όταν οι επενδύσεις του τμήματος χαμηλών ρύπων κυμάνθηκαν στα 1,6 δισ. δολάρια.
Latest News
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών