Ο ρόλος των εταιρειών δημοσίων σχέσεων και των διαφημιστικών πρακτορείων στο «greenwashing» των ορυκτών καυσίμων έχει βρεθεί στο στόχαστρο των ρυθμιστικών αρχών τους τελευταίους μήνες, με τις εν λόγω εταιρείες να κατηγορούνται ότι παρεμπόδισαν τη δράση για το κλίμα διαδίδοντας παραπληροφόρηση για λογαριασμό των πελατών τους.
Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της. Ο όρος υιοθετήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, ώστε να σωθεί ο πλανήτης.
Και ο κλάδος των δημοσίων σχέσεων φαίνεται ότι έχει πρόβλημα… δημοσίων σχέσεων.
Οι μελέτη
Όπως αποκαλύπτει το CNBC, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στα τέλη του περασμένου έτους στο περιοδικό Climatic Change ήταν η πρώτη που κατέγραψε αναλυτικά τον ρόλο που έπαιξαν οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων βοηθώντας τις πιο κερδοφόρες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο να βελτιώσουν την περιβαλλοντική τους εικόνα και να εμποδίσουν τη δράση για το κλίμα.
Η μελέτη αυτή, δείχνει ότι οι ενεργειακοί γίγαντες έχουν βασιστεί σε εταιρείες δημοσίων σχέσεων και διαφημιστικές εταιρείες για να τελειοποιήσουν τα δημόσια μηνύματα τους για περισσότερες από τρεις δεκαετίες.
Για παράδειγμα, οι συντάκτες της έρευνα σημειώνουν πώς η βιομηχανία δημοσίων σχέσεων έπαιξε βασικό ρόλο στην υποβάθμιση της σοβαρότητας της κλιματικής κρίσης, προωθώντας λύσεις που ευνοούνται από τη βιομηχανία ως προτιμώμενη πορεία δράσης και δίνοντας έμφαση στα οφέλη της χρήσης ορυκτών καυσίμων.
Και όμως, ο ρόλος των εταιρειών δημοσίων σχέσεων στην κλιματική πολιτική έχει συνήθως παραβλεφθεί, σε μεγάλο βαθμό επειδή οι εταιρείες αυτές προσπάθησαν να παραμείνουν σύμφωνες με το ρητό ότι «το καλύτερο PR είναι το αόρατο PR».
«Το συμπέρασμα μου ήταν, ξέρετε, πρέπει πραγματικά να δώσουμε προσοχή σε αυτό», είπε στο CNBC μέσω τηλεφώνου ο Μπομπ Μπρουλ, επισκέπτης καθηγητής περιβάλλοντος και κοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Brown και κύριος συντάκτης της έκθεσης.
Η μελέτη αναφέρει ότι οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων ήταν υπεύθυνες για ορισμένους από τους όρους που χρησιμοποιούνται ακόμα σήμερα για να δικαιολογήσουν την κλιματική αδράνεια, όπως «καθαρός άνθρακας», «ανανεώσιμο φυσικό αέριο» και «αποτύπωμα άνθρακα».
Η ακαδημαϊκή έρευνα που ποσοτικοποιεί τον ρόλο της βιομηχανίας δημοσίων σχέσεων στην κλιματική πολιτική έχει έκτοτε ακολουθηθεί από εντεινόμενες πιέσεις από εξωτερικές ομάδες εκστρατειών, επιστήμονες και περιβαλλοντικούς ακτιβιστές.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων