
Το ότι ζούμε σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον το έχουμε εμπεδώσει. Το ότι πληρώνουμε ωστόσο σχεδόν τα πάντα με ένα επιπλέον «καπέλο», καθώς καταπιεσμένα εδώ και χρόνια περιθώρια κέρδους βρίσκουν τώρα κάλυψη να αυξηθούν, αρχίζουμε τώρα να το συνειδητοποιούμε. Μήπως ήρθε η ώρα να αρχίσουμε να αναζητούμε τρόπους να τα περιορίσουμε; Μήπως πρέπει να αρχίσουμε να ασχολούμαστε με τον «προσωπικό» μας πληθωρισμό; Αυτόν που αφορά τις ξεχωριστές καταναλωτικές μας προτιμήσεις; Ο Warren Buffett περιέγραψε κάποτε την τιμολογιακή ισχύ – την ικανότητα να αυξάνονται οι τιμές χωρίς να περιορίζεται η ζήτηση ή να χάνεται μερίδιο από έναν ανταγωνιστή – ως την πιο σημαντική απόφαση για την αξιολόγηση μιας επιχείρησης.
Κι η αλήθεια είναι ότι έχουμε γεμίσει το τελευταίο διάστημα από επιχειρήσεις αυτής της κατηγορίας, σαν αυτές που περιγράφει ο αμερικανός μεγιστάνας, γνωστός και ως «σοφός της Ομαχα». Για χρόνια πετυχημένες επιχειρήσεις έψαχναν την κάλυψη για να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους και δεν τα κατάφερναν. Το κατάφεραν τώρα. Οι κάθε λογής ελλείψεις και οι ανατιμήσεις των πρώτων υλών, τους έδωσαν την τέλεια κάλυψη για να αυξήσουν και τη δική τους κερδοφορία. Κάπως έτσι εξελίσσονται και εδραιώνονται τα πληθωριστικά κύματα. Πρώτα προκύπτει μια αφορμή, η οποία αν δεν ανακοπεί στη γέννησή της εξαπλώνεται και γιγαντώνεται ανεξέλεγκτα, μέχρι η ζήτηση να μειωθεί και η προσφορά να την καλύψει με άφθονο προϊόν. Για την ώρα εξελίσσεται το αντίθετο. Δηλαδή η ζήτηση παραμένει ισχυρά υψηλή και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα δεν έχουν ακόμα επιτρέψει να αποκατασταθεί η κατάσταση στο μέτωπο της προσφοράς.
Στο εξωτερικό το φαινόμενο βρήκε πλήρη απεικόνιση στην αγορά αυτοκινήτων. Οι ελλείψεις ημιαγωγών, αλλά και η αύξηση της τιμής εξαρτημάτων, ελαστικών και του χάλυβα, οδήγησαν σε αύξηση των τιμών των νέων αυτοκινήτων. Το ζούμε και στην Ελλάδα. Αύξησαν όμως και το περιθώριο κέρδους τους οι αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω της έλλειψης αποθέματος νέων αυτοκινήτων, η οποία ενίσχυσε την τιμολογιακή τους δύναμη. Το εντυπωσιακό και πρωτόγνωρο είναι ότι η ζήτηση δεν μειώνεται από τους ενδιαφερόμενους αγοραστές, ακόμα και όταν ακούν τους χρόνους αναμονής για την παράδοση ενός αυτοκινήτου, οι οποίοι ξεπερνούν και το ένα έτος.
Προφανώς μέρος αυτή της ισχύος τιμολόγησης θα εξασθενήσει μόλις ομαλοποιηθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και ξαναδημιουργηθούν αποθέματα οχημάτων. Το θέμα είναι τι γίνεται μέχρι τότε και κυρίως τι θα μείνει. Σε αυτή τη φάση βρισκόμαστε. Σε κάθε είδος που όχι απλά αυξήθηκε η τιμή του λόγω εξωγενών παραγόντων, αλλά επιπλέον έτυχε κερδοσκοπικής ευκαιρίας από τον δημιουργό του.
Η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης γίνεται διαχρονικά με δύο τρόπους, στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης της αγοράς. Ο πρώτος είναι ο επαρκής ανταγωνισμός ώστε η πρόθεση μιας επιχείρησης να αυξήσει υπερβολικά τις τιμές της, ουσιαστικά να περιορίζεται και να «αστυνομεύεται» από άλλες επιχειρήσεις που θα μειώσουν τις τιμές τους στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν τους καταναλωτές.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν συνθήκες για συστηματική είσοδο νέων επιχειρήσεων, εξού και δεν μπορούμε να περιμένουμε πολλά από τον ανταγωνισμό. Ο δεύτερος τρόπος έχει να κάνει με την καταναλωτική συμπεριφορά. Η μετατόπιση ή μείωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος από τα προϊόντα του «προσωπικού» πληθωρισμού του καθενός ξεχωριστά, μπορεί να συγκρατήσει τις επιπτώσεις της ακρίβειας, αλλά και να περιορίσει τις εταιρείες που βρίσκονται αυτή την ώρα «καβάλα στο άλογο» εκμεταλλευόμενες την τιμολογιακή τους ισχύ…


Latest News

Οταν διώχνεις έναν κεντρικό τραπεζίτη
Ο Τραμπ βλέπει τον εκπρόσωπο ενός ανεξάρτητου θεσμού, όπως είναι η κεντρική του τράπεζα, είτε ως κομματικό αντίπαλο είτε ως ένα απλό στέλεχος της διοίκησης

Η τεχνολογία και τα νέα σύνορα των επιχειρήσεων
Η ψηφιοποίηση δεν αλλάζει μόνον τον τρόπο που οι επιχειρήσεις λειτουργούν, αλλά υπαγορεύουν και πώς ή πού θα έπρεπε να λειτουργήσουν….

Φραγκίσκος: Ο Πάπας που ξανάδωσε ηθικό κύρος στην Καθολική Εκκλησία
Σε μια δύσκολη περίοδο για την Καθολική Εκκλησία ο Πάπας Φραγκίσκος κατάφερε να ξαναδώσει στην Καθολική Εκκλησία ένα μέρος από το χαμένο κύρος της

Τι κάνει η Ελλάδα;
Το πρόβλημά μας είναι ότι συνήθως όλα αυτά τα «θάβουμε κάτω από το χαλί» και όταν σκάει μια κρίση, αρχίζουμε να τα συζητάμε

Αδιέξοδη πολιτική
Η εισαγωγή των δασμών έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές αρνητικές οικονομικές συνέπειες για την οικονομία των ΗΠΑ

Η πολιτική Τραμπ απειλεί το οικοδόμημα της Δύσης
Η δασμολογική πολιτική Τραμπ είναι βραχυπρόθεσμα στασιμοπληθωριστική για τις ΗΠΑ, αυξάνοντας τον εγχώριο πληθωρισμό και συρρικνώνοντας την οικονομική δραστηριότητα

Ανάσταση! Δηλαδή, ζωή, ανάσα και ελπίδα
Ανάσταση σημαίνει τερματισμός κάθε λογής θανάτου, νίκη απέναντι σε ό,τι σκοτώνει τη ζωή. Να ξαναβρούμε τον τρόπο να ζούμε, να ανασαίνουμε και να ελπίζουμε

Ο μεγάλος αστερίσκος
Το θέμα του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων, η κυβέρνηση το άφησε στα χέρια των επιχειρήσεων

Όταν η Blue Skies αποδεικνύεται ότι ήταν ένα κομματικό «μαύρο ταμείο» της Νέας Δημοκρατίας
Το γεγονός ότι τόσα στελέχη της ΝΔ μισθοδοτούνταν από την Blue Skies των Θωμά Βαρβιτσιώτη και Γιάννη Ολύμπιου, χωρίς να το λένε δημοσίως, εγείρει πολύ σοβαρά ζητήματα ηθικής τάξης, ανεξαρτήτως τυπικής νομιμότητας

Το μίσος για τα Πανεπιστήμια
Γιατί η ακροδεξιά – σε όλες τις παραλλαγές της… – μισεί τα πανεπιστήμια όταν κάνουν τη δουλειά τους