
Το ότι ζούμε σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον το έχουμε εμπεδώσει. Το ότι πληρώνουμε ωστόσο σχεδόν τα πάντα με ένα επιπλέον «καπέλο», καθώς καταπιεσμένα εδώ και χρόνια περιθώρια κέρδους βρίσκουν τώρα κάλυψη να αυξηθούν, αρχίζουμε τώρα να το συνειδητοποιούμε. Μήπως ήρθε η ώρα να αρχίσουμε να αναζητούμε τρόπους να τα περιορίσουμε; Μήπως πρέπει να αρχίσουμε να ασχολούμαστε με τον «προσωπικό» μας πληθωρισμό; Αυτόν που αφορά τις ξεχωριστές καταναλωτικές μας προτιμήσεις; Ο Warren Buffett περιέγραψε κάποτε την τιμολογιακή ισχύ – την ικανότητα να αυξάνονται οι τιμές χωρίς να περιορίζεται η ζήτηση ή να χάνεται μερίδιο από έναν ανταγωνιστή – ως την πιο σημαντική απόφαση για την αξιολόγηση μιας επιχείρησης.
Κι η αλήθεια είναι ότι έχουμε γεμίσει το τελευταίο διάστημα από επιχειρήσεις αυτής της κατηγορίας, σαν αυτές που περιγράφει ο αμερικανός μεγιστάνας, γνωστός και ως «σοφός της Ομαχα». Για χρόνια πετυχημένες επιχειρήσεις έψαχναν την κάλυψη για να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους και δεν τα κατάφερναν. Το κατάφεραν τώρα. Οι κάθε λογής ελλείψεις και οι ανατιμήσεις των πρώτων υλών, τους έδωσαν την τέλεια κάλυψη για να αυξήσουν και τη δική τους κερδοφορία. Κάπως έτσι εξελίσσονται και εδραιώνονται τα πληθωριστικά κύματα. Πρώτα προκύπτει μια αφορμή, η οποία αν δεν ανακοπεί στη γέννησή της εξαπλώνεται και γιγαντώνεται ανεξέλεγκτα, μέχρι η ζήτηση να μειωθεί και η προσφορά να την καλύψει με άφθονο προϊόν. Για την ώρα εξελίσσεται το αντίθετο. Δηλαδή η ζήτηση παραμένει ισχυρά υψηλή και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα δεν έχουν ακόμα επιτρέψει να αποκατασταθεί η κατάσταση στο μέτωπο της προσφοράς.
Στο εξωτερικό το φαινόμενο βρήκε πλήρη απεικόνιση στην αγορά αυτοκινήτων. Οι ελλείψεις ημιαγωγών, αλλά και η αύξηση της τιμής εξαρτημάτων, ελαστικών και του χάλυβα, οδήγησαν σε αύξηση των τιμών των νέων αυτοκινήτων. Το ζούμε και στην Ελλάδα. Αύξησαν όμως και το περιθώριο κέρδους τους οι αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω της έλλειψης αποθέματος νέων αυτοκινήτων, η οποία ενίσχυσε την τιμολογιακή τους δύναμη. Το εντυπωσιακό και πρωτόγνωρο είναι ότι η ζήτηση δεν μειώνεται από τους ενδιαφερόμενους αγοραστές, ακόμα και όταν ακούν τους χρόνους αναμονής για την παράδοση ενός αυτοκινήτου, οι οποίοι ξεπερνούν και το ένα έτος.
Προφανώς μέρος αυτή της ισχύος τιμολόγησης θα εξασθενήσει μόλις ομαλοποιηθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και ξαναδημιουργηθούν αποθέματα οχημάτων. Το θέμα είναι τι γίνεται μέχρι τότε και κυρίως τι θα μείνει. Σε αυτή τη φάση βρισκόμαστε. Σε κάθε είδος που όχι απλά αυξήθηκε η τιμή του λόγω εξωγενών παραγόντων, αλλά επιπλέον έτυχε κερδοσκοπικής ευκαιρίας από τον δημιουργό του.
Η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης γίνεται διαχρονικά με δύο τρόπους, στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης της αγοράς. Ο πρώτος είναι ο επαρκής ανταγωνισμός ώστε η πρόθεση μιας επιχείρησης να αυξήσει υπερβολικά τις τιμές της, ουσιαστικά να περιορίζεται και να «αστυνομεύεται» από άλλες επιχειρήσεις που θα μειώσουν τις τιμές τους στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν τους καταναλωτές.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν συνθήκες για συστηματική είσοδο νέων επιχειρήσεων, εξού και δεν μπορούμε να περιμένουμε πολλά από τον ανταγωνισμό. Ο δεύτερος τρόπος έχει να κάνει με την καταναλωτική συμπεριφορά. Η μετατόπιση ή μείωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος από τα προϊόντα του «προσωπικού» πληθωρισμού του καθενός ξεχωριστά, μπορεί να συγκρατήσει τις επιπτώσεις της ακρίβειας, αλλά και να περιορίσει τις εταιρείες που βρίσκονται αυτή την ώρα «καβάλα στο άλογο» εκμεταλλευόμενες την τιμολογιακή τους ισχύ…


Latest News

Παροχές σε λάθος χρόνο
Στην Ελλάδα έχουμε καταφέρει να κάνουμε και πάλι τη λάθος συζήτηση

Χάνεται η λογική
Μπερδεύουν στην κυβέρνηση το «κράτος-εργοδότη» με το «κοινωνικό κράτος»

Ο Τραμπ, ο γεωπολιτικός αναταγωνισμός ΗΠΑ - Κίνας και η παγίδα του Θουκυδίδη;
Το βιβλίο των Αθ. Πλατιά και Β. Τρίγκα από τον Ιωάννη Ε. Κωτούλα και η ανάλυση του επίκαιρου και διόλου ακίνδυνου ανταγωνισμού ΗΠΑ – Κίνας

Οι «κρυφές» αμυντικές βιομηχανίες και τα οικονομικά οδοφράγματα
Ουδείς είχε αντιληφθεί ότι η Ελλάδα διαθέτει τόσο πολλές βιομηχανίες παραγωγής αμυντικού υλικού κάθε είδους

Ζώντας με 743 ευρώ το μήνα
Η κυβέρνηση πανηγυρίζει για την αύξηση του κατώτατου μισθού. Παραβλέποντας ότι αυτός αποτυπώνει ακόμη μια πολύ δύσκολη συνθήκη.

Βάζουν πλάτη οι επιχειρήσεις
Η αύξηση της τάξεως του 6% του κατώτατου μισθού, που ενέκρινε χθες το Υπουργικό Συμβούλιο, δεν είναι διόλου αμελητέα ως ποσοστό

Ο καθρέφτης του χρηματιστηρίου
Σημαντική αύξηση των συναλλαγών, επιχειρηματικές εξελίξεις, νέες συμφωνίες και μεγάλη κινητικότητα σε πολλούς κλάδους είναι ξεκάθαρο σημάδι μιας οικονομίας σε ανάπτυξη

Κλείνει υποθέσεις με το παρελθόν
Το επίσημο ελληνικό κράτος οφείλει να «ξεψαχνίσει» και να φέρει στα ταμεία και το παραμικρό από τα χρωστούμενα, πριν αποφασίσει να προχωρήσουμε ως χώρα

Από τα μπλοκάκια στις εταιρείες για να αποφύγουν την κλίμακα των μισθωτών
Η «μαύρη» εργασία σε μεγάλο βαθμό περιορίστηκε με τη χρήση της κάρτας εργασίας, αλλά και εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης εργαζομένων στην περίοδο που διαδέχτηκε τα μνημόνια

Ανισότητες: Μύθοι και πραγματικότητες
Σε αντίθεση με τις λαϊκές πεποιθήσεις τα στατικά στοιχεία δείχνουν ότι η παγκόσμια ανισότητα φθίνει και βρίσκεται στο πιο χαμηλό επίπεδο των 220 τελευταίων ετών.