Η εισβολή στην Ουκρανία έχει προκαλέσει μία άνευ προηγουμένου μαζική έξοδο εταιρειών από τη Ρωσία, αντιστρέφοντας έτσι μία πορεία τριών δεκαετιών που χαρακτηρίστηκε από ξένες επενδύσεις στη ρωσική επικράτεια αμέσως μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου.
Όπως φαίνεται η λίστα των εταιρειών που αποχωρούν μεγαλώνει ώρα με την ώρα καθώς ήδη έχουν επιβληθεί σοβαρές κυρώσεις στη Ρωσία, όπως το μπλοκάρισμα ορισμένων ρωσικών τραπεζών από το σύστημα SWIFT και το κλείσιμο του εναέριου χώρου της ΕΕ στις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες.
Αρκετές επιχειρήσεις διαβλέπουν ότι πλέον είναι εξαιρετικά ριψοκίνδυνο να συνεχίσουν να έχουν παρουσία στη Ρωσία: τόσο σε επίπεδο κύρους, λόγω της κατακραυγής της κοινής γνώμης στη Δύση, όσο και σε καθαρά οικονομικό επίπεδο. Το να επιχειρείς στη Ρωσία είναι πλέον εξαιρετικά προβληματική υπόθεση σημειώνει το Bloomberg.
Το ρούβλι έχασε το 30% της αξίας του όταν ανακοινώθηκαν οι αμερικανικές κυρώσεις προς την κεντρική τράπεζα της Ρωσίας, κίνηση που σημαίνει ότι επηρεάζει πλέον την πρόσβαση στο συναλλαγματικό απόθεμα των 630 δισεκατομμυρίων δολαρίων της χώρας, το όπλο ουσιαστικά για «υπερασπιστεί» το εθνικό νόμισμα.
Ενεργειακές εταιρείες
Από τις πρώτες εταιρείες που ανακοίνωσαν την αποχώρησή τους η BP, που είχε ξεκινήσει τις επενδύσεις στη χώρα από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Την Κυριακή ανακοίνωσε ότι παραχωρεί το μερίδιό της (της τάξης του 20%) που κατείχε στην κρατικά ελεγχόμενη Rosneft, μια κίνηση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαγραφή 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων και να μειώσει την παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου κατά το ένα τρίτο.
Χθες ακολούθησε η Shell, η οποία ανακοίνωσε ότι «λόγω της παράλογης πράξης στρατιωτικής εισβολής» τερματίζει τη συνεργασία της με την επίσης κρατικά ελεγχόμενη Gazprom, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης υγροποίησης φυσικού αερίου Sakhalin-II αλλά και της εμπλοκής στο πρόγραμμα του αγωγού Nord Stream 2 (ο οποίος μπλοκαρίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τη Γερμανία). Τα δύο συγκεκριμένα προγράμματα υπολογίζεται ότι ήταν αξίας 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Equinor, η μεγαλύτερη ενεργειακή της Νορβηγίας, επίσης ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει να αποχωρεί από τις κοινοπραξίες στις οποίες συμμετέχει με τη Ρωσία, αξίας περίπου 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι παραπάνω κινήσεις αφήνουν τις Exxon Mobil και Total Energies να είναι οι μόνοι μεγάλοι παίκτες που συνεχίζουν τις δραστηριότητες εξόρυξης στη Ρωσία, με την τελευταία να ανακοινώνει ωστόσο ότι δεν θα διαθέτει πλέον κεφάλαια για νέα έργα στη Ρωσία. Η Exxon έχει συμμετοχή στο Sakhalin-1 σε συνεργασία με την Rosneft και εταιρείες από την Ιαπωνία και την Ινδία, ενώ η Total Energies κατέχει μερίδιο στην Novatek PJSC, την μεγαλύτερη ιδιωτική εταιρεία εξόρυξης πετρελαίου στη Ρωσία.
Όπως σημειώνει το Bloomberg, την έξοδο από τη Ρωσία σχεδιάζουν και πολλές νομικές και λογιστικές φίρμες που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Σε αυτές περιλαμβάνονται και πολλές νομικές φίρμες με έδρα το Λονδίνο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Πίεση ασκείται και από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Daimler Truck Holding AG ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει τις δραστηριότητές της στη Ρωσία και ίσως επανεξετάσει και τη συνεργασία της με την τοπική Kamaz PJSC. Οι Volvo Car AB και Volvo AB, ανακοίνωσαν ότι σταματούν τις πωλήσεις αλλά και την παραγωγή στη Ρωσία. Η Harley-Davidson Inc. με ανακοίνωσή της γνωστοποίησε ότι αναστέλλει τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες στη χώρα.
Η General Motors σταματά τις παραδόσεις οχημάτων στη Ρωσία. Σημειώνεται ότι η αμερικανική εταιρεία εξάγει περί τα 3.000 οχήματα κάθε χρόνο στη Ρωσία. Οι περισσότερες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν ότι θα συνεχιστούν οι δραστηριότητες στη Ρωσία, αν και η Mitsubishi Motors ανακοίνωσε από την πλευρά της ότι «θα συνεδριάσει για να αξιολογήσει τον κίνδυνο να λειτουργήσει εκεί».
Αξιοσημείωτο ότι από τις εταιρείες που δεν έχουν προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις, οι περισσότερες έχουν δει τις μετοχές τους να κατακρημνίζονται. Χαρακτηριστική η περίπτωση της γαλλικής Renault της οποίας η μετοχή έπεσε 12% τη Δευτέρα, καθώς οι κυρώσεις θα βλάψουν τις δραστηριότητές της στη Ρωσία, η οποία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για την εταιρεία. Η ρωσική AvtoVaz, στην οποία η Renault κατέχει μερίδιο 68%, κατασκευάζει τα οχήματα υπό το brand Lada, ενώ η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει και οχήματα με το δικό της brand σε εργοστάσιο έξω από τη Μόσχα.
Η αμερικανική Ford ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να «αποτραβηχτεί» από όλες τις κοινοπραξίες στις οποίες συμμετέχει στη Ρωσία, αλλά όχι άμεσα.
Άλλες εταιρείες έχουν σταματήσει προσωρινά τις δραστηριότητές τους στην Ουκρανία αλλά όχι στη Ρωσία, αναφέροντας ότι αυτό γίνεται λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια των εργαζομένων μιας και η χώρα βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση. Μια από αυτές είναι και η Coca-Cola.
Το μποϊκοτάζ της βότκας
Χαρακτηριστική της γενικότερης δυσαρέσκειας της κοινής γνώμης απέναντι στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία είναι και το αναδυόμενο μποϊκοτάζ σε ένα από τα πλέον εμβληματικά ρωσικά προϊόντα: τη βότκα. Όπως αναφέρει το Bloomberg, τουλάχιστον τρεις αμερικανικές Πολιτείες διέταξαν την αφαίρεση από τα ράφια των καταστημάτων όλων των ρωσικής προέλευσης οινοπνευματωδών ή ακόμη και ρωσικών brands.
Το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει και στη Νέα Ζηλανδία με τις ρωσικές φίρμες βότκας να εξαφανίζονται από τα ράφια και να αντικαθίστανται από ουκρανικά brands βότκας.
Παρόλα αυτά εταιρείες παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων με εκτεταμένη παραγωγική παρουσία στη Ρωσία είναι δύσκολο να αποδεσμευτούν. Η Danone, που λειτουργεί τις μεγαλύτερες φάρμες στη Ρωσία και έχει παρουσία και στην Ουκρανία για πάνω από 20 χρόνια, ανακοίνωσε ότι εξετάζει διάφορα πλάνα παραγωγής σε περίπτωση που οι εχθροπραξίες κλιμακωθούν περαιτέρω.
Η Carlsberg, είναι η μεγαλύτερη ζυθοποιία στη Ρωσία μέσω της ιδιοκτησίας της Baltika Breweries. Η εταιρεία δεν επηρεάζεται από τις κυρώσεις καθώς τόσο η παραγωγή της όσο και οι πελάτες της βρίσκονται στη χώρα. Στη Ρωσία απασχολούνται 8.400 εργαζόμενοι ενώ άλλοι 1.300 βρίσκονται στην Ουκρανία. Εκεί, οι δραστηριότητες σταμάτησαν και οι εργαζόμενοι επέστρεψαν στα σπίτια τους λόγω της εισβολής.
Latest News
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της