Σύννεφα μαζεύονται και πάλι πάνω από τον ουρανό της κρουαζιέρας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας όπως οι Carnival, RCCL, NCL, OCEANIA, ATLAS και πολλές ακόμα που θα προστεθούν στην λίστα, έχουν ήδη ανακοινώσει την αποχώρησή τους από τη Βαλτική αλλά και από την Μαύρη Θάλασσα.
Οι νέες αυτές εξελίξεις στον θαλάσσιο τουρισμό διαφοροποιούν τα δεδομένα και τις προβλέψεις για το έτος 2022, όπως προσφάτως προδιαγράφονταν, αναφέρει ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (EEKFN) Θεόδωρος Κόντες.
Οι εξελίξεις το επόμενο χρονικό διάστημα αλλά και η στρατηγική που θα υλοποιήσουν οι ΗΠΑ η ΕΕ και το ΝΑΤΟ θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμες για την τουριστική κίνηση, όχι μόνο στις συγκεκριμένες περιοχές που προαναφέραμε, αλλά ίσως έχουμε εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης και ιδιαίτερα στην περιοχή της Τουρκίας και ίσως και στο Αιγαίο, προσθέτει ο κ. Κόντες.
Ας ελπίσουμε συμπληρώνει, ότι θα αλλάξουν σύντομα τα δεδομένα, ιδιαίτερα οι εχθροπραξίες και θα ηρεμήσουν τα πνεύματα για να πετύχουμε τις προβλέψεις μας και στη χώρα μας που αναμένονταν να είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο. Ο ίδιος εκτίμησε πρόσφατα -πριν την έναρξη του πολέμου- ότι το 2022 η κρουαζιέρα θα ανακάμψει στη χώρα μας σε ποσοστό 40% στους επιβάτες και 75% σε αριθμό πλοίων σε σύγκριση με το 2019.
Καθοριστική η διάρκεια το πολέμου
Ειδικότερα ο κ. Κόντες υπολόγισε τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων που τελικά θα πραγματοποιηθούν φέτος στα ελληνικά λιμάνια σε 2.985 και τους επιβάτες στα 2,2 εκατ., εμφανιζόμενος πάντως λιγότερο αισιόδοξος σε σχέση με άλλους που εκτιμούν ρεκόρ αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, βάση των δηλώσεων των εταιρειών, στα λιμάνια. Αυτό δείχνει ότι ορισμένα πλοία λειτουργούν με χαμηλή πληρότητα σε επιβάτες ή ότι λειτουργούν μικρότερου μεγέθους πλοία, και μικρά πλοία luxury, σημειώνει ο κ. Κόντες.
Ωστόσο εάν η πολεμική σύρραξη επιμείνει δεν αποκλείεται και τα νούμερα αυτά να μειωθούν περαιτέρω. Το τμήμα της Κρουαζιέρας είναι για μια φορά ακόμη το άμεσα πληττόμενο από τον θαλάσσιο τουρισμό, σημειώνει ο κ. Κόντες και τονίζει ότι λόγω του πολέμου, υπάρχουν και σοβαρά προβλήματα με τα πληρώματα των πλοίων, μια που ικανός αριθμός εργαζομένων από την Ουκρανία πάνω σε κρουαζιερόπλοια επιστρέφουν στην πατρίδα τους ή ακόμη κι αυτοί που προγραμματίζουν να επιστρέψουν στη δουλειά τους αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Η ενεργειακή κρίση
Επιπλέον πρόβλημα είναι οι υπερβολικές αυξήσεις προμηθειών αλλά και η τρομερή αύξηση καυσίμων και λιπαντικών που προβληματίζουν την τουριστική βιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο, και τις ναυτιλιακές εταιρείες εφόσον έχουν ήδη συμπληρωθεί δύο και πλέον χρόνια καταστροφικής λειτουργίας τους, λόγω της πανδημίας με τα κρουαζιερόπλοια.
Ακόμη η γενικευμένη κρίση στον τομέα της ενέργειας και όχι μόνο, αλλά και ο επιταχυνόμενος πληθωρισμός των ευρωπαϊκών χωρών αλλά και των ΗΠΑ που θα φέρει σχετικές αυξήσεις στα προϊόντα αλλά και στις υπηρεσίες, ίσως προβληματίσει ιδιαίτερα τους τουρίστες που επιθυμούν να απολαύσουν τις διακοπές τους μετά από διετή και πλέον αποχή λόγω της πανδημίας. Γενικότερα, ο ελληνικός τουρισμός ίσως επηρεασθεί αρνητικά από ορισμένες αγορές αντιμετωπίζοντας ένα καίριο πλήγμα από τους Ρώσους και τους Ουκρανούς τουρίστες, επισημαίνει ο κ. Κόντες.
Η ρωσική αγορά
Η ρωσική αγορά εκπροσωπείται από περίπου 900.000 τουρίστες και η ουκρανική από περίπου 150.000 με κύριους τουριστικούς προορισμούς τη Χαλκιδική, το Ιόνιο, το Νότιο Αιγαίο, την Κρήτη αλλά και την Αθήνα, με ένα ποσοστό περίπου του 20% εξ’ αυτών να συμπεριλαμβάνουν στις διακοπές τους και τον θαλάσσιο τουρισμό (κρουαζιέρα – yachting).
Έτσι λοιπόν όλα τα προαναφερόμενα γεγονότα μας ανησυχούν ιδιαίτερα για τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο του τουρισμού, προσθέτει ο επίτιμος Πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ. Επίσης λόγω των επιβαλλομένων κυρώσεων σε Ρώσους μεγαλοεπιχειρηματίες με επενδύσεις σε τουριστικές επιχειρήσεις όπως αερομεταφορές, μεγάλοι tour operators τουρισμού κλπ, ίσως δημιουργηθούν προβλήματα στην ομαλή διακίνηση των τουριστικών πακέτων που έχουν προγραμματισθεί.
Το yachting
Σχετικά με το yachting, η ανησυχία είναι ακόμη περιορισμένη μια που η λειτουργία των yachts και ο περιορισμένος αριθμός επιβατών στα εν λόγω σκάφη καθώς και η πιο ευέλικτη αλλαγή προγραμμάτων σε διάφορους άλλους ασφαλείς προορισμούς, μας δίνει την αισιοδοξία ότι το 2022 θα είναι μια πολύ καλή χρονιά για τον κλάδο. Τέλος, οι εχθροπραξίες αυτές λαμβάνουν μέρος την πλέον νευραλγική περίοδο για τον προγραμματισμό διακοπών με αποτέλεσμα να προβληματίσει ιδιαίτερα όλη την τουριστική βιομηχανία.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη