
«Είναι πολύ νωρίς ακόμα για να εκτιμηθεί το αποτύπωμα της παρούσας κρίσης στον ελληνικό τουρισμό συνολικά», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας Χριστίνα Τετράδη, η οποία εστιάζοντας στις αγορές της Ρωσίας και Ουκρανίας εκτιμά ότι αυτές δεν θα επηρεάσουν σημαντικά το συνολικό αποτέλεσμα για τον ελληνικό τουρισμό.
«Οσο κρατάει ο πόλεμος δεν μπορούν να δοθούν εκτιμήσεις», συμπληρώνει.
Αναφερόμενη στην κινητικότητα των κρατήσεων για την Ελλάδα φέτος, η κυρία Τετράδη παρατηρεί ότι μπορεί να μην υπάρχει πάγωμα των κρατήσεων από τις άλλες αγορές ενδιαφέροντος, ωστόσο δεν υπάρχει ο ρυθμός κρατήσεων των προηγούμενων εβδομάδων.
Ερωτηματικό για το 2022 θα είναι οι αγορές της Πολωνίας και της Ρουμανίας, σύμφωνα με την κυρία Τετράδη, καθώς παραμένει άγνωστο, αν πλέον τα νοικοκυριά θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να ταξιδεύσουν μετά τις προσφυγικές ροές των Ουκρανών εκεί.
Στάση αναμονής κρατούν οι υποψήφιοι ταξιδιώτες ενόψει της νέας τουριστικής χρονιάς
Παραμένοντας στις προοπτικές της εφετινής χρονιάς, υπό τη σκιά των εξελίξεων στην Ουκρανία, οι εκπρόσωποι της ECTAA, του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού φορέα οργανωμένου τουρισμού που εκπροσωπεί τις ενώσεις τουριστικών γραφείων και τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης, σε πρόσφατη συνεδρίαση ανέφεραν ότι μέχρι στιγμής δεν καταγράφονται ακυρώσεις ταξιδιωτικών προγραμμάτων, όμως η ροή των κρατήσεων έχει ανακοπεί, με τους ταξιδιώτες να τηρούν στάση αναμονής.

Παράλληλα, εκφράστηκαν έντονες ανησυχίες για τις επιπτώσεις της ανόδου του κόστους καυσίμων, τον πληθωρισμό και την επίδραση που θα έχουν οι παράγοντες αυτοί στους ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς των ταξιδιωτών.
Σημαντικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό Ρωσία και Ουκρανία
Στο μεταξύ από 600.000 εως 830.000 υπολογίζονται οι απώλειες των αεροπορικών θέσεων που είχαν προγραμματιστεί για φέτος από την Ρωσία, την Ουκρανία και την Λευκορωσία για την Ελλάδα, μετά και τον πόλεμο στην Ουκρανία, σύμφωνα με φορείς του ελληνικού τουρισμού.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόσο ο πρόεδρος της ομοσπονδίας ταξιδιωτικών πρακτόρων, «Fedhatta» Λύσσανδρος Τσιλίδης, όσο και ο γενικός γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aldemar Resorts, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, συνηγορούν στο γεγονός ότι οι αγορές της Ρωσίας και Ουκρανίας είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ελληνική τουριστική οικονομία.
Στο παρελθόν, όπως αναφέρει ο κ. Αγγελόπουλος, οι Ρώσοι επισκέπτες στην Ελλάδα είχαν φτάσει και το 1,3 εκατομμύρια, ενώ από την Ουκρανία την περυσινή χρονιά έφτασαν τους 130.000 οι επισκέπτες στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Τσιλίδη. Μάλιστα το 50% των επισκεπτών από τις δυο χώρες απορροφούσε η Κρήτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία του νησιού.
Ο κ. Τσιλίδης μάλιστα υπενθυμίζει ότι οι Ουκρανοί έρχονται στην Ελλάδα χωρίς βίζα, ενώ τέλη Μαρτίου φέτος αναμένετο και το πράσινο φως από τη Ρωσία για τις πτήσεις τσάρτερ προς την Ελλάδα.
Φέτος όπως αναφέρει ο πρόεδρος της «Fedhatta»είχαν προγραμματιστεί για Ελλάδα από Ουκρανία τουλάχιστον 230.000 αεροπορικές θέσεις και πάνω από 600.000 θέσεις από Ρωσία. Στο σημείο αυτό ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος εξηγεί ότι στις απώλειες των τουριστών για την Ελλάδα, από Ρωσία και Ουκρανία, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και αυτοί από Λευκορωσία. Κατόπιν τούτου εκτιμά ότι οι απώλειες για την Ελλάδα από αυτές τις αγορές θα κυμανθούν από 600.000 εώς 700.000 αφίξεις, νούμερα ιδιαίτερα σημαντικά για τον ελληνικό τουρισμό όπως εξηγεί.
Πλήγμα για πρακτορεία και ξενοδοχεία που έχουν συνεργασία με Ρωσία και Ουκρανία
Στο μεταξύ δεν είναι αμελητέος και ο αριθμός των πρακτορείων που έχουν σύνδεση των δραστηριοτήτων τους με Ρωσία και Ουκρανία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται με την βιωσιμότητα τους.
Οπως εξηγεί ο κ. Τσιλίδης, αυτά τα πρακτορεία έχουν αποκλειστικότητα με τις εν λόγω αγορές και δεν είναι εύκολη η μεταπήδηση σε άλλες αγορές ενδιαφέροντος. Από την πλευρά των ξενοδοχείων, ο κ. Αγγελόπουλος εξηγεί ότι είναι δύσκολη η εξίσωση για τα ξενοδοχεία που έχουν έκθεση στη ρωσική αγορά.
Φέρνοντας ως παράδειγμα τα ξενοδοχεία του ομίλου, σημειώνει ότι το ένα εξ’αυτών που βρίσκεται στην Σκαφιδιά του νομού Ηλείας, το 40% του τζίρου του το οφείλει σε πελάτες από τη Ρωσία και Ουκρανία.
Με δεδομένη την αδυναμία να υπάρξουν εναλλακτικές αεροπορικές θέσεις στην Πελοπόννησο είναι δύσκολο να καλυφθούν τα κενά από άλλες αγορές. Για την Κρήτη, ωστόσο που έχει παρουσία ο όμιλος, τα κενά είναι πιο έυκολο να καλυφτούν λόγω των εναλλακτικών επιλογών στα αεροπορικά δίκτυα, όπως τονίζει.
Δυσβάσταχτο το ενεργειακό κόστος για τα ξενοδοχεία – Το ενεργειακό είναι το δεύτερο σε κόστος μετά το εργασιακό.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που φαντάζει δυσβάσταχτο για τα ξενοδοχεία είναι το ενεργειακό κόστος, με τον κ. Αγγελόπουλο να ζητά άμεσα μέτρα. «Προσφέρουμε τουριστικά πακέτα με τιμές 2019 και μάλιστα εκπτωτικές, τη στιγμή που το 2022 έχουμε εκτόξευση του κόστους ενέργειας», αναφέρει.
Ενα ιδιαίτερο επιβαρυντικό τοπίο, στο οποίο έρχονται να προστεθούν αυξήσεις σε ήδη διατροφής (κρέας και δημητριακά) αλλά και πρώτων υλών (πχ ξυλεία), που προέρχονται από την Ρωσία. Το μείγμα, όπως τονίζει, είναι εκρηκτικό και η βοήθεια του οικονομικού επιτελείου θα πρέπει να είναι άμεση και ξεκάθαρη στο νέο σκηνικό.
Στο σημείο αυτό ο κ. Αγγελόπουλος υπενθυμίζει ότι το ενεργειακό είναι το δεύτερο σε κόστος μετά το εργασιακό. Για το ίδιο θέμα η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ σημειώνει ότι ακόμα δεν έχει γίνει καν προκήρυξη του ενεργειακού ΕΣΠΑ, μέσα από τα κονδύλια του ταμείου ανάκαμψης, που αν συνέβαινε θα ήταν σωτήριο για τα ξενοδοχεία, όπως λέει.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Latest News

Ποιοι τουρίστες προτιμούν την Ελλάδα - Πόσα ξόδεψαν πέρυσι
Ακόμη μια χρονιά με υψηλές επιδόσεις κατέγραψε ο ελληνικός τουρισμός - Το 2024 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 5,4% και διαμορφώθηκαν στα 21,7 δισ. ευρώ

Μπαράζ επενδύσεων από την Hilton - Ανοίγει τρία νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα
Στο τουριστικό προϊόν της Αθήνας επενδύει η Hilton - Για ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα μίλησε ο επικεφαλής της εταιρείας

Τριπλό ρεκόρ για τον τουρισμό στην Αθήνα - Οι επισκέπτες, οι τιμές στα ξενοδοχεία και οι ξένες αλυσίδες
Άγγιξαν τα 8 εκατομμύρια οι ξένοι επισκέπτες στην Αθήνα, ενώ 11 επιπλέον διεθνή ξενοδοχεία εισήλθαν στην πρωτεύουσα

Ξαναγράφοντας το τουριστικό στόρι της Σαντορίνης - Τα 6 βήματα για να αλλάξει πίστα
Οι προκλήσεις για τη Σαντορίνη και πώς μπορεί να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν - Έρευνα του Ινστιτούτου ΕΝΑ

Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Μπαλλιάν ανακαινίζει το ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental
Στα 43,7 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-ΜΠΑΛΙΑΝ
![Τουρισμός: Τα απανωτά ρεκόρ και ο αστερίσκος της Σαντορίνης – Το στοίχημα της σεζόν [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/tourismos-600x401.jpg)
Τα απανωτά ρεκόρ και ο αστερίσκος της Σαντορίνης – Το στοίχημα του τουρισμού [πινακες]
Αβεβαιότητα προκαλεί η σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη - Τι εκτιμούν παράγοντες του τουρισμού για την πορεία της φετινής σεζόν

Στον Προκοπίου περνά ο έλεγχος του Αστέρα Βουλιαγμένης - Το χρονικό του deal
Ο Έλληνας εφοπλιστής εξαγοράζει σύμφωνα με πληροφορίες το υπόλοιπο 77% του Αστέρα Βουλιαγμένης από τους Άραβες μετόχους της Jermyn Street Real Estate Fund
![Αεροδρόμια: «Πέταξε» η επιβατική κίνηση – Άνοδος 12,6% τον Ιανουάριο του 2025 [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_touristas_aerodromio-600x352.png)
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την κίνηση στα αεροδρόμια

Πόσα κερδίζει η Κέρκυρα από την κρουαζιέρα - Τι βαθμό βάζουν οι τουρίστες στο νησί
Τα οφέλη στην τοπική οικονομία από την κρουαζιέρα αποτυπώνει μελέτη που παρουσιάσθηκε σε συνέδριο του ΟΛΚΕ στην Κέρκυρα

Πόση αύξηση θα πάρουν 150 χιλ. εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία – Τι προβλέπει η νέα συλλογική σύμβαση
H νέα κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας στα ξενοδοχεία έχει διάρκεια 2 έτη - αφορά 10.550 περίπου επιχειρήσεις και σχεδόν 150.000 εργαζομένους