Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη αύξηση τις τιμές των μετάλλων που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα, από το αλουμίνιο στο αμάξωμα έως το παλλάδιο στους καταλύτες και το υψηλής ποιότητας νικέλιο στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων. Και όπως πάντα συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, ο τελικός καταναλωτής θα κληθεί να πληρώσει το «μάρμαρο», δηλαδή οι οδηγοί.
Μπορεί τα μέταλλα να μην έχουν γίνει ακόμη στόχος των δυτικών κυρώσεων, αλλά ορισμένοι προμηθευτές ανταλλακτικών αποφεύγουν ήδη τα ρωσικά προϊόντα, ασκώντας έτσι μεγαλύτερη πίεση στις αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη ταλαιπωρούνται από έλλειψη ημιαγωγών και υψηλότερες τιμές ενέργειας.
«Τι γίνεται λοιπόν από εδώ και πέρα;» αναρωτήθηκε ο Κάρλος Ταβάρες, CEO της Stellantis, της τέταρτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο, μιλώντας σε δημοσιογράφους την περασμένη εβδομάδα.
«Πρώτον, αυτό που συμβαίνει είναι ότι έχουμε μια κλιμάκωση του κόστους που προέρχεται από τις πρώτες ύλες και την ενέργεια, κι όλα αυτά πρόκειται να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση στο επιχειρηματικό μοντέλο μας», είπε.
Το αλουμίνιο και το παλλάδιο σημείωσαν και τα δύο υψηλά ρεκόρ τη Δευτέρα, ενώ το νικέλιο, το οποίο χρησιμοποιείται επίσης για την κατασκευή ανοξείδωτου χάλυβα, πέρασε το επίπεδο των 100.000 δολαρίων ανά τόνο για πρώτη φορά την Τρίτη.
Ο Αντρέας Βέλερ, διευθύνων σύμβουλος της Aludyne, που κατασκευάζει χυτά εξαρτήματα από αλουμίνιο και μαγνήσιο για αυτοκινητοβιομηχανίες, δήλωσε ότι η επιχείρησή του κατέγραψε αύξηση 60% στο κόστος του αλουμινίου τους τελευταίους τέσσερις μήνες, καθώς και εκτίναξη των λογαριασμών ενέργειας.
Με ετήσιες πωλήσεις 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και αύξηση του κόστους σε «εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια», ο Βέλερ, η εταιρεία του οποίου εδρεύει στο Southfield του Μίσιγκαν, δήλωσε ότι αναγκάστηκε να ζητήσει από τους πελάτες να πληρώσουν περισσότερα από τις τιμές που έχουν ήδη συμφωνηθεί.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Ταβάρες, δήλωσε ότι ο τερματισμός της έλλειψης ημιαγωγών θα μπορούσε να βοηθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αντισταθμίσουν τις υψηλότερες τιμές μετάλλων και ενέργειας, αλλά δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο για φέτος.
Μετά τους ημιαγωγούς, νέες σημαντικές ελλείψεις
Οι καταναλωτές πληρώνουν ήδη για την έλλειψη ημιαγωγών, καθώς τα αποθέματα των αυτοκινήτων έχουν εξωθηθεί προς τα κάτω και οι τιμές τους προς τα πάνω – ακόμη και πριν οι υψηλότερες τιμές στα μέταλλα έρθουν στο προσκήνιο, μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τις εταιρείες συμβούλων LMC και J.D. Power, η μέση τιμή αγοράς για ένα νέο όχημα στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν 44.460 δολάρια τον Φεβρουάριο, αυξημένη κατά 18,5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα το 2021.
Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η BMW έχουν ήδη πληγεί από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, καθώς οι κατασκευαστές ιμάντων καλωδίων στα δυτικά της χώρας αναγκάστηκαν να σταματήσουν την παραγωγή. Η καλωδίωση είναι ένα ζωτικής σημασίας σύνολο ανταλλακτικών και η Ουκρανία είναι βασικός προμηθευτής.
Και όσον αφορά τα μέταλλα, οι ρωσικές εταιρείες είναι σημαντικοί προμηθευτές της Γερμανίας. Το 2020, αντιπροσώπευαν το 44% των εισαγωγών νικελίου της Γερμανίας, το 41% των εισαγωγών τιτανίου, το ένα τρίτο του σιδήρου και το 18% του παλλαδίου.
Με παραγωγή 108 εκατομμυρίων τόνων πέρυσι, η Ρωσία είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος παραγωγός σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο, σύμφωνα με την Credit Suisse, προμηθεύοντας ευρωπαϊκές χαλυβουργίες που αντιμετωπίζουν τώρα υψηλότερες τιμές και πιθανές δυσκολίες στην προμήθεια του μετάλλου.
Η Voestalpine της Αυστρίας και η SSAB της Σουηδίας εκτίθενται αμφότερες σε αυτόν τον κίνδυνο, σύμφωνα με την αμερικανική επενδυτική τράπεζα JPMorgan.
Στα ύψη οι τιμές μετάλλων για μπαταρίες και καταλυτικούς μετατροπείς
Ο Κάσπαρ Ρόουλς, επικεφαλής δεδομένων στην εταιρεία ειδικών συμβούλων Benchmark Mineral Intelligence (BMI), είπε ότι ενώ η Ρωσία αντιπροσωπεύει το 5% της παγκόσμιας παραγωγής νικελίου, προμηθεύει περίπου το 20% του παγκόσμιου νικελίου υψηλής ποιότητας.
Το μέταλλο χρησιμοποιείται για την κατασκευή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα (EV), αποτελώντας μια νέα πρόκληση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη επενδύουν δισεκατομμύρια για να εγκαταλείψουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, τη στιγμή που η ζήτηση για μοντέλα μηδενικών εκπομπών ρύπων αρχίζει να αυξάνεται.
Μέρος του ρωσικού νικελίου υψηλής ποιότητας πιθανότατα θα καταλήξει στην Κίνα, η οποία είναι απίθανο να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία, αλλά όλα αυτά έρχονται σε μια στιγμή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν αυξανόμενες τιμές και για άλλα μέταλλα που σχετίζονται με τις μπαταρίες EV.
«Αυτό είναι το κύριο πρόβλημα για την αλυσίδα εφοδιασμού στις μπαταρίες, καθώς έχουμε υψηλές τιμές λιθίου και πολύ, πολύ υψηλές τιμές κοβαλτίου και νικελίου», είπε ο Ρόουλς.
Οι μπαταρίες είναι ένα από τα πιο ακριβά εξαρτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων και οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήλπιζαν ότι θα γίνουν φθηνότερες, ώστε να μπορούν να προσφέρουν πιο οικονομικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η BMW είπε ότι εστιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο στην ανακύκλωση νικελίου μπαταρίας, με έως και 50% σκραπ νικελίου να χρησιμοποιείται στην μπαταρία υψηλής τάσης του νέου μοντέλου BMW iX .
Όσον αφορά το παλλάδιο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν επίσης προβλήματα. Η αυτοκινητοβιομηχανία το χρησιμοποιεί σε καταλυτικούς μετατροπείς για μοντέλα βενζίνης – ή αντίστοιχα πλατίνα για μοντέλα ντίζελ – με τα δύο μέταλλα να εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται στη συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων που πωλούνται σήμερα.
Οι τιμές του παλλαδίου αυξάνονται εδώ και περίπου έξι χρόνια και η Ρωσία αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της παγκόσμιας αγοράς.
«Δεν υπάρχει άλλη επιλογή πέρα από το παλλάδιο και την πλατίνα για τους καταλυτικούς μετατροπείς και δεν μπορείς να φτιάξεις αυτοκίνητο χωρίς καταλυτικό μετατροπέα», δήλωσε ο Κρις Μπλάσι, διευθύνων σύμβουλος του αντιπροσώπου πολύτιμων μετάλλων Neptune Global.
Το παλλάδιο τον Δεκέμβριο ήταν στα 1.940 δολάρια η ουγγιά, ενώ τη Δευτέρα έφτασε στο ρεκόρ των 3.440 δολαρίων.
Ο Μπλάσι υπολόγισε ότι η αξία του παλλαδίου που χρησιμοποιείται στο μέσο αυτοκίνητο είναι περίπου 200 δολάρια, αλλά πλέον ο διπλασιασμός της τιμή του είναι το πιο πιθανό σενάριο.
Latest News
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών