Για ύφεση της οικονομίας προειδοποιούν οι αναλυτές, εάν οι τιμές του πετρελαίου εξακολουθήσουν να κινούνται ανοδικά σε αχαρτογράφητα –πλέον- νερά, μετά την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ.
Εάν η Ρωσία αντιδράσει αρνούμενη να προμηθεύσει την Ευρώπη με πετρέλαιο, εύκολα μπορεί οι τιμές του πετρελαίου να εκτιναχθούν κατά ακόμη 20-30 ευρώ υψηλότερα, είπε χαρακτηριστικά ο Άντι Λίποου, πρόεδρος της Lipow Oil Associates, μιλώντας στο CNBC.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με την ανακοίνωση από τον Τζο Μπάιντεν της απαγόρευσης εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου χθες Τρίτη, το αμερικανικό αργό ξεπέρασε τα 128 δολάρια το βαρέλι, ενώ το Brent εκτινάχθηκε πάνω από τα 130 δολάρια.
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ δήλωσαν επίσης ότι θα καταργήσουν σταδιακά τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα.
Ο Λίποου περιέγραψε ένα ντόμινο επιπτώσεων, λέγοντας ότι: «ο μεγαλύτερος φόβος μου είναι ότι αυτές οι τιμές έχουν αυξηθεί τόσο γρήγορα που προκαλείται ύφεση στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική, η οποία θα φτάσει στις ΗΠΑ, επηρεάζοντας τελικώς τη δυνατότητα της Κίνας να εμπορεύεται καταναλωτικά αγαθά στον υπόλοιπο κόσμο».
Διαβάστε επίσης: Ράλι στα commodities μετά το αμερικανικό εμπάργκο – Η «απάντηση» της ΕΕ
Η Ρωσία προμηθεύει το 11% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου, το 17% της παγκόσμιας κατανάλωσης φυσικού αερίου και έως και το 40% της κατανάλωσης φυσικού αερίου στη Δυτική Ευρώπη, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Goldman Sachs.
Σε ένα χειρότερο σενάριο, η πλήρης απαγόρευση των εισαγωγών ενέργειας από τη Ρωσία σε όλες τις μεγάλες καταναλώτριες χώρες ενέχει τον κίνδυνο να μειωθεί και να διαταραχθεί σοβαρά ο ενεργειακός εφοδιασμός οδηγώντας τις τιμές σε «αχαρτογράφητα νερά», σχολίασε Καρολάιν Μπέιν, επικεφαλής οικονομολόγος εμπορευμάτων στην Capital Economics. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, σύμφωνα με την ίδια, ο πληθωρισμός στις ανεπτυγμένες οικονομίες μπορεί κα κλείσει κοντά στο 5% στο τέλος του χρόνου, έναντι 2,4% που προβλεπόταν πριν από τον πόλεμο και οι επιπτώσεις στα εισοδήματα των καταναλωτών θα δημιουργήσουν συνθήκες ύφεσης στην ευρωζώνη.
Δυνατότητα αναδιάταξης της αγοράς
Θεωρητικά, εκτιμά ο επικεφαλής οικονομολόγος της Goldman Sachs, Γιαν Χάτζιους, οι ροές πετρελαίου θα μπορούσαν να αναδιαταχθούν για να μετριαστεί ο περιορισμός στην προσφορά στη Δύση. Επισημαίνει, όμως, ότι στην πράξη μπορεί να μη λειτουργήσει κάτι τέτοιο.
Διαβάστε επίσης: Goldman Sachs: Το σενάριο που εκτοξεύει το πετρέλαιο στα 175 δολάρια
Όπως εξήγησε, μπορούν η Κίνα και η Ινδία να αγοράσουν περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο και λιγότερο από τη Σαουδική Αραβία και αλλού, από όπου θα μπορούσε να προμηθευτεί πλέον περισσότερο η Δύση. Όμως, προσθέτει, «αυτή η αναδιάταξη δεν είναι τέλεια, όχι μόνο λόγω του αυξημένου κόστους μεταφοράς και άλλων τεχνικών ζητημάτων, αλλά και επειδή η Κίνα και η Ινδία μπορεί να διστάσουν να αυξήσουν απότομα τις εισαγωγές και τις αντίστοιχες πληρωμές στη Ρωσία, σε μια εποχή που η τελευταία είναι παγκόσμιος “παρίας”».
Με τις τιμές να έχουν ήδη ανέβει 20 δολάρια το βαρέλι, ο Χάτζιους εκτιμά ότι αυτή η άνοδος έχει διάρκεια, το ΑΕΠ της ευρωζώνης κινδυνεύει να μειωθεί κατά 0,6%, και να δεχθεί καίριο πλήγμα το κόστος διαβίωσης των πολιτών.
Αξιοσημείωτη είναι και η πλευρά των «αυτό-κυρώσεων» που θέτει ο Ματ Σμιθ, επικεφαλής αναλυτής πετρελαίου στην Kpler, ο οποίος, μιλώντας στο CNBC, σχολίασε ότι οι «αυτό-κυρώσεις» θα επιδεινώσουν την πίεση στις αγορές ενέργειας.
Όπως είπε, μεταξύ άλλων, «πριν ακόμη ανακοινωθούν οι κυρώσεις, νομίζω ότι υπήρχαν πολλές αμερικανικές εταιρείες που ήδη δίσταζαν να αγοράσουν ρωσικά προϊόντα αργού πετρελαίου», είπε, αναφέροντας το παράδειγμα της Shell, η οποία δέχθηκε κριτική γιατί αγόρασε ρωσικό πετρέλαιο σε μειωμένες τιμές και αναγκάστηκε να απολογηθεί δημόσια και να ανακοινώσει ότι αναστέλλει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου.
«Πιστεύω ότι η αυτο-κύρωση είναι πραγματικά επικίνδυνη. Βλέπουμε την αγορά να σταματά πραγματικά», είπε ο Σμιθ, προσθέτοντας ότι «οι αυτοκυρώσεις έχουν τόσο μεγάλο αντίκτυπο όσο και οι ίδιες οι κυρώσεις».
Latest News
Τραμπ: Ποιος είναι ο εκλεκτός για επικεφαλής του Οικονομικού Συμβουλίου του
Τo Οικονομικό Συμβούλιο θα συμβουλεύει τον Τραμπ για την οικονομική πολιτική που θα ακολουθήσει και αποτελείται από τρία μέλη
Νέο αντιμονοπωλιακό πλήγμα για τη Google - Στο στόχαστρο των ιαπωνικών αρχών
Οι ιαπωνικές αρχές αναμένεται να εκδώσουν σύντομα εντολή παύσης ζητώντας από την Google να σταματήσει τις μονοπωλιακές πρακτικές της
Ευρώπη: Παγιδευμένη στον ιστό των χιλιάδων κανόνων, που η ίδια ψήφισε
Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προσπαθεί να ανταποκριθεί στις επικρίσεις με την υπόσχεση να αντιμετωπίσει τις επαχθείς απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων στην ΕΕ
Sueddeutsche Zeitung: Η Volkswagen θα μειώσει έως και 10% τις αποδοχές διοικητικών στελεχών
Σύμφωνα με την Sueddeutsche Zeitung, η μείωση θα ισχύσει για τις πληρωμές μπόνους του Μαΐου, οδηγώντας στη μείωση των αποδοχών κατά 10% το 2025 και το 2026
Νέα χρηματοδότηση 65 εκατ. δολαρίων για την ICEYE - Στα 158 εκατ. το σύνολο για το 2024
Στον τρέχοντα γύρο χρηματοδότησης συμμετείχαν funds που διαχειρίζονται οι Solidium Oy, BlackRock, Seraphim, Plio Limited και ο Christo Georgiev
Οι μεγάλες ευρωπαϊκές μετοχές εισέρχονται όλο και περισσότερο στη σκιά των αμερικανικών Megacap
Οι μεγάλες ευρωπαϊκές μετοχές δεν φαίνεται να βρίσκονται σε θέση να ανταγωνιστούν τις αντίστοιχες αμερικανικές
Ο Τραμπ κατηγορεί για υπερβολικά τέλη και ζητά πίσω τη διώρυγα του Παναμά
Ο Τραμπ απειλεί ότι θα απαιτήσει να επιστραφεί στις ΗΠΑ η Διώρυγα του Παναμά, πλήρως και χωρίς αμφισβήτηση»
Φτάνει στις αρχές του χρόνου στην Ευρώπη, μια νέα κινεζική μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Ακόμα και με τους δασμούς είναι ανταγωνιστικό, λέει για το μοντέλο Firefly ο Γουίλιαμ Λι , CEO της εταιρείας
Στο ανώτατο δικαστήριο έφτασε προσφυγή αγρότη εναντίον του γερμανικού κολοσσού Aldi
Η W Clappison Ltd ισχυρίζεται ότι η συμφωνία προμήθειας με την Aldi έληξε κατά τη φύτευση για Λαχανάκια Βρυξελλών αξίας 3,7 εκατομμυρίων λιρών χωρίς εύλογη προειδοποίηση
Αναδίπλωση Stellantis - Πίρνει πίσω την απόφαση για απολύσεις 1.000 υπαλλήλων
Εκπρόσωπος της Stellantis δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι αναμένεται να επιστρέψουν στην εργασία τους, σύμφωνα με το πρόγραμμα, μετά το νέο έτος