Οι σκληρές κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι δυτικές χώρες κατά της ρωσικής οικονομίας φαίνεται πως οδήγησαν την βιομηχανία-σύμβολο αυτοδυναμίας της Ρωσίας, την αυτοκινητοβιομηχανία Lada, να τραβήξει… χειρόφρενο και να θέσει σε άδεια χιλιάδες υπαλλήλους της.
Η μητρική εταιρεία δεν έχει πλέον πρόσβαση σε βασικά ανταλλακτικά και προμήθειες που χρειάζεται για την κατασκευή αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί να σταματήσει τη λειτουργία των εργοστασίων της.
Η εξέλιξη αυτή είναι μια ακόμα μαρτυρία πόσο έντονα πλήττεται η ρωσική οικονομία και βιομηχανία από τα μέτρα που επέβαλε η Δύση στη Μόσχα μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ο αποκλεισμός της Ρωσίας από το διατραπεζικό σύστημα πληρωμών Swift έχει δυσκολέψει τις ρωσικές εταιρείες να συναλλάσσονται με προμηθευτές. Οι διαδρομές ανεφοδιασμού, ιδιαίτερα μέσω της Ουκρανίας, έχουν κλείσει και η υποτίμηση του ρουβλιού έχει καταστήσει πολύ πιο ακριβές τις πληρωμές για ανταλλακτικά εκτός Ρωσίας.
Παλιότερα μια τέτοια διακοπή ήταν αδιανόητη. Κατά τη διάρκεια της Σοβιετικής Ένωσης, η μητρική εταιρεία της Lada, AvtoVAZ, έχτισε ένα γιγάντιο εργοστάσιο στις όχθες του ποταμού Βόλγα, που ήταν σε θέσει να αναπτύξει και να στηρίξει μια εγχώρια αλυσίδα εφοδιασμού.
«Θα χρειαστούν μήνες ή και χρόνια για να ξεκινήσει ξανά η παραγωγή»
Σήμερα, ωστόσο, η AvtoVAZ ανήκει στη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault SA και το εργοστάσιο του Togliatti βασίζεται σε ένα εργοστάσιο της Renault στη Ρουμανία για υποσυναρμολόγηση και εξαρτήματα. Περισσότερο από το 20% των εξαρτημάτων της AvtoVAZ – από συνδέσμους έως βασικά ηλεκτρονικά είδη – προέρχονται από χώρες εκτός Ρωσίας.
«Αν σταματήσει το εμπόριο, η AvtoVAZ σταματά», είπε ένα πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της AvtoVAZ. Θα χρειαστούν μήνες ή και χρόνια για να ξεκινήσει ξανά η παραγωγή χωρίς την υποστήριξη της Renault, πρόσθεσε το πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου.
Ένας εκπρόσωπος της AvtoVAZ είπε ότι η εταιρεία σχεδιάζει να σταματήσει τα εργοστάσιά της τουλάχιστον έως τις 11 Μαρτίου λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών που έχει επηρεάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως. Αρνήθηκε ωστόσο να σχολιάσει τις κυρώσεις.
Η Ρωσία θα αντιμετωπίσει έλλειψη νέων οχημάτων εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η AvtoVAZ παραμείνουν ανενεργές. Η Lada είναι η μόνη εγχώρια μάρκα της Ρωσίας με σημαντικό μερίδιο αγοράς, αντιπροσωπεύοντας το 21% των πωλήσεων αυτοκινήτων στη Ρωσία πέρυσι, και πολλές ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναστείλει την παραγωγή οχημάτων στα εργοστάσιά τους στη Ρωσία. Η χώρα έχει περίπου 46 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία είναι κατά μέσο όρο σχεδόν 15 ετών, σύμφωνα με τον Thomas Besson, αναλυτή στη χρηματιστηριακή εταιρεία Kepler Cheuvreux.
«Πρέπει ακόμη να μετακινηθούν, είτε η χώρα βρίσκεται σε πόλεμο είτε όχι», είπε ο κ. Μπεσόν. «Αυτό απαιτεί ακόμα κάποιος να φτιάξει τα αυτοκίνητα. Η AvtoVAZ είναι μια από τις εταιρείες με τον υψηλότερο βαθμό τοπικής ολοκλήρωσης».
Latest News
Παρεμβάσεις με... νόημα από τον Σάντσεθ - Πού το πάει ο ισπανός πρωθυπουργός;
Ο Πέδρο Σάντσεθ καρατόμησε τον πρόεδρο της Telefonica και ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει σε ξένους να αγοράζουν σπίτια στην Ισπανία - Πού αποσκοπούν οι παρεμβάσεις του;
Η lose-lose επιλογή της Ευρώπης με Τραμπ και Κίνα - Η ανάλυση του Politico
Και οι δύο επιλογές φέρνουν προβλήματα για τις αδύναμες ευρωπαϊκές οικονομίες υποστηρίζει το Politico
Τι οδήγησε στην απογείωση του οίκου Lemaire - Οι επενδύσεις σε όλο τον κόσμο
Η δεκαετής παύση, οι ιαπωνικές επενδύσεις και η επιτάχυνση πωλήσεων τη διετία 2023-2024
Ντομπρόβσκις μετά το Eurogroup: Οι σημαντικές προκλήσεις της ΕΕ - Η αβεβαιότητα λόγω Τραμπ
Ο Βάλντις Ντομπρόβσκις έκανε λόγο για υψηλό βαθμό αβεβαιότητας σχετικά με τις πολιτικές προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ
Φεύγει από το «κλαμπ των οικολόγων» η Fed - Τι σημαίνει για την ΕΚΤ
Πώς ερμηνεύουν την αποχώρηση της Fed
Οι πρώτες εξαγγελίες Τραμπ: Σε κατάσταση έκτακτης ενεργειακής ανάγκης η Αμερική
Ο Τραμπ ορκίστηκε 47ος πρόεδρος των ΗΠΑ - Στόχος του η «επιστροφή της κοινής λογικής»
Η Ευρώπη σε σταυροδρόμι για τους δασμούς λόγω Τραμπ - Το εμπορικό ισοζύγιο ΕΕ με ΗΠΑ [γράφημα]
Γιατί οι επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη ανησυχούν για τις απειλές του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ
Νέα εποχή Τραμπ: Τι περιμένουν οι αγορές από το Trump 2.0
Aυτό που η Wall Street αναμένει να δει είναι οι ρυθμίσεις για τους φόρους και τους δασμούς, όπως και για το δημοσιονομικό έλλειμμα
Η Wall Street αισιοδοξεί για τον Τραμπ αλλά το «φάντασμα του 2022» τρομάζει ακόμη μερικούς επενδυτές
Με τον Τραμπ να επιστρέφει στο Οβάλ Γραφείο, η Wall Street φοβάται ότι οι υψηλοί δασμοί και οι μαζικές απελάσεις θα επιταχύνουν εκ νέου τον πληθωρισμό
Έφτασε η ώρα του ρεαλισμού για τον Ντόναλντ Τραμπ
Από την Ουκρανία μέχρι τον πληθωρισμό και τη μείωση των δαπανών, ο νέος πρόεδρος άρχισε να ανασκευάζει τις προεκλογικές υποσχέσεις του