Ένας παρατεταμένος πόλεμος στην Ουκρανία κινδυνεύει να αποδειχτεί «πολύ χειρότερος» για την οικονομία της ηπείρου από την πανδημία του κορωνοϊού, προειδοποιεί ο επικεφαλής της Volkswagen, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη.
Η διακοπή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας «θα μπορούσε να οδηγήσει σε τεράστιες αυξήσεις τιμών, έλλειψη ενέργειας και πληθωρισμό», δήλωσε στους Financial Times ο Χέρμπερτ Ντις, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. «Θα μπορούσε να είναι πολύ επικίνδυνο για την ευρωπαϊκή και τη γερμανική οικονομία».
Κυρώσεις και πληθωρισμός
Η προειδοποίηση ενός από τους πιο γνωστούς επιχειρηματικούς ηγέτες της ηπείρου έρχεται καθώς οι δυτικές κυβερνήσεις εντείνουν τις οικονομικές προσπάθειές τους για να τιμωρήσουν τη Ρωσία, βασικό παγκόσμιο προμηθευτή προϊόντων και πρώτων υλών από φυσικό αέριο μέχρι παλλάδιο, για την εισβολή της στην Ουκρανία.
Οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί μέχρι στιγμής – και η προοπτική ότι το Κρεμλίνο θα μπορούσε να ανταποδώσει διακόπτοντας την παροχή φυσικού αερίου στην Ευρώπη – έχουν προκαλέσει αναταραχή στις αγορές ενέργειας.
«Η απειλή αυτού του πολέμου για τη Γερμανία και την Ευρώπη είναι τεράστια», είπε ο Ντις, επισημαίνοντας ότι ο υψηλότερος πληθωρισμός θα μπορούσε να πιέσει σοβαρά τους καταναλωτές.
Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη σημείωσε νέο ρεκόρ φτάνοντας στο 5,8% τον Φεβρουάριο, ενώ προβλέπεται ότι θα αγγίξει ακόμα και το 7% εντός του έτους. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεδριάζει (σ.σ., συνεδρίασε) την Πέμπτη, βρισκόμενη αντιμέτωπη με την απειλή τόσο της ανόδου των τιμών όσο και της επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης.
Εξάρτηση
Η μεγαλύτερη εξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία για τις ενεργειακές της ανάγκες έχει ήδη οδηγήσει σε αποκλίσεις σχετικά με τις ενεργειακές κυρώσεις, με τη Γερμανία να επιλέγει να μην ακολουθήσει τις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα στην επιβολή πλήρους εμπάργκο πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Ρωσία προμηθεύει το 45% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Ευρώπης που θερμαίνουν σπίτια και βοηθούν στην τροφοδοσία του μεταποιητικού τομέα της ηπείρου.
«Για μια κοινωνία όπως η Γερμανία, που εξαρτάται από τη ρωσική ενέργεια, τις πρώτες ύλες… αν φαντάζεστε ένα σενάριο όπου θα διακόπταμε τις επιχειρηματικές σχέσεις με τη Ρωσία, κάτι που πιθανότατα θα έπρεπε να κάνουμε εάν αυτή η σύγκρουση [δεν σταματήσει], δεν θα μπορούσατε να αγοράζετε πια ενέργεια και αυτό θα οδηγούσε σε μια κατάσταση που θα μπορούσε να επηρεάσει την Ευρώπη και τη Γερμανία σημαντικά», είπε ο Ντις.
Το αφεντικό της VW τόνισε ότι είναι υπέρ των «μέγιστων κυρώσεων», αλλά όταν αυτές επιβληθούν «πρέπει να επιστρέψουμε στις διαπραγματεύσεις, στο διάλογο, γιατί το μόνο που δεν θέλουμε είναι ένας ατέρμονος πόλεμος στην Ουκρανία».
Covid, ημιαγωγοί, πόλεμος
Η VW, η οποία απασχολεί 500.000 υπαλλήλους στην Ευρώπη, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα διακοπή της παραγωγής οχημάτων στη Ρωσία «μέχρι νεωτέρας», αναστέλλοντας τη λειτουργία των εργοστασίων της στην Καλούγκα και στο Νίζνι Νόβγκοροντ. Οι αντίπαλοι γερμανικοί όμιλοι BMW και Mercedes έχουν επίσης σταματήσει την παραγωγή και τις πωλήσεις στη Ρωσία.
Στον απόηχο της διακοπής στην αλυσίδα εφοδιασμού που προκλήθηκε στην αρχή της πανδημίας το 2020, η VW αναγκάστηκε να σταματήσει προσωρινά την παραγωγή σε εργοστάσια στη Γερμανία λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Έχει δυσκολευτεί να εξασφαλίσει ηλεκτρικά καλώδια που παράγονται συνήθως από εταιρείες που εδρεύουν στην Ουκρανία.
Ο Ντις προειδοποίησε ότι η VW και ευρύτερα η ευρωπαϊκή οικονομία θα μπορούσαν σύντομα να αντιμετωπίσουν πολύ μεγαλύτερα προβλήματα από τα εμπόδια στον εφοδιασμό. «Διαχειριστήκαμε το πρόβλημα με τους ημιαγωγούς και τον Covid… αρκετά καλά», είπε, αναφερόμενος στην έλλειψη τσιπ που μαστίζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες εδώ και πάνω από ένα χρόνο.
Αν και η VW έχει 7.000 υπαλλήλους στη Ρωσία, η αγορά δεν είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη συνολική της δραστηριότητα. Η VW και οι υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου της, Skoda, Audi και Porsche, πούλησαν λίγο περισσότερα από 204.000 αυτοκίνητα στη Ρωσία πέρυσι, σε σύνολο 9 εκατομμυρίων παγκοσμίως.
Latest News
Αργεντινή: O πληθωρισμός πέφτει αλλά έχει μειωθεί και η κατανάλωση
O πληθωρισμός στην Αργεντινή μπορει να μειώθηκε σε μηνιαία βάση τον Οκτώβριο στο 3,0%, από 3,5% το Σεπτέμβριο αλλα παραμένει στο... 209%
Η απεργία στη Boeing «προσγείωσε ανώμαλα» τις παραδόσεις Οκτωβρίου
Παρά τη λήξη της απεργίας στη Boeing, θα περάσουν αρκετές εβδομάδες μέχρι να ξεκινήσει πλήρως η παραγωγή αεροσκαφών
Ο Τραμπ θα «φρενάρει» τις μειώσεις επιτοκίων; - Τι εκτιμά πρώην στέλεχος της Fed
Οι αγορές ίσως έχουν δίκιο να προβλέπουν λιγότερες από 4 μειώσεις στα επιτόκια της Fed σε σχέση με αυτό που προβλεπόταν προηγουμένως
Αποκλειστικό WSJ: «Εκτός κούρσας» για την κυβέρνηση Τραμπ ο επενδυτής Τζον Πόλσον
Ο επενδυτής λέει ότι οι «σύνθετες οικονομικές του υποχρεώσεις» θα τον εμπόδιζαν να ενταχθει στην κυβέρνηση Τραμπ
H Pfizer διερευνά το ενδεχόμενο πώλησης μονάδας με νοσοκομειακά φάρμακα
Η μονάδα της Pfizer «παράγει» επί του παρόντος σχεδόν 500 εκατομμύρια δολάρια κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων
Συμβιβαστικός ελιγμός της Meta στην Ευρώπη - Μειώνει τις διαφημίσεις σε Facebook και Instagram
Προσπάθεια κατευνασμού των ρυθμιστικών αρχών της ΕΕ απο τη Meta - Μειώνει τις διαφημίσεις σε Facebook και Instagram
Μείωση προβλέψεων της Novavax για τα έσοδα - «Παρενέργειες» από τα εμβόλια Covid
H Novavax κατείχε κατά μέσο όρο περίπου το 3% της αγοράς εμβολίων κατά της Covid-19 σε εβδομαδιαίο επίπεδο
Αναταράξεις στην Airbus εν μέσω ανησυχιών για τον πόλεμο των δασμών
Ο όμιλος της Airbus θεωρεί το ελεύθερο εμπόριο ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια ευημερία, όπως ξεκαθάρισε ο CEO της Airbus China
Η Shell κέρδισε την έφεση εναντίον ιστορικής απόφασης του εφετείου της Χάγης
O CEO της Shell δήλωσε ότι η εταιρεία πιστεύει πως η απόφαση του εφετείου «ήταν η σωστή για την παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση»
Βουτιά στο εμπόριο σπάνιων γαιών στην ΕΕ - Μεγάλη εξάρτηση από Κίνα
Συνολικά 5.600 τόνοι σε σπάνιες γαίες εξήχθησαν από την ΕΕ, σημειώνοντας μείωση 18,7% σε όγκο και 27,8% σε αξία σε σύγκριση με το 2022