Ένας παρατεταμένος πόλεμος στην Ουκρανία κινδυνεύει να αποδειχτεί «πολύ χειρότερος» για την οικονομία της ηπείρου από την πανδημία του κορωνοϊού, προειδοποιεί ο επικεφαλής της Volkswagen, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη.
Η διακοπή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας «θα μπορούσε να οδηγήσει σε τεράστιες αυξήσεις τιμών, έλλειψη ενέργειας και πληθωρισμό», δήλωσε στους Financial Times ο Χέρμπερτ Ντις, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. «Θα μπορούσε να είναι πολύ επικίνδυνο για την ευρωπαϊκή και τη γερμανική οικονομία».
Κυρώσεις και πληθωρισμός
Η προειδοποίηση ενός από τους πιο γνωστούς επιχειρηματικούς ηγέτες της ηπείρου έρχεται καθώς οι δυτικές κυβερνήσεις εντείνουν τις οικονομικές προσπάθειές τους για να τιμωρήσουν τη Ρωσία, βασικό παγκόσμιο προμηθευτή προϊόντων και πρώτων υλών από φυσικό αέριο μέχρι παλλάδιο, για την εισβολή της στην Ουκρανία.
Οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί μέχρι στιγμής – και η προοπτική ότι το Κρεμλίνο θα μπορούσε να ανταποδώσει διακόπτοντας την παροχή φυσικού αερίου στην Ευρώπη – έχουν προκαλέσει αναταραχή στις αγορές ενέργειας.
«Η απειλή αυτού του πολέμου για τη Γερμανία και την Ευρώπη είναι τεράστια», είπε ο Ντις, επισημαίνοντας ότι ο υψηλότερος πληθωρισμός θα μπορούσε να πιέσει σοβαρά τους καταναλωτές.
Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη σημείωσε νέο ρεκόρ φτάνοντας στο 5,8% τον Φεβρουάριο, ενώ προβλέπεται ότι θα αγγίξει ακόμα και το 7% εντός του έτους. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεδριάζει (σ.σ., συνεδρίασε) την Πέμπτη, βρισκόμενη αντιμέτωπη με την απειλή τόσο της ανόδου των τιμών όσο και της επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης.
Εξάρτηση
Η μεγαλύτερη εξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία για τις ενεργειακές της ανάγκες έχει ήδη οδηγήσει σε αποκλίσεις σχετικά με τις ενεργειακές κυρώσεις, με τη Γερμανία να επιλέγει να μην ακολουθήσει τις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα στην επιβολή πλήρους εμπάργκο πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Ρωσία προμηθεύει το 45% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Ευρώπης που θερμαίνουν σπίτια και βοηθούν στην τροφοδοσία του μεταποιητικού τομέα της ηπείρου.
«Για μια κοινωνία όπως η Γερμανία, που εξαρτάται από τη ρωσική ενέργεια, τις πρώτες ύλες… αν φαντάζεστε ένα σενάριο όπου θα διακόπταμε τις επιχειρηματικές σχέσεις με τη Ρωσία, κάτι που πιθανότατα θα έπρεπε να κάνουμε εάν αυτή η σύγκρουση [δεν σταματήσει], δεν θα μπορούσατε να αγοράζετε πια ενέργεια και αυτό θα οδηγούσε σε μια κατάσταση που θα μπορούσε να επηρεάσει την Ευρώπη και τη Γερμανία σημαντικά», είπε ο Ντις.
Το αφεντικό της VW τόνισε ότι είναι υπέρ των «μέγιστων κυρώσεων», αλλά όταν αυτές επιβληθούν «πρέπει να επιστρέψουμε στις διαπραγματεύσεις, στο διάλογο, γιατί το μόνο που δεν θέλουμε είναι ένας ατέρμονος πόλεμος στην Ουκρανία».
Covid, ημιαγωγοί, πόλεμος
Η VW, η οποία απασχολεί 500.000 υπαλλήλους στην Ευρώπη, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα διακοπή της παραγωγής οχημάτων στη Ρωσία «μέχρι νεωτέρας», αναστέλλοντας τη λειτουργία των εργοστασίων της στην Καλούγκα και στο Νίζνι Νόβγκοροντ. Οι αντίπαλοι γερμανικοί όμιλοι BMW και Mercedes έχουν επίσης σταματήσει την παραγωγή και τις πωλήσεις στη Ρωσία.
Στον απόηχο της διακοπής στην αλυσίδα εφοδιασμού που προκλήθηκε στην αρχή της πανδημίας το 2020, η VW αναγκάστηκε να σταματήσει προσωρινά την παραγωγή σε εργοστάσια στη Γερμανία λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Έχει δυσκολευτεί να εξασφαλίσει ηλεκτρικά καλώδια που παράγονται συνήθως από εταιρείες που εδρεύουν στην Ουκρανία.
Ο Ντις προειδοποίησε ότι η VW και ευρύτερα η ευρωπαϊκή οικονομία θα μπορούσαν σύντομα να αντιμετωπίσουν πολύ μεγαλύτερα προβλήματα από τα εμπόδια στον εφοδιασμό. «Διαχειριστήκαμε το πρόβλημα με τους ημιαγωγούς και τον Covid… αρκετά καλά», είπε, αναφερόμενος στην έλλειψη τσιπ που μαστίζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες εδώ και πάνω από ένα χρόνο.
Αν και η VW έχει 7.000 υπαλλήλους στη Ρωσία, η αγορά δεν είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη συνολική της δραστηριότητα. Η VW και οι υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου της, Skoda, Audi και Porsche, πούλησαν λίγο περισσότερα από 204.000 αυτοκίνητα στη Ρωσία πέρυσι, σε σύνολο 9 εκατομμυρίων παγκοσμίως.
Latest News
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
ΕΚΤ προς τράπεζες: Βελτιωθείτε στην διαχείριση γεωπολιτικών κινδύνων
Η ΕΚΤ καλεί τις ευρωπαϊκές τράπεζες να βελτιώσουν την ανθεκτικότητά τους σε γεωπολιτικά σοκ
Χαμηλότερα από το αναμενόμενο ο πληθωρισμός χονδρικής στις ΗΠΑ τον Δεκέμβριο
Ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού αυξήθηκε μόλις 0,2% τον Δεκέμβριο
Αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού - Η νέα στρατηγική της Starbucks
Η Starbucks δημιούργησε έναν «Κώδικα Δεοντολογίας Καφετέριας» και με την εφαρμογή του στις ΗΠΑ, αρχίζει η μεγάλη της μεταμόρφωση
Πίεση από παντού - Θα παρατείνει ο Μπάιντεν την προθεσμία απαγόρευσης του TikTok στις 19 Ιανουαρίου;
Ο Μπάιντεν θα μπορούσε να παρατείνει την προθεσμία κατά 90 ημέρες - Το ενδεχόμενο που εξετάζεται μέχρι την ολοκλήρωση της ακρόασης
Όλι Ρεν: Στα μέσα του 2025 θα φτάσουμε στα ουδέτερα επιτόκια
Ο διοικητής της φινλανδικής κεντρικής τράπεζας, Όλι Ρεν, εκτίμησε ότι η ΕΚΤ θα πρέπει επίσης λάβει υπόψη της τις πολιτικές του Τραμπ
Ο «τζόγος» του Τραμπ με τους δασμούς - Τα νέα σχέδια στο τραπέζι
Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ μελετά τη σταδιακή αύξηση στους δασμούς μήνα με τον μήνα
Ο Τραμπ και το Brexit «τσακίζουν» το διεθνές εμπόριο της Βρετανίας
Η Βρετανία βρίσκεται πλέον υπό διπλή μέγγενη, καθώς ο Τραμπ προβλέπεται πως θα ασκήσει περαιτέρω πίεση στο διεθνές εμπόριο
Υποχώρηση δίχως τέλος - Η Macy’s περιορίζει τις προοπτικές πωλήσεων καθώς οι γιορτές δεν απέδωσαν
Μετά τις λογιστικές απάτες, η Macy’s βρίσκεται αντιμέτωπη με υποτονικά αποτελέσματα μετά την εορταστική αγοραστική περίοδο
Η διαφοροποίηση επενδύσεων είναι το κλειδί σε ένα ασταθές περιβάλλον - Ο χρησμός του Ικμπάλ Καν της UBS
Η γεωπολιτική και παγκόσμια οικονομική κατάσταση είναι ρευστή, άρα μια διαφοροποίηση επενδύσεων είναι λογική, σύμφωνα με τον Ίκμπαλ Καν