Η ώρα των αποφάσεων έφτασε για τον νέο μεγάλο μεταφορικό κόμβο της Αθήνας. Η υλοποίηση του πολυαναμενόμενου νέου κεντρικού σταθμού των ΚΤΕΛ, που κουμπώνει με το κύμα ανανέωσης το οποίο αναμένεται τα επόμενα χρόνια στην περιοχή του Ελαιώνα χάρη και στη Διπλή Ανάπλαση, μπαίνει στην τελική ευθεία. Τις επόμενες εβδομάδες, ίσως και ως το τέλος του μήνα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρόκειται να λάβει καθοριστικές αποφάσεις για την τύχη του έργου, ο προϋπολογισμός του οποίου εκτιμάται στα 140 εκατ. ευρώ, ώστε ο διαγωνισμός να είναι στον αέρα εντός του 2022.
Μετά από περισσότερες από δύο δεκαετίες εξαγγελιών για τη μετεγκατάσταση των υπεραστικών λεωφορείων της Αθήνας στην περιοχή του Ελαιώνα, μένει να αποφασιστεί η μέθοδος με την οποία θα δημοπρατηθεί το μεγάλο έργο, δηλαδή εάν θα είναι παραχώρηση, ΣΔΙΤ ή δημόσιο έργο. Απόφαση καθοριστική για τη χρηματοδότηση και τη βιωσιμότητα του έργου, με στόχο μάλιστα να πάρουν όσο το δυνατόν πιο σύντομα μπρος οι εργασίες κατασκευής.
Επίσης, θα πρέπει να αποφασιστεί ο φορέας που θα υλοποιήσει το έργο του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) Ελαιώνα. Υπενθυμίζεται ότι η έκταση που έχει εξασφαλισθεί ανήκει κατά κύριο λόγο στην Αττικό Μετρό, ενώ μέρος αυτής ανήκει στους δήμους Αθηναίων και Αιγάλεω.
Πρόσφατα, ο υφυπουργός Μεταφορών, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, ενημερώνοντας τη Βουλή των Ελλήνων, επισήμανε ότι για το έργο έχει ήδη υποβληθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έχει διαβιβαστεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Περιφέρειας Αττικής, στο πλαίσιο της διαβούλευσης.
Επίσης, έχει εκπονηθεί η χρηματοοικονομική μελέτη, η οποία πληρώθηκε από τον Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων, και το έργο κρίνεται πια ώριμο. «Το στάδιο της υλοποίησης των σχεδίων εκπόνησης του έργου αναμένεται να διαρκέσει 16 μήνες από την έκδοση της σχετικής πολεοδομικής άδειας κατασκευής του κτηρίου», είπε ο κ. Παπαδόπουλος, καταλογίζοντας μάλιστα ολιγωρία στην προηγούμενη κυβέρνηση για ένα έργο που έχει παρουσιαστεί από το 2018.
Σημείωσε, ειδικότερα, ότι με ευθύνη της, δεν προχώρησε η παράταση του Μνημονίου Συνεργασίας που είχε υπογράψει η Αττικό Μετρό με τον Δήμο Αιγάλεω και τον Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων, παρά το ότι το προηγούμενο είχε λήξει το 2017.
Το προφίλ του νέου υπερ-κόμβου του Ελαιώνα
Η ανάγκη συγκέντρωσης και αναβάθμισης των ΚΤΕΛ της Αττικής, που σήμερα βρίσκονται σκορπισμένα στον Κηφισό και τη Λιοσίων, καθώς και των διεθνών γραμμών που ξεκινούν από Αχαρνών, πλατεία Καραϊσκάκη και Ομόνοια, έγινε αντιληπτή ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, όμως το έργο έμεινα για πολλά χρόνια στο συρτάρι. Ο υπερσύγχρονος κόμβος που θα κατασκευαστεί στον Ελαιώνα θα αποτελέσει ένα νέο τοπόσημο για την πρωτεύουσα, που θα εξυπηρετεί ετησίως 16 εκατ. επιβάτες.
Με ντιζάιν που θα θυμίζει τέρμιναλ μεγάλου αεροδρομίου, συνολικής επιφάνειας 40.000 τ.μ., ο νέος τερματικός των υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα θα αναβαθμίσει ολόκληρη την περιοχή. Βάσει του μέχρι σήμερα σχεδιασμού, όπως αυτός παρουσιάστηκε τα προηγούμενα χρόνια, θα περιλαμβάνει εμπορικούς χώρους που θα απλώνονται σε 11.750 τ.μ., χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος 1.500 τ.μ., χώρους στάθμευσης 572 θέσεων και ελεύθερους χώρους πρασίνου 20.000 τ.μ.
Η αναγκαιότητα του έργου γίνεται ξεκάθαρη εάν αναλογιστούμε τις τριτοκοσμικές καταστάσεις που επικρατούν στους δύο υφιστάμενους σταθμούς, στον Κηφισό που εξυπηρετεί 36 λεωφορειακές γραμμές και στη Λιοσίων που εξυπηρετεί 13. Οι δύο σταθμοί, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι λεωφορειακές γραμμές εξωτερικού που βρίσκονται σκόρπιες ανά την Αθήνα, εξυπηρετούν συνολικά 24.650-44.200 επιβάτες ημερησίως. Περίπου δηλαδή 12 εκατ. επιβάτες ετησίως, όσους ένα μεγάλο αεροδρόμιο δηλαδή. Σήμερα, η προσβασιμότητα εξασφαλίζεται κυρίως με ιδιωτικά οδικά μέσα (Ι.Χ., ταξί) και με λίγες λεωφορειακές γραμμές, ενώ οι χώροι αναμονής δεν επαρκούν.
Η λύση σε όλα τα παραπάνω σχεδιάζεται να είναι ο μεταφορικός «υπερ-κόμβος» του Ελαιώνα, που θα στεγάσει τις υπεραστικές λεωφορειακές συνδέσεις της Αθήνας με την υπόλοιπη Ελλάδα (ΚΤΕΛ), το δίκτυο του Μετρό στον Σταθμό Ελαιώνα (στη γραμμή που ενώνει το λιμάνι με το Αεροδρόμιο), τον τοπικό σταθμό αστικών λεωφορειακών γραμμών, οργανωμένους χώρους στάσης για απο-επιβιβάσεις από/ προς ταξί και ΙΧ και χώρο στάθμευσης για τους επιβάτες του μετρό και για τις ανάγκες των υπεραστικών λεωφορείων.
Latest News
ΤΑΙΠΕΔ-ΟΑΚΑ: Υπογραφή σύμβασης 5,5 εκατ. ευρώ
Αφορά την αποκατάσταση των δύο εισόδων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) - Τι είπε ο Γιάννης Βρούτσης
Προχωρούν οι επεκτάσεις του Μετρό - Οι μελέτες και οι τροποποιήσεις
Έχουν μελετηθεί επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα
Πότε ξεκινά η νέα ψηφιακή εφαρμογή για τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων
Αναρτώνται και βεβαιώνονται ψηφιακά στην ΑΑΔΕ τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Αρδευτικό Ταυρωπού: Προσωρινός ανάδοχος το σχήμα «Άκτωρ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ» - Στα 139,6 εκατ το ύψος του έργου
Το Αρδευτικό Ταυρωπού, ένα έργο ΣΔΙΤ, καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων
Ολοκληρώθηκαν οι υποβρύχιες επιθεωρήσεις στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου
Οι εργασίες στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου έγιναν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής καμπάνιας επιθεωρήσεων από τους Αλπινιστές (Αέρα)
Νέος πόλεμος για την εκτροπή του Αχελώου – Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι στο ΣτΕ
Ο Αχελώος και η εκτροπή του ποταμού για έβδομη φορά στο ΣτΕ – Το «μέτωπο» υπέρ των έργων που διαμορφώνεται στον κάμπο
Δυναμικό μπάσιμο AKTOR στην κατοικία – Ευκαιρίες στη στεγαστική κρίση βλέπει ο Εξάρχου
Τα σχέδια της AKTOR για το real estate αλλά και την πρόθεση να συμμετέχει σε δύο παραχωρήσεις έκανε γνωστά ο πρόεδρος και CEO Αλέξανδρος Εξάρχου
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστούν 17 νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία - Τι προβλέπει η σύμβαση
Οι νέες σχολικές μονάδες αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 δήμους
Τα 4+1 βήματα για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό - Ο «αφοπλισμός» και η μετακόμιση των ΕΑΣ
Εκτός από την Α΄ φάση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου, έπονται άλλα 4 βήματα για να «αδειάσει» ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ
Η αναγέννηση της AKTOR – Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου ρίχνουν… θεμέλια 2 δισ.
Πώς θα χτιστούν οι 5 θυγατρικές της AKTOR – Οι νέες μπίζνες και ο στόχος για EBITDA 430 εκατ. το 2030