Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία θα επηρεάσει και τη διαθεσιμότητα ναυτικών, με τη διεθνή ναυτιλία να κινδυνεύει να αντιμετωπίσει άμεσα ένα έλλειμμα τόσο σε αξιωματικούς όσο και σε κατώτερο πλήρωμα. Παράλληλα αυτή η έλλειψη θα υποχρεώσει τους πλοιοκτήτες να αυξήσουν τους μισθούς των ναυτικών στο πλαίσιο της πολιτικής προσέλκυσης πληρωμάτων με αποτέλεσμα και την άνοδο του λειτουργικού κόστους του πλοίου, σύμφωνα με εκτιμήσεις του οίκου αναλύσεων Drewry που ειδικεύεται και στη μέτρηση του λειτουργικού κόστους στη ναυτιλία.
Τόσο η Ρωσία όσο και η Ουκρανία παρέχουν εδώ και πολλές δεκαετίες έναν μεγάλο αριθμό αξιωματικών αλλά και κατωτέρων πληρωμάτων στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο. Ο Drewry εκτιμά ότι οι Ρώσοι αξιωματικοί ανέρχονται σε 46.500 και οι ουκρανοί σε 41.000, ενώ τα κατώτερα πληρώματα υπολογίζονται σε περίπου 41.200 και 32.400 αντίστοιχα.
Σημειώνεται ότι οι αξιωματικοί εμπορικού ναυτικού στο σύνολό τους είναι περίπου 650.000 και ως κατώτερα πληρώματα υπηρετούν περίπου 920.000 ναυτικοί. Οι Ρώσοι και οι ουκρανοί ναυτικοί αντιπροσωπεύουν επομένως περίπου το 13% των αξιωματικών του παγκόσμιου στόλου, ενώ τα κατώτερα ρωσοουκρανικά πληρώματα αντιπροσωπεύουν το 8%.
O Drewry σημειώνει ότι δεν θα επηρεαστεί ολόκληρη η «δεξαμενή» Ρώσων και ουκρανών ναυτικών, όμως όσο η σύγκρουση συνεχίζεται τόσο περισσότερες πιθανότητες υπάρχουν να επηρεαστεί η προσφορά μεγάλου μέρους των διαθέσιμων αξιωματικών. Όσον αφορά τα κατώτερα πληρώματα η προσφορά είναι πιο ευέλικτη, καθώς η απαιτούμενη περίοδος εκπαίδευσης είναι πολύ μικρότερη από ό,τι για τους αξιωματικούς και συνεπώς μπορεί να βρεθούν νέες «πηγές» ναυτικών.
Επίσης Ρώσοι και ουκρανοί αξιωματικοί απασχολούνται κυρίως σε δεξαμενόπλοια, τόσο πετρελαίου όσο και φυσικού αερίου, τα οποία απαιτούν ιδιαίτερα εξειδικευμένους και έμπειρους αξιωματικούς. Ως εκ τούτου, σε αυτούς τους κλάδους θα γίνουν αισθητές οι κύριες επιπτώσεις.
Αν και ένα μέρος των ναυτικών (Ρώσων και Ουκρανών) μπορεί να μένουν εκτός των δύο εμπόλεμων χωρών, εντούτοις το ποσοστό αυτό είναι μικρό, συνεπώς θα υπάρξει πρόβλημα με τη μετάβαση των Ουκρανών από τη χώρα τους στα πλοία αλλά και από τα πλοία στη χώρα τους.
Η εναλλακτική πηγή
Ειδικά για τους Ρώσους ναυτικούς, η απαγόρευση σε πολλές μη ρωσικές αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο τους και οι αμοιβαίες απαγορεύσεις για τις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες είναι πιθανό να επηρεάσουν τα ταξίδια προς και από πλοία. Επίσης, η προσφορά Ρώσων ναυτικών μπορεί να επηρεαστεί περισσότερο από τους περιορισμούς της έκδοσης θεωρήσεων που επιβάλλονται από τη διεθνή κοινότητα.
Δεδομένης της ταχέως μεταβαλλόμενης κατάστασης, οι εργοδότες μπορεί να σκεφτούν δύο φορές να προσλάβουν Ρώσους ναυτικούς εάν δεν μπορούν να τους μεταφέρουν με αξιοπιστία στα πλοία όπως έχει προγραμματιστεί. Οι τραπεζικοί περιορισμοί επίσης που επιβλήθηκαν στη Ρωσία μπορεί να καταστήσουν προβληματικές τις πληρωμές των ναυτικών. Για τον Drewry οι Ινδοί ναυτικοί είναι πιθανό να είναι η κύρια εναλλακτική επιλογή, αν και υπάρχουν και άλλες εθνικότητες.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International