
Σε… ταραγμένα νερά εισέρχονται τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα δεξαμενόπλοια, δύο κλάδοι που βιώνουν μεγάλη αναταραχή λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Το συμπέρασμα των αναλυτών είναι ότι η διατήρηση υψηλών τιμών σε προϊόντα όπως το σιτάρι, το καλαμπόκι και το πετρέλαιο, λόγω της πολεμικής σύγκρουσης, θα περιορίσει την παγκόσμια ζήτηση, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν και οι ναύλοι στα bulkers και στα tankers.
Η Ουκρανία είναι ο σιτοβολώνας της Ευρώπης, ενώ η Ρωσία εκτός από το φυσικό αέριο τροφοδοτεί την ΕΕ και με πετρέλαιο αλλά και άνθρακα. Η πολεμική σύγκρουση μπορεί ενδεχομένως να οδηγήσει σε αύξηση των τονομιλίων μεταφερόμενου φορτίου λόγω του ότι η Ευρώπη θα προμηθεύεται αυτά τα προϊόντα από πιο μακρινές αποστάσεις, ενώ η πτώση της ζήτησης, από την άλλη, ενδέχεται να περιορίσει την ανάγκη για επιπλέον μεταφορική ικανότητα.
Οπως σημειώνει ο Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst της BIMCO, μέχρι τώρα η πολεμική σύγκρουση έφερε αυξήσεις στις τιμές εμπορευμάτων, όπως είναι το πετρέλαιο, το σιτάρι και ο αραβόσιτος, προϊόντα που αποτελούν από τις βασικές εξαγωγές της Ρωσίας και της Ουκρανίας. Κάτι που θα τροφοδοτήσει περαιτέρω τον πληθωρισμό, θα επιβαρύνει το μεταφορικό κόστος και ενδεχομένως να οδηγήσει σε πτώση της ζήτησης, καθώς οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις θα επιδιώξουν να περιορίσουν τις δαπάνες τους.
Το Εθνικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει υπολογίσει ότι ο πόλεμος θα μπορούσε να μειώσει το παγκόσμιο ΑΕΠ έως και 1 ποσοστιαία μονάδα, προκαλώντας αναταράξεις σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς, σύμφωνα με τον κ. Rasmussen.
Ιδιαίτερη ανησυχία για την παγκόσμια προσφορά προκαλεί η εξαγωγή σιταριού και αραβοσίτου, που φορτώνεται κυρίως στη Μαύρη Θάλασσα. Οπως εκτιμά ο αναλυτής της BIMCO, το υπόλοιπο της συγκομιδής του 2021 αλλά και του 2022 στα δύο αυτά προϊόντα δεν πρόκειται να βγει στο εμπόριο και συνεπώς μένει να φανεί πόσο τμήμα των εξαγωγών της Ουκρανίας μπορεί να αντικατασταθεί από εξαγωγές από άλλες χώρες και τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε αυξημένα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου, και πόσο θα οδηγήσει και σε άνοδο της ζήτησης για επιπλέον πλοία.
«Συνολικά, εκτιμούμε ότι παρά τις πιθανότητες αύξησης της ζήτησης τονομιλίων για ορισμένα εμπορεύματα ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι καθαρά αρνητικός για τη ναυτιλία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που οφείλεται τόσο στην έλλειψη προσφοράς εμπορευμάτων όσο και στη μειωμένη ζήτηση λόγω των αυξήσεων των τιμών» σημειώνει ο κ. Rasmussen.
Οι θαλάσσιες εξαγωγές
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο των δεξαμενοπλοίων, η BIMCO εκτιμά ότι η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη θα μπορούσε να καθυστερήσει. Η Ρωσία ελέγχει περίπου το 10% όλων των θαλάσσιων εξαγωγών τόσο αργού πετρελαίου όσο και διυλισμένων προϊόντων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων εξάγεται από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Ευρωπαίοι αγοραστές αποφεύγουν το ρωσικό αργό πετρέλαιο και υπολογίζεται ότι έως και το 70% των εξαγωγών αργού δεν έχουν αγοραστή παρά το γεγονός πως διατίθενται με μεγάλη έκπτωση.
Δεδομένου ότι ο ΟPEC+ έχει προς το παρόν αποφασίσει να τηρήσει τις ήδη προγραμματισμένες αυξήσεις στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης της τιμής του αργού πετρελαίου, φαίνεται πως οι τιμές θα παραμείνουν πάνω από τα 100 δολάρια ΗΠΑ/βαρέλι.
Η Κίνα θα μπορούσε να αναδειχθεί ως αγοραστής για το ρωσικό αργό, κάτι που θα βοηθούσε στην άμβλυνση ορισμένων από τις τρέχουσες ανησυχίες για την παγκόσμια προσφορά, καθώς η ΕΕ θα μπορούσε με τη σειρά της να αγοράσει περισσότερο πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης τονομιλίων, αλλά εάν διατηρηθούν οι υψηλές τιμές η συνολική ζήτηση θα εξακολουθήσει να υποφέρει. Ο αναλυτής της BIMCO υπογραμμίζει πως «η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη στις αγορές των δεξαμενοπλοίων θα καθυστερήσει περαιτέρω και θα μειωθεί περισσότερο από ό,τι αναμενόταν».


Latest News

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων

Προχωρεί το niologio.gov.gr - Έχουν εγγραφεί 21 ποντοπόρα πλοία
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας

«Τρικυμία» στη ναυτιλία από τα τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής που σχεδιάζει ο Τραμπ
Σε αναβρασμό η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία - Ποσα πλοία ναυπηγούν οι Έλληνες στην Κίνα

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

Πώς θα συγκρατηθούν τα κόστη στην ακτοπλοΐα - Τι ζητούν οι εταιρείες από το υπουργείο Ναυτιλίας
Το ζήτημα της ανόδους του κόστους στην ακτοπλοΐα και οι επενδύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης

Στυλιανίδης: Στο 1,68 δισ. ευρώ τα κοινοτικά κονδύλια για ακτοπλοΐα και υποδομές
Τα κοινοτικά κονδύλια που εξασφάλισε η Ελλάδα θα κατευθυνθούν για την ενίσχυση κρίσιμων δράσεων για την ακτοπλοΐα, τις λιμενικές υποδομές και την ναυτική εκπαίδευση

Στο στόχαστρο, η ναυτιλιακή υπεροπλία του Πεκίνου
Μέτρα από τις ΗΠΑ για τα κινεζικής πλοιοκτησίας πλοία που αφορούν όλες τις εταιρείες έστω και εάν έχουν ένα πλοίο κατασκευασμένο στην Κίνα

Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας σε εκδήλωση της ΕΕΕ στις Βρυξέλλες
Εκδήλωση με τίτλο «Shipping anchors the EU’s Future» διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και κεντρικό ομιλητή τον Σαρλ Μισέλ

Σύγκρουση δεξαμενόπλοιων στα ανοιχτά της Βρετανίας
Φόβοι για μεγάλη διαρροή καυσίμων – Πάνω από 30 οι τραυματίες