Ο φόβος αρκετών δυτικών επιχειρήσεων με ισχυρή παρουσία στη ρωσική αγορά για τα πιθανά αντίποινα της Μόσχας είναι υπαρκτός και εύλογος. Πολύ περισσότερο από τη στιγμή που ο Ντμίτρι Μεντβέντεφ, πρώην πρόεδρος και πρωθυπουργός και νυν αναπληρωτής επικεφαλής του συμβουλίου εθνικής ασφαλείας, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο κρατικοποίησης των επιχειρήσεων στις οποίες υπάρχει συμμετοχή ή πλειοψηφία δυτικών ομίλων.
Όπως είναι γνωστό, δεκάδες επιχειρήσεις από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες έχουν αποφασίσει είτε να αποχωρήσουν από την αγορά της Ρωσίας είτε να κλείσουν προσωρινά τις εγκαταστάσεις παραγωγής τους και τα καταστήματά τους. Προέρχονται δε από όλους σχεδόν τους κλάδους – ενέργεια και εξορύξεις, λιανεμπόριο και αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλους.
Τα στοιχεία της Bundesbank
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Handelsblatt, μάλιστα, η απειλή είναι πολύ πιο μεγάλη για τους ομίλους με έδρα τη Γερμανία – τη χώρα που ήταν ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Ρωσίας στην Ευρώπη προτού ξεσπάσει ο πόλεμος. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της εφημερίδας και της κεντρικής τράπεζας της χώρας, της Bundesbank, το σύνολο των άμεσων γερμανικών επενδύσεων στη Ρωσία ανερχόταν το 2019 – τελευταίο έτος πριν το ξέσπασμα της πανδημίας – σε περίπου 25 δισ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει το 1,30% του συνόλου των άμεσων γερμανικών επενδύσεων στο εξωτερικό.
Για παράδειγμα, πάντα σύμφωνα με την Handelsblatt, η Volkswagen έχει επενδύσει περίπου ένα δις. στην μονάδα που διαθέτει στην Καλούγκα, την προηγούμενη δεκαετία, ενώ για τον Mercedes-Benz το ποσό είναι διπλάσιο. Η κατασκευαστική Obi διαθέτει στη Ρωσία 27 καταστήματα, η ενεργειακή Uniper έχει ισχυρή παρουσία και δικές της μονάδες παραγωγής ενέργειας μέσω της Unipro, όπως και η Wintershall, που ελέγχει το 50% της Achimgaz. Όσο για την Fraport, κατέχει το 25% της Northern Capital Gateway, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Πούλκοβο στην Αγία Πετρούπολη.
Φυσικά, δεν ανησυχούν μόνο οι Γερμανοί. Για του λόγου το αληθές, η σουηδική Ikea – μέσα στις 10 μεγαλύτερες ξένες επιχειρήσεις στη Ρωσία, με παρουσία 20 ετών και πάνω από 15.000 εργαζόμενους – αναγκάστηκε να κλείσει (προσωρινά, όπως είπε) τα υποκαταστήματά της. Κάτι ανάλογο έκανε η H&M με 168 καταστήματα, και η McDonald’s με περίπου 850.
Ρίσκο και για τη Μόσχα
Η αλήθεια είναι, βεβαίως, ότι μια απόφαση για κρατικοποίηση των ξένων επενδύσεων ενέχει ρίσκο και για τη Μόσχα και μάλιστα σε πολλά επίπεδα. Για παράδειγμα, από τη μονάδα της Volkswagen στην Καλούγκα ζει μεγάλο μέρος των 300.000 κατοίκων της, καθώς η οικονομική δραστηριότητα έχει «οικοδομηθεί» πρακτικά γύρω από αυτή, με προμηθευτές, υπηρεσίες κ.λπ.
Η δε αλυσίδα των McDonald’s απασχολεί συνολικά στα καταστήματά της στη Ρωσία 60.000 εργαζόμενους. Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν άλλοι 100.000 περίπου που απασχολούνται σε επιχειρήσεις οι οποίες τα εξυπηρετούν σε καθημερινή βάση. Όπως, λοιπόν, εύκολα καταλαβαίνει κανείς, η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να τους στηρίξει οικονομικά εάν χάσουν τις δουλειές τους οριστικά, εάν δεν θέλει να βρεθεί μπροστά σε μια κοινωνική «έκρηξη» – κάτι που, στη συγκεκριμένη συγκυρία κάθε άλλο παρά εύκολο είναι.
Τα πράγματα, όπως σημειώνει η γερμανική εφημερίδα, είναι πιο απλά για τους Ρώσους στις περιπτώσεις επενδύσεων που αφορούν μόνο συμμετοχές σε επιχειρήσεις και κοινοπραξίες και όχι εργαζόμενους. Τέτοιες θεωρείται πως είναι η Fraport και η Lufthansa, που μοιάζουν να ανησυχούν έντονα.
Latest News
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της