Εκεί που οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές πήραν μια μεγάλη ανάσα αφήνοντας σιγά σιγά πίσω τους την Όμικρον, οι τραγικές εξελίξεις στην Ουκρανία έφεραν νέα βουτιά στη ζήτηση. Μόλις στην πρώτη εβδομάδα της ρωσικής εισβολής η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 8% στις εγχώριες κρατήσεις και 9% στις διεθνείς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA). Όπως ήταν αναμενόμενο, το μεγαλύτερο βάρος σηκώνει η Ανατολική Ευρώπη όπου η πτώση ανήλθε σε 14% για την εβδομάδα που ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου σε σχέση με την προηγούμενη.
Βεβαίως δεν είναι μόνο η εύλογη ανησυχία που καλλιέργησε η κλιμάκωση της σύγκρουσης. Η πρώτη άμεση συνέπεια ήταν να κλείσει ο εναέριος χώρος της Ουκρανίας. Οι οικονομικές κυρώσεις που υιοθέτησαν πολλές κυβερνήσεις ως απάντηση στην εισβολή της Ρωσίας, έβγαλαν την χώρα από τον χάρτη των πτήσεων διεθνών αεροπορικών εταιρειών.
Αποκλεισμοί
Παράλληλα, «κλείδωσαν» μεγάλες περιοχές του εναέριου χώρου, αποκλείοντας ρωσικά αεροσκάφη, με πρώτη την Ευρωπαϊκή Ένωση και ακολούθως τις ΗΠΑ. Επίσης, τα καύσιμα διαπραγματεύονται σε ιστορικά υψηλά και ο θολός χρονικός ορίζοντας της σύγκρουσης, αλλά και ο φόβος αλλεπάλληλων πολέμων επηρεάζει την ήδη εύθραυστη ζήτηση για αεροπορικές μεταφορές.
Σημειώνεται ότι πέρα από την Ουκρανία και τη Μολδαβία, όπου οι πολιτικές πτήσεις έχουν μηδενιστεί, η πτώση των κρατήσεων στη Ρωσία έφτασε το 52%, κατά την πρώτη εβδομάδα των συγκρούσεων.
Μετά τα δύο χρόνια της πανδημίας, που γονάτισαν τις αεροπορικές μετακινήσεις, οι εβδομάδες που προηγήθηκαν της 24ης Φεβρουαρίου 2022, η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια βρισκόταν σε μια δυναμική ανοδική τροχιά, ανακάμπτοντας από το κύμα της Όμικρον. Οι κρατήσεις για εγχώριες πτήσεις πλησίασαν το 90% των επιπέδων του 2019 και οι διεθνείς κρατήσεις ξεπέρασαν το 50% των προ κρίσης επιπέδων, καλλιεργώντας αισιοδοξία για την πορεία του 2022, ιδίως από το καλοκαίρι και μετά.
Αύξηση χωρητικότητας
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, ενώ οι γειτονικές χώρες της Ουκρανίας βλέπουν πτώση της ζήτησης από τους εισερχόμενους ταξιδιώτες, έχουν επίσης καταγράψει αύξηση στις κρατήσεις για εξερχόμενες πτήσεις από πρόσφυγες από την Ουκρανία. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IATA, ορισμένες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ανέφεραν αύξηση της χωρητικότητας από αυτές τις χώρες προς δυτικοευρωπαϊκούς προορισμούς.
Διαβάστε επίσης: IATA: Θέλουμε τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, πρόβλημα η ποσότητες
Τα στοιχεία κρατήσεων που διαθέτει η IATA υποδηλώνουν επίσης αύξηση της ζήτησης για ταξίδια σε χώρες με σημαντικό πληθυσμό ομογενών στην Ουκρανία. Για παράδειγμα, οι κρατήσεις έχουν αυξηθεί για την Ινδία, τη Νιγηρία, τη Γεωργία και το Μαρόκο με αναχώρηση από την Πολωνία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία.
Οι τιμές των καυσίμων εκτοξεύουν και τις απώλειες
Το οικονομικό πλήγμα θα είναι, όπως όλα δείχνουν, τεράστιο από αυτή την πολεμική σύγκρουση, που ήρθε ακριβώς τη στιγμή που η αεροπορική βιομηχανία πήγε να σηκώσει κεφάλι μετά τη διετή ισοπέδωση που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού, οι συνέπειες της οποίας δεν αποτελούν φυσικά ακόμα παρελθόν. Η πιο πρόσφατη οικονομική πρόβλεψη της IATAγια τον κλάδο τον περασμένο Οκτώβριο, προέβλεπε απώλειες 11,6 δισ. δολαρίων για το 2022, με τις τιμές των καυσίμων στα 78 δολάρια το βαρέλι. Το κόστος των καυσίμων αντιστοιχεί στο 20% του κόστους για τις αεροπορικές.
Βεβαίως, σήμερα η τιμή έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, σπάζοντας την ρεκόρ 14ετίας, με το Brentνα αγγίζει πριν μία εβδομάδα σχεδόν τα 140 δολάρια το βαρέλι. Στην αύξηση του κόστους καυσίμων θα πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι πολλά δρομολόγια είτε ακυρώνονται λόγω του αποκλεισμού μέρους του εναέριου χώρου, είτε επεκτείνονται οι διαδρομές που πρέπει να διανυθούν για να πραγματοποιηθούν, αυξάνοντας έτσι και την κατανάλωση καυσίμων. Γεγονός που επιβαρύνει φυσικά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, στον περιορισμό του οποίου είχε εστιάσει η βιομηχανία την περασμένη τριετία.
«Η απορρόφηση ενός τόσο τεράστιου πλήγματος στο κόστος ακριβώς τη στιγμή που η βιομηχανία αγωνίζεται να μειώσει τις απώλειες καθώς αναδύεται από τη διετή κρίση του Covid-19 είναι μια τεράστια πρόκληση», δήλωσε σχετικά ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA. «Εάν η τιμή των καυσίμων παραμείνει τόσο υψηλή, τότε προϊόντος του χρόνου, είναι λογικό ότι θα αντικατοπτριστεί στις αποδόσεις των αεροπορικών εταιρειών».
Latest News
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη
Απόφαση σταθμός στη Βρετανία - Επανεθνικοποιήθηκαν οι σιδηρόδρομοι
Πράσινο φως της Βουλής των Λόρδων στο Ηνωμένο Βασίλειο - Οι Εργατικοί εκπλήρωσαν την προεκλογική τους δέσμευση
Με αργά βήματα η επιστροφή των επενδυτών στα ακίνητα - Τι συμβαίνει στη γερμανική αγορά
Η αγορά γραφείων στη Γερμανία συνεχίζει να βρίσκεται σε μια μεταπανδημική ύφεση εν μέσω αβεβαιότητας για τη μελλοντική ζήτηση χώρων εργασίας