Την προηγούμενη εβδομάδα, o πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε την απαγόρευση των εισαγωγών πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα από την Ρωσία.
Οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντα πετρελαίου από τις ΗΠΑ, είναι σχετικά περιορισμένες, όμως οι ρωσικές εξαγωγές έχουν έχει ήδη χτυπηθεί και από «κυρώσεις» που έχουν επιβάλει με δικές τους πρωτοβουλίες πολλές δυτικές πετρελαϊκές εταιρείες. Αποτέλεσμα είναι η αγορά να γίνει ακόμη πιο «σφιχτή» και οι τιμές του πετρελαίου να χτυπούν νέα ρεκόρ. Αυτό οδήγησε παγκοσμίως, όπως εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Poten, σε αναζήτηση για επιπλέον πετρέλαιο καθώς η αρχική απόφαση για απελευθέρωση 60 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου από τα στρατηγικά αποθέματα των χωρών μελών του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας είχαν πολύ περιορισμένη επίπτωση.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ζήτησε από τον ΟΠΕΚ να παράγει και εξάγει περισσότερα (χωρίς αποτέλεσμα μέχρι στιγμής), ενώ ελπίζει να πετύχει συμφωνία με το Ιράν, και προτρέπει τους εγχώριους παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου να αναπτυχθούν εγχώρια παραγωγή. Παράλληλα οι ΗΠΑ ξεκίνησαν προκαταρκτικές συζητήσεις με τον μακροχρόνιο αντίπαλο τους, την κυβέρνηση της Βενεζουέλας, οι σχέσεις των οποίων ήταν παγωμένη πολλά χρόνια, από την εποχή του Ούγκο Τσάβες.
Παρά τις εντάσεις, οι ΗΠΑ εξακολουθούσαν και εισήγαγαν μεταξύ 500.000 και 600.000 βαρέλια αργού την ημέρα από τη Βενεζουέλα μέχρι το τέλος του 2018. Τότε επειδή αναγνώρισαν ως πρόεδρο τον Guaidó σταμάτησαν κάθε σχέση με το καθεστώς Μαδούρο. Η Βενεζουέλα τα επόμενα χρόνια εξήγαγε πετρέλαιο σε Κίνα και Ινδία αν και η δεύτερη κάποια στιγμή σταμάτησε τις εισαγωγές μετά από πιέσεις των ΗΠΑ. Σε κάθε περίπτωση οι εξαγωγές της Βενεζουέλας μειώθηκαν από 915.000 βαρέλια την ημέρα το 2019 στα 500.000 βαρέλια την ημέρα (b/d) πρόσφατα, σύμφωνα με τον Poten.
Επίσης, o Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας υπολογίζει ότι η παραγωγή πετρελαίου της Βενεζουέλας έπεσε το 2020 σε ένα μέσο όρο στα 530.000 βαρέλια την ημέρα για να ανακάμψει ελαφρά στα 610.000 b/d το 2021 και προς το τέλος του έτους, να φτάσει τα 800.000 b/d. Οι γνώμες των ειδικών διίστανται κατά πόσο μπορεί να αυξηθεί σημαντικά η παραγωγή της Βενεζουέλας αν πάψουν να υφίστανται οι αμερικάνικες κυρώσεις. Πάντως οι πιο συντηρητικοί αναλυτές αναφέρουν ότι μια αύξηση 100-200.000 b/d είναι δυνατή βραχυπρόθεσμα. Μια επιπλέον αύξηση της παραγωγής θα χρειαστεί σημαντικές επενδύσεις και χρόνο, δεδομένου ότι η βιομηχανία πετρελαίου της Βενεζουέλας βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση, συμπληρώνουν οι ειδικοί.
Σε ανάλογη εκτίμηση καταλήγει και ο οίκος Gibson σημειώνοντας ότι η Βενεζουέλα για να φτάσει την παραγωγή στα 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα (mb/d) θα χρειαστεί νέες επενδύσεις και προσπάθεια ενός χρόνου τουλάχιστον. Ωστόσο, θα ήταν μια σημαντική αρχή για την ανοικοδόμηση της πετρελαϊκής βιομηχανίας της χώρας.
Ο αντίκτυπος στην αγορά δεξαμενόπλοιων περισσότερης παραγωγής πετρελαίου από την Βενεζουέλα είναι πιθανόν περιορισμένος στο βραχυπρόθεσμα. Προφανώς, σε αντάλλαγμα για την άρση των κυρώσεων, ένα μέρος του αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας θα αποσταλεί στις ΗΠΑ σημειώνει ο Poten και αυτό θα παράσχει περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης για τα δεξαμενόπλοια τύπου Aframaxes.
Δεδομένου όμως του βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα αυτού του εμπορίου, ο Poten εκτιμά ως περιορισμένο και τον θετικό αντίκτυποι στους ναύλους. Από την άλλη πλευρά όμως μια άρση των κυρώσεων κατά της Βενεζουέλας από τις ΗΠΑ θα αναζωπυρώσει και νομιμοποιήσει τις συναλλαγές της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας PDVSA με χώρες σε μεγάλες αποστάσεις όπως την Ινδία και Κίνα ειδικά αν η παραγωγή της Βενεζουέλας ανακτήσει μέρος της παλιάς της αίγλη και φτάνει τα 1,5 – 2,0 Mb/d σε λίγα χρόνια. Αυτό όπως τιμά ο οίκος Gibson, θα δημιουργούσε επιπλέον απασχόληση για πλοία VLCC, με θετικά αποτελέσματα για τους ναύλους.
Latest News
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ