
Την προηγούμενη εβδομάδα, o πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε την απαγόρευση των εισαγωγών πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα από την Ρωσία.
Οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντα πετρελαίου από τις ΗΠΑ, είναι σχετικά περιορισμένες, όμως οι ρωσικές εξαγωγές έχουν έχει ήδη χτυπηθεί και από «κυρώσεις» που έχουν επιβάλει με δικές τους πρωτοβουλίες πολλές δυτικές πετρελαϊκές εταιρείες. Αποτέλεσμα είναι η αγορά να γίνει ακόμη πιο «σφιχτή» και οι τιμές του πετρελαίου να χτυπούν νέα ρεκόρ. Αυτό οδήγησε παγκοσμίως, όπως εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Poten, σε αναζήτηση για επιπλέον πετρέλαιο καθώς η αρχική απόφαση για απελευθέρωση 60 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου από τα στρατηγικά αποθέματα των χωρών μελών του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας είχαν πολύ περιορισμένη επίπτωση.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ζήτησε από τον ΟΠΕΚ να παράγει και εξάγει περισσότερα (χωρίς αποτέλεσμα μέχρι στιγμής), ενώ ελπίζει να πετύχει συμφωνία με το Ιράν, και προτρέπει τους εγχώριους παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου να αναπτυχθούν εγχώρια παραγωγή. Παράλληλα οι ΗΠΑ ξεκίνησαν προκαταρκτικές συζητήσεις με τον μακροχρόνιο αντίπαλο τους, την κυβέρνηση της Βενεζουέλας, οι σχέσεις των οποίων ήταν παγωμένη πολλά χρόνια, από την εποχή του Ούγκο Τσάβες.
Παρά τις εντάσεις, οι ΗΠΑ εξακολουθούσαν και εισήγαγαν μεταξύ 500.000 και 600.000 βαρέλια αργού την ημέρα από τη Βενεζουέλα μέχρι το τέλος του 2018. Τότε επειδή αναγνώρισαν ως πρόεδρο τον Guaidó σταμάτησαν κάθε σχέση με το καθεστώς Μαδούρο. Η Βενεζουέλα τα επόμενα χρόνια εξήγαγε πετρέλαιο σε Κίνα και Ινδία αν και η δεύτερη κάποια στιγμή σταμάτησε τις εισαγωγές μετά από πιέσεις των ΗΠΑ. Σε κάθε περίπτωση οι εξαγωγές της Βενεζουέλας μειώθηκαν από 915.000 βαρέλια την ημέρα το 2019 στα 500.000 βαρέλια την ημέρα (b/d) πρόσφατα, σύμφωνα με τον Poten.
Επίσης, o Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας υπολογίζει ότι η παραγωγή πετρελαίου της Βενεζουέλας έπεσε το 2020 σε ένα μέσο όρο στα 530.000 βαρέλια την ημέρα για να ανακάμψει ελαφρά στα 610.000 b/d το 2021 και προς το τέλος του έτους, να φτάσει τα 800.000 b/d. Οι γνώμες των ειδικών διίστανται κατά πόσο μπορεί να αυξηθεί σημαντικά η παραγωγή της Βενεζουέλας αν πάψουν να υφίστανται οι αμερικάνικες κυρώσεις. Πάντως οι πιο συντηρητικοί αναλυτές αναφέρουν ότι μια αύξηση 100-200.000 b/d είναι δυνατή βραχυπρόθεσμα. Μια επιπλέον αύξηση της παραγωγής θα χρειαστεί σημαντικές επενδύσεις και χρόνο, δεδομένου ότι η βιομηχανία πετρελαίου της Βενεζουέλας βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση, συμπληρώνουν οι ειδικοί.
Σε ανάλογη εκτίμηση καταλήγει και ο οίκος Gibson σημειώνοντας ότι η Βενεζουέλα για να φτάσει την παραγωγή στα 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα (mb/d) θα χρειαστεί νέες επενδύσεις και προσπάθεια ενός χρόνου τουλάχιστον. Ωστόσο, θα ήταν μια σημαντική αρχή για την ανοικοδόμηση της πετρελαϊκής βιομηχανίας της χώρας.
Ο αντίκτυπος στην αγορά δεξαμενόπλοιων περισσότερης παραγωγής πετρελαίου από την Βενεζουέλα είναι πιθανόν περιορισμένος στο βραχυπρόθεσμα. Προφανώς, σε αντάλλαγμα για την άρση των κυρώσεων, ένα μέρος του αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας θα αποσταλεί στις ΗΠΑ σημειώνει ο Poten και αυτό θα παράσχει περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης για τα δεξαμενόπλοια τύπου Aframaxes.
Δεδομένου όμως του βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα αυτού του εμπορίου, ο Poten εκτιμά ως περιορισμένο και τον θετικό αντίκτυποι στους ναύλους. Από την άλλη πλευρά όμως μια άρση των κυρώσεων κατά της Βενεζουέλας από τις ΗΠΑ θα αναζωπυρώσει και νομιμοποιήσει τις συναλλαγές της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας PDVSA με χώρες σε μεγάλες αποστάσεις όπως την Ινδία και Κίνα ειδικά αν η παραγωγή της Βενεζουέλας ανακτήσει μέρος της παλιάς της αίγλη και φτάνει τα 1,5 – 2,0 Mb/d σε λίγα χρόνια. Αυτό όπως τιμά ο οίκος Gibson, θα δημιουργούσε επιπλέον απασχόληση για πλοία VLCC, με θετικά αποτελέσματα για τους ναύλους.


Latest News

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)