Σε επίπεδα που δεν έχουν προηγούμενο έχουν σκαρφαλώσει οι τιμές της αμόλυβδης και του ντίζελ στην Ελλάδα και στην Ευρωζώνη καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει εκτοξεύσει στα ύψη το μαύρο χρυσό.
Ιδιαίτερα στη χώρα μας, οι οδηγοί που επισκέπτονται τα βενζινάδικα δεν ξέρουν πλέον πραγματικά τι θα δουν όσον αφορά το κόστος, αφού η μέση πανελλαδική τιμή αλλάζει καθημερινά με καταιγιστικούς ρυθμούς κι έχει ξεπεράσει ούτε λίγο ούτε πολύ ακόμη και τα 2,1 ευρώ ανά λίτρο για την απλή αμόλυβδη. Πρόκειται για αύξηση 11,5% μέσα σε μόλις δυόμισι εβδομάδες όταν ξεκίνησε ο πόλεμος, που οδήγησε το αργό πετρέλαιο ακόμη και πάνω από τα 130 δολάρια το βαρέλι.
Σε περιοχές της περιφέρειας και σε νησιά μάλιστα οι τιμές της απλής αμόλυβδης 95 οκτανίων φτάνουν ακόμη και τα 2,26 ευρώ το λίτρο, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα σύμφωνα με τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Σοκ προκαλούν οι τιμές και στο πετρέλαιο κίνησης, το οποίο όμως εκτός από ιδιωτική χρησιμοποιείται και για επαγγελματική χρήση. Το κόστος ανά λίτρο πλησιάζει πλέον τα 2 ευρώ δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για νέες ανατιμήσεις στις ήδη υψηλές τιμές -αφού πλέον «καίει» και η μεταφορά των προϊόντων. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο Οικονομικός Ταχυδρόμος από το Παρατηρητήριο Τιμών, το πετρέλαιο κίνησης έχει αυξηθεί κατά 22,4% από την αρχή του πολέμου στις 24 Φεβρουαρίου, με μέση πανελλαδική τιμή στις 13 Μαρτίου στα 1,991 ευρώ το λίτρο.
Ρεκόρ
Το ρεκόρ στις ποσοστιαίες αυξήσεις όμως ειδικά μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία –αλλά και από πέρσι συνολικά- το κατέχει το πετρέλαιο θέρμανσης. Έχει φτάσει αισίως τα 1,622 ευρώ το λίτρο καθιστώντας το ουσιαστικά απαγορευτικό για τα νοικοκυριά που θέλουν να βάλουν ποσότητες στις δεξαμενές τους καθώς οι θερμοκρασίες παραμένουν χαμηλές. Με τις απαιτούμενες ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης για έναν καυστήρα να είναι μεγάλες, ένας καταναλωτής θέλει πλέον πάνω από 850 ευρώ για να βάλει μόλις 500 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης. Από την αρχή του πολέμου η αύξηση αυτή φτάνει το 27,4%.
Σε βάθος 15 μηνών και συγκεκριμένα από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι τώρα οι αυξήσεις λόγω της πανδημίας και του πολέμου ανέρχονται σε σχεδόν 47% για την απλή αμόλυβδη, 38% για την αμόλυβδη 100 οκτανίων, 70% για το ντίζελ κίνησης, 50% για το υγραέριο κίνησης και σχεδόν 90% για το πετρέλαιο θέρμανσης.
Καίνε τα καύσιμα και στην Ευρώπη
Σε πολύ υψηλά επίπεδα έχει εκτοξευτεί το κόστος των υγρών καυσίμων σε όλη την Ευρώπη, τόσο λόγω των τιμών όσο και των υψηλών φόρων. Είναι ενδεικτικό ότι με βάση στοιχεία από τις 7 Μαρτίου που είναι τα πιο τελευταία που δίνει η Eurostat, ένα λίτρο απλής αμόλυβδης στη Γερμανία κόστιζε 2,067 ευρώ, ενώ στην Ολλανδία που είναι πρωταθλήτρια στις τιμές σε όλη την ΕΕ, το κόστος είχε φτάσει τα 2,236 ευρώ.
Σε άλλες χώρες πάντως όπως η Κύπρος και η Μάλτα που οι φόροι στα καύσιμα είναι χαμηλότεροι, οι τιμές διαμορφώνονταν στα 1,437 και στα 1,34 ευρώ αντίστοιχα. Επίσης φθηνά είναι τα υγρά καύσιμα στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, όπου όμως είναι άλλη και η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών –και το εθνικό νόμισμα. Σε αντιστοιχία, στη Βουλγαρία ένα λίτρο απλής αμόλυβδης κόστιζε 1,374 ευρώ και στη Ρουμανία 1,482 ευρώ το λίτρο.
Οι επιβαρύνσεις στην Ελλάδα
Τα υγρά καύσιμα στην Ελλάδα επιβαρύνονται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) αλλά και με φόρο προστιθέμενης αξίας. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης ο συντελεστής ΕΦΚ σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 €/1.000 λτ , αντίστοιχα από 01/01/2017. Ο Φ.Π.Α. από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%. Το Υπουργείο Ανάπτυξης σημειώνει ακόμη ότι για το πετρέλαιο θέρμανσης και για χρονική περίοδο από 15/10 κάθε έτους έως και την 30/4 του επομένου έτους, ορίζεται μειωμένος συντελεστής ΕΦΚ ύψους 280 €/1.000 λτ, αρχής γενομένης από 15/10/2016. Για το λόγο αυτό δεν καταγράφεται κατανάλωση για το είδος αυτό από 1/5 έως και 14/10 κάθε έτους. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο Υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 €/1.000 κγρ.
Latest News
ΕΕ: Καμπανάκι για την οικονομία – Επιβεβαιώνεται η έκθεση Ντράγκι
Τι αναφέρει έκθεση που περιγράφει τις μελλοντικές προκλήσεις για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ
Μία μόνο μείωση των επιτοκίων από την Fed βλέπουν οι traders για το 2025
Τα στοιχεία για την αγορά εργασίας που ενισχύουν την εκτίμηση για λιγότερες μειώσεις επιτοκίων από την Fed
Mega deal 16,4 δισ. δολ στον ενεργειακό τομέα των ΗΠΑ - Η Constellation Energy αποκτά την Calpine
Για την Constellation Energy, με τον συνυπολογισμό του χρέους, η συναλλαγή αποτιμά την Calpine στα 26,6 δισ. δολάρια.
ESG: Γιατί δικαστής στο Τέξας έβγαλε παράνομες τις επενδύσεις για συνταξιοδοτικά προγράμματα
Η αγωγή των πιλότων έναντι της American Airlines και τις επενδύσεις με κριτήρια ESG
H Stellantis κατακτά το στόχο για τα αποθέματα της Β Αμερικής- Μειώθηκαν κατά 100.000 οχήματα
Τα αποθέματα του ομίλου Stellantis στη Βόρεια Αμερική μειώθηκαν κατα 100.000
Ανησυχητικά χαμηλά τα επίπεδα αποθέματος φυσικού αερίου στη Βρετανία, λέει η Centrica
Τα επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αεριου στη Βρετανία είναι 26% χαμηλότερα απο την αντίστοιχη περυσινή περίοδο
Το sell off στα ομόλογα απειλεί να τινάξει στον αέρα τον προϋπολογισμό των Εργατικών
Το ξεπούλημα των βρετανικών ομολόγων οδηγεί υψηλά το κόστος δανεισμού
Ξεπέρασε τις προσδοκίες η απασχόληση στις ΗΠΑ - Στο 4,1% η ανεργία
Οι αποδόσεις των ομολόγων αυξάνονται καθώς οι επενδυτές στοιχηματίζουν ότι η Fed στις ΗΠΑ θα καθυστερήσει να μειώσει τα επιτόκια
«Ανεβαίνει» ο ανταγωνισμος ανάμεσα στη Blue Origin και τη SpaceX - Την Κυριακή η εκτόξευση του πυραύλου New Glenn
Με ύψος 30 ορόφων, ο New Glenn αποτέλεσε βασικό στόχο της Blue Origin και επιδιώκει να αποσπάσει μερίδιο αγοράς από τον Falcon 9 της SpaceX
Καλιφόρνια: Η μεγάλη φυγή των ασφαλιστικών και η προσπάθεια δελεασμού για να επιστρέψουν
Οι κανόνες που στοχεύουν να πείσουν τις ασφαλιστικές να επιστρέψουν στην Καλιφόρνια οριστικοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο