
Η πρώτη της αντίδραση όταν πέρυσι η Ερι Κύργια τής πρότεινε να καταπιαστεί με το σαιξπηρικό «Τρωίλος και Χρυσηίδα» ήταν ο δισταγμός. Ενα από τα λιγότερο παιγμένα έργα του Σαίξπηρ, μακροσκελές (πάνω από 4 ώρες) και πολυπρόσωπο. Η επιμονή, ωστόσο, της πρώην καλλιτεχνικής διευθύντριας του Εθνικού Θεάτρου έκαμψε τις αντιρρήσεις της και πλέον η Μαρία Πανουργιά παρουσιάζει το έργο στη σκηνή «Ελένη Παπαδάκη» του θεάτρου Rex, σε μετάφραση Νίκου Χατζόπουλου, με τους Λάμπρο Γραμματικό και Νάνσυ Σιδέρη στους κεντρικούς ρόλους.
Στον πυρήνα του κειμένου βρίσκεται ένας άσκοπος πόλεμος που πότισε τα πάντα με αίμα και θάνατο, ώστε τίποτα πια να μην μπορεί ν’ ανθίσει. Μια ιστορία παρακμής όπου οι παλιοί ήρωες και τα ιδανικά πεθαίνουν και η ανθρώπινη φύση αφήνεται στην πιο άγρια, τερατώδη απεικόνισή της. «Είναι ένα έργο με ιδιαιτερότητες όπως το ότι δεν έχει μια βασική ιστορία. Δεν έχει κάθαρση και δεν έχει και τέλος. Από τη μια, αυτό βέβαια σου δίνει μια μεγάλη ελευθερία. Από την άλλη όμως σε δυσκολεύει. Το έργο βρίσκεται στον Τρωικό Πόλεμο. Φυσικά, όμως, ο Σαίξπηρ αναποδογυρίζει τα πάντα. Οι χαρακτήρες δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που έχουμε εμείς στο μυαλό μας. Αντίθετα, επικρατεί παρακμή και όλοι είναι καθάρματα. Οπως επίσης και η ερωτική ιστορία που υπάρχει είναι ένα one night stand», επισημαίνει η σκηνοθέτρια. «Τα πάντα έχουν να κάνουν με το πώς θα κρατηθεί η εξουσία. Ολες οι άλλες ανθρώπινες αξίες καταρρέουν. Φαίνεται εδώ ο Σαίξπηρ σαν να έχει γελοιοποιήσει τους ήρωες του Τρωικού Πολέμου αλλά μέσα από αυτό στην πραγματικότητα τον ίδιο τον άνθρωπο σαν υπόσταση. Ταυτόχρονα βέβαια έχει και πολύ χιούμορ», συμπληρώνει η ίδια.
Σκηνικό. Η παράσταση στήνει ένα πρωτόγονο και ταυτόχρονα μελλοντολογικό σκηνικό περιβάλλον, ένα άγριο μεταβατικό μέρος για να καθρεφτίσει τον σκοτεινό κόσμο του Σαίξπηρ. «Εμπνεύστηκα από πολύ διαφορετικά πράγματα. Οπως το βιβλίο “Οι θλιβεροί τροπικοί” του Κλοντ Λεβί – Στρος που μιλάει για όλες αυτές τις φυλές που είναι καταδικασμένες να εξαφανιστούν. Πώς δηλαδή όλοι αυτοί οι χαρακτήρες είναι καταδικασμένοι να εξαφανιστούν», παραδέχεται η Μαρία Πανουργιά.
Σ’ αυτόν τον ανέλπιδο κόσμο που ζωντανεύει επί σκηνής, ό,τι φωτεινό κι αγνό πάει να ξεπεταχτεί, βυθίζεται πάλι στη σκοτεινιά. «Με τρόμαξε το σκοτάδι αυτού του έργου. Οτι δεν έβρισκα κάτι θετικό από το οποίο θα μπορούσα να πιαστώ και να αναδείξω κάτι. Σε αυτό το έργο δεν υπάρχει χαραμάδα, είναι απόλυτο αδιέξοδο. Από την άλλη, όμως, νομίζω ότι ο τρόπος που προσπάθησα να το κάνω είναι ακριβώς το αντίθετο. Δηλαδή προσπάθησα να κάνω μια κατασκευή έργου με πολύ ευαίσθητα υλικά, με μεγάλη λεπτομέρεια συναισθημάτων», επισημαίνει η σκηνοθέτρια.
Υπό αυτό το πρίσμα, αναγνωρίζοντας μια βαθιά συγγένεια με τη δική μας εποχή, η παράσταση διερευνά τι θα πει αγριότητα, επιβίωση, έρωτας αλλά και θάνατος σε μια σύγχρονη ζούγκλα. «Το να παρομοιάσω το έργο με την πραγματικότητα αυτή τη στιγμή στην Ουκρανία μού φαίνεται κάπως φλύαρο πια», υπογραμμίζει η Μαρία Πανουργιά. «Το μότο που επαναλαμβάνεται είναι “λαγνεία και πόλεμος”. Μόνο αυτά τα δύο μένουν στη μόδα. Φαίνεται ότι ο άνθρωπος δεν μαθαίνει από τα λάθη του, παρόλο που έχουν προχωρήσει τόσο πολύ, έχει εξελιχθεί η κοινωνία, οι επιστήμες, οι τέχνες, η πληροφόρηση. Φαίνεται όμως ότι αυτό το πρωτόγονο, ναΐφ στοιχείο που υπάρχει στην ανθρώπινη φύση δεν εξελίσσεται παράλληλα. Νομίζω ότι η ελπίδα είναι μέσα από αυτά που κάνουμε, από αυτά που μπορούμε ακόμα να ονειρευόμαστε. Να βοηθάμε τους ανθρώπους, όσους μπορούμε, όπως μπορούμε».


Latest News

Ο Βασιλεύς των Βασιλέων: Το νέο βιβλικό animation κάνει ρεκόρ στο box office
Η απρόσμενη εισπρακτική επιτυχία του ανεξάρτητου animation Βασιλεύς Των Βασιλέων δείχνει ότι η showbiz μπορεί να κερδίσει πολλά επενδύοντας σε προϊόντα θρησκευτικού χαρακτήρα -ειδικά σήμερα

Ο Μούσα και ένα «χρυσό» deal: «Υπογράφει συμβόλαιο για τρία χρόνια με 10.000.000»
Δημοσίευμα από το εξωτερικό κάνει λόγο για αποχώρηση του Μούσα από τη Ρεάλ Μαδρίτης και υπογραφή πλουσιοπάροχου συμβολαίου με τη Dubai BC

H «ηλεκτρική καρέκλα» του Γουόρχολ σε δημοπρασία – Ίσως αγγίξει τα 30 εκατ.
Ο πίνακας του Άντι Γουόρχολ προέρχεται από την πολύτιμη συλλογή των εκλιπόντων Βέλγων καλλιτεχνών Roger Matthys και Hilda Colle.

Τιτανικός: Στο σφυρί το βιολί από την ταινία που «βούλιαξε» τα ταμεία
Ακόμη ένα αντικείμενο από την ταινία-φαινόμενο του Τζέιμς Κάμερον, Τιτανικός, αναμένεται να σπάσει τη μπάνκα

Να παραιτηθεί σκοπεύει ένας στους δύο εργαζόμενους της Gen Z
Τι δείχνει μελέτη της ManpowerGroup

Γιατί δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τα δικαιώματα της Formula 1
Η Formula 1 της Liberty Media αναζητά 150 έως 180 εκατομμύρια δολάρια ετησίως για το ταχέως αναπτυσσόμενο άθλημα

Οι Beatles ζωντανεύουν στην μεγάλη οθόνη
Η επερχόμενη βιογραφική ταινία για τους Beatles αναζωπυρώνει τον ενθουσιασμό και επιβεβαιώνει τη διαχρονική τους γοητεία

Ούτε τον βασικό μισθό ο Κάρολ!
Από τα χρυσά συμβόλαια της Premier League στον βασικό μισθό της Γαλλίας: Η απίθανη πορεία του Άντι Κάρολ

Γιατί η Sotheby's κάνει δωρεάν αποτιμήσεις έργων τέχνης που ανήκουν σε αγγλικούς δήμους;
Μια επιστολή από το τμήμα Tax, Heritage and UK Museums του οίκου Sotheby's δημοπρασιών προσφέρθηκε να εκτιμήσει τα 5 κορυφαία έργα τους «χωρίς περαιτέρω υποχρεώσεις»

Oι τάσεις που θα διαμορφώσουν τον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών το 2025
Οι πιέσεις στις τιμές ωθούν τις επιχειρήσεις να αναζητήσουν εναλλακτικές στρατηγικές για κερδοφορία, αναφέρει η Deloitte σε σχετική έκθεσή της