![Τουρισμός: «Κλειδί» για το μέλλον η αξιοποίηση της τεχνολογίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/03/santorini-2-600x400-1.jpg)
Με αιχμή του δόρατος την τεχνολογία και την ανάλυση δεδομένων για να γίνεται η αναπροσαρμογή κάθε φορά που αυτό απαιτείται, σε συνδυασμό με ένα σαφές πλάνο στρατηγικής θα καταφέρει η Ελλάδα να παραμείνει ανθεκτική στον τομέα του τουρισμού, παρά τις κρίσεις που αυτός υφίσταται. Όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο του webinar «Travel resilience» που διοργάνωσε το Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο τουρισμός είναι και θα είναι ανθεκτικός και όπως έχει διαπιστωθεί στο πέρασμα του χρόνου κάθε φορά ανακάμπτει και θα συνεχίσει να το κάνει. Σε αυτό συμφώνησαν και οι τρεις ομιλητές, ενώ τόνισαν ότι το κλειδί για να ξεπεράσουμε τις κρίσεις, είναι η αξιοποίηση μοντέλων που δίνει η τεχνολογία και βοηθά τις επιχειρήσεις και τους προορισμούς να παραμένουν ανταγωνιστικές.
Η καινοτομία
Σύμφωνα με τον καθηγητή Τουρισμού στο Πολυτεχνικό Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ Δημήτρη Μπούχαλη, για να καταστεί το τουριστικό προϊόν ανθεκτικό απαιτείται καινοτομία και τεχνολογία η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα. «Είναι σημαντικό να φτιάξουμε τους χρηματοοικονομικούς πυλώνες μας. Οι λέξεις κλειδιά είναι ρευστότητα, διοίκηση και διανομή. Ειδικά στο θέμα της διοίκησης προσωπικού, θα δημιουργηθεί ένα τεράστιο πρόβλημα φέτος, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον κόσμο, καθώς έχουμε χάσει πάρα πολλούς εργαζόμενους, εκ των οποίων ένας πολύ μεγάλος αριθμός μεταπήδησε σε άλλους κλάδους και διαπιστώνουμε ότι είναι πολύ δύσκολο να γυρίσουν πίσω στον τουρισμό και στην ξενοδοχία. Ένα ακόμη τεράστιο πρόβλημα φέτος θα είναι τα κόστη. Η τιμή της ενέργειας θα λειτουργήσει αποτρεπτικά και θα έχει τεράστια επίδραση και στις αγορές μας καθώς θα μειωθεί το budget του ταξιδιώτη», σημείωσε ο κ. Μπούχαλης.
«Είναι σημαντικό να συμβουλευτούμε τις έρευνες και τη βιβλιογραφία που αναπτύσσεται εδώ και 35 χρόνια, για την τουριστική ανάπτυξη, τη διοίκηση, το marketing, την διανομή και την αειφόρο λειτουργία. Όσο αφορά την τεχνολογία παρατηρείται έλλειψη στην απορρόφηση της καινοτομίας που δημιουργεί στρατηγικά μειονεκτήματα. Στην εποχή του smart τουρισμού και του metaverse, η τεχνολογία θα είναι βασικός συντελεστής της ανταγωνιστικότητας», τόνισε ο κ. Μπούχαλης.
«Με τα δεδομένα που υπάρχουν στον κόσμο και την ανάπτυξη της τεχνολογίας δημιουργούνται μοντέλα που πρέπει να αξιοποιούμε και να έχουμε την ευελιξία να αναπροσαρμοζόμαστε», τόνισε ο CEO της AQ Strategy Γιάννης Τσάκαλος, ωστόσο επεσήμανε ότι η στρατηγική επικοινωνίας έρχεται ως αποτέλεσμα μιας γενικότερης στρατηγικής, η οποία πρέπει να μπορεί να εφαρμόζεται και να διαθέτει μηχανισμό διαχείρισης της όποιας κατάστασης προκύπτει, καθώς και να υπάρχει η ευελιξία τόσο στον προορισμό όσο και στην επιχείρηση να ανταποκριθεί στις αλλαγές.
Ριζικές αλλαγές
Ήδη, όπως σημείωσε ο κ. Τσάκαλος οι αλλαγές που έρχονται είναι ριζικές. «Το 60% πληθυσμού παγκοσμίως είναι κάτω των 40 ετών. Πρόκειται για γενιές εντελώς διαφορετικές από τους boomers και την Generation x. Αναζητούν εντελώς διαφορετικά πράγματα, νέους προορισμούς, νέες εμπειρίες, λαμβάνουν υπόψη την αειφορία και την κλιματική αλλαγή. Η εκθετική ανάπτυξη της τεχνολογίας, αλλάζει ήδη όλα τα δεδομένα στον τουρισμό. Μπορεί και πρέπει η τεχνολογία να είναι αρωγός στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης ή προορισμού. Αυτό απαιτεί νέα διαχείριση δυναμική με μοντέλα που μπορούν να προσαρμοστούν ανά πάσα στιγμή, αναλύοντας συνεχώς τα δεδομένα. Είναι λοιπόν σημαντικό να υπάρχει ένα στρατηγικό σχέδιο που μπορεί να οδηγήσει με ασφάλεια μια επιχείρηση ή έναν προορισμό, όμως εξίσου σημαντική είναι και η εφαρμογή. Εκεί πάσχουμε», τόνισε.
Προώθηση νεοφυών επιχειρήσεων
Προς αυτήν την κατεύθυνση, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος υλοποιεί από το 2019 την πρωτοβουλία για την προώθηση των νεοφυών επιχειρήσεων, με σκοπό, όπως ανέφερε η διευθύντρια Capsule T travel και Accelerator Hospitality Κατερίνα Σαριδάκη, να στηρίξει αφενός το κομμάτι των start ups όχι μόνο για να ενισχυθεί η προσπάθεια των νέων ανθρώπων αλλά και για να βοηθηθούν οι ξενοδόχοι να αξιοποιήσουν τα εργαλεία της τεχνολογίας. «Η τεχνολογία δεν είναι τα social media. Αυτί είναι ένα μικρό κομμάτι και αποτέλεσε το πρώτο βήμα αλλά είναι μόνο ένα μικρό εργαλείο. Όλο το υπόλοιπο κομμάτι που αφορά τον τρόπο άντλησης δεδομένων, την εξοικονόμηση ενέργειας και τον ανταγωνισμό με άλλους προορισμούς όχι μόνο εντός αλλά και εκτός Ελλάδας θέλει πολλή δουλειά και θέλει τις κατάλληλες υποδομές, όχι μόνο για τις επιχειρήσεις αλλά και για τον προορισμό. Η τεχνολογία παρέχει τα συστήματα που θα εξοικονομήσουν χρόνο και κόστος», σημείωσε. Μάλιστα, η κ. Σαριδάκη υπογράμμισε ότι μέσα στην πανδημία πολλές start ups άλλαξαν προσανατολισμό προκειμένου να βρουν λύσεις στα νέα ζητήματα που προέκυψαν λόγω της κρίσης. Αναφέρθηκε επίσης στους digital nomads ως μια νέα πραγματικότητα που μπορεί να συνδράμει στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν και στην ανάγκη που υπάρχει για υποδομές και δίκτυο, τα οποία θα στηρίξουν αυτήν την κατηγορία εργαζομένων.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ελληνικές τράπεζες: η Mediobanca ανεβάζει τις τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες – Προτιμά Πειραιώς, Alpha Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_trapezes_flags_NEA_2025-600x352.png)
«Ψήφος» στις ελληνικές τράπεζες από τη Mediobanka – Οι νέες τιμές στόχοι
Η τάση αύξησης των ελληνικών δανείων παραμένει ισχυρή και πολύ πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, επισημαίνει μεταξύ άλλων η Mediobanca για τις ελληνικές τράπεζες
![Avax: Έναρξη κάλυψης από Euroxx – Στα 3,40 ευρώ/μετοχή η τιμή στόχος [πίνακας]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/05/avax-600x401.jpg)
Avax: Έναρξη κάλυψης από Euroxx – Στα 3,40 ευρώ/μετοχή η τιμή στόχος [πίνακας]
Οι εκτιμήσεις των αναλυτών της Euroxx για το διάστημα 2024-2028
![Τράπεζες: Γιατί φορτώνουν με επιπλέον έξοδα το τελευταίο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_banking24a-600x352.png)
Γιατί «φορτώνουν» με επιπλέον έξοδα τους ισολογισμούς οι τράπεζες - Ο πήχης για τα μερίσματα
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η δημοσιοποίηση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων από τις τράπεζες
![Miele Hellas: «Bonus» από τους Γερμανούς στην ελληνική εταιρεία – Το στοίχημα των 100 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/miele-1-600x400.jpg)
Το «bonus» των Γερμανών στη Miele Hellas, το στοίχημα των 100 εκατ. και ο Κωτσόβολος
Τι ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Miele Hellas για την πορεία ανάπτυξης – Το μήνυμα των ιδιοκτητών για την ανάθεση του cluster – Πώς θα αναπτυχθεί
![Βιομηχανικές περιοχές: Σύσκεψη βουλευτών της ΝΔ και εκπροσώπων του ΠΑΣΕΒΙΠΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/1213-600x450.jpg)
Διορθωτικές παρεμβάσεις στο νόμο 4982/22 για τις βιομηχανικές περιοχές ζητούν οι επιχειρήσεις των ΒΙΠΕ
Οι βουλευτές της ΝΔ μαζί με εκπροσώπους του ΠΑΣΕΒΙΠΕ, θα επιδιώξουν συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης «ώστε να διαμορφωθεί ενα βιώσιμο μέλλον» για τις βιομηχανικές περιοχές
![Miele Hellas: Επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Miele-600x400.jpg)
Η Miele Hellas επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία
Η επιτυχημένη πορεία της Miele Hellas οδηγεί σε ανάληψη της νέας αρμοδιότητας του νέου Miele Cluster Adria Aegean
![Jumbo: Αυξήθηκαν κατά 11% οι πωλήσεις τον Ιανουάριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/jumbo55.png)
Jumbo: Αύξηση 11% στις πωλήσεις τον Ιανουάριο
Αυξημένες 15% οι πωλήσεις στην Ελλάδα τον Ιανουάριο - Τι αναφέρει η διοίκηση της Jumbo
![Κλωστοϋφαντουργία: Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί -Υπόμνημα σε Σκυλακάκη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/klostoyfantoyrgia-768x430-1-600x336.jpg)
Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί - Υπόμνημα σε Σκυλακάκη
Υπεισέρχεται πλέον στο κόστος του προϊόντος περίπου κατά 50%, και είναι 40% υψηλότερο από Ισπανία και Πορτογαλία αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΒΚ
![ΑΧΙΑ για Πειραιώς: Μια εύστοχη στρατηγική κίνηση εν μέσω πιέσεων των επιτοκιακών εσόδων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_peiraios_megalou333-600x352.png)
ΑΧΙΑ για Πειραιώς: Μια εύστοχη στρατηγική κίνηση εν μέσω πιέσεων των επιτοκιακών εσόδων
Το σενάριο της απόκτησης της Εθνικής Ασφαλιστικής το 2025 - Βραχυπρόθεσμες προκλήσεις
![Public: Δύο νέα “Public + home” καταστήματα σε Ίλιον και Ηράκλειο Κρήτης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/thumbnail_Publichome_Ηράκλειο-600x400.jpg)
Δύο νέα “Public + home” καταστήματα σε Ίλιον και Ηράκλειο Κρήτης
Τα νέα μεγάλα “Public + home” αποτελούν μέρος του τριετούς επενδυτικού πλάνου των €10 εκατ. ευρώ που υλοποιεί η εταιρία