Ανοίγει την Πέμπτη, 24 του μηνός, στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, η έκθεση με τίτλο «Μέδουσα Αίθουσα Τέχνης 1979-2017», αφιερωμένη στα σχεδόν σαράντα χρόνια λειτουργίας της ιστορικής γκαλερί και στην ιδρύτριά της, Μαρία Δημητριάδη. Παράλληλα με την έκθεση και σύμφωνα με τις οδηγίες της Μαρίας Δημητριάδη η οποία έφυγε πρόωρα από τη ζωή το 2017, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του Μουσείου Μπενάκη ένα εικονογραφημένο λεύκωμα 456 σελίδων, σε χωριστό ελληνικό και αγγλικό τόμο.
Τόσο τη μεγάλη έκθεση όσο και τη σημαντική έκδοση επιμελείται η ιστορικός τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα, όπως όρισε στην διαθήκη της η Μαρία Δημητριάδη. Η επετειακή έκθεση εξιστορεί τη δράση της Μέδουσας Αίθουσας Τέχνης μέσα από έργα των καλλιτεχνών της, τα οποία εκτέθηκαν για πρώτη φορά στην γκαλερί της οδού Ξενοκράτους 7.
230 έργα καλλιτεχνών
Παρουσιάζονται 230 έργα καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων των Αλέξη Ακριθάκη, Anton, Ειρήνης Απέργη, Κατερίνας Αποστολίδου, Μίνου Αργυράκη, Αννίτας Αργυροηλιοπούλου, Τάσου Μαντζαβίνου, Μίλτου Μιχαηλίδη, Takis, ‘Ασπας Στασινοπούλου κά.
Πρόκειται σχεδόν για το σύνολο της προσωπικής συλλογής έργων τέχνης που δημιούργησε η Μαρία Δημητριάδη και η οποία, σύμφωνα με την επιθυμία της, δωρήθηκε ολόκληρη στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται επίσης, έργα που δανείστηκαν από καλλιτέχνες της Μέδουσας, συλλέκτες, μουσεία και ιδρύματα, ώστε η όλη παρουσίαση να είναι όσο το δυνατόν αντιπροσωπευτικότερη του ύφους της γκαλερί και του έργου των καλλιτεχνών κατά τις χρονικές περιόδους που η Μέδουσα τους εκπροσώπησε.
Η Μαρία Δημητριάδη δεν πρόλαβε να δει υλοποιημένη την ιδέα της για το διπλό -εκδοτικό και εκθεσιακό- εγχείρημα που σχεδίαζε για τα σαραντάχρονα της Μέδουσας. Πριν φύγει όμως από τη ζωή φρόντισε να το αναθέσει σε στενούς φίλους και συνεργάτες της: εκτελεστές της διαθήκης της όρισε τον γλύπτη Νάκη Ταστσιόγλου, την επί σειρά ετών υπεύθυνη της Μέδουσας Αίθουσας Τέχνης (1999-2017), Πηνελόπη Ταράτσα, καθώς και τον ζωγράφο Μίλτο Μιχαηλίδη.
«Τη γνώρισα καλά μόνο τα τελευταία χρόνια, δέκα χρόνια πριν την πρόωρη απώλεια της, όμως η Μαρία Δημητριάδη μού ανέθεσε με όλη της την εμπιστοσύνη ένα βιβλίο και μια έκθεση που συνοψίζουν τη ζωή της» έλεγε στην δημοσιογραφική ξενάγηση η επιμελήτρια Ελισάβετ Πλέσσα. Υλοποιώντας το διπλό αυτό εγχείρημα προσπάθησε να σχηματίσει «τρεις ομόκεντρους κύκλους: της σαραντάχρονης ιστορίας της Μέδουσας Αίθουσας Τέχνης, μιας σημαντικής συλλογής και της προσωπικότητας της Μαρίας Δημητριάδη. Οι ενότητες εντός των κύκλων δεν ακολουθούν μια πορεία γραμμική αλλά σχηματίζουν ένα δαιδαλώδες μονοπάτι εκλεκτικών συγγενειών ανάμεσα στα έργα των καλλιτεχνών της Μέδουσας, τα οποία από μόνα τους αποτελούν το χρονολόγιο της έκθεσης». Ταυτόχρονα, μέσα από τη συλλογή της που κληροδότησε στην Εθνική Πινακοθήκη αναδύεται το βλέμμα της Μαρίας Δημητριάδη.
«Κριτήριό της η ποιότητα»
Την πορεία της Μαρίας Δημητριάδη την παρακολούθησε εξ αρχής η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα. «Είχε ήθος, διέφερε. Κριτήριο της ήταν η ποιότητα, ο συνδυασμός νέων και πολλών καλλιτεχνών την εποχή των καλλιτεχνικών ομάδων. Η Μέδουσα ήταν μικρή γκαλερί που γρήγορα έγινε στέκι στην Αθήνα» σχολίασε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα.
Ο ρόλος του γκαλερίστα μας βοηθά να παρατηρήσουμε τις συνθήκες παραγωγής σύγχρονης τέχνης. «Η Μαρία Δημητριάδη ανέδειξε σημαντικούς καλλιτέχνες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά και διεύρυνε το κοινό της σύγχρονης τέχνης στη χώρα της, εκπαιδεύοντάς το αλλά και επιτρέποντάς του να ανακαλύψει τις λεπτές απολαύσεις της φιλοτεχνίας» είπε χαιρετίζοντας την έκθεση και την έκδοση ο Γιώργης Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη. Με το έργο της, όπως είπε, απέδειξε ακόμα μια φορά «πόσο το ταλέντο δεν περιορίζεται στη δημιουργική κορυφή του τριγώνου αλλά χαρακτηρίζει συχνότατα και τον μεσάζοντα».
Η έκθεση «Μέδουσα Αίθουσα Τέχνης 1979-2017» θα διαρκέσει έως τις 22 Μαΐου.
Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είναι του Σταύρου Παπαγιάννη/ Stage Design Office. Ο σχεδιασμός της έκδοσης είναι της Μαρίας Βεϊοπούλου.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, την Πέμπτη 14 Απριλίου στις 20:00, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα «Μια Μέδουσα στο οικοσύστημα της ελληνικής τέχνης». Τη συζήτηση θα συντονίσει η δημοσιογράφος Μαργαρίτα Πουρνάρα.
Latest News
Τα τέσσερα νέα ψηφιακά εργαλεία στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής - Τι πιστεύουν οι πολίτες [γραφήματα]
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1η Ιανουαρίου 2025 - Τι θα γίνει με το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο
Ο crypto επενδυτής που πλήρωσε 6 εκατ. για μία μπανάνα σχεδιάζει να την... φάει
Τι σχέση μπορεί να έχει μία μπανάνα με τα κρυπτονομίσματα αλλά και διάσημα έργα τέχνης που βγαίνουν στο σφυρί
Στο γυναικείο μπάσκετ η νέα μεγάλη επένδυση του Αντετοκούνμπο
Ο Αντετοκούνμπο έχει υιοθετήσει τη φιλοσοφία του «money never sleeps» ενώ παράλληλα έχει έντονη φιλανθρωπική δράση
Οταν η μπανάνα είναι... έργο τέχνης πωλείται 6,2 εκατ. ευρώ
Στη δημοπρασία... κονταροχτυπήθηκαν επτά ενδιαφερόμενοι αγοραστές
Η «χρυσή» αποχώρηση του Ναδάλ - Πόσα κέρδισε από το τένις
Από το επαγγελματικό του ντεμπούτο ως 14χρονος το 2001, ο Ναδάλ έχει συγκεντρώσει νίκες και τεράστια ποσά
Σπάει ρεκόρ η αξία της μουσικής βιομηχανίας της Βρετανίας
Οι περιοδείες των σούπερ σταρ βοήθησαν την βρετανική μουσική βιομηχανία να φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ
Economist: Το 2025 τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Sotheby’s: 65,5 εκατ. δολ. για τα «Νούφαρα» του Μονέ
Η πώληση του έργου του Κλοντ Μονέ σε τιμή μεγαλύτερη από την αρχική ισοδυναμεί με μια σημαντική νίκη για τον οίκο δημοπρασιών Sotheby's
Με... ρυθμούς Snoop Dogg οι επιχειρηματικές συμβουλές στη Μάρθα Στιούαρτ
Ο διάσημος ράπερ έγινε επιχειρηματικός σύμβουλος της Μάρθα Στιούαρτ και της άλλαξε τη ζωή
Έσπασε τα κοντέρ: 60 εκατ. νοικοκυριά καθηλώθηκαν στο Netflix για τον αγώνα Πολ-Τάισον
Οι τρεις κριτές βαθμολόγησαν τον αγώνα υπέρ του Πολ με σκορ 80-72, 79-73 και 79-73 - Όλα τα ρεκόρ του Netflix