Ανοίγει την Πέμπτη, 24 του μηνός, στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, η έκθεση με τίτλο «Μέδουσα Αίθουσα Τέχνης 1979-2017», αφιερωμένη στα σχεδόν σαράντα χρόνια λειτουργίας της ιστορικής γκαλερί και στην ιδρύτριά της, Μαρία Δημητριάδη. Παράλληλα με την έκθεση και σύμφωνα με τις οδηγίες της Μαρίας Δημητριάδη η οποία έφυγε πρόωρα από τη ζωή το 2017, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του Μουσείου Μπενάκη ένα εικονογραφημένο λεύκωμα 456 σελίδων, σε χωριστό ελληνικό και αγγλικό τόμο.
Τόσο τη μεγάλη έκθεση όσο και τη σημαντική έκδοση επιμελείται η ιστορικός τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα, όπως όρισε στην διαθήκη της η Μαρία Δημητριάδη. Η επετειακή έκθεση εξιστορεί τη δράση της Μέδουσας Αίθουσας Τέχνης μέσα από έργα των καλλιτεχνών της, τα οποία εκτέθηκαν για πρώτη φορά στην γκαλερί της οδού Ξενοκράτους 7.
230 έργα καλλιτεχνών
Παρουσιάζονται 230 έργα καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων των Αλέξη Ακριθάκη, Anton, Ειρήνης Απέργη, Κατερίνας Αποστολίδου, Μίνου Αργυράκη, Αννίτας Αργυροηλιοπούλου, Τάσου Μαντζαβίνου, Μίλτου Μιχαηλίδη, Takis, ‘Ασπας Στασινοπούλου κά.
Πρόκειται σχεδόν για το σύνολο της προσωπικής συλλογής έργων τέχνης που δημιούργησε η Μαρία Δημητριάδη και η οποία, σύμφωνα με την επιθυμία της, δωρήθηκε ολόκληρη στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται επίσης, έργα που δανείστηκαν από καλλιτέχνες της Μέδουσας, συλλέκτες, μουσεία και ιδρύματα, ώστε η όλη παρουσίαση να είναι όσο το δυνατόν αντιπροσωπευτικότερη του ύφους της γκαλερί και του έργου των καλλιτεχνών κατά τις χρονικές περιόδους που η Μέδουσα τους εκπροσώπησε.
Η Μαρία Δημητριάδη δεν πρόλαβε να δει υλοποιημένη την ιδέα της για το διπλό -εκδοτικό και εκθεσιακό- εγχείρημα που σχεδίαζε για τα σαραντάχρονα της Μέδουσας. Πριν φύγει όμως από τη ζωή φρόντισε να το αναθέσει σε στενούς φίλους και συνεργάτες της: εκτελεστές της διαθήκης της όρισε τον γλύπτη Νάκη Ταστσιόγλου, την επί σειρά ετών υπεύθυνη της Μέδουσας Αίθουσας Τέχνης (1999-2017), Πηνελόπη Ταράτσα, καθώς και τον ζωγράφο Μίλτο Μιχαηλίδη.
«Τη γνώρισα καλά μόνο τα τελευταία χρόνια, δέκα χρόνια πριν την πρόωρη απώλεια της, όμως η Μαρία Δημητριάδη μού ανέθεσε με όλη της την εμπιστοσύνη ένα βιβλίο και μια έκθεση που συνοψίζουν τη ζωή της» έλεγε στην δημοσιογραφική ξενάγηση η επιμελήτρια Ελισάβετ Πλέσσα. Υλοποιώντας το διπλό αυτό εγχείρημα προσπάθησε να σχηματίσει «τρεις ομόκεντρους κύκλους: της σαραντάχρονης ιστορίας της Μέδουσας Αίθουσας Τέχνης, μιας σημαντικής συλλογής και της προσωπικότητας της Μαρίας Δημητριάδη. Οι ενότητες εντός των κύκλων δεν ακολουθούν μια πορεία γραμμική αλλά σχηματίζουν ένα δαιδαλώδες μονοπάτι εκλεκτικών συγγενειών ανάμεσα στα έργα των καλλιτεχνών της Μέδουσας, τα οποία από μόνα τους αποτελούν το χρονολόγιο της έκθεσης». Ταυτόχρονα, μέσα από τη συλλογή της που κληροδότησε στην Εθνική Πινακοθήκη αναδύεται το βλέμμα της Μαρίας Δημητριάδη.
«Κριτήριό της η ποιότητα»
Την πορεία της Μαρίας Δημητριάδη την παρακολούθησε εξ αρχής η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα. «Είχε ήθος, διέφερε. Κριτήριο της ήταν η ποιότητα, ο συνδυασμός νέων και πολλών καλλιτεχνών την εποχή των καλλιτεχνικών ομάδων. Η Μέδουσα ήταν μικρή γκαλερί που γρήγορα έγινε στέκι στην Αθήνα» σχολίασε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα.
Ο ρόλος του γκαλερίστα μας βοηθά να παρατηρήσουμε τις συνθήκες παραγωγής σύγχρονης τέχνης. «Η Μαρία Δημητριάδη ανέδειξε σημαντικούς καλλιτέχνες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά και διεύρυνε το κοινό της σύγχρονης τέχνης στη χώρα της, εκπαιδεύοντάς το αλλά και επιτρέποντάς του να ανακαλύψει τις λεπτές απολαύσεις της φιλοτεχνίας» είπε χαιρετίζοντας την έκθεση και την έκδοση ο Γιώργης Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη. Με το έργο της, όπως είπε, απέδειξε ακόμα μια φορά «πόσο το ταλέντο δεν περιορίζεται στη δημιουργική κορυφή του τριγώνου αλλά χαρακτηρίζει συχνότατα και τον μεσάζοντα».
Η έκθεση «Μέδουσα Αίθουσα Τέχνης 1979-2017» θα διαρκέσει έως τις 22 Μαΐου.
Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είναι του Σταύρου Παπαγιάννη/ Stage Design Office. Ο σχεδιασμός της έκδοσης είναι της Μαρίας Βεϊοπούλου.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, την Πέμπτη 14 Απριλίου στις 20:00, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα «Μια Μέδουσα στο οικοσύστημα της ελληνικής τέχνης». Τη συζήτηση θα συντονίσει η δημοσιογράφος Μαργαρίτα Πουρνάρα.
Latest News
Το πρώτο Pop – Up American Space σε γήπεδο είναι στο Γ. Καραϊσκάκης: Χώρος εκπαίδευσης και κοινωνικής ένταξης
Το νέο «Pop-Up American Space» εγκαινίασαν στο γήπεδο «Γ. Καραϊσκάκης» ο πρέσβης των ΗΠΑ, Γιώργος Τσούνης, ο Πρόεδρος της ΠΑΕ Ολυμπιακός, Βαγγέλης Μαρινάκης και ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης
Ιταλία: Πιλοτική εφαρμογή της τετραήμερης εργασίας
Ξεκινά σε υπουργεία και δημόσιους οργανισμούς στην Ιταλία
Πόσο ταιριάζουν οι δεξιοτήτες με την εργασία και την αγορά - Τι ζητούν οι εργοδότες
Αποκαλυπτική για την εργασία η έρευνα του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου που αφορούσε και τις ανάγκες των εργοδοτών
Απατεώνες «μάδησαν» εκατοντάδες θαυμαστές των Oasis
Οι θαυμαστές των Oasis κατεβάλαν εκατοντάδες λίρες έκαστος για ανύπαρκτα εισιτήρια
Έρευνα της γαλλικής αστυνομίας στα γραφεία της LFP και του CVC Capital Partners
Οι αρχές στη Γαλλία ερευνούν καταγγελίες για υπεξαίρεση δημόσιου χρήματος, δωροδοκία δημόσιου λειτουργού και σύγκρουση συμφερόντων
O Όμιλος AKTOR επεκτείνει την συνεργασία του με την ΚΑΕ Παναθηναϊκός
O Όμιλος AKTOR συντόνισε τις μελέτες και την ανακατασκευή του γηπέδου
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
Joris (Frigoglass) στον ΟΤ: «Ο κύκλος των περικοπών έκλεισε, η σκυτάλη στην ανάπτυξη»
Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης αναλύει στον ΟΤ ο νέος CEO του ομίλου Frigoglass, Serge Joris – Πού μπαίνει ο πήχης των πωλήσεων – Με ποιες κατηγορίες «φλερτάρει»
VERGOS Auctions: 35 χρόνια δημοπρασίες - Το προφίλ του Έλληνα συλλέκτη
Στον ΟΤ μιλά ο managing director της VERGOS Auctions - Αποκαλύπτει τα «μυστικά» μίας δημοπρασίας, τη ελληνική αγορά και την τέχνη
Μια άγνωστη ιστορία για την Μέριλιν Μονρόε
«Είδα τις φωτογραφίες της Ντίτριχ. Εφόσον μπόρεσες να δημιουργήσεις αυτό το αποτέλεσμα με εκείνη, φαντάσου τι θα μπορούσες να κάνεις με μένα» φέρεται να είπε η Μέριλιν Μονρόε στην φωτογράφο.