
«Οι νέοι Ευρωπαϊκοί Διάδρομοι δημιουργούν νέα δεδομένα για τους λιμένες της Εγνατίας καθώς όταν θα ολοκληρωθούν οι πολυτροπικές συνδέσεις, εμπορευματικά αγαθά και ενέργεια θα διακινούνται μέσω της Εγνατίας από και προς τα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη και τις χώρες της Βαλτικής». Αυτό ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Ευάγγελος Κυριαζόπουλος ατο πλαίσιο ημερίδας με θέμα «Εγνατία των λιμένων. Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη: Αναπτυξιακός και Γεωστρατηγικός ρόλος», που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη με πρωτοβουλία της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής.
Ο κ. Κυριαζόπουλος υπογράμμισε ότι «η Εγνατία Οδός διασχίζει την Ήπειρο, τη Μακεδονία και τη Θράκη, εκκινεί από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, απ’ όπου υπάρχει τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ιταλία, και καταλήγει στους Kήπους του Έβρου στα Ελληνοτουρκικά σύνορα. Από την μια πλευρά ως την άλλη, ανέφερε, βρίσκονται 4 από τους σημαντικότερους λιμένες της Β. Ελλάδας.
Επιπρόσθετα», συνέχισε, «η Εγνατία Οδός λειτουργεί συγχρόνως ως συλλεκτήριος οδικός άξονας των μεταφορών της Βαλκανικής και της Ν.Α. Ευρώπης. Σ’ αυτήν καταλήγουν οι Πανευρωπαϊκοί Διάδρομοι IV (Βερολίνο – Σόφια – Θεσσαλονίκη), IX (Ελσίνκι με κατάληξη την Αλεξανδρούπολη), Χ (Βιέννη – Βελιγράδι – Θεσσαλονίκη)».
Αναφερόμενος στον υπό αναθεώρηση Κανονισμό του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών που συζητείται στις Βρυξέλλες, μεταξύ άλλων ο κ. Κυριαζόπουλος τόνισε ότι σύμφωνα με την Πρόταση της Επιτροπής, από τη χώρα μας θα διέρχονται δύο νέοι Ευρωπαϊκοί Διάδρομοι: Ο Διάδρομος Δυτικών Βαλκανίων που στην προτεινόμενη χάραξη θα συνδέει οδικά και σιδηροδρομικά τη Θεσσαλονίκη με το Βελιγράδι και ο Διάδρομος Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου που θα διέρχεται στη χώρα μας από τη Βουλγαρία και μέσω Αλεξανδρούπολης στην Εγνατία Οδό».
Η προτεινόμενη σύνδεση
Ο κ. Κυριαζόπουλος πρόσθεσε τα εξής:
«Κατά τη διάρκεια του τελευταίου άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών στο Bourget της Γαλλίας τον προηγούμενο μήνα, επισημάνθηκε από τη χώρα μας η σημασία επέκτασης του Διαδρόμου Δυτ. Βαλκανίων και η σύνδεση του μέσω νέας κάθετης οδικής σύνδεσης με τη χώρα μας μέσω της Αλβανίας (ο επονομαζόμενος και Διάδρομος Αδριατικής – Ιονίου). Η προτεινόμενη σύνδεση αναβαθμίζει τη σημασία της Εγνατίας Οδού στο σύστημα μεταφορών της Βαλκανικής, και δίνει νέα αναπτυξιακή προοπτική στις διεθνείς μεταφορικές ροές κατά μήκος αυτής.
Πρόσφατη πρόταση της Γεν. Γραμματείας Λιμένων ήταν και η αναβίωση του αρχικού σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2016 για τη σύνδεση της χώρας μας με τρίτο Ευρωπαϊκό Διάδρομο με την επέκταση του Μεσογειακού Διαδρόμου(που εκτείνεται από την Ιβηρική Χερσόνησο, διαπερνά νοτίως την Γαλλία και μέσω της Ιταλίας φθάνει στα σύνορα της Ουγγαρίας με την Ουκρανία) κάθετα μέσω των Δυτικών Βαλκανίων και τα σύνορα της χώρας μας με την Αλβανία».
«Αυτή η Πρόταση Κανονισμού», κατέληξε, «βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση και δεν αναμένεται να τεθεί σε ισχύ πριν το 2023. Ωστόσο δημιουργεί νέα δεδομένα στις μεταφορικές ροές της Εγνατίας Οδού που πρέπει να αξιολογηθούν και να αξιοποιηθούν καταλλήλως».
Συμβολή στον Αναπτυξιακό Ρόλο της περιοχής
Αναφορικά με τον ρόλο που διαδραματίζουν αυτά τα τέσσερα λιμάνια στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, ο κ. Κυριαζόπουλος, επεσήμανε τα εξής :
Λιμένας Θεσσαλονίκης
Κύριος λιμένας των Βαλκανίων με προοπτικές πύλης διαμετακομιστικού εμπορίου και τουρισμού μέσα από:
Ολοκλήρωση υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου του ΟΛΘ ΑΕ και κύρια των έργων αναβάθμισης στον 6ο προβλήτα που θα δώσει τη δυνατότητα προσέγγισης σε μεγάλα containerships
-Των συνοδών έργων πολυτροπικής διασύνδεσής του (οδικής σύνδεσης με την Εγνατία, σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα)
-Της ελεύθερης ζώνη σε λειτουργία
-Της θέσης σε λειτουργία εμπορευματικής γραμμής με λιμένες της Αιγύπτου και της Νότιας Τουρκίας
-Της ολοένα αυξανόμενης σημασίας του ως homeport λιμένας κρουαζιέρας
-Του πρόσφατου μνημόνιού συνεργασίας με Οικονομική Ζώνη του Σουέζ
Λιμάνια Ηγουμενίτσας – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης
Οι ιδιωτικοποιήσεις (πρώτα αποτελέσματα πριν το τέλος του έτους) των λιμένων της Ηγουμενίτσας, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης βρίσκονται σε εξέλιξη. Τα λιμάνια αυτά έχουν τα εξής χαρακτηριστικά :
Λιμάνι Ηγουμενίτσας: Δυτική πύλη θαλάσσιου διάδρομου με μεγάλες δυνατότητες στον τομέα εμπορευματικών μεταφορών, την κρουαζιέρα και τον θαλάσσιο τουρισμό.
Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Λιμένας διττής σημασίας (πολιτικής και στρατιωτικής (ΝΑΤΟ). Σημειώνεται ότι η επένδυση για το πλωτό terminal (FSRU) αναμένεται να ξεκινήσει το 2022 και θα έχει κύρια εξαγωγικό προσανατολισμό.
Λιμάνι Καβάλας: πέραν της αξιοποίησης του εμπορικού λιμένα, σε δρομολόγηση βρίσκεται η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου Καβάλας με τη διευθέτηση του ζητήματος του Κανονισμού Τιμολόγησης και τα λοιπά ζητήματα
Από τα κοινοπρακτικά σχήματα που έχουν προκριθεί, διαφαίνεται ότι επενδυτές με ευρεία και βαθιά γνώση του αντικειμένου της λιμενικής βιομηχανίας πρόκειται να υλοποιήσουν σύντομα το αναπτυξιακό τους πλάνο και να ξεδιπλώσουν τις δυνατότητες τόσο των λιμένων όσο και της Εγνατίας Οδού ως βασικού άξονα θαλασσίων εμπορευματικών μεταφορών.
Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία
Εξάλλου ο Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής ανέφερε ότι η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα- Τοξότες Ξάνθης (νότια χάραξη), έργο ύψους 1,3 δισ. ευρώ, και αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη, που θα διασυνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης μεταξύ τους.


Latest News

Όμιλος ΑΒΑΞ: Στο φως οι σταθμοί «Δικαστήρια» και «Ακαδημία» της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ παρουσιάζει, μέσα από λήψεις με drone, πλάνα με τις εργασίες εκσκαφής για τους δύο σταθμούς στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας

Μητσοτάκης για Flyover: Το έργο θα αποπερατωθεί στα μέσα του 2027
Το έργο του Flyover όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του θα συμβάλει στην κυκλοφοριακή ανακούφιση στην περιφερειακή της Θεσσαλονίκης

Χωρίς ασφάλεια το ταξίδι με τρένα – Τα «ήξεις-αφήξεις» Σταϊκούρα για τα έργα στον σιδηρόδρομο
Το μετακινούμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του τμήματος στον σιδηρόδρομο που καταστράφηκε από τον Daniel και οι επικίνδυνες αφύλακτες διαβάσεις σε όλη τη χώρα

H ES SYSTEMS και η Ολυμπία Οδός υλοποίησαν την επέκταση του έργου "Smart Tunnel"
Το έργο ξεκίνησε το 2019 και αφορούσε στην εγκατάσταση του πρώτου συστήματος παρακολούθησης κατάστασης εξοπλισμού σε μία σήραγγα της Ολυμπίας Οδού

Σαρακήνικο, Σαντορίνη, Μύκονος: Οι 5 πληγές που γεννούν πολεοδομικές αυθαιρεσίες
Οι χρόνιες πολεοδομικές ασθένειες αναδεικνύονται από τις υποθέσεις δόμησης στο Σαρακήνικο, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο - Ειδική σύσκεψη στο Μαξίμου εντός της εβδομάδας

Πώς προχωράει η γραμμή 4 του Μετρό - Πότε φτάνει στον Ευαγγελισμό ο μετροπόντικας
Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της νέας γραμμής του Μετρό της Αθήνας, η οποία πρόκειται να καλύψει μία μεγάλη έκταση περιοχών

«Πράσινο φως» μονάδων ανακύκλωσης και ανάκτησης αποβλήτων σε Κω και Κάλυμνο
Τι αποφάσισε η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ

Εξάρχου: Στο ραντάρ της Aktor εξαγορές – Ενδιαφέρον από funds για τις επενδύσεις του ομίλου
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου πρόεδρος και CEO της Aktor τόνισε το ενδιαφέρον του ομίλου για εξαγορές στον τομέα των παραχωρήσεων

Υπουργείο Υποδομών: Τέλη Νοεμβρίου παραδίδεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος
Οι συμπληρωματικές εργασίες κοστολογούνται στα 72,5 εκατ. ευρώ

Αποκτά δίκτυο αποχέτευσης ο Δήμος Σπάτων - Επεσαν οι υπογραφές
H κατασκευή του δικτύου αποχέτευσης στον Δήμο Σπάτων-Αρτέμιδος από την ΕΥΔΑΠ έχει συμβατικό προϋπολογισμό 55,3 εκατ. ευρώ