Εξαιρετική ήταν η περσινή χρονιά για την παγκόσμια μουσική βιομηχανία τόσο καλλιτεχνικά όσο κυρίως οικονομικά, σύμφωνα με την απολογιστική έκθεση που δημοσίευσε η Διεθνής Ομοσπονδία Φωνογραφικής Βιομηχανίας (IFPI).

Σύμφωνα με την έκθεση, τα παγκόσμια έσοδα από την μουσική κατέγραψαν τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες, χάρη στην μεγάλη δημοτικότητα γνωστών καλλιτεχνών όπως η Αντέλ και η Τέιλορ Σουίφτ. Συμπλήρωσαν δε, την έβδομη συνεχόμενη χρονιά ανοδικής πορείας με τον κλάδο να καταγράφει σε οικονομικούς όρους ένα δυναμικό comeback, γεγονός που αιτιολογεί το ενδιαφέρον για επενδύσεις στην μουσική βιομηχανία από διεθνείς επενδυτικούς ομίλους και funds.

Έσοδα στα ύψη! 

Συγκεκριμένα, τα μουσικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 18,5% στα 25,9 δισ. δολάρια, που είναι και το υψηλότερο σημείο τους, αφότου ξεκίνησε η καταγραφή τους από την IFPI, τη δεκαετία του ’90.

Ειδικά στην Ευρώπη, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη μουσική αγορά του πλανήτη, τα έσοδα του κλάδου αυξήθηκαν κατά 15,4%, σημειώνοντας εντυπωσιακό άλμα σε σχέση με το 2020, όταν ο ρυθμός αύξησης είχε διαμορφωθεί μόλις στο 3,2%. Ανάμεσα στις αγορές της περιοχής διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης κατάγραψε η Βρετανία (13,2%), η Γερμανία (12,6%) και η Γαλλία (11,8%).

Το όχημα του streaming

Σημείο κλειδί για την «χρυσή» ανάπτυξη του κλάδου στάθηκε το streaming, καθώς καταγράφηκε σημαντική αύξηση των επί πληρωμή συνδρομών στα 523 εκατ. από τα 443 εκατ. το 2020.

Σε επίπεδο εσόδων τα συνολικά έσοδα από το streaming εκτινάχθηκαν στα 16,9 δισ. δολάρια με αύξηση ύψους 24,3%!

Με τον τρόπο αυτό το streaming αποτελεί τη μερίδα του λέοντος από τα συνολικά έσοδα της μουσικής βιομηχανίας, ήτοι περίπου το 65%, όταν οι πωλήσεις CDs και βινυλίου παράγουν πλέον το 19% των συνολικών εσόδων του κλάδου και τα downloads μόλις 4%. Το υπόλοιπο 11% της πίτας παραπέμπει σε μια πλειάδα έτερων μέσων.

Ωστόσο, για πρώτη φορά ακόμη και τα παραδοσιακά μέσα, όπως τα CDs, έχουν αρχίσει και πάλι να παίρνουν την ανιούσα σε πωλήσεις. Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά από την είσοδο στον 21ο αιώνα, οι παγκόσμιες πωλήσεις CD κατέγραψαν σημαντική αύξηση, ενώ και οι πωλήσεις του ακόμη πιο… παραδοσιακού βινυλίου εκτοξεύτηκαν κατά 51%!

Χρυσές μέρες…

«Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό. Ζήσαμε τη δύσκολη περίοδο που ακολούθησε μετά το 1999, όταν η βιομηχανία είχε υποχωρήσει κατά 40%. Όμως δεν είχαμε φανταστεί πως θα φτάσουμε σε μια κατάσταση όπου θα ανακοινώνουμε στοιχεία από 60 ή 70 χώρες και σε όλες να καταγράφεται ανάπτυξη» σχολίασε, μιλώντας στο BBC, ο διευθύνων σύμβουλος της IFPI, Φράνσες Μουρ.

Ο ίδιος στην συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει, με αφορμή τη δημοσίευση της έκθεσης στάθηκε στο ενθαρρυντικό γεγονός πως οι δισκογραφικές εταιρείες διεθνώς επενδύουν σημαντικά σε τοπικό επίπεδο και υποστηρίζουν την μουσική κουλτούρα των κρατών συμβάλλοντας συνάμα στην ανάπτυξη νέων ευκαιριών για την διασπορά της στο παγκόσμιο κοινό. «Καθώς όλο και περισσότερες αγορές ωριμάζουν, συμβάλουν από την πλευρά τους στην ανάπτυξη ενός πλούσιου, παγκόσμια διασυνδεδεμένου μουσικού κόσμου».

Η Ρωσία και ο πόλεμος…

Με δεδομένο πως η παρουσίαση της έκθεσης συνέπεσε με τον πόλεμο στην Ουκρανία, η IFPI σχολίασε και την κατάσταση στη ρωσική αγορά, που είναι η πέμπτη κυριότερη μουσική αγορά της Ευρώπης.

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, όλες οι δισκογραφικές εταιρείες που υπάγονται στην IFPI  έχουν ευθυγραμμιστεί με τις διεθνείς κυρώσεις και έχουν αναστείλει τις δραστηριότητες και τις πωλήσεις τους στη Ρωσία.

Πάντως, αν και σε επίπεδο Ευρώπης η ρωσική αγορά είναι ιδιαίτερα σημαντική, σε παγκόσμιο επίπεδο αναλογεί μόλις στο 1,3% των παγκόσμιων εσόδων του κλάδου.

Τα στοιχεία της BPI

Με ελαφρώς πιο αργό ρυθμό από τον παγκόσμιο μέσο όρο αναπτύχθηκε, σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, η μουσική βιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου, με τα έσοδά της να αυξάνονται κατά 12,8%, στις 1,3 δισ. λίρες, σύμφωνα με τη Βρετανική Φωνογραφική Βιομηχανία (BPI). Παραμένει, όμως, η τρίτη μεγαλύτερη μουσική βιομηχανία, παγκοσμίως, μετά τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία.

Τα έσοδα, ωστόσο, από τη μουσική βιομηχανία των ΗΠΑ ξεπέρασαν τα έσοδα άλλων χωρών, καθώς αυξήθηκαν κατά 22%, ενώ, στον αντίποδα, η Αυστραλία αποτέλεσε τη χώρα με τον βραδύτερο ρυθμό ανάπτυξης, το ποσοστό του οποίου άγγιξε το 3,4%.

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, το νοτιοκορεάτικο συγκρότημα BTS αποτέλεσε το συγκρότημα με τις περισσότερες πωλήσεις, αφού βρέθηκε τρεις φορές στην κορυφή του αμερικανικού Billboard, ενώ, παράλληλα, κέρδισε και υποψηφιότητα για τα βραβεία Grammy με το single “Butter”, το οποίο εμπνεύστηκε από τον Μάικλ Τζάκσον.

Αμέσως μετά τους BTS, στη δεύτερη θέση έπεται η τραγουδοποιός και ποπ τραγουδίστρια, Τέιλορ Σουίφτ με την Αντέλ να καταλαμβάνει την τρίτη θέση, καθώς το νέο της album με τίτλο «30», πούλησε 4,7 εκατ. αντίγραφα.

Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε, παράλληλα, στην ανάδειξη της μουσικής βιομηχανίας κι άλλων ηπείρων, όπως της Αφρικής, παρόλο που χρειάζεται να γίνουν πολλά περισσότερα, ώστε να αναδειχθεί η ποικιλία της μουσικής της αφρικανικής ηπείρου. Θέτοντας ως παράδειγμα την επιτυχία του Ckay με το κομμάτι “Love Nwantiti”, η διευθύντρια της Warner Music Νότιας Αφρικής επεσήμανε ότι… «η Αφρική δεν είναι μόνο Afrobeats. Υπάρχουν τόσα πολλά είδη μουσικής στην ήπειρο αυτή που μπορούν να σημειώσουν την ίδια επιτυχία με τα Afrobeats».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Plus
Το πρώτο Pop – Up American Space σε γήπεδο είναι στο Γ. Καραϊσκάκης: Χώρος εκπαίδευσης και κοινωνικής ένταξης
Business of Sport |

Το πρώτο Pop – Up American Space σε γήπεδο είναι στο Γ. Καραϊσκάκης: Χώρος εκπαίδευσης και κοινωνικής ένταξης

Το νέο «Pop-Up American Space» εγκαινίασαν στο γήπεδο «Γ. Καραϊσκάκης» ο πρέσβης των ΗΠΑ, Γιώργος Τσούνης, ο Πρόεδρος της ΠΑΕ Ολυμπιακός, Βαγγέλης Μαρινάκης και ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης