Η ανοδική τάση των προ-κρατήσεων στις αρχές του έτους δημιουργεί προσδοκίες για μια θετική πορεία ανάκαμψης το 2022 για την Aegean, όμως η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιουργεί νέες αβεβαιότητες. Οι ραγδαίες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων θα έχουν αντίκτυπο στις επιδόσεις της εταιρείας, με τις συνέπειες του πολέμου στην ευρωπαϊκή μας γειτονιά να μην μπορούν ακόμα να αποτιμηθούν. Η επιδείνωση όμως των οικονομικών συνθηκών, η μείωση της αγοραστικής δύναμης, αλλά και το γενικότερο αίσθημα ανασφάλειας δεν μπορούν να αφήσουν ανεπηρέαστα τα αεροπορικά ταξίδια.
Για την Aegean, το ξεκίνημα του 2022 ήταν συγκρατημένο, όπως εξάλλου αναμενόταν εξαιτίας της Όμικρον. Από τις αρχές της χρονιάς ως τα μέσα Μαρτίου, ο Όμιλος προσέφερε 33% λιγότερες θέσεις σε σχέση με τις προσφερόμενες το 2019. Η επιβατική κίνηση ήταν 49% χαμηλότερη συγκριτικά με το 2019, ενώ η μέση πληρότητα περιορίστηκε στο 63%. Την ίδια στιγμή, όμως, το πτητικό έργο ήταν υψηλότερο από το 2021.
Η ισχυρή ζήτηση για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, μετά και τη θετική εικόνα που έχτισε η χώρα το περασμένο καλοκαίρι, ανέβασε στροφές αισιοδοξίας. Η Ελλάδα παρουσιάζει υψηλότερες προοπτικές ανάκαμψης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, γεγονός που σημαίνει βεβαίως ότι θα ενταθεί παράλληλα και ο ανταγωνισμός, που πέρυσι χτύπησε «κόκκινο». Όμως η ρωσική επίθεση στην Ουκρανία πατάει φρένο συνολικά στις καλπάζουσες προσδοκίες του κλάδου, που τώρα βρίσκεται σε στάση αναμονής.
Μόνο το 3% της κίνησης της Aegean από την Ουκρανία
Η πρώτη άμεση συνέπεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία ήταν η διακοπή των πτήσεων από και προς τις δύο χώρες. Αυτή όμως δεν θεωρείται πως θα έχει σημαντικό αντίκτυπο άμεσα στις επιδόσεις του αερομεταφορέα, καθώς καθρεφτίζουν ποσοστό κάτω του 3% της συνολικής εκτιμώμενης επιβατικής κίνησης της φετινής χρονιάς. Αντίστοιχα για τη χώρα συνιστούν μόλις το 2% των αφίξεων εξωτερικού.
«Το 2022 ο κλάδος συνολικά αναμένει σημαντική ανάκαμψη, ενώ και η ζήτηση για το ελληνικό τουριστικό προϊόν δείχνει ιδιαίτερα ισχυρή. Παράλληλα όμως, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει νέες σημαντικές αβεβαιότητες, ενώ επιδρά σημαντικά και στο κόστος των καυσίμων. Ο Όμιλος έχει επιταχύνει την επένδυση σε νέα αεροσκάφη που μειώνουν την επίδραση του κόστους καυσίμων και προγραμματίζει νέους προορισμούς, νέες υπηρεσίες και προϊόντα, αλλά και τη σταδιακή επιστροφή της χωρητικότητας στα προ πανδημίας επίπεδα για την καλοκαιρινή περίοδο. Για τρίτη συνεχή χρονιά λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών η ευελιξία και η δυνατότητα άμεσης προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς θα είναι και πάλι πολύ σημαντική» εκτίμησε ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, με την ευκαιρία της ανακοίνωσης των ετήσιων αποτελεσμάτων για το 2021.
Σταθερή η δέσμευση για ανανέωση του στόλου
Η αρχή της πανδημίας του κορωνοϊού συνέπεσε με ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στη μέχρι σήμερα ιστορία της Aegean. Από τη νέα δυναμική που ανέπτυξε η ελληνική εταιρεία με την παραλαβή του πρώτου από τα συνολικά 46 νέα αεροσκάφη της Airbus, η πανδημία έφερε την απόλυτη ανατροπή. Το μούδιασμα των πρώτων μηνών έφερε αναδιαπραγμάτευση όρων και επιβράδυνση στις παραλαβές, όμως το 2021 μπήκε με νέα δεδομένα.
Μέσα στο 2021, λοιπόν, συμφωνήθηκαν επιπλέον διαφοροποιήσεις στις παραδόσεις, διατηρώντας τον ορίζοντα του επενδυτικού προγράμματος ως το 2026. Αυτό που αναπροσαρμόστηκε είναι οι άμεσες παραδόσεις για τα επόμενα δύο χρόνια, στο πλαίσιο της όσο το δυνατόν αμεσότερης εκμετάλλευσης των πλεονεκτημάτων που προσφέρουν τα νέα αεροσκάφη A320 neo.
Μάλιστα, η εταιρεία προέβη στην εξάσκηση του δικαιώματος μετατροπής 6 αεροσκαφών από Α320 σε Α321. Μετά από αυτή την αλλαγή, ο ανανεωμένες στόλος της Aegean θα περιλαμβάνει 26 αεροσκάφη Α320 και 20 Α321neo. Μέχρι σήμερα, έχουν παραληφθεί 10 Airbus Α320neo, ενώ στο τέλος του 2021 ο στόλος αριθμούσε συνολικά 65 αεροσκάφη, εκ των οποίων 50 jets και 15 turboprops.
Όσον αφορά στις προβλέψεις για το 2022, αναμένεται να είναι μια μεταβατική χρονιά στο πεδίο της αναδιάρθρωσης του στόλου. Ως το τέλος του έτους, πρόκειται να παραληφθούν 11 νέα Airbus Α320neo, ενώ θα προχωρήσει και η ανανέωση του στόλου ελικοφόρων.
Πρόσφατα, ο Όμιλος συμφώνησε την πρόωρη λήξη και επαναπαράδοση στον εκμισθωτή των 8 αεροσκαφών τύπου Q400 που διαθέτει, των οποίων οι αρχικές συμβάσεις μίσθωσης έληγαν τον Ιούνιο του 2023. Αυτά θα επιστραφούν στον εκμισθωτή τελικά εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022. Παράλληλα, η Aegean προχώρησε σε συμφωνία για αγορά 3 αεροσκαφών τύπου ATR72-600, εκ των οποίων το ένα έχει ήδη παραληφθεί και τα άλλα δύο αναμένονται μες το εξάμηνο. Επιπλέον, συμφώνησε τη μίσθωση 6 επιπλέον ATR72-600, εκ των οποίων δύο έχουν ήδη παραληφθεί (ένα εντός του 2021 και ένα εντός του 2022). Τα υπόλοιπα 4 αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Αντίδοτο στις αυξήσεις των καυσίμων
Η άφιξη των νέων, πιο αποδοτικών αεροσκαφών θα συντελέσει στη βελτίωση του μοναδιαίου κόστους. Τα αποτελέσματα θα αποτυπωθούν αισθητά, όπως επισημαίνεται στην ετήσια οικονομική έκθεση, από το πρώτο εξάμηνο του 2023, οπότε και το μεγαλύτερο μέρος του στόλου θα αποτελείται από αεροσκάφη είτε νέας τεχνολογίας, είτε με νέους πιο ανταγωνιστικούς συμβατικούς όρους χρήσης.
Οι σύγχρονες δυνατότητες των νέων αεροσκαφών αποτελούν ακόμα ένα μεσοπρόθεσμο «αντίδοτο» και στις υπέρογκες ανατιμήσεις των καυσίμων, καθώς έχουν μειωμένη κατανάλωση. Οι κινητήρες των νέων αεροσκαφών, GTF της Pratt & Whitney, επιφέρουν μείωση 15% ανά πτήση ως προς την κατανάλωση καυσίμου και σημειώνουν 19%-23% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά επιβατική́ θέση, συγκριτικά με τα Airbus ceo προηγούμενης γενιάς. Σε επίπεδο στόλου τα παραπάνω επίπεδα ρύπων αντιστοιχούν σε μείωση CΟ2 σχεδόν 50% ανά θέση, σε σχέση με τα αεροσκάφη τύπου AVRO RJ100 που χρησιμοποιούσε η εταιρεία το 1999.
Σε κάθε περίπτωση, για τη διαχείριση του κινδύνου καυσίμων, η εταιρεία, όπως σημειώνεται στην ετήσια έκθεση, ο Όμιλος συνάπτει συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου σε προϊόντα πετρελαίου, που καλύπτουν ένα μέρος των εκτιμώμενων επιχειρησιακών αναγκών του. Στις 31 Δεκεμβρίου 2021, είχε σε ισχύ προθεσμιακά συμβόλαια αγοράς καυσίμων αεροσκαφών που καλύπτουν ποσοστό́ 44% και 6% των προβλεπόμενων αναγκών για το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.
Τα οικονομικά μεγέθη του 2021
Σημαντική αύξηση κατά 63% καταγράφηκε το 2021 στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών του Ομίλου, ως αποτέλεσμα της ανάκαμψης από τον Ιούνιο ως τον Οκτώβριο του έτους. Ποσοστό 70% των συνολικών πωλήσεων της περασμένης χρονιάς πραγματοποιήθηκαν μέσα σε αυτή τη χρονική περίοδο, πριν την εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον που έφερε εκ νέου περιορισμούς. Τα ενοποιημένα έσοδα ανήλθαν σε 674,8 εκατ. ευρώ το 2021 από €415,1 εκατ. το 2020.
Ο Όμιλος προσέφερε 11,2 εκατ. θέσεις και μετέφερε 7,2 εκατ. επιβάτες συνολικά, με την κίνηση να ανέρχεται σε 3,5 εκατ. επιβάτες στο δίκτυο εσωτερικού και 3,7 εκατ. στο δίκτυο εξωτερικού. Ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 65,5% στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2020 και σημαντικά χαμηλότερα από τα συνήθη προ πανδημίας.
Οι ζημίες προ φόρων σε οργανική συγκρίσιμη βάση ανήλθαν σε 72,5 εκατ. ευρώ, σημαντικά περιορισμένες σε σχέση με το πρώτο έτος της πανδημίας, οπότε ανήλθαν σε 296,8 εκατ. ευρώ. Το τρίτο τρίμηνο του 2021 ήταν το πρώτο θετικό τρίμηνο από την αρχή της πανδημίας.
Με την ολοκλήρωση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 60 εκατ. ευρώ, τον Ιούνιο, που αποτελούσε προϋπόθεση για την τροχοδρόμηση της κρατικής ενίσχυσης για τις συνέπειες της πανδημίας, η Aegean έλαβε στις αρχές Ιουλίου 2021 το ποσό των 120 εκατ. ευρώ για το 2020. Στο συνολικό αποτέλεσμα του έτους, αναγνωρίστηκε το ποσό της ενίσχυσης μειωμένο κατά την εύλογη αξία των warrants που δόθηκαν στο ελληνικό Δημόσιο.
Επιπλέον, αναγνωρίστηκε πρόβλεψη απομείωσης, σχετιζόμενη με την αναδιάρθρωση του στόλου αεροσκαφών. Η συνολική επίδραση των τριών προαναφερθέντων παραγόντων ανήλθε σε συνολικά μη επαναλαμβανόμενα έσοδα ύψους 63,2 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται στα στοιχεία των οργανικών αποτελεσμάτων του έτους. Όμως, λαμβάνοντας τα υπόψη, οι ζημίες προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 9,3 εκατ. ευρώ ο 2021, ενώ ο Όμιλος εμφάνισε καθαρά κέρδη μετά από φόρους ύψους 5,1 εκατ. ευρώ.
Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 474,4 εκατ. ευρώ, μετά και την καταβολή προκαταβολών για την παραγγελία των αεροσκαφών στην Airbus καθώς και για την αγορά παγίων, ποσού 94,8 εκατ. ευρώ μέσα στο προηγούμενο έτος.
Latest News
Alpha Finance: «Βλέπει» υψηλότερες τιμές στόχους για τις τράπεζες
Αναμένονται υψηλές μερισματικές αποδόσεις - Οι νέες αυξημένες τιμές στόχοι υποδηλώνουν σημαντικό περιθώριο ανόδου από τα τρέχοντα επίπεδα
Συνάντηση Χατζηδάκη με την Ελληνική Ένωση Καφέ - Ζητά μείωση του ΕΦΚ
Την ώρα που οι τιμές του καφέ διαπραγματεύονται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 50 ετών στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου
Τι βλέπουν οι CEOs για το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα - Η έρευνα ΕΣΑΕ
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος μεταξύ των CEOs στο τέταρτο τρίμηνο του 2024, της ΕΣΑΕ, παρουσίασε άνοδο
Για πέντε ακόμη χρόνια στην Ελλάδα - Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία και η Diageo επεκτείνουν τη συνεργασία τους
Η συνεργασία ανάμεσα σε Ολυμπιακή Ζυθοποιία και Diageo μετρά περισσότερα από 30 χρόνια
ΔΥΠΑ: Στις 24-25 Ιανουαρίου στην Αθήνα οι πρώτες «Ημέρες Καριέρας» για το 2025
Στις πρώτες Ημέρες Καριέρας της ΔΥΠΑ θα συμμετάσχουν 150 επιχειρήσεις και πάνω από 3.000 θέσεις εργασίας
Τα τρία νέα χαρτοφυλάκια αντιπροέδρων και οι αλλαγές στην οργανωτική δομή της ΕΣΕΕ
Οι νέοι αντιπρόεδροι και διευθυντές που ανακοίνωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης
Νέα CCO στον Όμιλο Interamerican η Linda Nieuwenhuizen
Η Linda Nieuwenhuizen αναλαμβάνει τη στρατηγική ηγεσία όλων των εμπορικών δραστηριοτήτων της Interamerican
Στα 15,5 ευρώ ανεβάζει την τιμή στόχο της ΔΕΗ η Goldman Sachs, σύσταση buy
Κατά την Goldman Sachs η ΔΕΗ έχει θέσει τις βάσεις για πολλαπλή επέκταση
Στην… τάξη του 2025 η Metlen – Ποιοι θα είναι οι «rookies» των IPOs του Λονδίνου φέτος
Οι Financial Times συγκέντρωσαν τις εταιρείες που θα μπορούσαν να εισαχθούν στο Λονδίνο φέτος και τις παρουσίασε ανά κλάδο
Η Optima bank δημιουργεί νέα θυγατρική στο leasing - Τι δηλώνει ο CEO
Θα αποτελεί 100% θυγατρική εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης της Optima bank - Στόχος να γίνει η πρώτη επιλογή στον τομέα της χρηματοδοτικής μίσθωσης