Η ανοδική τάση των προ-κρατήσεων στις αρχές του έτους δημιουργεί προσδοκίες για μια θετική πορεία ανάκαμψης το 2022 για την Aegean, όμως η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιουργεί νέες αβεβαιότητες. Οι ραγδαίες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων θα έχουν αντίκτυπο στις επιδόσεις της εταιρείας, με τις συνέπειες του πολέμου στην ευρωπαϊκή μας γειτονιά να μην μπορούν ακόμα να αποτιμηθούν. Η επιδείνωση όμως των οικονομικών συνθηκών, η μείωση της αγοραστικής δύναμης, αλλά και το γενικότερο αίσθημα ανασφάλειας δεν μπορούν να αφήσουν ανεπηρέαστα τα αεροπορικά ταξίδια.
Για την Aegean, το ξεκίνημα του 2022 ήταν συγκρατημένο, όπως εξάλλου αναμενόταν εξαιτίας της Όμικρον. Από τις αρχές της χρονιάς ως τα μέσα Μαρτίου, ο Όμιλος προσέφερε 33% λιγότερες θέσεις σε σχέση με τις προσφερόμενες το 2019. Η επιβατική κίνηση ήταν 49% χαμηλότερη συγκριτικά με το 2019, ενώ η μέση πληρότητα περιορίστηκε στο 63%. Την ίδια στιγμή, όμως, το πτητικό έργο ήταν υψηλότερο από το 2021.
Η ισχυρή ζήτηση για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, μετά και τη θετική εικόνα που έχτισε η χώρα το περασμένο καλοκαίρι, ανέβασε στροφές αισιοδοξίας. Η Ελλάδα παρουσιάζει υψηλότερες προοπτικές ανάκαμψης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, γεγονός που σημαίνει βεβαίως ότι θα ενταθεί παράλληλα και ο ανταγωνισμός, που πέρυσι χτύπησε «κόκκινο». Όμως η ρωσική επίθεση στην Ουκρανία πατάει φρένο συνολικά στις καλπάζουσες προσδοκίες του κλάδου, που τώρα βρίσκεται σε στάση αναμονής.
Μόνο το 3% της κίνησης της Aegean από την Ουκρανία
Η πρώτη άμεση συνέπεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία ήταν η διακοπή των πτήσεων από και προς τις δύο χώρες. Αυτή όμως δεν θεωρείται πως θα έχει σημαντικό αντίκτυπο άμεσα στις επιδόσεις του αερομεταφορέα, καθώς καθρεφτίζουν ποσοστό κάτω του 3% της συνολικής εκτιμώμενης επιβατικής κίνησης της φετινής χρονιάς. Αντίστοιχα για τη χώρα συνιστούν μόλις το 2% των αφίξεων εξωτερικού.
«Το 2022 ο κλάδος συνολικά αναμένει σημαντική ανάκαμψη, ενώ και η ζήτηση για το ελληνικό τουριστικό προϊόν δείχνει ιδιαίτερα ισχυρή. Παράλληλα όμως, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει νέες σημαντικές αβεβαιότητες, ενώ επιδρά σημαντικά και στο κόστος των καυσίμων. Ο Όμιλος έχει επιταχύνει την επένδυση σε νέα αεροσκάφη που μειώνουν την επίδραση του κόστους καυσίμων και προγραμματίζει νέους προορισμούς, νέες υπηρεσίες και προϊόντα, αλλά και τη σταδιακή επιστροφή της χωρητικότητας στα προ πανδημίας επίπεδα για την καλοκαιρινή περίοδο. Για τρίτη συνεχή χρονιά λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών η ευελιξία και η δυνατότητα άμεσης προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς θα είναι και πάλι πολύ σημαντική» εκτίμησε ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, με την ευκαιρία της ανακοίνωσης των ετήσιων αποτελεσμάτων για το 2021.
Σταθερή η δέσμευση για ανανέωση του στόλου
Η αρχή της πανδημίας του κορωνοϊού συνέπεσε με ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στη μέχρι σήμερα ιστορία της Aegean. Από τη νέα δυναμική που ανέπτυξε η ελληνική εταιρεία με την παραλαβή του πρώτου από τα συνολικά 46 νέα αεροσκάφη της Airbus, η πανδημία έφερε την απόλυτη ανατροπή. Το μούδιασμα των πρώτων μηνών έφερε αναδιαπραγμάτευση όρων και επιβράδυνση στις παραλαβές, όμως το 2021 μπήκε με νέα δεδομένα.
Μέσα στο 2021, λοιπόν, συμφωνήθηκαν επιπλέον διαφοροποιήσεις στις παραδόσεις, διατηρώντας τον ορίζοντα του επενδυτικού προγράμματος ως το 2026. Αυτό που αναπροσαρμόστηκε είναι οι άμεσες παραδόσεις για τα επόμενα δύο χρόνια, στο πλαίσιο της όσο το δυνατόν αμεσότερης εκμετάλλευσης των πλεονεκτημάτων που προσφέρουν τα νέα αεροσκάφη A320 neo.
Μάλιστα, η εταιρεία προέβη στην εξάσκηση του δικαιώματος μετατροπής 6 αεροσκαφών από Α320 σε Α321. Μετά από αυτή την αλλαγή, ο ανανεωμένες στόλος της Aegean θα περιλαμβάνει 26 αεροσκάφη Α320 και 20 Α321neo. Μέχρι σήμερα, έχουν παραληφθεί 10 Airbus Α320neo, ενώ στο τέλος του 2021 ο στόλος αριθμούσε συνολικά 65 αεροσκάφη, εκ των οποίων 50 jets και 15 turboprops.
Όσον αφορά στις προβλέψεις για το 2022, αναμένεται να είναι μια μεταβατική χρονιά στο πεδίο της αναδιάρθρωσης του στόλου. Ως το τέλος του έτους, πρόκειται να παραληφθούν 11 νέα Airbus Α320neo, ενώ θα προχωρήσει και η ανανέωση του στόλου ελικοφόρων.
Πρόσφατα, ο Όμιλος συμφώνησε την πρόωρη λήξη και επαναπαράδοση στον εκμισθωτή των 8 αεροσκαφών τύπου Q400 που διαθέτει, των οποίων οι αρχικές συμβάσεις μίσθωσης έληγαν τον Ιούνιο του 2023. Αυτά θα επιστραφούν στον εκμισθωτή τελικά εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022. Παράλληλα, η Aegean προχώρησε σε συμφωνία για αγορά 3 αεροσκαφών τύπου ATR72-600, εκ των οποίων το ένα έχει ήδη παραληφθεί και τα άλλα δύο αναμένονται μες το εξάμηνο. Επιπλέον, συμφώνησε τη μίσθωση 6 επιπλέον ATR72-600, εκ των οποίων δύο έχουν ήδη παραληφθεί (ένα εντός του 2021 και ένα εντός του 2022). Τα υπόλοιπα 4 αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Αντίδοτο στις αυξήσεις των καυσίμων
Η άφιξη των νέων, πιο αποδοτικών αεροσκαφών θα συντελέσει στη βελτίωση του μοναδιαίου κόστους. Τα αποτελέσματα θα αποτυπωθούν αισθητά, όπως επισημαίνεται στην ετήσια οικονομική έκθεση, από το πρώτο εξάμηνο του 2023, οπότε και το μεγαλύτερο μέρος του στόλου θα αποτελείται από αεροσκάφη είτε νέας τεχνολογίας, είτε με νέους πιο ανταγωνιστικούς συμβατικούς όρους χρήσης.
Οι σύγχρονες δυνατότητες των νέων αεροσκαφών αποτελούν ακόμα ένα μεσοπρόθεσμο «αντίδοτο» και στις υπέρογκες ανατιμήσεις των καυσίμων, καθώς έχουν μειωμένη κατανάλωση. Οι κινητήρες των νέων αεροσκαφών, GTF της Pratt & Whitney, επιφέρουν μείωση 15% ανά πτήση ως προς την κατανάλωση καυσίμου και σημειώνουν 19%-23% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά επιβατική́ θέση, συγκριτικά με τα Airbus ceo προηγούμενης γενιάς. Σε επίπεδο στόλου τα παραπάνω επίπεδα ρύπων αντιστοιχούν σε μείωση CΟ2 σχεδόν 50% ανά θέση, σε σχέση με τα αεροσκάφη τύπου AVRO RJ100 που χρησιμοποιούσε η εταιρεία το 1999.
Σε κάθε περίπτωση, για τη διαχείριση του κινδύνου καυσίμων, η εταιρεία, όπως σημειώνεται στην ετήσια έκθεση, ο Όμιλος συνάπτει συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου σε προϊόντα πετρελαίου, που καλύπτουν ένα μέρος των εκτιμώμενων επιχειρησιακών αναγκών του. Στις 31 Δεκεμβρίου 2021, είχε σε ισχύ προθεσμιακά συμβόλαια αγοράς καυσίμων αεροσκαφών που καλύπτουν ποσοστό́ 44% και 6% των προβλεπόμενων αναγκών για το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.
Τα οικονομικά μεγέθη του 2021
Σημαντική αύξηση κατά 63% καταγράφηκε το 2021 στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών του Ομίλου, ως αποτέλεσμα της ανάκαμψης από τον Ιούνιο ως τον Οκτώβριο του έτους. Ποσοστό 70% των συνολικών πωλήσεων της περασμένης χρονιάς πραγματοποιήθηκαν μέσα σε αυτή τη χρονική περίοδο, πριν την εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον που έφερε εκ νέου περιορισμούς. Τα ενοποιημένα έσοδα ανήλθαν σε 674,8 εκατ. ευρώ το 2021 από €415,1 εκατ. το 2020.
Ο Όμιλος προσέφερε 11,2 εκατ. θέσεις και μετέφερε 7,2 εκατ. επιβάτες συνολικά, με την κίνηση να ανέρχεται σε 3,5 εκατ. επιβάτες στο δίκτυο εσωτερικού και 3,7 εκατ. στο δίκτυο εξωτερικού. Ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 65,5% στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2020 και σημαντικά χαμηλότερα από τα συνήθη προ πανδημίας.
Οι ζημίες προ φόρων σε οργανική συγκρίσιμη βάση ανήλθαν σε 72,5 εκατ. ευρώ, σημαντικά περιορισμένες σε σχέση με το πρώτο έτος της πανδημίας, οπότε ανήλθαν σε 296,8 εκατ. ευρώ. Το τρίτο τρίμηνο του 2021 ήταν το πρώτο θετικό τρίμηνο από την αρχή της πανδημίας.
Με την ολοκλήρωση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 60 εκατ. ευρώ, τον Ιούνιο, που αποτελούσε προϋπόθεση για την τροχοδρόμηση της κρατικής ενίσχυσης για τις συνέπειες της πανδημίας, η Aegean έλαβε στις αρχές Ιουλίου 2021 το ποσό των 120 εκατ. ευρώ για το 2020. Στο συνολικό αποτέλεσμα του έτους, αναγνωρίστηκε το ποσό της ενίσχυσης μειωμένο κατά την εύλογη αξία των warrants που δόθηκαν στο ελληνικό Δημόσιο.
Επιπλέον, αναγνωρίστηκε πρόβλεψη απομείωσης, σχετιζόμενη με την αναδιάρθρωση του στόλου αεροσκαφών. Η συνολική επίδραση των τριών προαναφερθέντων παραγόντων ανήλθε σε συνολικά μη επαναλαμβανόμενα έσοδα ύψους 63,2 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται στα στοιχεία των οργανικών αποτελεσμάτων του έτους. Όμως, λαμβάνοντας τα υπόψη, οι ζημίες προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 9,3 εκατ. ευρώ ο 2021, ενώ ο Όμιλος εμφάνισε καθαρά κέρδη μετά από φόρους ύψους 5,1 εκατ. ευρώ.
Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 474,4 εκατ. ευρώ, μετά και την καταβολή προκαταβολών για την παραγγελία των αεροσκαφών στην Airbus καθώς και για την αγορά παγίων, ποσού 94,8 εκατ. ευρώ μέσα στο προηγούμενο έτος.
Latest News
Ανατροπή στα αποτελέσματα εννεαμήνου για την AS Company με αύξηση πωλήσεων
O δείκτης EBIDTA για την AS Company διαμορφώνεται στο 19,4% επί των πωλήσεων
Κωτσόβολος: Restart με νέα επωνυμία – Η αλλαγή που φέρνει η ΔΕΗ
Αλλαγή σελίδας μετά από 19 χρόνια για την αλυσίδα Κωτσόβολος – Οι προσθήκες και οι τροποποιήσεις στο καταστατικό της εταιρείας
«Ευρώπη Holdings» το νέο όνομα της Κλουκίνας- Λάππας
Η νέα επωνυμία της Κλουκίνας Λάππας θα ισχύει από τις 25 Νοεμβρίου
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων