Νέες ανατιμήσεις έρχονται σε ψωμί και προϊόντα άρτου, αλλά και σε μια σειρά από βασικά είδη διατροφής όπως το κρέας και τα γαλακτοκομικά, λόγω της κατακόρυφης αύξησης του κόστους των πρώτων υλών και της ενέργειας.
Ηδη, οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ αναζητούν εναλλακτικούς προμηθευτές σε νέες αγορές, πέραν της Ουκρανίας που βρίσκεται σε πόλεμο, προκειμένου να διασφαλίσουν την επάρκεια στα ράφια και παράλληλα να περιορίσουν τον νέο κύκλο ακρίβειας.
Είναι ενδεικτικό ότι ολοένα και περισσότερες αλυσίδες σουπερμάρκετ σπεύδουν να ορίσουν «πλαφόν» στις πωλούμενες ποσότητες αλεύρων και ηλιέλαιου, τη στιγμή που το υπουργείο Ανάπτυξης ενεργοποιεί πλατφόρμα για την παρακολούθηση των αποθεμάτων σε αλεύρι και ηλιέλαιο και πραγματοποιεί συνεχείς ελέγχους για την αποφυγή φαινομένων αισχροκέρδειας στην αγορά.
Η κατάσταση που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ήδη πυροδοτήσει ένα ανατιμητικό ντόμινο από τις αρχές του μήνα με τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων και της εστίασης να αδυνατούν πλέον να καλύψουν τις αυξήσεις που γίνονται από τους προμηθευτές.
«Θα υπάρξουν νέες αυξήσεις. Ο κάθε αρτοποιός μόνος του θα εκτιμήσει τι θα “απορροφήσει” και ποια θα είναι η επιβάρυνση για τον καταναλωτή», δήλωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών, Μιχάλης Μούσιος, σημειώνοντας ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο υπήρξε μείωση κατά 20% στην πώληση ψωμιού, συγκριτικά με το 2021 και πως η αύξηση των τιμών θα οδηγήσει σε περαιτέρω πτώση της κατανάλωσης σε προϊόντα αρτοποιίας. Ηδη, σε ορισμένους φούρνους η τιμή της φραντζόλας έχει αγγίξει το ένα ευρώ.
Για τους αρτοποιούς η ανησυχία είναι έντονη. Με δεδομένο ότι η Ελλάδα εισάγει σχεδόν το 70% των μαλακών αλεύρων για είδη αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής από Ρωσία και Ουκρανία, το πρόβλημα είναι μεγάλο καθώς άλλες χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία μειώνουν τις εξαγωγές υπό τον φόβο ελλείψεων στις δικές τους αγορές με αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών.
Ανάλογη στάση ακολουθεί το Μαρόκο, το οποίο σταματά τις εξαγωγές τομάτας και η Αίγυπτος, η οποία περιορίζει τις εξαγωγές αλεύρων και σιτηρών (υπενθυμίζεται ότι ήδη Ρωσία και Λευκορωσία έχουν μειώσει τις εξαγωγές λιπασμάτων).
Ολα τα παραπάνω έρχονται σε συνέχεια του προηγούμενου κύκλου ακρίβειας το διάστημα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου, κατά το οποίο τα μαλακά σιτηρά αυξήθηκαν κατά 60% σε σχέση με τον Δεκέμβριο, ενώ ανατιμήσεις έως 40% υπήρξαν σε λάδια, μαργαρίνες και ηλιέλαιο.
Ενδεικτικά στο ηλιέλαιο τα 5 λίτρα πωλούνταν στα 8,20 ευρώ και τώρα έχουν φτάσει στα 11,5 ευρώ και τα νέα τιμολόγια από προμηθευτές είναι στα 15 ευρώ. Το αλεύρι εισαγωγής από τη Βουλγαρία έχει ανατιμηθεί κατά 15%, ενώ η ζάχαρη κατά 10%, με τις τιμές να αλλάζουν καθημερνά.
Kυνήγι προσφορών
Μέση εξοικονόμηση 370 ευρώ (13,2% της συνολικής αξίας αγορών) για το μέσο νοικοκυριό προέκυψαν από τις προσφορές και εκπτώσεις στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2021.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2014-2022, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, σύμφωνα με την οποία οι Ελληνες στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα κυνηγούν όλο και περισσότερο τις προσφορές και τις εκπτώσεις.
Latest News
Πώς σχολιάζει το υπουργείο Οικονομίας την έκθεση της Κομισιόν για την Ελλάδα
Η Ελλάδα κλείνει την ψαλίδα με την Ευρώπη
Κομισιόν για Ελλάδα: Ανάπτυξη 2,1% και πληθωρισμός 3% το 2024 – Πόσο θα μειωθεί το χρέος έως το 2026
Οι επενδύσεις προβλέπεται να επιταχυνθούν περαιτέρω, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο κοντά στο 9% το 2025, κατά την Κομισιόν