![Ωριαίο κόστος εργασίας: Τεράστια η «ψαλίδα» στις χώρες της ΕΕ – Η θέση της Ελλάδας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/02/robot-scaled.jpg)
Το μέσο ωριαίο κόστος εργασίας σε ολόκληρη την οικονομία της Ευρωπαϊκή Ένωσης εκτιμήθηκε σε 29,1 ευρώ ενώ στην ευρωζώνη σε 32,8 ευρώ, έναντι 28,6 ευρώ και 32,4 ευρώ αντίστοιχα το 2020, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat.
Τα δύο άκρα σε Βουλγαρία και Δανία
Το μέσο ωριαίο κόστος εργασίας κρύβει σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ. Συγκεκριμένα, το χαμηλότερο ωριαίο κόστος εργασίας καταγράφεται στη Βουλγαρία (7,0 ευρώ) και τη Ρουμανία (8,5 ευρώ) και το υψηλότερο στη Δανία (46,9 ευρώ), το Λουξεμβούργο (43,0 ευρώ) και το Βέλγιο (41,6 ευρώ).
Η Ελλάδα κινήθηκε στην τρίτη χαμηλότερη βαθμίδα της ΕΕ με ωριαίο κόστος εργασίας στα 17,2 ευρώ, ενώ χαμηλότερά της κινήθηκαν όλες οι χώρες της Ανατολής Ευρώπης.
Το ωριαίο κόστος εργασίας στη βιομηχανία ήταν 29,1 ευρώ σε επίπεδο ΕΕ και 35,1 ευρώ στην ευρωζώνη, στον κλάδο κατασκευών 26,0 ευρώ και 29,3 ευρώ αντίστοιχα, στις υπηρεσίες 28,8 ευρώ και 31,6 ευρώ και στην μη επιχειρηματική οικονομία (πλην της δημόσιας διοίκησης) 30,3 ευρώ και 33,6 ευρώ αντίστοιχα.
Οι δύο κύριες συνιστώσες του κόστους εργασίας είναι οι μισθοί και τα ημερομίσθια και το μη μισθολογικό κόστος (π.χ. εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές). Το μερίδιο του μη μισθολογικού κόστους στο συνολικό κόστος εργασίας για το σύνολο της οικονομίας ήταν 24,6% στην ΕΕ και 25,1% στην ευρωζώνη. Τα χαμηλότερα ποσοστά μη μισθολογικού κόστους καταγράφηκαν στη Λιθουανία (3,7%), τη Ρουμανία (4,9%) και την Ιρλανδία (8,7%) και τα υψηλότερα στη Σουηδία (32,0%), τη Γαλλία (31,9%) και την Ιταλία (28,3%).
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/03/Hourly-labour-costs_2021-600x600.jpeg)
Η μεγαλύτερη αύξηση
Το ωριαίο κόστος εργασίας σε επίπεδο συνολικής οικονομίας εκφρασμένο σε ευρώ και συγκρίνοντας το 2021 έναντι του 2020, αυξήθηκε κατά 1,7% στην ΕΕ και κατά 1,2% στην ευρωζώνη. Εντός της ευρωζώνης, αυξήθηκε σε όλα τα κράτη-μέλη εκτός από την Ιταλία (-1,6%) και την Ισπανία (-0,3%). Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στη Λιθουανία (+12,5%), την Εσθονία (+6,5%), την Κύπρο και τη Σλοβενία (+6,2% έκαστη) καθώς και τη Λετονία (+6,1%).
Για τα κράτη μέλη εκτός της ευρωζώνης, το ωριαίο κόστος εργασίας εκφρασμένο σε εθνικό νόμισμα αυξήθηκε το 2021 σε όλες τις χώρες, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να καταγράφονται στη Βουλγαρία (+9,1%), την Πολωνία (+8,2%) και την Ουγγαρία (+7,3%). Αυξήθηκαν λιγότερο στη Σουηδία και την Κροατία (+3,0%).
Το 2021, τα περισσότερα κράτη μέλη παρατείναν την ισχύ των καθεστώτων στήριξης που εισήχθησαν το 2020 για να μετριάσουν τον αντίκτυπο της πανδημίας του COVID-19 στις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους. Τα μέτρα αυτά αποτελούνταν κυρίως από ρυθμίσεις βραχυπρόθεσμης εργασίας και προσωρινές απολύσεις που αποζημιώθηκαν πλήρως ή εν μέρει από την κυβέρνηση. Αυτά τα συστήματα καταγράφηκαν γενικά ως επιδοτήσεις (ή φορολογικές ελαφρύνσεις) με αρνητικό πρόσημο στη μη μισθολογική συνιστώσα του κόστους εργασίας.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία
![Πορτογαλία: Εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/tap-portugal-600x400.jpg)
Η Πορτογαλία εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP
Υπάρχουν περίπου 12 εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον εθνικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας
![Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/solomon-600x400.jpg)
Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου
Ο πήχης για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας είναι πολύ υψηλός
![Cucci: Η πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο προβληματίζει τους αναλυτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/gucci-store-600x410.jpg)
Νέο πλήγμα για την Gucci - Συνεχίζεται η πτώση πωλήσεων
Τα έσοδα της Kering, στην οποία ανήκει η Gucci, ολόκληρου του έτους από δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ
![Βρετανία: Άντλησε 13 δισ. στερλίνες – Οι αγορές της πρόσφεραν 140 δισ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ot_bonds_london11-768x450-1-600x352.png)
Το Λονδίνο ζήτησε 13 δισ. στερλίνες και οι αγορές του πρόσφεραν 140 δισ.
Η έκδοση καταρρίπτει το προηγούμενο ρεκόρ ζήτησης βρετανικών ομολόγων
![Φυσικό αέριο: Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί όλο και περισσότερο για την αποθήκευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/illustration-600x405.jpg)
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου