Κυρίαρχο ρόλο στον εφοδιασμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σκοπεύει να διαδραματίσει τα επόμενα χρόνια ο ελληνικός εφοπλισμός, καθώς περίπου ένα στα πέντε πλοία του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς LNG ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Poten, μέχρι τον Ιανουάριο του 2022 ο παγκόσμιος στόλος LNG Carriers (μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των 100.000 κ.μ.) αποτελούνταν από 582 πλοία, ενώ άλλα 151 πλοία ήταν υπό ναυπήγηση εκ των οποίων τα 122 συνδέονται ήδη με μακροχρόνια συμβόλαια. Από τα 733 LNG Carriers (εν ενεργεία και υπό παραγγελία) τα 156 ανήκουν σε ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων οι οποίες πρωταγωνιστούν στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο LNG
Η συμφωνία ΗΠΑ – ΕΕ για την προμήθεια επιπλέον 15 δισ. κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέχρι το τέλος του 2022, αλλά και η απόφαση της ΕΕ να διαφοροποιήσει γενικότερα της πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, αναμένεται να οδηγήσουν σε αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς LNG. Τα επιπλέον 15 δισ. κ.μ. LNG ισοδυναμούν με το 37% του LNG που προμηθεύθηκαν τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ από τον Μάρτιο έως τον Δεκέμβριο του 2021, με βάση την παρακολούθηση πλοίων από τη Lloyd’s List Intelligence.
Σύμφωνα με έκθεση της ING Bank, η αύξηση από τις ΗΠΑ κατά 15 δισ. κ.μ. των ποσοτήτων LNG είναι εφικτή, όμως οι ποσότητες υπολείπονται πολύ από το να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Η Ευρώπη εισάγει – μέσω αγωγών – από τη Ρωσία το 40% του φυσικού αερίου που χρειάζεται, μια ποσότητα που ισοδυναμεί με 155 δισ. κυβικά μέτρα το 2021. Συνολικά, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ΕΕ ανήλθε σε 399 δισ. κυβικά μέτρα το 2021, σύμφωνα με έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σε κάθε περίπτωση ένα πολύ μεγάλο μέρος της ποσότητας που προμηθευόταν η ΕΕ μέσω αγωγών θα το προμηθεύεται τώρα με πλοία. Ηδη, στο πλαίσιο της συμφωνίας οι ΗΠΑ υποσχέθηκαν τουλάχιστον 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG έως το 2030 για τις ευρωπαϊκές χώρες για να αντικαταστήσουν περίπου το ένα τρίτο των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου.
Οπως εκτιμούν οι αναλυτές η συμφωνία ΕΕ – ΗΠΑ αναμένεται να οδηγήσει κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε αύξησης της ζήτησης LNG Carriers και σε άνοδο των ναύλων κατά τη διάρκεια μιας περιόδου που εποχικά χαρακτηρίζεται από χαμηλό ενδιαφέρον για ναυλώσεις αυτών των πλοίων.
Πάντως, εκτιμάται ότι η πολύ υψηλή τιμή του φυσικού αέριου ως προϊόντος μπορεί να επηρεάζει αρνητικά τις ναυλώσεις στην spot αγορά. Οπως εξηγούν οι αναλυτές, η στροφή περισσότερων πλοίων στη spot αγορά στο εμπόριο ΗΠΑ – ΕΕ αντί ΗΠΑ – Ασία μείωσε τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου λόγω μικρότερης απόστασης ΗΠΑ – ΕΕ από ΗΠΑ – Ασία, που σημαίνει περισσότερα πλοία διαθέσιμα για μεταφορά φορτίων. Ηδη το προηγούμενο διάστημα παρουσιάστηκαν και φαινόμενα αρνητικών ναύλων στο εμπόριο ΗΠΑ – ΕΕ.
Για τον λόγο αυτόν, δεδομένων και των πολύ υψηλών τιμών του φυσικού αέριου, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν για τους πλοιοκτήτες οι ναυλώσεις διάρκειας ενός έτους και άνω. Η πλειονότητα των φορτίων LNG διεθνώς εξυπηρετείται με μακροχρόνια συμβόλαια, συνήθως από τέσσερα μέχρι και δώδεκα έτη, ενώ λιγότερο από το 40% του συνόλου των φορτίων LNG αφορούν τη spot αγορά και τα βραχυπρόθεσμα συμβόλαια. Συνολικά τα φορτία LNG (μακροπρόθεσμα συμβόλαια δηλαδή και spot αγορά) ανήλθαν σε 356,1 εκατ. τόνους το 2020, σύμφωνα με τους εισαγωγείς LNG (International Group of Liquefied Natural Gas Importers).
Οι ναύλοι
Ο οίκος Drewry εκτιμούσε πρόσφατα (πριν από τη συμφωνία ΗΠΑ – ΕΕ) ότι οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG θα αυξηθούν καθώς οι χώρες της ΕΕ θα μειώσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Παρ’ όλα αυτά, οι ναύλοι μεταφοράς LNG θα παραμείνουν χαμηλοί καθώς η πλειονότητα των πλοίων θα κατευθύνεται προς την Ευρώπη, αφού το εμπόριο θα αυξηθεί στη συντομότερη διαδρομή ΗΠΑ – Ευρώπης αντί της διαδρομής των ΗΠΑ στην Ασία, μειώνοντας τη ζήτηση τονομιλίων LNG για το 2022.
Επίσης, συμπλήρωνε ότι η απομάκρυνση των χωρών της ΕΕ από το ρωσικό αέριο θα ενισχύσει τις επενδύσεις για έργα υγροποίησης του αερίου στις ΗΠΑ και την Αφρική. Ομως η προσφορά LNG αναμένεται να παραμείνει περιορισμένη τα επόμενα πέντε χρόνια, γεγονός που θα διατηρήσει τις τιμές LNG υψηλές με αυξανόμενη πιθανότητα αντικατάστασης LNG από άνθρακα.
Latest News
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό