
Κέρδη μεν, πρόσκαιρα δε… Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από τη μέχρι τώρα εμπειρία για τις επιπτώσεις των μεγάλων γεωπολιτικών κρίσεων που ενέσκηψαν μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στη ναυτιλία, με την ελληνική ναυτιλία πάντως να βγαίνει κάθε φορά πιο κερδισμένη χάρη στην ικανότητα των ελλήνων εφοπλιστών να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα και να διαχειρίζονται τις δύσκολες καταστάσεις με επιτυχία.
Σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας συμβούλων XRTC, από το 1950 μέχρι σήμερα η παγκόσμια ναυτιλία ήρθε αντιμέτωπη με τουλάχιστον 12 μεγάλες γεωπολιτικές κρίσεις, ξεκινώντας από τον πόλεμο της Κορέας το 1951 μέχρι και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία πριν από λίγες ημέρες. Οπως εξηγεί η καθηγήτρια στο Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ελένη Α. Θανοπούλου, η ναυτιλιακή οικονομική υφίσταται ως ξεχωριστός κλάδος για δύο κυρίως λόγους: Πρώτον, λόγω της χρονικής υστέρησης ανάμεσα στη διαπίστωση της ανάγκης για πλοία και στην υλοποίηση της αναγκαίας αύξησης του παγκόσμιου τονάζ και δεύτερον, εξαιτίας της πληθώρας εξωγενών παραγόντων που επηρεάζουν τις αγορές της ναυτιλίας, αυτές τις «Μεγάλες απρόβλεπτες», με τρόπο αιφνίδιο και χωρίς συγκεκριμένη περιοδικότητα. Ανάμεσα σ’ αυτούς τους εξωγενείς παράγοντες, οι γεωπολιτικές κρίσεις είχαν και δυστυχώς έχουν μείζονα θέση, συμπληρώνει η Ελένη Θανοπούλου.
Η ίδια επισημαίνει ότι κανένα οικονομετρικό μοντέλο δεν θα μπορούσε ερμηνεύσει επαρκώς την πορεία των ναύλων, χωρίς να συμπεριλάβει κρίσεις και ανοιχτές συγκρούσεις σαν αυτές του πολέμου της Κορέας (1950-1953), της κρίσης του Σουέζ το 1956 που έκλεισε το κανάλι για αρκετούς μήνες, του πολέμου των Εξι Ημερών το 1967 με το δεύτερο κλείσιμο του καναλιού έως το 1975, ή του πολέμου του Γιομ Κιπούρ, το 1973, που πυροδότησε την πρώτη μεγάλη κρίση του πετρελαίου.
Οι ναυλαγορές
Ομως οι επιπτώσεις κάθε γεωπολιτικής κρίσης δεν είναι πάντα οι ίδιες. «Θα μπορούσε», σημειώνει η Ελένη Θανοπούλου, «να ισχυριστεί κανείς πως η ισορροπία στις ναυλαγορές καθορίζεται σε γενικές γραμμές από μία ενδεχομένως απλή εξίσωση: όγκος διεθνούς εμπορίου επί απόσταση, μείον το μέγεθος του παγκόσμιου στόλου επί την παραγωγικότητα του τελευταίου».
Οι γεωπολιτικές κρίσεις ανατρέπουν όμως πολλά από τα μεγέθη των δεκάδων άλλων παραγόντων που διαμορφώνουν αυτούς τους τέσσερις βασικούς και μάλιστα όχι πάντα προς την ίδια κατεύθυνση. Είχαμε για παράδειγμα την άνοδο των αγορών της ναυτιλίας χάρη στη νευρικότητα και εσπευσμένη αποθεματοποίηση που προκάλεσε – στην αρχή της δεκαετίας του ’50 – η κρίση της Κορέας, όπως συνέβη και μετά την απότομη αύξηση της απόστασης στις δύο φορές που έκλεισε το Σουέζ. Είχαμε όμως και τις ολέθριες επιπτώσεις του αραβικού εμπάργκο πετρελαίου σε δυτικές χώρες που οδήγησαν στην κατακόρυφη αύξηση της τιμής του και στην καταβύθιση της αγοράς των δεξαμενοπλοίων, συμπληρώνει.
Εμπορικές διενέξεις
Στην «ίδια ρότα» κινούνται και οι απόψεις του διευθύνοντος συμβούλου της XRTC, Γιώργου Ξηραδάκη. Οπως τονίζει ο ίδιος, οι γεωπολιτικές διαταραχές έχουν αυξηθεί στον πλανήτη ενώ ταυτόχρονα οι εμπορικές διενέξεις επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό το παγκόσμιο εμπόριο, επηρεάζοντας μερικές από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές διελεύσεις στον κόσμο και γενικώς όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, επισημαίνει . Η παγκόσμια ναυτιλία είναι ένας κλάδος με μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο, αλλά επίσης επιρρεπής και ευάλωτος στις κυκλικές μεταβολές και στις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Λέει ωστόσο ότι η ελληνική ναυτιλία μέσα σε μόλις 16 χρόνια, από την ανασύστασή της μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μέχρι την κρίση στο Σουέζ το 1956, είχε αναρριχηθεί στην τρίτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης πλοιοκτησίας. Συνάμα οι επενδύσεις σε νέες ναυπηγήσεις με νέες τεχνολογίες ανάλογα με τη ζήτηση των αγορών ή τη διαμόρφωση νέων ναυτικών οδών προσθέτουν στην ελληνική ναυτιλία ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, που τη βοηθά να αναπτύσσεται και να παραμένει σε ηγετική θέση.


Latest News

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία