Η Ελλάδα θα πρέπει να ετοιμάσει το έδαφος για την αξιοποίηση του υδρογόνου σε ενεργοβόρες εφαρμογές που δεν μπορεί να καλύψει ο εξηλεκτρισμός, επισήμαναν ειδικοί και στελέχη της αυτοδιοίκησης στο OT Forum.
Η Ελλάδα και η Ιταλία συνεργάζονται για την παραγωγή καθαρού υδρογόνου μέσω του προγράμματος «Λευκός Δράκος, ανέφερε ο Βασίλειος Γρηγορίου, πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Advent που συμμετέχει στο εγχείρημα.
H αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων στα ορυκτά καύσιμα αποτελεί επιτακτική ανάγκη προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και να μετριαστεί η κλιματική αλλαγή. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν μπορούν να δώσουν λύση λόγω των μεγάλων διακυμάνσεων της παραγωγής, εξήγησε ο κ. Γρηγορίου, οπότε το υδρογόνο μπορεί να καλύψει το κενό και να συνδυάσει την προστασία του περιβάλλοντος με την ζητούμενη ενεργειακή αυτάρκεια.
Το υδρογόνο, το πιο άφθονο στοιχείο στο Σύμπαν, χρησιμοποιείται ήδη ευρέως στη βιομηχανία, όμως η παραγωγή του βασίζεται κυρίως στην ηλεκτρόλυση, διαδικασία που καταναλώνει μεγάλα ποσά ενέργειας, επισήμανε.
Το ζητούμενο της σημερινής εποχής είναι το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο, το οποίο παράγεται με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, εξήγησε ο κ. Γρηγορίου. Εκτός από καύσιμο, το υδρογόνο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρώτη ύλη για την παραγωγή άλλων υλικών, όπως μεθανόλη, λιπάσματα και αμμωνία, και να δώσει έτσι μια ολόκληρη αλυσίδα τελικών προϊόντων.
Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας, το κόστος του πράσινου υδρογόνου δεν είναι πλέον απαγορευτικό, εκτίμησε ο κ. Γρηγορίου.
Το πρώτο πρατήριο στην Ελλάδα
Το πρώτο «υδρογονάδικο» στην Ελλάδα λειτούργησε το 2005-06, ανέφερε ο Αθανάσιος Στούμπος, εθνικός εκπρόσωπος στην ΕΕ για το υδρογόνο και διευθυντής του εργαστηρίου Περιβαλλοντικών Ερευνών του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» που δημιούργησε την πειραματική εγκατάσταση. Μάλιστα το πρωτοποριακό πρατήριο προσέφερε υδρογόνο που παραγόταν από ΑΠΕ και είχε επομένως μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Πρατήριο υδρογόνου λειτουργεί και σήμερα στον «Δημόκριτο», όμως η Ελλάδα έχει πλέον χάσει έδαφος στην αξιοποίηση του νέου καυσίμου. «Ως χώρα υστερούμε στην μετατροπή των ιδεών σε πραγματική βιομηχανία που θα φέρει τα πράγματα στην αγορά» είπε ο κ. Στούμπος.
Για τα αυτοκίνητα, αναγνώρισε, οι μπαταρίες ίσως είναι ιδανική λύση. Το υδρογόνο όμως θα είναι αναντικατάστατο σε βαριές βιομηχανίες και μεγάλα οχήματα όπως τρένα, λεωφορεία, απορριμματοφόρα και αεροπλάνα, εφαρμογές στις οποίες οι μπαταρίες σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν.
Δημοτικό υδρογόνο
Ο δήμος Αλίμου ήδη πειραματίζεται με την αξιοποίηση του υδρογόνου σε δημοτικά οχήματα και συστήματα θέρμανσης, ανέφερε ο δήμαρχος Ανδρέας Κονδύλης, ο οποίος μίλησε από τις Βρυξέλλες όπου ταξίδεψε για τη βράβευση του δήμου σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα βιώσιμης κινητικότητας.
Όπως εκτίμησε, αν η Ευρώπη είχε επενδύσει νωρίτερα σε υδρογόνο, η τρέχουσα ενεργειακή κρίση θα ήταν λιγότερο επώδυνη.
Για τη μετάβαση στην οικονομία του υδρογόνου απαιτείται και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, επισήμανε ο κ. Κονδύλης, αναφερόμενος στα προβλήματα που συνάντησε όταν εγκαινίασε τους πρώτους σταθμούς φόρτισης οχημάτων με ενέργεια από φωτοβολταϊκά, οπότε διαπίστωσε ότι για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα του δήμου δεν μπορούσαν να εκδοθούν πινακίδες.
Τρένο υδρογόνου
Με την αξιοποίηση του υδρογόνου πειραματίζεται εξάλλου και ο δήμος Αγίων Αναργύρων Καματερού, ανέφερε ο Βασίλης Αναλυτής, διευθύνων σύμβουλος του Αναπτυξιακού Οργανισμού του δήμου.
Οι υπεύθυνο οραματίζονται μια σιδηροδρομική γραμμή 8 χιλιομέτρων για τρένα υδρογόνου, έργο που θα βοηθήσει στην βιώσιμη κινητικότητα.
«Βαλτώσαμε όμως στο κομμάτι της χρηματοδότησης» παραδέχτηκε.
Σε κάθε περίπτωση, η λεγόμενη οικονομία του υδρογόνου απαιτεί νέες ειδικότητες, επισήμαναν οι ομιλητές.
Το κενό θα μπορούσε να καλυφθεί με μετεκπαίδευση εργαζομένων της βιομηχανίας λιγνίτη στη Μακεδονία, πρότεινε ο κ. Στούμπος.
Μηχανικοί, φυσικοί και χημικοί μηχανικοί είναι μερικές από τις ειδικότητες που μπορούν να συμμετάσχουν στην εθνική προσπάθεια, πρόσθεσε ο κ. Γρηγορίου.
Latest News
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»