
Η Ελλάδα θα πρέπει να ετοιμάσει το έδαφος για την αξιοποίηση του υδρογόνου σε ενεργοβόρες εφαρμογές που δεν μπορεί να καλύψει ο εξηλεκτρισμός, επισήμαναν ειδικοί και στελέχη της αυτοδιοίκησης στο OT Forum.
Η Ελλάδα και η Ιταλία συνεργάζονται για την παραγωγή καθαρού υδρογόνου μέσω του προγράμματος «Λευκός Δράκος, ανέφερε ο Βασίλειος Γρηγορίου, πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Advent που συμμετέχει στο εγχείρημα.
H αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων στα ορυκτά καύσιμα αποτελεί επιτακτική ανάγκη προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και να μετριαστεί η κλιματική αλλαγή. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν μπορούν να δώσουν λύση λόγω των μεγάλων διακυμάνσεων της παραγωγής, εξήγησε ο κ. Γρηγορίου, οπότε το υδρογόνο μπορεί να καλύψει το κενό και να συνδυάσει την προστασία του περιβάλλοντος με την ζητούμενη ενεργειακή αυτάρκεια.
Το υδρογόνο, το πιο άφθονο στοιχείο στο Σύμπαν, χρησιμοποιείται ήδη ευρέως στη βιομηχανία, όμως η παραγωγή του βασίζεται κυρίως στην ηλεκτρόλυση, διαδικασία που καταναλώνει μεγάλα ποσά ενέργειας, επισήμανε.
Το ζητούμενο της σημερινής εποχής είναι το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο, το οποίο παράγεται με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, εξήγησε ο κ. Γρηγορίου. Εκτός από καύσιμο, το υδρογόνο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρώτη ύλη για την παραγωγή άλλων υλικών, όπως μεθανόλη, λιπάσματα και αμμωνία, και να δώσει έτσι μια ολόκληρη αλυσίδα τελικών προϊόντων.
Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας, το κόστος του πράσινου υδρογόνου δεν είναι πλέον απαγορευτικό, εκτίμησε ο κ. Γρηγορίου.
Το πρώτο πρατήριο στην Ελλάδα
Το πρώτο «υδρογονάδικο» στην Ελλάδα λειτούργησε το 2005-06, ανέφερε ο Αθανάσιος Στούμπος, εθνικός εκπρόσωπος στην ΕΕ για το υδρογόνο και διευθυντής του εργαστηρίου Περιβαλλοντικών Ερευνών του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» που δημιούργησε την πειραματική εγκατάσταση. Μάλιστα το πρωτοποριακό πρατήριο προσέφερε υδρογόνο που παραγόταν από ΑΠΕ και είχε επομένως μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Πρατήριο υδρογόνου λειτουργεί και σήμερα στον «Δημόκριτο», όμως η Ελλάδα έχει πλέον χάσει έδαφος στην αξιοποίηση του νέου καυσίμου. «Ως χώρα υστερούμε στην μετατροπή των ιδεών σε πραγματική βιομηχανία που θα φέρει τα πράγματα στην αγορά» είπε ο κ. Στούμπος.
Για τα αυτοκίνητα, αναγνώρισε, οι μπαταρίες ίσως είναι ιδανική λύση. Το υδρογόνο όμως θα είναι αναντικατάστατο σε βαριές βιομηχανίες και μεγάλα οχήματα όπως τρένα, λεωφορεία, απορριμματοφόρα και αεροπλάνα, εφαρμογές στις οποίες οι μπαταρίες σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν.
Δημοτικό υδρογόνο
Ο δήμος Αλίμου ήδη πειραματίζεται με την αξιοποίηση του υδρογόνου σε δημοτικά οχήματα και συστήματα θέρμανσης, ανέφερε ο δήμαρχος Ανδρέας Κονδύλης, ο οποίος μίλησε από τις Βρυξέλλες όπου ταξίδεψε για τη βράβευση του δήμου σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα βιώσιμης κινητικότητας.
Όπως εκτίμησε, αν η Ευρώπη είχε επενδύσει νωρίτερα σε υδρογόνο, η τρέχουσα ενεργειακή κρίση θα ήταν λιγότερο επώδυνη.
Για τη μετάβαση στην οικονομία του υδρογόνου απαιτείται και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, επισήμανε ο κ. Κονδύλης, αναφερόμενος στα προβλήματα που συνάντησε όταν εγκαινίασε τους πρώτους σταθμούς φόρτισης οχημάτων με ενέργεια από φωτοβολταϊκά, οπότε διαπίστωσε ότι για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα του δήμου δεν μπορούσαν να εκδοθούν πινακίδες.
Τρένο υδρογόνου
Με την αξιοποίηση του υδρογόνου πειραματίζεται εξάλλου και ο δήμος Αγίων Αναργύρων Καματερού, ανέφερε ο Βασίλης Αναλυτής, διευθύνων σύμβουλος του Αναπτυξιακού Οργανισμού του δήμου.
Οι υπεύθυνο οραματίζονται μια σιδηροδρομική γραμμή 8 χιλιομέτρων για τρένα υδρογόνου, έργο που θα βοηθήσει στην βιώσιμη κινητικότητα.
«Βαλτώσαμε όμως στο κομμάτι της χρηματοδότησης» παραδέχτηκε.
Σε κάθε περίπτωση, η λεγόμενη οικονομία του υδρογόνου απαιτεί νέες ειδικότητες, επισήμαναν οι ομιλητές.
Το κενό θα μπορούσε να καλυφθεί με μετεκπαίδευση εργαζομένων της βιομηχανίας λιγνίτη στη Μακεδονία, πρότεινε ο κ. Στούμπος.
Μηχανικοί, φυσικοί και χημικοί μηχανικοί είναι μερικές από τις ειδικότητες που μπορούν να συμμετάσχουν στην εθνική προσπάθεια, πρόσθεσε ο κ. Γρηγορίου.


Latest News

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X

Ανοίγει το «παιχνίδι» με τις μπαταρίες στα φωτοβολταϊκά
Σε φάση εκκίνησης η πλατφόρμα υποδοχής αιτήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Εξετάζεται παράταση πέραν της 30ης Απριλίου λόγω των καθυστερήσεων.

Πλήγμα στον κλάδο της πράσινης ενέργειας από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ αποτελούν γροθιά στην πράσινη βιομηχανία που ήδη υποφέρει από την ανάκαμψη των ορυκτών καυσίμων

Ομάδα Task Force από την Messaritis Ανανεώσιμες για έργα της Ομάδας Β
Tην Κυριακή 6 Απριλίου, η Messaritis Ανανεώσιμες κλήθηκε να αποκόψει περί τους 80 σταθμούς και το κατάφερε με επιτυχία

Η Μελόνι ζητά αναθεώρηση της ευρωπαϊκής πολιτικής για το περιβάλλον
Η ιταλίδα πρωθυπουργός, Τζόρτζια Μελόνι, προτίθεται να ζητήσει αναθεώρηση των ιδεολογικών κανόνων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας