«Στην Ελλάδα μπορούμε.» Με αυτή τη δήλωση ο κ. Χρήστος Χαρπαντίδης, Πρόεδρος και CEO της Παπαστράτος εταιρεία της Philip Morris και ο κ. Χρήστος Καλογεράκης, CEO και Co – Founder της Shopflix.gr, το νέο μεγάλο «όνομα» στο ελληνικό e-commerce, απαντούν θετικά στο μεγάλο ερώτημα εάν υπάρχει περιθώριο για καινοτομία στην Ελλάδα, μιλώντας στο OT FORUM.
«Στη εποχή μας, ούτε χώρα, ούτε επιχείρηση, ούτε οργανισμός δεν νοείται ότι θα ηγείται χωρίς την καινοτομία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρπαντίδης, ενώ ο κ. Καλογεράκης σημείωσε πως η καινοτομία είναι γοητευτική αλλά και παρεξηγημένη.
«Όταν αναφερόμαστε στην καινοτομία, συνήθως σκεφτόμαστε ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία ή θα μείνουμε στο κομμάτι της τεχνολογίας. Όμως δεν είναι αυτό μόνο. Η καινοτομία έχει να κάνει με τον τρόπο λειτουργίας και σκέψης», επισήμανε ο CEO της Shopflix.gr, τονίζοντας ότι «έχουμε πολλά ωραία παραδείγματα καινοτομίας στην Ελλάδα σήμερα, όπως το IQOS της Philip Morris, το οποίο συνεχώς εξελίσσεται». Μάλιστα ο κ Καλογεράκης αποκάλυψε ότι η Παπαστράτος πρόκειται να λανσάρει τους επόμενους μήνες ένα νέο προϊόν, ιδιαίτερα καινοτόμο.
«Καινοτομία είναι η ίδια μας η χώρα, τον ψηφιακό μετασχηματισμό που βιώνουμε σήμερα ως Έλληνες πολίτες τον χαρακτηρίζει η καινοτομία».
Από την πλευρά του ο κ. Χαρπαντίδης ανέφερε πως μυαλά υπάρχουν στην Ελλάδα, ωστόσο τόνισε ότι χρειάζεται δουλειά στις δεξιότητες. «Στην Παπαστράτος τα τελευταία 5 χρόνια το 50% των υπαλλήλων μας είναι νέοι κι αυτό γιατί άλλαξε η δουλειά μας πάρα πολύ. Καλύψαμε πολλές από αυτές τις θέσεις, αλλά υπάρχει ανάγκη στην αγορά, η οποία καλύπτεται προσωρινά είτε με upskilling, είτε με brain regain, είτε με καλύτερους μισθούς», τόνισε.
Τα ταλέντα
«Η πολιτεία πρέπει να ηγηθεί για να αποκτήσουμε τις δεξιότητες που έχει ανάγκη ο κόσμος σήμερα για τις ανάγκες του αύριο», σημείωσε ο κ. Χαρπαντίδης, ενώ ανέφερε ότι η διασύνδεση της εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις έχει έως τώρα επιτευχθεί σε μικρό βαθμό στη χώρα μας. «Πολλά startups έχουν βγει από hubs πανεπιστημίων, αλλά είναι πολύ μικρής κλίμακας Υπάρχει ο δρόμος ακόμη. Υπάρχουν ταλέντα, αλλά χρειαζόμαστε περισσότερα», πρόσθεσε.
Σημασία έχει πως προσεγγίζεις τα ταλέντα επεσήμανε ο κ. Καλογεράκης, «ποιο είναι το όραμα που έχεις ως εταιρεία για τους ανθρώπους σου, για τους συνεργάτες σου και για τον Έλληνα πολίτη».
«Στη Shopflix.gr δημιουργήσαμε μια πλατφόρμα σε λιγότερο από ένα χρόνο, κάτι ακατόρθωτο θα έλεγε κάποιος, εξαγοράσαμε τον πέμπτο μεγαλύτερο παίκτη στον τομέα των ταχυμεταφορών γιατί μας ενδιαφέρει όλη η ελληνική επικράτεια και προτεραιότητα είναι ο καταναλωτής, χτίζοντας πανελλαδικό δίκτυο και το τελευταίο κομμάτι στο τρίπτυχο είναι οι συνεργάτες μας: να έχουν το ίδιο όραμα με εμάς, να σέβονται και να εκτιμούν τον καταναλωτή με τον ίδιο τρόπο το βλέπουμε εμείς. Η αρχή ήταν δύσκολη, αλλά μία εβδομάδα πριν το λανσάρισμα είχαμε ήδη 54 άτομα προσωπικό, με στόχο να έχουμε πάνω από 100 εργαζομένους έως το τέλος του χρόνου».
Πίστη στη συνεργασία
Τόσο ο κ. Χαρπαντίδης όσο και ο κ. Καλογεράκης επεσήμαναν την αξία της συνεργασίας όσον αφορά την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας ανεξαρτήτως μεγέθους.
«Εάν πετύχουμε θα βοηθήσουμε πολλές άλλες μικρές, μικρομεσαίες, μεγάλες εταιρείες να αναπτυχθούν» ανέφερε ο κ. Καλογεράκης. «Είμαστε από τις χώρες με πολλούς και πολύ σοβαρούς παίκτες στην αγορά. Μπαίνοντας στην πλατφόρμα μας θα βρουν ένα οικοσύστημα προκειμένου να μεγαλώσουν και να αναπτυχθούν», επεσήμανε.
«Για εμάς κρίσιμο στο πλαίσιο της παρουσίας της Παπαστράτος στην ελληνική οικονομία και κοινωνία είναι να στηρίζουμε την επιχειρηματικότητα. Προφανώς και είναι μέρος της βιώσιμης στρατηγικής της Παπαστράτος, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Πριν κάποια χρόνια ξεκινήσαμε να υποστηρίζουμε startups και συνειδητοποιήσαμε ότι το παλιό «μάντρα» ότι οι μεγάλοι συνεργάζονται με τους μεγάλους δεν ισχύει. Ίσως εμείς κερδίσαμε περισσότερα συνεργαζόμενοι με μικρές επιχειρήσεις γιατί μάθαμε καινούργιο τρόπο σκέψης, agility, πήραμε ταλέντα και ταχύτητα και αυτό το κάναμε μέρος του dna μας. Από την άλλη πλευρά οι μικρές επιχειρήσεις πέρα από μια ολοκληρωμένη δομή συνεργασίας έχουν ένα παράθυρο στον κόσμο και για να μαζεύουν πληροφόρηση και για να δραστηριοποιηθούν σε άλλες χώρες.
Γιατί δεν μπορεί η Ελλάδα να γίνει innovation Hub;
Έχουν γίνει βήματα ανέφεραν τα δύο καταξιωμένα στελέχη.
«Στη δική μας περίπτωση τα πράγματα ήταν απλά. Σημαντικά κομμάτια όπως η γνώση, το όραμα, η γνώση και ο κόσμος που θα έρθει να το υποστηρίξει. Είχαμε το όραμα του Μιλτιάδη Μαρινάκη, που πριν φύγει το 2020, είδε μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για τον τρόπο και για το ε commerce. Πέρα από αυτό είναι και η οικονομική υποστήριξη πίσω από αυτό το startup. Το δεύτερο κομμάτι είναι ότι γνωρίζουμε πολύ καλά τι θέλει ο Έλληνας. Το τρίτο κομμάτι είναι ότι γνωρίζουμε την αξία του ταλέντου. Μεγάλα ταλέντα θέλουν να γυρίσουν στη χώρα τους. Η συνταγή μας είναι αυτή και οι άνθρωποί μας που δουλεύουν αδιάκοπα για να γίνει πραγματικότητα αυτό το όραμα» αναφέρει ο κ. Καλογεράκης.
Επιπλέον, πέρα από το Shopflix, το ένα κομμάτι είναι η διάθεση να στηρίξουμε νέες ιδέες, το δεύτερο η κυβερνητική στήριξη (προγράμματα κ.λπ.) και το τρίτο οι συνεργασίες μεταξύ επιχειρήσεων.
Απαραίτητο συστατικό είναι η νεοφυής επιχειρηματικότητα τόνισε ο κ. Χαρπαντίδης. Χρειάζονται 5-8 φορές περισσότερες προσπάθειες απ’ αυτές που υπάρχουν σήμερα. «Υπάρχει ελπίδα» δήλωσε.