Στις ενέργειες που χρειάζεται να γίνουν για την ουσιαστική ενίσχυση της ανακύκλωσης και την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους στη βιομηχανία αναφέρθηκαν οι Βασίλειος Καρατσώλης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ολοκληρωμένης διαχείρισης και ανακύκλωσης μη επικίνδυνων στερεών αποβλήτων VKC, και ο δρ Δημήτρης Θεοχάρης, Διευθύνων Σύμβουλος της χαρτοβιομηχανίας ΜΕΛ.
Περιττοί οι κίτρινοι κάδοι
Μιλώντας στο OT Forum και τη θεματική «ελληνική βιομηχανία και ενεργειακή κρίση, ανακύκλωση υλικών και οικονομικά κίνητρα», ο κ. Καρατσώλης αμφισβήτησε τη χρησιμότητα της αναλυτικής και πλήρους διαλογής στην πηγή, σημειώνοντας ότι έχει μεγάλο κόστος ενώ οι τεχνολογικές εξελίξεις καθιστούν εξαιρετικά εύκολη τη διαλογή στις εγκαταστάσεις. Τα απορρίμματα αποτελούνται από τις συσκευασίες και τα οργανικά υπολείμματα, επομένως απλώς τα οργανικά θα έπρεπε να καταλήγουν στον πράσινο κάδο και τα ανακυκλώσιμα στον μπλε, ανέφερε.
Περιγράφοντας το κόστος που έχει ήδη το σύστημα συλλογής απορριμμάτων, σημείωσε ότι δύο διαφορετικά απορριμματοφόρα περνάνε από τις γειτονιές για να συλλέξουν δύο διαφορετικά μείγματα υλικών. Ο κ. Καρατσώλης αμφισβήτησε τη χρησιμότητα της εφαρμογής κίτρινων κάδων για την ανακύκλωση χαρτιού, που προανήγγειλε στο OT Forum ο κ. Μανώλης Γραφάκος, λέγοντας ότι πρόκειται για μια παλιά αντίληψη καθώς η τεχνολογία έχει προχωρήσει και πλέον ο διαχωρισμός των υλικών είναι εύκολος.
«Υπάρχουν οπτικοί διαχωριστές που κάνουν τέλεια δουλειά», ανέφερε, ενώ σε άλλο σημείο περιέγραψε ότι οι εν λόγω διαχωριστές μπορεί όχι απλώς να ξεχωρίσει διαφορετικά υλικά αλλά και να διαχωρίσει το χαρτί της εφημερίδας από του περιοδικού. «Είναι περιττή σπατάλη χρημάτων να βάλουμε χωριστούς κάδους που απαιτούν πολλαπλάσια δρομολόγια για να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα», είπε, και κάλεσε το κόστος αυτό αντί να περάσει στη συλλογή να διατεθεί στη ζήτηση. Συγκεκριμένα, περιέγραψε ότι θα μπορούσαν να επιδοτηθούν βιομηχανίες να χρησιμοποιούν ανακυκλωμένα υλικά για τις συσκευασίες τους, απολαμβάνοντας για παράδειγμα μείωση στον ΦΠΑ. Κάτι τέτοιο θα αύξανε τη ζήτηση ανακυκλωμένου υλικού, άρα και το κίνητρο να συλλεγεί από όπου και αν βρίσκεται. «Το πλαστικό έχει δαιμονοποιηθεί, ενώ ανακυκλώνεται πλήρως», είπε, προσθέτοντας ότι είναι θέμα τεχνολογίας και κόστους. Θα μπορούσαν οι πλαστικοί κάδοι που παραλαμβάνουν οι ΟΤΑ να είναι κατά 50% από ανακυκλωμένο υλικό, ανέφερε ενώ παρουσίασε το παράδοξο, ότι οι βιοδιασπόμενες σακούλες παράγονται από άμυλο.
«Χρησιμοποιούμε χωράφια για φωτοβολταϊκά, ενεργειακά φυτά και σακούλες. Τρόφιμα ποιος θα παραγάγει;», διερωτήθηκε.
«Η κουλτούρα του διαχωρισμού είναι 30 χρόνια πριν, όταν ήταν ανάγκη να είναι πλήρως διαχωρισμένα τα υλικά. Αυτά έχουν ξεπεραστεί», είπε, αναφερόμενος και στο υψηλό κόστος που έχουν τα «σπιτάκια ανακύκλωσης» των οποίων το ανταποδοτικό όφελος για τους πολίτες που ανακυκλώνουν είναι πολύ μικρό.
«Κραυγή αγωνίας»
Από την πλευρά του, ο κ. Θεοχάρης ανέφερε ότι η ΜΕΛ υποδέχεται το 40% του χαρτιού που συλλέγεται πανελλαδικώς και το ανακυκλώνει. Σημείωσε ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας και των lockdowns η βιομηχανία βρέθηκε αντιμέτωπη με τρομακτική αύξηση του κόστους, καθώς «κανείς δεν πέταγε χαρτόνι». Ακολούθησαν, από το τέλος του 2020, μεγάλες αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα. Χαρακτήρισε τις αυξήσεις του ενεργειακού κόστους «τρομαχτικές» κάνοντας λόγο για «κραυγή αγωνίας» από την ελληνική βιομηχανία, τονίζοντας το ειδικό της βάρος του δευτερογενούς τομέα για την ελληνική οικονομία.
Αναφερόμενος συγκεκριμένα στο ενεργειακό κόστος, ο διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΛ σημείωσε ότι το ρεύμα υπερδιπλασιάστηκε, και οι λογαριασμοί της συγκεκριμένης ενεργοβόρας βιομηχανίας από μισό εκατομμύριο ευρώ μηνιαίως έχουν ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο. Τόνισε ότι η αδειοδότηση για κρίσιμα έργα που βοηθούν στη μείωση του ενεργειακού κόστους μπορεί να διαρκέσει ακόμα και 4 χρόνια.
Το κόστος για τον έντυπο Τύπο
Παίρνοντας τον λόγο, ο κ. Καρατσώλης έφερε το παράδειγμα του κόστους για τον έντυπο Τύπο, όπου οι τιμές έχουν εκτοξευθεί ενώ είναι δύσκολο να βρεθούν οι απαιτούμενες ποσότητες χαρτιού, καθώς το 35%-40% του που χρησιμοποιείται για εκτύπωση ερχόταν από την Ουκρανία και τη Ρωσία. Έτσι, το κόστος έχει εκτοξευθεί από 430 σε 950 ευρώ ο τόνος, ενώ βέβαια αντίστοιχα και τα έσοδα από τις επιστρεφόμενες εφημερίδες έχουν αυξηθεί από 70 σε πάνω από 200 ευρώ/τόνο.
«Ζητάμε προτεραιοποίηση»
«Ζητάμε προτεραιοποίηση. Προτεραιότητα όταν πρόκειται για επενδύσεις που μειώνουν το ενεργειακό κόστος», είπε ο κ. Θεοχάρης, κάνοντας λόγο για προσκόμματα που θέτει η γραφειοκρατία και ζητώντας την άρση του περιορισμού των 2-3 μεγαβάτ στην ιδία παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά και τονίζοντας την ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα για διμερή συμβόλαια με παραγωγούς ενέργειας από φωτοβολταϊκά. «Αυτά δεν πρέπει να γίνουν σε βάθος τετραετίας, πρέπει να γίνουν αύριο. Δεν μπορούμε να περιμένουμε τέσσερα χρόνια για να πάρουμε ρεύμα από φωτοβολταϊκά», είπε. Οι λύσεις που αφορούν τη βιομηχανία πρέπει να μπουν σε προτεραιότητα.
Τέλος, ο κ. Καρατσώλης ζήτησε ξανά να δοθούν κίνητρα στη βιομηχανία να καταναλώνει ανακυκλωμένα υλικά, ενώ κάλεσε την κυβέρνηση να συνομιλήσει με ανθρώπους της αγοράς για το συγκεκριμένο θέμα. «Οι αρχές καταλαβαίνουν ότι τα βιομηχανικά ενεργειακά projects πρέπει να μπουν σε προτεραιότητα», είπε και ο κ. Θεοχάρης.
Latest News
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023