Εκατοντάδες νάρκες έχουν τοποθετηθεί κοντά στις ακτές της Ουκρανίας, κάποιες εκ των οποίων φέρονται να έχουν αποκοπεί από τις άγκυρες που τις συγκρατούσαν και να πλέουν στα ανοιχτά της Μαύρης Θάλασσας, αποτελώντας κίνδυνο για τη ναυσιπλοΐα.
Για το θέμα αυτό, Κίεβο και Μόσχα αλληλοκατηγορούνται, με την ουκρανική πλευρά να δείχνει την Τετάρτη ως υπεύθυνους τους Ρώσους και τη Μόσχα να απαντά την Πέμπτη κατηγορώντας το Κίεβο.
Αλληλοκατηγορίες
Η Μαύρη Θάλασσα είναι ένα σημαντικό ναυτιλιακό πέρασμα για σιτηρά, λάδι και πετρελαιοειδή. Τα ύδατά της μοιράζονται η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Γεωργία και η Τουρκία καθώς και η Ουκρανία και η Ρωσία, οι οποίες βρίσκονται σε πόλεμο από τις 24 Φεβρουαρίου.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι η Ρωσία τοποθέτησε νάρκες θαλάσσης στη Μαύρη Θάλασσα ως «ανεξέλεγκτα παρασυρόμενα πυρομαχικά», μετατρέποντάς τα «σε ένα de facto όπλο αδιάκριτης δράσης».
Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 4 Μαρτίου το ουκρανικό ναυτικό είχε τοποθετήσει περίπου 420 νάρκες αγκύρωσης – 370 στη Μαύρη Θάλασσα και 50 στην Αζοφική.
«Ως αποτέλεσμα των καταιγίδων στη Μαύρη Θάλασσα και λόγω της μη ικανοποιητικής κατάστασης των ναρκών, τα καλώδια που ήταν αγκιστρωμένα στον πυθμένα με άγκυρες έσπασαν σε περίπου 10 περιπτώσεις», ανέφερε το υπουργείο Άμυνας.
«Από τότε, λόγω του ανέμου και των επιφανειακών ρευμάτων οι ουκρανικές νάρκες παρασύρονται ελεύθερα στο δυτικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας με νότια κατεύθυνση. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πού βρίσκονται».
Απειλή
Η Ρωσία κατηγόρησε την Ουκρανία ότι «με θαλάσσια ναρκοπέδια δημιούργησε μια άμεση απειλή για τα πλοία όλων των χωρών της Μαύρης Θάλασσας». Ουκρανοί αξιωματούχοι δεν απάντησαν αμέσως σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η υπηρεσία πληροφοριών της Ρωσίας κατηγόρησε την Ουκρανία ότι έβαλε νάρκες για την προστασία των λιμανιών, προειδοποιώντας ότι αρκετές εκατοντάδες από τα εκρηκτικά απομακρύνθηκαν από τη θέση τους αφού έσπασαν τα καλώδια. Το Κίεβο έκανε λόγο για παραπληροφόρηση.
Τις τελευταίες ημέρες τουρκικές και ρουμανικές στρατιωτικές ομάδες καταδύσεων έχουν εμπλακεί στην εξουδετέρωση των αδέσποτων ναρκών στα νερά τους.
Τι λέει η Τουρκία
Το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας ανακοίνωσε ότι δεν έχει ακόμη προσδιορίσει τον αριθμό των παρασυρόμενων ναρκών και το σημείο από το οποίο προήλθαν, και ότι έχει έρθει σε επαφή με τις αρχές της Ουκρανίας και της Ρωσίας.
Ο Tayfun Ozberk, πρώην ανώτερος αξιωματικός του τουρκικού ναυτικού, είπε στο Reuters ότι ήταν δύσκολο να προσδιοριστεί η αξιοπιστία των πληροφοριών για τις νάρκες που ενδέχεται να χρησιμοποίησαν Ρωσία και Ουκρανία.
«Λαμβάνοντας υπόψη ότι βρίσκεται υπό αποκλεισμό για περίπου δύο μήνες, φαίνεται πολύ απίθανο η Ουκρανία να έχει βάλει πρόσφατα νάρκες», είπε ο Ozberk.
Πρόσθεσε ότι είναι απίθανο ακόμη και παλιές νάρκες να ξεκόλλησαν από τις χοντρές αλυσίδες τους σε μεγάλους αριθμούς.
Ο Γιορούκ Ισίκ, γεωπολιτικός αναλυτής από την Κωνσταντινούπολη και επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων Bosphorus Observer, ανέφερε στο Reuters ότι εάν η απειλή των ναρκών γίνει μεγαλύτερη, θα μπορούσε να απαιτηθεί διεθνής παρέμβαση, συμπεριλαμβανομένης της βοήθειας από ισπανικά, ιταλικά, γαλλικά και ελληνικά πλοία.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες του Λονδίνου έχουν διευρύνει την περιοχή των υδάτων που θεωρούν υψηλού κινδύνου στην περιοχή, με το κόστος των ναυτασφαλίστρων να έχει εκτιναχθεί.
Πέντε εμπορικά πλοία χτυπήθηκαν από βλήματα στα ανοικτά των ακτών της Ουκρανίας. Ένα από αυτά βυθίστηκε, ενώ δύο ναυτικοί σκοτώθηκαν.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International