Η έρευνα “The Future of Heavy Industry – Focus on Metals Manufacturing” που πραγματοποιήθηκε από την KPMG στην Ελλάδα, διερευνά τη δομή, το μέγεθος και την ανάπτυξη της ελληνικής μεταλλουργίας εστιάζοντας σε χρηματοοικονομικά ζητήματα και τις τάσεις του κλάδου.
Την τελευταία δεκαετία, η βαριά βιομηχανία και ειδικότερα ο τομέας των Βασικών Μετάλλων έχει υποστεί σημαντικό “disruption” στη χώρα μας και παγκοσμίως. Ωστόσο, παρά τις όποιες αντιξοότητες και εν μέσω της πανδημίας, ο συγκεκριμένος βιομηχανικός κλάδος ακολουθεί σταθερή τροχιά ανάπτυξης και μετασχηματισμού.
Σύμφωνα με την έρευνα, η επόμενη ημέρα για τη βιομηχανία των Βασικών Μετάλλων τοποθετεί στο επίκεντρο τις πρωτοβουλίες ESG (Environment, Society, Government), την απανθρακοποίηση και την εφαρμογή της πράσινης ατζέντας.
Τα “disruptions” που έχουν προκληθεί από την πανδημία οδήγησαν την εγχώρια βιομηχανία στο να εξετάσει τρόπους ενίσχυσης των διαδικασιών αυτοματοποίησης μέσω των επενδύσεων σε πρακτικές παραγωγής και τη στήριξη της ανάπτυξης ψηφιακών δυνατοτήτων που μετασχηματίζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι μονάδες παραγωγής. Οι εγκαταστάσεις εμπλουτίζονται με ρομποτικές εφαρμογές και αυτοματισμούς για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και τη διασφάλιση της σταθερής ποιότητας των προϊόντων. Παράλληλα όμως, δίνεται έμφαση και στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού.
Επιπλέον, η συγκυρία της πανδημίας έχει οδηγήσει σε απότομη αύξηση, τόσο στην τιμή των πρώτων υλών, όσο και στο κόστος της ενέργειας. Επομένως, καθώς οι πρώτες ύλες και η κατανάλωση ενέργειας αποτελούν τα μεγαλύτερα κόστη, οι εταιρείες δυσκολεύονται να διατηρήσουν την κερδοφορία και αδιάκοπη λειτουργία τους. Αντιμετωπίζουν ακόμη δυσκολίες στην πρόσβαση στις πρώτες ύλες, δανειακές υποχρεώσεις και ελλείψεις στη διαθεσιμότητα εργατικού δυναμικού, καθώς και μεταφορικών μέσων.
Εντός της επόμενης δεκαετίας, τα έργα μεγάλης κλίμακας, αξίας άνω των 21,5 δισ. ευρώ που σχεδιάζονται, θα δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη και τις πωλήσεις του τομέα. Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων της βιομηχανικής παραγωγής έχει ανακάμψει και έχει ξεπεράσει τα προ- πανδημίας επίπεδα, αλλά η λειτουργική δυνατότητα περιορίζεται ακόμα στο 77%. Οι Έλληνες κατασκευαστές μετάλλων θα πρέπει να δουν το γεγονός αυτό ως ευκαιρία και να στηρίξουν περαιτέρω την παραγωγή εστιάζοντας στις εξαγωγές.
Βασικά ευρήματα της έρευνας:
- Ο κύκλος εργασιών του κλάδου των Βασικών Μετάλλων (χαλκός, αλουμίνιο, σίδηρος και χάλυβας) δείχνει σημαντική αύξηση, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 6.2% από το 2013 έως το 2019, κυρίως λόγω των αυξημένων εξαγωγών και σημαντικών έργων υποδομής.
- Ο κλάδος των Βασικών Μετάλλων αποτελεί σημαντικό εργοδότη στην ελληνική οικονομία, καθώς το 2021 ο κλάδος απασχόλησε άμεσα περισσότερα από 20.000 άτομα, δηλαδή 0.5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας.
- Οι τιμές των πρώτων υλών (απομέταλλα (scrap) & μεταλλεύματα) αυξήθηκαν απότομα εν μέσω πανδημίας. Από την έναρξη του COVID-19 έως και τον Ιούνιο του 2021, οι τιμές αλουμινίου, χαλκού, σιδήρου και απομετάλλων χάλυβα αυξήθηκαν κατά 44%, 79%, 137% και 75.6% αντίστοιχα.
- Η βιομηχανία έχει σημειώσει αξιοσημείωτη ανάπτυξη, με άνοδο 28% στα έσοδα από το 2015 έως το 2019.
- Τα “disruptions” στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της πανδημίας, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, τα φιλόδοξα έργα υποδομής και οι εμπορικές πολιτικές, συνεχίζουν να αυξάνουν τις τιμές των μετάλλων.
Ο Αλέξανδρος Βελδέκης, Γενικός Διευθυντής, Ελεγκτικές Υπηρεσίες, KPMG στην Ελλάδα με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας σχολίασε, «Η βιομηχανία των μετάλλων ως κλάδος της Ελληνικής βιομηχανίας παραμένει ένας από τους κινητήριους μοχλούς της εθνικής οικονομίας. Επίσης, κατέχει υψηλή θέση στον Ευρωπαϊκό χάρτη. Η πορεία της τα τελευταία χρόνια υποδηλώνει πως έχει ανταπεξέλθει στις αλλεπάλληλες κρίσεις και δυσκολίες και βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης. Η επόμενη μέρα φανερώνει σημαντικές προκλήσεις όπως το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος, την περιορισμένη προσφορά πρώτων υλών, τον περιορισμό εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού και τις δεσμεύσεις για τήρηση της πράσινης ατζέντας. Η αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων προϋποθέτει πως οι βιομηχανίες μετάλλων θα παραμείνουν ευέλικτες, ανθεκτικές και πολυμήχανες με γνώμονα την εξεύρεση εναλλακτικών πηγών ενέργειας και την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και αυτοματισμών που συμβάλλουν στην αύξηση της παραγωγικότητας και την βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων τους. Σημειώνεται, πως ο κλάδος αυτός έχει ξεκινήσει να κάνει επιτυχημένα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση επενδύοντας σημαντικά κεφάλαια».
Latest News
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς